Snabbkollen - Hur viktig är frameraten i spel?

Robot
Snabbkollen - Hur viktig är frameraten i spel?

Rösta - mycket, medel, knappt alls?

#framerate, #snabbkollen


Medlem

För mig beror det nog lite på. Generellt hade jag sagt att det är viktigt, men om spelet är låst på 30 så stoppar det inte mig från att spela. Om det är så att 60+ är möjligt men det är dåligt optimerat eller om min dator fått för sig att jag har fått nog av det goda livet så blir det jobbigare, det är klart mer irriterande om frameraten varierar och skillnaden blir mycket tydligare.

60 är mitt minimum för third-person spel. Jag kör på 60 i FFXIV då det är bekvämt och håller ljudnivån på fläktarna nere.
90 är mitt minimum i FPS. Hade gärna kört 120+ men grafikkortet går i högvarv så det blir oroväckande. Det är säkert inte något problem egentligen, det är bara inte värt ångesten!

Medlem

Beror helt på spelet.

I onlineshooters som Warzone vill jag ha så högt det bara går, aldrig under 100.
Singleplayerspel där precision och rörelser spelar roll bör vara omkring 60 för att kännas smooth, men 30 är acceptabelt på Switchen. Exempelvis RDR2, BotW, Hollow Knight, Forza.
Och sen finns det spel som Monkey Island och Phoenix Wright där FPS inte gör nån skillnad alls.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Stabilitet är viktigare för mig än siffran i sig. Högre är naturligtvis att föredra, men jag väljer hellre stabila 30 FPS än ostabila 60 FPS.

Medlem

Under 60 FPS är helt ospelbart för mig


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

60fps och sedan vill jag ha resten av beräkningskapaciteten på upplösning (4k) och fidalitet. Uppskalning har fungerat hur bra som helst (1440p till 4k).

Medlem

Kan jag välja 60fps på konsol gör jag det varje gång (eller sänker inställningarna på PC) men går det inte överlever jag på 30fps men kommer alltid vara en liten irritation när jag spelar.

Medlem

Hellre fulare spel än låg FPS är min filosofi. Tyvärr kan man inte styra över det själv på konsol i någon större utsträckning så därför spelar jag främst på PC. Jag vill ha minst 90 FPS för att det ska flyta på ordentligt.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Det här kanske låter lite lustigt men på konsol så bryr jag mig inte och har faktiskt ibland svårt för att se skillnad på 30 och 60 fps, tror det med största sannolikhet beror på att man kör med kontroll.

På pc däremot då måste jag ha 60 eller över, annars går det knappt att spela känner jag. Måste vara något med att sitta med ett tangentbord och mus. Kontroll har ju inte alls lika snabb rörelser och liknande.

KoP
Medlem

Inte så värst. Är uppväxt med spel med fyllda polygoner vars fps kunde ticka på i 2 eller 3. :'D Allt runt 25-30 fps är fine nuförtiden.

Medlem

En jämn frame pacing är viktigare.

Medlem

Ett fjärde alternativ?

- Aldrig brytt mig


signatur

IDKFA

Medlem

Så länge det flyter på stabilt i någon framerate stör det mig inte ,om det nu är 30 eller 60 spelar absolut ingen roll . Brukade spela spel där jag fick titta ner i marken när jag gick frammåt , så spelet inte skulle lagga.


signatur

It´s a me

Skribent

Jag är faktiskt inte så känsligt huruvida det är 30 eller 60 fps, men det viktiga är att saker rullar på stabilt och att det inte kör på som en berg och dalbana.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Så länge spelet är kul så kvittar det helt och hållet för mig om det är 1, 30, 60 eller 120 fps. Har aldrig varit särskilt brydd om det.


signatur

Submission is for the weak

Moderator | Testpilot

Har svårt även för 60 fps på senaste sedan 120 blivit vanligare för mig i många titlar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inga problem med att lira singleplayer 30fps men i online-shooters vill jag gärna ha 60fps. Så 80% av tiden så bryr jag mig inte så värst mycket om det är 30 eller 60. (Lirar konsol och halvtaskig laptop så 120 är irrelevant)

Inaktiv

60 är ett minimum men dippar det lite under är det inte hela världen, beroende på spel. I princip alla snabba mp-skjutare bör jag ha minst 100 fps för maximal upplevelse (har en ultrawideskärm med 100hz, därav 100 fps) men gärna högre förstås

Medlem

Beror helt på spelet, men minst 60 fps för ett singleplayer spel, men med ett multiplayer fps ska det vara minset 100.

