Diskutera - Köper du mer hårdvara nu när tillgången ökat?

Robot
Diskutera - Köper du mer hårdvara nu när tillgången ökat?

Mer i butik - men det är dyrare. Hur löser du den knuten?

#diskutera


Medlem

Jag agerar inget annorlunda idag än före pandemin/kriget/lågkonjunkturen. Jag köper hårdvara vid tidpunkten när jag har behov för det. Jag kör inga lyxuppgraderingar av datorerna etc utan det jag har får tjäna ut och så har det alltid varit. Jag köper fortsatt Spelkonsoler baserat på vilka spel som släpps till respektive plattform. Finns spelen på PC så finns det litet incitament att köpa på konsol.

Jag köpte tex ett 3060Ti under den dyraste perioden under pandemin, för att jag hade ett akut behov då mitt tidigare grafikkort rasat. Sånt är livet

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag agerar inget annorlunda idag än före pandemin/kriget/lågkonjunkturen. Jag köper hårdvara vid tidpunkten när jag har behov för det. Jag kör inga lyxuppgraderingar av datorerna etc utan det jag har får tjäna ut och så har det alltid varit. Jag köper fortsatt Spelkonsoler baserat på vilka spel som släpps till respektive plattform. Finns spelen på PC så finns det litet incitament att köpa på konsol.

Jag köpte tex ett 3060Ti under den dyraste perioden under pandemin, för att jag hade ett akut behov då mitt tidigare grafikkort rasat. Sånt är livet

What he says ☝️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nope. Snarare mindre nu med tanke på rådande omständigheter i världen


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Folk som köper ny hårdvara varje ny "utgåva" eller en ny mobil varje ny "utgåva" osv. There is a special place in hell. Om man har en 3070 men ska köpa en 4090 bara för att det är det nyaste, och man arbetar hårt för sina 500k om året, då har man tappat det.

Jag sitter fortfarande på en 1080 och en Ryzen 5 5600x (en snudd bottleneck men helt fine) och jag kan spela varenda spel som kommer ut i 60 fps, eller mer, kanske inte allt på ultra, men på high, inga problem. Är jag arg för att folk spenderar pengar när dom inte behöver det? JA! Haha.

Medlem

Himla sugen på ett 4080 och en Dell QD-OLED 34", men vi får se vad Tomten beslutar


signatur

Meep!

Medlem

Kommer köpa en ny dator nästa år så jag kan spela Starfield, helt enkelt för att min gamla dator garanterat kommer vara för klen.

Medlem

Sitter på ett Ryzen 5 2600 och ett RTX 3060 Ti, känner noll behov av att uppgradera med dagens priser.. Klarar mig helt Ok! Om något är det grafikkortet som är lite för segt, CPUn får vara tills DDR5 tappat i pris.. rejält.

Medlem

Om tillgången på PS5 blir så att man kan köpa en genom att gå in i en butik och plocka en, så kommer jag köpa en till.

Medlem

nv -"NEXT STOP... 4K$... Choo Chooo"


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Ser ingen poäng i ny hårdvara. Spelar mest äldre spel på PC eller emulerar, då funkar min 1070 och i5 7600k hur bra som helst. Även de fåtal nya spel jag vill testa når 60fps utan några svårigheter

Medlem

Jag har så jag klarar mig några år till men när allt känns trött och otillfredställande då blir det nytt,kosta vad det kosta vill.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

KoP
Medlem

Köper sällan hårdvara (senaste var det A500 Mini). Är inte den som måste ha det senaste. Lirar fortfarande spel på en Xbone och är fortsatt nöjd med min 5 år gamla Asus mobil.

Medlem

Nej. Passade på med en 5800X när den sjönk i pris tidigare och mitt gen 1 ryzen-mobo fick stöd för den i BIOS. Prestanda per krona är det som gäller, always.

Gen
Medlem

Tidigare gjorde jag ofta små uppgraderingar för det är kul med prylar men har på senare tid lagt ner det. Kommer behöva byta ut chassifläktarna framöver då jag börjat höra aningar till missljud men det är nog allt. Nytt grafikkort blir det sista köpet på ett bra tag framöver.

Medlem

Jag sitter med ett GTX 1080 och hade hoppats på en mer rimligt prissatt 4000-serie från NVidia.. så blev det ju inte. Köpte en PS5 idag istället.

Medlem

Har PS5 och en 77" OLED, så det mesta spelas där. Kostade tillräckligt. Vad gäller PC så byggde jag nytt 2018, så jag kan inte riktigt motivera en uppgradering för att få några fler fps, speciellt inte med tanke på de hutlösa priserna som gäller för hårdvara just nu.
Jag lägger pengarna på börsen och låter datorn vara som den är tills den börjar bli märkbart trött och slö, så kanske ett par år till.

Löjligt att lägga lika mycket pengar på en dator som en bra begagnad bil... (Om man inte veeerkligen behöver prestandan dvs. )


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Får bli något när är det behövs. Jag har vilka att testa rtx men får komma något jag verkligen bryr mig om då. Sedan är jag inte så grafikfokuserad.. hoppas på bra underhållningsvärde mer än grafik.

