Ingen liknande prishöjning för Xbox som med Playstation 5

Robot
Ingen liknande prishöjning för Xbox som med Playstation 5

Vill inte pressa konsumenterna ytterligare.

#microsoft, #xbox


Medlem

Helt rätt.

Ett nytt PS5 ligger idag på 1000kr mer än XSX. Sanslöst.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt rätt.

Ett nytt PS5 ligger idag på 1000kr mer än XSX. Sanslöst.

Folk kommer inte sluta köpa den för det.


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Gmodderable:

Folk kommer inte sluta köpa den för det.

Bara att höja den till 12 tusen då
Folk kommer inte sluta köpa den för det

så du låter


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt rätt.

Ett nytt PS5 ligger idag på 1000kr mer än XSX. Sanslöst.

fortfarande Mer för pengarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Säga vad man vill om att Spencer som använder PR-tricks då och då. Men jag tycker beslut liknande dessa ändå visar någonting annat. Att höja priset under nuvarande situation av Sony samtidigt som de vet att det varit komponentbrist och de kan sälja en del till. Girigt

Ambassadör
Xbox

Stabilt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Bara att höja den till 12 tusen då
Folk kommer inte sluta köpa den för det

så du låter

Gaming är och kommer alltid vara en dyr hobby. Så jag ser på saken.


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Molotov:

fortfarande Mer för pengarna

Knappast.

Har man inte avsikt att spela de exklusiva singelplayer spelen som endast finns till ps5, så finns det egentligen ingen annan anledning att köpa ps5an framför Xbox.

Multiplattformen spelen gör sig oftast bättre på Xbox, och faktum det att oerhört många AAA spel släppa till gamepass gör det hela mer värt .

Du får ju mycket mera på Xbox.

Medlem

Cred! Undrar bara hur länge de kommer hålla detta, inflationen kanske stiger ytterligare. Men i nuläget ska de ha cred.

Medlem

Eftersom sonys varumärke är så starkt i Europa så skulle det nog vara svårt för Microsoft att sälja om de inte var billigare. Xbox har väl sedan Xbox 360 legat lite billigare än playstation? Bortsett från Xbox one fram till de tog bort kinect bundle.

Skrivet av Molotov:

fortfarande Mer för pengarna

Man kan tro att du har fel och då har man rätt.

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Knappast.

Har man inte avsikt att spela de exklusiva singelplayer spelen som endast finns till ps5, så finns det egentligen ingen annan anledning att köpa ps5an framför Xbox.

Multiplattformen spelen gör sig oftast bättre på Xbox, och faktum det att oerhört många AAA spel släppa till gamepass gör det hela mer värt .

Du får ju mycket mera på Xbox.

Vi behöver inte starta något consolewars igen.
Men ps5 ger sjukt mycket mer för pengarna, exklusiva spelen är makalöst bra. Har du inte testat så vet du inte


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vi behöver inte starta något consolewars igen.
Men ps5 ger sjukt mycket mer för pengarna, exklusiva spelen är makalöst bra. Har du inte testat så vet du inte

Vad får man där som man inte får hos Xbox förutom en massa tredje persons äventyr? 🙂

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vi behöver inte starta något consolewars igen.
Men ps5 ger sjukt mycket mer för pengarna, exklusiva spelen är makalöst bra. Har du inte testat så vet du inte

Har testat båda, och bestämde mig för att behålla series X, men det ändrar inte min verklighetsuppfattning, men du får gärna specificera vad "sjukt mycket för pengarna" är utöver de exklusiva spelen.

Finns ju som sagt ingen anledning att köpa ps5an framför xbox såvida du inte är ett fan av de exklusiva spelen. Köper man något random spel, COD, eller vad som helst, så är sannolikheten att det gör sig bättre på xbox än Ps5an.

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Knappast.

Har man inte avsikt att spela de exklusiva singelplayer spelen som endast finns till ps5, så finns det egentligen ingen annan anledning att köpa ps5an framför Xbox.

Multiplattformen spelen gör sig oftast bättre på Xbox, och faktum det att oerhört många AAA spel släppa till gamepass gör det hela mer värt .

Du får ju mycket mera på Xbox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

phi
Medlem

Microsoft har redan vunnit denna generationen.