Medlem

Lite konstigt formulerad frågeställning enligt mig. Jag menar att ett spel kan vara hur otroligt som hels, men hackar det på i 15-20 fps måste ju alla hålla med om att det är helt ospelbart och värdelöst? Förmodar att frågan egentligen gäller 30 eller över och där tycker jag det spelar mindre roll i vissa genrer. Har spelat massor med spel jag älskat som varit låata till 30.

Medlem

Jag tycker det är viktigt men bäst är en stabil framerate. Det värsta är när det blir stutter eller att det tokdippar och börjar lagga.

3DS emulatorn jag testat nyligen var ingen rolig upplevelse.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det viktigaste för mig är att det finns valmöjligheter oavsett platform. Delvis ett läge för upplösning och prestanda. Låt folk få välja, det tror jag är a och o.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bf1942:

Lite konstigt formulerad frågeställning enligt mig. Jag menar att ett spel kan vara hur otroligt som hels, men hackar det på i 15-20 fps måste ju alla hålla med om att det är helt ospelbart och värdelöst?

De senaste 5-6 åren så jag inte spelat mycket annat än tunga strategispel och extremt sällan shooters eller egentligen något annat som kräver varken snabba reaktioner eller flytande bilduppdateringar.

De flesta spel jag spelar tror jag inte skulle märka om fpsen dök under 15-20. Vid runt 5 fps börjar man ju dock märka att det är svårt att panorera kameror.

Medlem

Otroligt viktig för mig. Minimum 60fps, aldrig lägre. Vill inte heller sänka inställningarna till allt för lågt, då skiter jag i spelet istället. Exempel på spel som jag var extremt taggad på var senaste Halo kampanjen, gick inte att spela när man sprang runt utomhus, helt ospelbart.

Medlem

Jag är en av få lyckligt lottade som knappt kan se skillnad på 30 och 60 fps. Så nej, det betyder inte så mycket för mig 😊

Medlem

Är det inte minst 60 så undviker jag skitet


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

60 fps är ett krav för min del.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Redaktör

Beror på genren. I racing och snabb action är hög fps (och jämnt flyt) viktigt, men i saker som Xcom spelar det mindre roll (även om det är skönare för ögonen).

Skrivet av krille1986:

Det här kanske låter lite lustigt men på konsol så bryr jag mig inte och har faktiskt ibland svårt för att se skillnad på 30 och 60 fps, tror det med största sannolikhet beror på att man kör med kontroll.

På pc däremot då måste jag ha 60 eller över, annars går det knappt att spela känner jag. Måste vara något med att sitta med ett tangentbord och mus. Kontroll har ju inte alls lika snabb rörelser och liknande.

Många Forza-spel var/är kända för att de rullade i 60 konstanta fps, men backspeglarna hade lägre fps. Där var skillnaden väldigt tydlig.


signatur
Medlem

60 fps har varit ett krav sedan i alla fall 2010. Jag är dock ingen grafiknörd, så jag kan ställa ner ett spel till low för att få 60fps om så krävs.

Medlem

Det enda som egentligen spelar någon roll för mig är att den är konstant.. Om det är 15, 25, 50 eller 60 spelar ju inte enorm roll, det handlar ju mest om att vänja sig. Men minsta dipp kan ju vara enormt enerverande oavsett. Över 60 vet i sjutton om jag skulle märka mycket av, jag är nog för gammal för det. 🤷‍♂️ Har en Lenovo laptop med 240hz skärm och det enda jag egentligen märker där är att den väsnas som ett rymdskepp för att försöka mata ut så mycket bilder, medans jag själv inte märker ett uns skillnad rent spelmässigt, så har cappat till 60 i brist på bättre vetande. Då är den tyst och konstant.

12
Skriv svar