Medlem

Inget behov, så det får vänta. Dessutom får #¤%#¤%-nvidia ta och komma ner på jorden med sina priser. Hade velat se de nya korten inte sälja slut på 10 minuter, men tyvärr så kastade ju folk sina pengar på Jensen. URK! Svårt att se att det skulle vara samma efterfrågan idag som när 3000-serien släpptes.

Men generellt så köper jag om jag villhöver, men även om jag har pengarna så kastar jag inte bort dem hur som helst.

Medlem

Köpte en begagnad 3090 för 8,5K istället för de nya. Väntar på att de blir väldigt billiga eller 5000-serien.

Fragtjuv

Jag är väldigt sugen på att uppdatera datorn men det är helt enkelt lite för dyrt nu och i och med att tiderna är som de är så får jag prioritera andra saker.

Om GeForge 5090 blir billigt så köper jag det 😅


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Tidsbrist när man blivit äldre och har familjen att ta hand om har lett till minskat spelande på PC.

Använder datorn primärt för att jobba, och köpte därför en 34” wide.
Trots att jag betalade vad jag ansåg hutlösa 8000:- för ett 3080 TUF så går det på knäna i 3440*1440.

4090 kan ju vara lösningen för mig men priset är löjligt.

Som det ser ut nu så blir det att nöja sig med PS5:an den dagen mitt 3080 ger upp helt.

Medlem

Nej. Tidsbrist och spelar mest äldre spel när tillfälle ges. Inte köpt hårdvara på 7 år tror ja och sitter fortfarande på en GTX 960 och i7-6700. Duger skapligt fortfarande.

Medlem

Jag har byggt en rätt så "trång" dator att jag måste plocka bort en hel del om jag skall uppgradera något så jag vill helst låta bli att byta ut något nu när den är igång och rullar.

Men annars köper jag det jag vill när jag vill. Om Black friday ligger nära så kan jag dock avvakta och se om priserna blir billigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Försökte in i det sista att övertala kompisen att inte uppgradera, men han gick helt dum i huvudet (förlåt perra) och beställde ett 4090 pga hysterin och hur sjukt det kortet presterar.

Vi lägger ut hans 3070 på tradera inom kort.

Personligen blev det ett 3070 ti för ett tag sedan pga att mitt kort var 8 år gammalt och inte hängde med längre. Sålde det (r9 390) till farsan för 500 spänn.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Skaffade en xbox series x i mitten av förra året. så är nöjd för tillfället. hade gärna velat uppgradera min dator men vill ha bättre priser. ens fx6300@4.51ghz, 8gb ram får hålla ett tag till.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Körde på ett 1080ti fram tills nu i sommar då jag köpte ett beggat 3090 för 12k. Köpte det pga jag lirar i 1440p och vill gärna ligga på 140fps för bästa känsla. Och att jag streamar lite då och då. Har så svårt å kunna njuta av ett snabbt fps lir om fpsen inte hänger med 😅

Medlem
Skrivet av Prixm:

Folk som köper ny hårdvara varje ny "utgåva" eller en ny mobil varje ny "utgåva" osv. There is a special place in hell. Om man har en 3070 men ska köpa en 4090 bara för att det är det nyaste, och man arbetar hårt för sina 500k om året, då har man tappat det.

Jag sitter fortfarande på en 1080 och en Ryzen 5 5600x (en snudd bottleneck men helt fine) och jag kan spela varenda spel som kommer ut i 60 fps, eller mer, kanske inte allt på ultra, men på high, inga problem. Är jag arg för att folk spenderar pengar när dom inte behöver det? JA! Haha.

Fast 60fps är ju inte acceptabelt i dagsläget...

Skrivet av Belfry:

Löjligt att lägga lika mycket pengar på en dator som en bra begagnad bil... (Om man inte veeerkligen behöver prestandan dvs. )

Visst är det så, men vad som är en bra begagnad bil är ju olika för olika personer. Polare köpte 2st små bilar för 2500 liksom. Dom dög ett par år innan dom blev trötta. Din 77" lär ju kosta som 4x det minimum? ;D

Medlem

Jag köper bara hårdvara när något går sönder eller när jag knappt kan spela nya titlar med hårdvaran jag har, vilket brukar ta många många år innan jag ens behöver oroa mig över det. Likadant med mobiler, bilar och mycket annat. Jag vägrar falla för konsumentfällor.

Jag vill inte ha något nytt bara för att det är nytt. Alla dessa nya funktioner som de oftast lägger fokus på när de vill sälja det nya.. tycker inte riktigt det rättfärdigar ett köp heller. Faller inte riktigt för det där, återigen, konsumentfällor.

Medlem

Jag hängde på repet när 3080 släpptes och lyckades få en till introduktionspriset, även om det tog några månader innan jag fick hem den. Innan hade jag en 1080 som sitter i min dotters dator nu...inga delar går till spillo kan jag säga, det finns alltid någon inom familjen som kan uppgradera med något som jag uppgraderar ifrån. Jag lär däremot inte köpa ett nytt grafikkort på ett bra tag, mycket på grund av de löjligt orimliga priserna.

12
Skriv svar