McCain VS Obama

Medlem

Förlåt, men USA delar faktiskt förstaplatsen med Skottland.

Det krävs en Mel Gibson för en äkta demokrati!

Demokrati finns ju egentligen ingenstans. Det är en skymf mot begreppet att patetiska statskick som bl a vi svenskar har använder ordet demokrati. Demokrati kommer troligtvis aldrig att existera.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av lillhenke:
Skrivet av HinduTimes:

Nej dom hatar varandra, men det är iofs inget ovanligt i amerikansk politik. Partier är oftast mycket splittrade, men det är nog oundvikligt om man bara har två.

Två partier är inte ens i närheten av demokrati.

Hur vågar du tala illa om "The greatest democracy in the world"!

Han pratar inte om Indien.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Nej dom hatar varandra, men det är iofs inget ovanligt i amerikansk politik. Partier är oftast mycket splittrade, men det är nog oundvikligt om man bara har två.

Två partier är inte ens i närheten av demokrati.

Representativ demokrati består av att man väljer representanter. Dessa kan, som i Sveriges fall, bestå av kanske tio-femton seriösa partier*, eller som i USA, av ett något tusental seriösa personer. Bägge sätten är demokratiska, och har sina för- respektive nackdelar (notera att jag nog föredrar den svenska modellen för Sveriges del).

*riksdagspartierna + de seriöst menade partier som finns utanför riksdagen


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Tänk även på att det ryms väldigt mycket mer åsikter inom de två partierna, än vad de gör i de svenska. Det är mycket större bredd. Två personer som skulle tillhört helt olika partier i Sverige tillhör i USA samma parti.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av HinduTimes:

Nej dom hatar varandra, men det är iofs inget ovanligt i amerikansk politik. Partier är oftast mycket splittrade, men det är nog oundvikligt om man bara har två.

Två partier är inte ens i närheten av demokrati.

Representativ demokrati består av att man väljer representanter. Dessa kan, som i Sveriges fall, bestå av kanske tio-femton seriösa partier*, eller som i USA, av ett något tusental seriösa personer. Bägge sätten är demokratiska, och har sina för- respektive nackdelar (notera att jag nog föredrar den svenska modellen för Sveriges del).

*riksdagspartierna + de seriöst menade partier som finns utanför riksdagen

Jag kan kalla mitt skit för jordgubb om jag vill, men det kommer inte att lukta och smaka som det för det.

Äkta demokrati kan inte vara något annat än ren och skär demokrati, eller folkstyre om man så vill. "Representativ demokrati" är ett påhitt som man inte ska gå på. Det är en våldtäkt på begreppet demokrati enligt mig.

Att kalla vårt statskick för demokrati är som att trycka i sig veggo-korv. Man blundar och försöker inbilla sig att det är äkta korv man äter. Men det smakar egentligen skit.

Inte jordgubb.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

svenska demokratin är styrd i lagar skulle vi bränna lagboken kanske vi skulle få fullständig demokrati eller så går det tvärt åt andra hållet.

Därför jag säger att folk ska engagera sig mer än att bara gnälla på ett forum .På sätt så kan vi styra en heldel vad bestämms.

Och jag anser iaf att vi kan säga det vi har är demokrati.

Det du kallar demokrati är inte heller riktig demokrati eftersom man från antika grekland där iden ursprungligen kom ifrån bara ansåg att fria män fick rösta ex slavar o kvinnor fick inte bestämma ett skvatt på pappret iaf. , Möjligtvis att det i ide inte var så men när man väl startade med det så var den reglerad .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Bara för att de gamla grekerna kom på begreppet (har för mig att det inte ens var dem) betyder inte det att de hade det själva. Demokrati uppfylls bara om folket själv har total och jämnt fördelad makt, alltså kommer det aldrig att existera. Man borde inte använda det ordet annat än i sammanhanget "sträva efter demokrati".

Nu drar vi tråden på rätt köl igen tycker jag.

Obama har en trettio minuter lång reklamfilm som ska visas på sex stora kanaler i USA. CNN säger nej.

McCain däremot hade bara råd med en på trettio sekunder.

Är detta rättvist?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

jepp,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nu vet jag varför Obama inte tilltalade mig förut. Se hur han förde sina tal. Det ser ju nästan ut som att han predikar.

Det här gör mig fundersam igen och man undrar om ha inte bara är en riktigt bra skådespelare.
http://www.youtube.com/watch?v=jXuWCfr71wc

Någon annan som också uppfattat det som så?