Medlem
Skrivet av phi:

Microsoft har redan vunnit denna generationen.

att prata bra om ps5 är helt hopplöst på fz
men det är dumt att komma med faktafel, ps5 säljer mer och har bättre lir trots att den inte går att få tag på


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag har XSX sedan releasedagen (förbokning, lösningen mot bottar/scalpers!)…men är sugen på PS5 för GT7, vilket kanske är lite onödigt. Nya PSVR vore också kul.

phi
Medlem
Skrivet av theBoosing:

att prata bra om ps5 är helt hopplöst på fz
men det är dumt att komma med faktafel, ps5 säljer mer och har bättre lir trots att den inte går att få tag på

Just nu säljer PS5 bättre, helt korrekt. Men "kriget" har de redan förlorat. Vem tror du ligger bakom fördröjningen av Microsofts köp Activision? Och varför tror du att de är så kritiska till affären?

Sony håller på att skita på sig.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

att prata bra om ps5 är helt hopplöst på fz
men det är dumt att komma med faktafel, ps5 säljer mer och har bättre lir trots att den inte går att få tag på

Du svarar ju fortfarande inte på frågorna haha. Fiat säljer ju bättre än ferrari, det gör inte bilen bättre i sig. Finns flera faktorer som bidrar till att konsol säljer bättre.

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Du svarar ju fortfarande inte på frågorna haha. Fiat säljer ju bättre än ferrari, det gör inte bilen bättre i sig. Finns flera faktorer som bidrar till att konsol säljer bättre.

Grejen är lite som såhär, min pc är main för xbox spelen sen behöver jag något för ps5 exklusiva liren. Fungerar perfekt. Misstänker att flera kör på det här sättet.

Största osaken blir nog exklusiva liren, därför tycker jag den ligger i framkant.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Grejen är lite som såhär, min pc är main för xbox spelen sen behöver jag något för ps5 exklusiva liren. Fungerar perfekt. Misstänker att flera kör på det här sättet.

Största osaken blir nog exklusiva liren, därför tycker jag den ligger i framkant.

Du har alldeles rätt i det, och det är också anledningen till att många köper just Ps5an framför Xbox, speciellt när man kan köra alla Gamepass spel på datorn, men det är också på väg att ändras nu när Sony släpper spelen på PC, men där är också skillnaden att du måste köpa spelen på både PC samt PS5an , medan på xbox så köper du det endast en gång (Gamepass).

Men att hävda att man får så mycket mer på PS är ju inte direkt sanning om man ser det från ett tredje öga där något som exklusivitet spelar mindre roll?

Xbox är billigare, både när det kommer till spelen samt hårdvaran
Konsollen är kraftfullare
Majoriteten av spelen gör sig bättre på xbox framför andra plattformen, vare sig vi talar om högre upplösning eller bättre FPS.
Gamepass

KoP
Medlem

Cute. "Barnen" leker konsolkrigare i tråden. 🙄

Medlem
Skrivet av phi:

Microsoft har redan vunnit denna generationen.

Weird att man ser fullt med series x för 3500-4000:- på blocket 😆

phi
Medlem

För att förtydliga min tidigare kommentar om att Microsoft redan har vunnit denna generationen eller "konsolkriget" så tänkte jag berätta varför. Så koka en kopp te, sprätta en kall öl eller häll upp en rökig whisky så ska farbror phi berätta exakt vad som kommer att hända framöver.

Det är ju ingen hemlighet att både Microsoft och Sony säljer sina konsoller med förlust men tar igen det på spellicenser över en längre tid. Fysiska konsoller som vi känner till idag kommer inte att existera framöver och rentav kanske inte ens nästa generation av Xbox eller Playstation. Vi kommer i bästa fall ha en liten dongel som vi pluggar in TV:n alternativt så kommer samtliga smart-tv-apparater att ha en Xbox- och Playstation-app. Inga kostnader för att utveckla och tillverka fysiska konsoller framöver alltså och vinst i stort sett från första kronan.

Microsoft expanderar och förbättrar sitt "XCloud" på daglig basis och anledningen är väldigt enkel; de kommer att framgent att pusha för Game Pass Ultimate (eller vad det nu kommer att heta framöver). Allt spelande kommer att ske via molnet nästa generation. Därför har Microsoft tagit på sig spenderarbrallorna och köpt upp en massa spelstudios den senaste tiden för att de håller på att positionera sig inför kommande generation - de kommer att bli Netflix för spel. Idag har Sony ingenting att komma med på den fronten.

