Utvecklare hävdar att "många" studior vill skippa Xbox Series S-kompatibilitet
haha, alla är experter och proffs på internet. "hur svårt kan det vara att fixa 60fps". Ni som vet, ni vet.
Enda man behöver göra är att trycka in rätt när man kodar på skrivmaskinen 🤷🏼
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
No shit det sa id Software innan konsolerna släpptes. "Bara skala upplösning" stämde visst inte .
Vem fan är Jeff föresten? Har han optimerat konsolspel länge?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Är själv tech-artist och efter några miljoner GPU/CPU captures och oändligt profilande / optimerande kan jag intyga vilken marddröm det är. Oavsett hur många gånger jag tryckte på "Make it run 60fps"-knappen som gamer-twitter hänvisar till.
Ta bort en normalmap och komprimera lite animationer så ska det nog gå att köra på Gamecube sen.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
"då utvecklare faktiskt behöver ta hänsyn till en rad olika pc-konfigurationer"
Fast spelen måste inte fungera på alla PC-konfigurationer? Köper du potatis-gpu har du inte särskilt svårt att hitta spel du helt enkelt inte kan spela, eller spel där du får sitta och testa olika grafikinställningar som helt enkelt inte går att testa med konsol, sådant som Entry-Level Gaming håller på med.
Historian upprepar sig. Nu är det Microsoft som har gjort en en Ps3: En flaskhals som ingen gillar/kan koda till förutom deras egna utvecklare...
PS3 var en "flaskhals" pga svår att utveckla till och spelen rullade generellt sämre. Den riktiga flaskhalsen den generationen var Xbox 360 arcade, den utan HDD. Gav oss en generation utav linjära checkpointade spel.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Men om man säger att series x är recomended requirements och series s är minimum requirements precis som pc specifikationer som spel kräver och att med x får man den bildupplösningen med den där bilduppdateringen och på s lägre såklart. Det kan väl inte vara så svårt. Så har det ju funkat på pc sen urminnes tider. Kan det vara så att vissa spelutvecklare bara vill visa upp hur snyggt ens spel är för att det ska sälja bra för bilduppdateringen syns inte på bilder.
Jag förstår inte problemet. Kör 60fps eller högre upplösning eller mer effekter osv på xsx och PS5 och inte på xss? Det borde inte vara några konstigheter, som de flesta spel som redan släppts..?
Allt handlar inte om grafiken. Finns en hel del annat under ytan som kräver starkare maskiner. AI är ett sånt exempel.
Vissa verkar tro att det bara är att skala ner lite grafik så rullar det på bra även på en potatis sen. PCs största svaghet är just slö hårdvara, att behöva bygga spel för lastgammal hårdvara gör så att man fokuserar mjukvara på det som är minst intressant, alltså ögongodis, eftersom att det är lätt att skala.
Med högre grundkrav så kan animationer, AI, fysikmotor och andra lite mer roliga möjligheter som tillexempel kan påverka gameplay utvecklas istället.
Men visst, vill man fortsätta spela PS3 spel med snyggare grafik i all evighet så ser man nog inte problemet. Då kan man nog säkert också tycka att det är onödigt med spel som bara fungerar på senaste generarionens hårdvara.
Väldigt märkligt att jämföra med PC.
Allt handlar inte om grafiken. Finns en hel del annat under ytan som kräver starkare maskiner. AI är ett sånt exempel.
Jag hade bilden att just gpun var den största skillnaden mellan s och x? Alltså att de hade typ samma cpu osv?
Vissa verkar tro att det bara är att skala ner lite grafik så rullar det på bra även på en potatis sen. PCs största svaghet är just slö hårdvara, att behöva bygga spel för lastgammal hårdvara gör så att man fokuserar mjukvara på det som är minst intressant, alltså ögongodis, eftersom att det är lätt att skala.
Med högre grundkrav så kan animationer, AI, fysikmotor och andra lite mer roliga möjligheter som tillexempel kan påverka gameplay utvecklas istället.
Men visst, vill man fortsätta spela PS3 spel med snyggare grafik i all evighet så ser man nog inte problemet. Då kan man nog säkert också tycka att det är onödigt med spel som bara fungerar på senaste generarionens hårdvara.
Väldigt märkligt att jämföra med PC.
Japp.
Men jag vill inte påstå att det är svagheten med PC det är styrkan.
Men samma tankesätt fungerar inte på konsol.
Det är dags att Series S hanteras på samma sätt som Nintendo Switch
Jag hade bilden att just gpun var den största skillnaden mellan s och x? Alltså att de hade typ samma cpu osv?
Cpu är i nivå med ps5/series x +- några hundra mhz gpu och minnesmängd är lägre 10GB mot 16GB.
Det bästa vore väl kanske ifall MS betalade för ett separat släpp till XboxS ifall de känner att de vill ha moderna titlar till den, ungefär som Switch lär göra. Det verkar ju smått idiotiskt att ha en konsol med sämre hårdvara och ändå envisas med att spel optimerade för konsoler med bättre hårdvara ska gå att köra på den med.
Känns mest som att MS har svårigheter att hantera varligheten, och envisas med att lägga locket på den istället.
Ignorance is bliss.
Vissa spelutvecklare lyckas ju väldigt väl med Series S så det kanske handlar om skills?
Seriöst dock så är det så klart merjobb, men det är ju som det är och inget som kommer att försvinna.
Tänk hur bra de hade lyckats utan series s? Typ split screen i sitt flaggskepp?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Hur många äger konsolen? Om det är många då verkar det ju dumt. Det är lite som med Switch. Många äger den och då blir det lönsamt.
Jag äger en. Men bara för att köra gamla 360 spel på typ. Allt current gen går på PS5 eller PC för mig. Så bara för att man äger en så behöver det inte betyda att man är en del av en install base
Switch exemplet är inte heller helt reko då det endast finns en konsol för dem att koda/optimera spel för. Det är alltid enklare när man bara har en plattform som man behöver förhålla sig till. Och det betyder att det även är billigare då tid är pengar i branschen.