Fast sedan så säger han ju ändå bra grejer trots allt även om hans stil förändrats.

edit:
Här kan ni förresten se Obamas ~30 minuter långa klipp som berättar om vad han vill göra.
http://www.youtube.com/watch?v=GtREqAmLsoA

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Nu drar vi tråden på rätt köl igen tycker jag.

Obama har en trettio minuter lång reklamfilm som ska visas på sex stora kanaler i USA. CNN säger nej.

McCain däremot hade bara råd med en på trettio sekunder.

Är detta rättvist?

Dessvärre har ju Obama varit mer framgångsrik att få folk att betala pengar till sin kampanj. Jag är som bekant en McCain supporter, men måste ändå medge att det är rättvist att Obama har de pengar han har. Likväl är det beklagligt.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Jag hoppas obama blir president, macain är ju gammal och borde gå i pension.


signatur

Nicolas Paul Stéphane Sárközy de Nagy-Bócsa

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Obama har en trettio minuter lång reklamfilm som ska visas på sex stora kanaler i USA. CNN säger nej.

McCain däremot hade bara råd med en på trettio sekunder.

Är detta rättvist?

Det som inte är rättvis skulle möjligtvis vara att CNN säger nej. Förutsatt att det inte säger nej till Mccain också förstås.

Vettiga människor har lättat på plånkan för obama, vad är orättvis med det?

Mr. G - Varför gillar du Mccain? Är det hans jesus-entourage som lockar? Varför vill man ha bush 2? Dessutom med den fruktansvärda Palin?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Mr. G - Varför gillar du Mccain? Är det hans jesus-entourage som lockar? Varför vill man ha bush 2? Dessutom med den fruktansvärda Palin?

OBAMA HETER JU NÄSTAN SOM USAMA, DET KAN VI INTE HA SOM PRESIDENT!!!
Källa: Fox news


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

OBAMA HETER JU NÄSTAN SOM USAMA, DET KAN VI INTE HA SOM PRESIDENT!!!
Källa: Fox news

Inte nog med det, han heter Hussein också! Tydliga terrorkopplingar!

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av bjosarn:

OBAMA HETER JU NÄSTAN SOM USAMA, DET KAN VI INTE HA SOM PRESIDENT!!!
Källa: Fox news

Inte nog med det, han heter Hussein också! Tydliga terrorkopplingar!

Sen så var hans fader en muslim, det om något borde ju cementera det faktum att Obama är en...
TERRORIST!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Värre än! Obama ÄR ett WMD!!!

Och Castor, CNN ville inte sända reklamen för att den skulle störa deras program. Inget politiskt, så McCains 30-sek reklam går nog igenom. Han vinner nog för det


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

CNN måste ju kunna slänga in "breaking news" när det än passar... vore ju lite dumt om det gjordes när reklamen hållt på i 25 minuter... ska dom börja om då efter nyhetsinslaget?

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Och Castor, CNN ville inte sända reklamen för att den skulle störa deras program.

Ah, det finns ju en poäng där förstås.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

***BREAKING NEWS*** October 29 2008

Britney Spears woke up at 8:15 AM today and we will give a 29½ minute long report on that just after McCains super juicy yummy shommy campain ad!

Stay tuned!

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Mr. G - Varför gillar du Mccain? Är det hans jesus-entourage som lockar? Varför vill man ha bush 2? Dessutom med den fruktansvärda Palin?

Det har jag sagt ganska många gånger tror jag, men en gång till då.

1. Du säger Bush 2, jag ber dig se dokumentären jag postade i tråden om detta. Den ger en ganska tydlig bild av att så inte är fallet. McCain var en av Bush största fiender inom partiet. Det är mest Obama kampanjen som vill framställa det som så eftersom de uppenbarligen inte kan fylla ut sin kampanj med bara egna politiska saker utan tvingas ta till svartmålning i en mycket hög utsträckning.
2. Bägge presidentkandidaterna är kristna i detta val och Obama har/hade också ganska starkt stöd av en viss pastor. Jag bryr mig inte så mycket om deras religion dock.
3. Obama har förvisso en bra socialförsäkrings politik, men är en oerfaren och naiv kandidat. Han har gjort en snabb karriär och skulle behöva lite mer erfarenhet innan han ställde upp som presidentkandidat. Vad gäller den naiva aspekten gäller detta hans utrikespolitik där han tror att man kan bara prata fred med galna diktatorer. 2938 någon?
Slutligen är han protektionist, någon som missgynnar världen, inte minst Sverige. Hans skyddstullar skulle vara ett bakslag för globaliseringen och skada många länders ekonomi, däribland Sveriges.