Det här är ingenting nytt och Sony vet också om detta. Därför har de börjat släppa på sin exklusivitet till PC och nu först börjat inse var marknaden är på väg framöver men det är redan för sent. Bethesdaköpet var tillräckligt hårt slag i ansiktet för dem men när Microsoft kort därpå köper Activision så börjar verkligheten komma ikapp.

Man behöver inte vara något geni för att ha förstått detta, det är bara en del av utvecklingen som sker.

Någon som vill betta emot?

Medlem
Skrivet av Dejch21:

Knappast.

Har man inte avsikt att spela de exklusiva singelplayer spelen som endast finns till ps5, så finns det egentligen ingen annan anledning att köpa ps5an framför Xbox.

Multiplattformen spelen gör sig oftast bättre på Xbox, och faktum det att oerhört många AAA spel släppa till gamepass gör det hela mer värt .

Du får ju mycket mera på Xbox.

Alla som köper PS5 har väl för avsikt att lira deras exklusiva spel. Plus att 90% av multiplattforms liren körs ju dock bättre på Playstation av någon anledning. Kolla bara på Elden Ring, RE Village alla Ubisoft spel mm. Däremot så flyter ju dock gamla spel bättre på ett Xbox med tanke på att deras bakåtkompatibilitet är bättre.

Sålde faktiskt mitt Xbox för ett tag sedan för att jag inte såg någon anledning att ha kvar det, med tanke på att jag vill ha ett Ps5 för deras exklusiva titlar. Men Gamepass är ju ett stort plus för Xbox.

Medlem

PC är bäst.

Medlem

Trevligt för dom som inte köpt en ännu.
Jag är bäst.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av phi:

För att förtydliga min tidigare kommentar om att Microsoft redan har vunnit denna generationen eller "konsolkriget" så tänkte jag berätta varför. Så koka en kopp te, sprätta en kall öl eller häll upp en rökig whisky så ska farbror phi berätta exakt vad som kommer att hända framöver.

Det är ju ingen hemlighet att både Microsoft och Sony säljer sina konsoller med förlust men tar igen det på spellicenser över en längre tid. Fysiska konsoller som vi känner till idag kommer inte att existera framöver och rentav kanske inte ens nästa generation av Xbox eller Playstation. Vi kommer i bästa fall ha en liten dongel som vi pluggar in TV:n alternativt så kommer samtliga smart-tv-apparater att ha en Xbox- och Playstation-app. Inga kostnader för att utveckla och tillverka fysiska konsoller framöver alltså och vinst i stort sett från första kronan.

Microsoft expanderar och förbättrar sitt "XCloud" på daglig basis och anledningen är väldigt enkel; de kommer att framgent att pusha för Game Pass Ultimate (eller vad det nu kommer att heta framöver). Allt spelande kommer att ske via molnet nästa generation. Därför har Microsoft tagit på sig spenderarbrallorna och köpt upp en massa spelstudios den senaste tiden för att de håller på att positionera sig inför kommande generation - de kommer att bli Netflix för spel. Idag har Sony ingenting att komma med på den fronten.

Det här är ingenting nytt och Sony vet också om detta. Därför har de börjat släppa på sin exklusivitet till PC och nu först börjat inse var marknaden är på väg framöver men det är redan för sent. Bethesdaköpet var tillräckligt hårt slag i ansiktet för dem men när Microsoft kort därpå köper Activision så börjar verkligheten komma ikapp.

Man behöver inte vara något geni för att ha förstått detta, det är bara en del av utvecklingen som sker.

Någon som vill betta emot?

Så Microsoft har vunnit denna generation för att nästa generation kanske är molnbaserad... Please utveckla hur du tänker. Ps, har ens Microsoft nåt vr-headset pågång? DS.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Så Microsoft har vunnit denna generation för att nästa generation kanske är molnbaserad... Please utveckla hur du tänker. Ps, har ens Microsoft nåt vr-headset pågång? DS.

Kom Sony upp i 5% sålda vr set i förhållande till konsoler?
Denna generationen håller på att bli både konsol och cloud då ny tv-apparater kommer ha xcloud som app.

12
Skriv svar