Med det sagt är inte Obama någon usel kandidat som t.ex. John Kerry var, men jag föredrar ändå McCain av de skäl jag nämnt.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Värre än! Obama ÄR ett WMD!!!

Och Castor, CNN ville inte sända reklamen för att den skulle störa deras program. Inget politiskt, så McCains 30-sek reklam går nog igenom. Han vinner nog för det

Då vore det annars ganska enkelt för Obamas kampanj att göre en 30-sek reklamsnutt de med


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Jag har ingen jättekoll på kandidaterna. Kan se fördelar och nackdelar med båda. Jag stödjer dock Obama fullt ut och det är på grund av Sarah Palin.

Medlem

I hear that, båtsman.

Lite Palin bashing -> http://www.youtube.com/watch?v=3kiW0S-LJvI

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Det har jag sagt ganska många gånger tror jag, men en gång till då.

Jag har faktiskt inte läst så nog tidigare i tråden. :$

Skrivet av Mr. G:

1. Du säger Bush 2, jag ber dig se dokumentären jag postade i tråden om detta. Den ger en ganska tydlig bild av att så inte är fallet. McCain var en av Bush största fiender inom partiet. Det är mest Obama kampanjen som vill framställa det som så eftersom de uppenbarligen inte kan fylla ut sin kampanj med bara egna politiska saker utan tvingas ta till svartmålning i en mycket hög utsträckning.

Vad är det för dokumentär, har du funderat kritiskt på vem som gjort den och varför?

Skrivet av Mr. G:

2. Bägge presidentkandidaterna är kristna i detta val och Obama har/hade också ganska starkt stöd av en viss pastor. Jag bryr mig inte så mycket om deras religion dock.

Obama har inte alls det där sjukligt religiösa över sig som exempelvis Bush och Palin har. Jag har faktiskt inte sett så mycket av Mccain själv men att hans samröre med Palin får mig att dra honom över samma kant.
Tyvärr måste man ju åtminststående låtsas att man är kristen för att kunna vara en politiker i USA.
När det gäller "obamas pastor" tror du inte att det var ett svartmålardrag från andra lägret?

Skrivet av Mr. G:

3. Obama har förvisso en bra socialförsäkrings politik, men är en oerfaren och naiv kandidat. Han har gjort en snabb karriär och skulle behöva lite mer erfarenhet innan han ställde upp som presidentkandidat. Vad gäller den naiva aspekten gäller detta hans utrikespolitik där han tror att man kan bara prata fred med galna diktatorer. 2938 någon?

Det kanske behövs någon som inte redan är inkörd på samma skit, samma spår som alla andra - det kanske är en smula naivitet som krävs för att ändra kurs?

Skrivet av Mr. G:

Slutligen är han protektionist, någon som missgynnar världen, inte minst Sverige. Hans skyddstullar skulle vara ett bakslag för globaliseringen och skada många länders ekonomi, däribland Sveriges.

Förklara mer.

Skrivet av Mr. G:

Med det sagt är inte Obama någon usel kandidat som t.ex. John Kerry var, men jag föredrar ändå McCain av de skäl jag nämnt.

Lite som att välja mellan pest och kolera alltså?

Jag är, som du säkert märker, inte så insatt i sakfrågorna - jag är sugen på en yngre, svart president som har lite nya tankegångar. Dessutom från samma läger som Clinton, han var en klippa.

Palin är för mig största anledningen till att Mccain går fetbort.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Mr. G: Roligt att du säger att Obamas kampanj inte fylls med politik utan svartmålning när det är minst lika mycket av den varan i andra lägret också? Det är USA vi pratar om. Folk vet inget om politik, men de vet minsan om Brittan har på sig trosor eller inte.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Vad är det för dokumentär, har du funderat kritiskt på vem som gjort den och varför?

Ah, nu heter det att SVTs stora dokumentärinköp som beskrev bägge kandidaterna ger en felaktig bild. Detta innan du ens har sett den? Det är allmänt känt inom amerikansk politik att McCain var en av Bush fiender. De hade ett ganska stort bråk i samband med valet 2000 t.ex.

Skrivet av CastorFiber:

Obama har inte alls det där sjukligt religiösa över sig som exempelvis Bush och Palin har. Jag har faktiskt inte sett så mycket av Mccain själv men att hans samröre med Palin får mig att dra honom över samma kant.
Tyvärr måste man ju åtminststående låtsas att man är kristen för att kunna vara en politiker i USA.
När det gäller "obamas pastor" tror du inte att det var ett svartmålardrag från andra lägret?

Nu var det McCain jag pratade om, inte Bush eller Pailin.

Pastorn:
Med tanke på att Obama bröt med honom redan innan nån kom på samröret tror jag inte det Dessutom påpekade jag ju att jag inte brydde mig om det speciellt mycket. Jag är inte intresserad av kandidaternas religion, bara deras politik.

Skrivet av CastorFiber:

Det kanske behövs någon som inte redan är inkörd på samma skit, samma spår som alla andra - det kanske är en smula naivitet som krävs för att ändra kurs?

Naivitet för världens mäktigaste man är direkt farligt.

Skrivet av CastorFiber:

Förklara mer.

Obama vill sätta upp skyddstullar för att skydda amerikansk industri, något som missgynnar USA:s handelspartner. Däribland Sverige.

Skrivet av CastorFiber:

Lite som att välja mellan pest och kolera alltså?

Jag är, som du säkert märker, inte så insatt i sakfrågorna - jag är sugen på en yngre, svart president som har lite nya tankegångar. Dessutom från samma läger som Clinton, han var en klippa.

Palin är för mig största anledningen till att Mccain går fetbort.

Palin är mycket riktigt McCains största motargument, det kan jag hålla med om. Kan också hålla med om att valet 2004 var mellan pest eller kolera.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Mr. G: Roligt att du säger att Obamas kampanj inte fylls med politik utan svartmålning när det är minst lika mycket av den varan i andra lägret också? Det är USA vi pratar om. Folk vet inget om politik, men de vet minsan om Brittan har på sig trosor eller inte.

Folk i USA är betydligt mer politisk engagerad på gräsrotsnivå än i Sverige, kolla bara på när Obama eller McCain håller ett tal och när Reinfeldt gör det och se skillnaden. McCains läger använder sig också av smutskastning, det gör alla politiker, men mindre än Obama lägret vill jag hävda.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Jag har personligen inte letat efter hur de olika kandidaterna smutskastats av varandra, men jag har faktiskt bara hört direkt smutskastning från McCain-lägret.

Jag förstår ju att det inte är ensidigt, men jag har faktiskt inte stött på någon "smutskastning" från Obama-lägret som inte är rättfärdigad på ett meningsfullt sätt för kandidaturen, alltså inga meningslösa personattacker som är det enda jag sett från den republikanska sidan.

edit:

Mr.G : Jag ville egentligen bara ha ett exempel på smutskastning från Obama-lägret.

Medlem

Utifrån min ganska insatta och intresserade synvinkel överträffar McCains kampanj någon annan kampanjs smutskastning av andra lägret någonsin.

Lägg sedan till Fox News på det så har du en smaskig tårta att sätta tänderna i!

Nu får du komma med lite exempel Mr. G, jag är nog inte den enda som har upplevt valet på detta sätt.

Sen valde Obama pastor Wrights kyrka i Chicago för att han behövde en kyrka att utgå ifrån i sin politiska karriär (han har faktiskt haft en) där. Jag får intrycket av att han inser folkets egna ansvar för framtiden, något som Palin och guds "superplan" inte verkar greppa.

Men sakfrågan som du intresserar dig för, frihandel eller protektionism är ju mer öppen för egna åsikter. Här ska jag inte försöka övertala dig, men jag kan iaf säga att själv tycker jag att när stormakter har frihandel i stor utsträckning går det illa.

Så här kan man säga att jag ser på saken. I en värld av frihandel globaliseras ekonomin. Istället för att varje nation har en egen skyddad ekonomi, precis som de har egen mark och egen energi, blir hela världen som en nationalekonomi. Och som alla vet betyder marknadsekonomi att vissa lider där vissa frodas, pga dålig utbildning eller klasskillnader. Det finns de som får "skitjobben".

I en värld där vissa länder är mindre previligerade i utbildning och ekonomisk grund blir dessa länder de som som får "skitjobben". Vad är då skillnaden som gör detta negativt för mig? Jo, dessa människor blir utnyttjade och förslavade under stormakterna. De mer previligerade länderna tar dock inget ansvar för dem. Då blir plötsligt nationen viktigt igen! De bor ju inte här, de är inte vårt ansvar, men när man talar om ekonomi blir det fritt fram att gå in och råna och förslava de fattigare länderna.

Nu blev inlägget ganska laddat, men min åsikt gick nog fram.

Alltså; Frihandel är full av tvetydighet och behåller de orättvisa förutsättningar vi har idag.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av SidPao:

Mr.G : Jag ville egentligen bara ha ett exempel på smutskastning från Obama-lägret.

Det har jag ju redan gett, att Obama försöker kalla McCain för en ny Bush.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Skriv svar