World of Warcraft: Dragonflight (2/2)

Robot
World of Warcraft: Dragonflight (2/2)

Vi sätter betyg på den nionde WoW-expansionen!

#world-of-warcraft-dragonflight


Medlem

Mouse-clicking år 2022? Skärpning!

Hittills har det varit en trevlig expansion, den stora frågan är hur länge den håller mig kvar. Är dom lika sega med content-patchar så kommer jag förmodligen tröttna igen efter man clearat raiden på HC. 6+ månader till nästa raid är alldeles för lång tid, släpper dom någon miniraid mellan dock likt Legion så kan nog intresset hållas kvar.

Vad jag förstått har Blizzard gått in lite med attityden att dom tycker det är OK om folk slutar spela och inväntar nästa stora patch, ungefär som Final Fantasy 14. Problemet med detta är att folk oftast inte kommer tillbaka till nästa raid när det gått för lång tid. Vi får väl se, snabbare patchar är det jag vill se.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Det är intressant hur det fungerar. I Shadowlands var det överväldigande mycket att göra, och mycket var obligatoriskt (och repetitivt) för att hålla kunna hålla siktet på end-game. Spelet kändes som ett andra jobb.
Nu, i Dragonflight, är det mycket mer fritt vad man vill satsa på, och det är lätt att hålla jämna steg med andra mer hängivna spelare. Och av en konstig anledning verkar detta leda till att många spelar mer än vad de normalt sett gjorde vid samma tid i Shadowlands. Nu är det roligt att logga in och göra lite allt möjligt, och jag ser fram emot att logga in snarare än känslan att "få det överstökat så jag kan göra det jag vill göra"

Summa summarum: bästa expansionen på länge. Den verkar hålla lite samma klass som Legion eller Mist of Pandaria. Dragonflight har alltså chansen att ta en av topplatserna som en av de bästa expansionerna.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag gillar det än så länge. Finns inga tråkiga måsten. Allt är roligt och givande.

Medlem

Har inte nått maxtak ännu men har haft roligt hittills. Gillar miljöerna, dragon riding och att man skrotat alla måsten. Jag vill in och spela när jag kan och vill.

Har testat varje expansion efter WotLK men ganska snabbt insett att det inte varit för något mig. Här har jag i alla fall stannat längre än tidigare och det säger ju någonting.

Medlem

I ärlighetens namn, hur kan någon som ”klickar” i WoW få recensera detta?

Det är att jämföra att man spelar med piltangeterna i Counter-Strike, eller kör Forza med en joystick.

Då saknar man verkligen förståelser om spelmekaniken. Det är ändå ett spel som existerat och utvecklats i snart 20 år. Någon form av fundamentala spelförståelser, bör recensenten ha.

Skribent
Skrivet av Fezk:

Mouse-clicking år 2022? Skärpning!

Hittills har det varit en trevlig expansion, den stora frågan är hur länge den håller mig kvar. Är dom lika sega med content-patchar så kommer jag förmodligen tröttna igen efter man clearat raiden på HC. 6+ månader till nästa raid är alldeles för lång tid, släpper dom någon miniraid mellan dock likt Legion så kan nog intresset hållas kvar.

Vad jag förstått har Blizzard gått in lite med attityden att dom tycker det är OK om folk slutar spela och inväntar nästa stora patch, ungefär som Final Fantasy 14. Problemet med detta är att folk oftast inte kommer tillbaka till nästa raid när det gått för lång tid. Vi får väl se, snabbare patchar är det jag vill se.

Ja mouse-clicking har blivit lite av en ovana hos mig. Det är väl för att jag liksom lattjat runt med olika spells som jag placerat ut lite på måfå utan keybindings och så blir det något mellanting. Kör sällan raids och rankat pvp så tycker jag kommer undan med det ändå.

Angående content-torkan så är den väl oundviklig. Jag hyser något litet hopp om att köpet av studion Proletariat ska råda bot på det, men det kan ju å andra sidan dröja innan de har kommit igång ordentligt. Kanske till nästa expansion?

Skrivet av Dreijer:

I ärlighetens namn, hur kan någon som ”klickar” i WoW få recensera detta?

Det är att jämföra att man spelar med piltangeterna i Counter-Strike, eller kör Forza med en joystick.

Då saknar man verkligen förståelser om spelmekaniken. Det är ändå ett spel som existerat och utvecklats i snart 20 år. Någon form av fundamentala spelförståelser, bör recensenten ha.

Edit: Vad tycker du om expansionen då?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Dreijer:

I ärlighetens namn, hur kan någon som ”klickar” i WoW få recensera detta?

Det är att jämföra att man spelar med piltangeterna i Counter-Strike, eller kör Forza med en joystick.

Då saknar man verkligen förståelser om spelmekaniken. Det är ändå ett spel som existerat och utvecklats i snart 20 år. Någon form av fundamentala spelförståelser, bör recensenten ha.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Dreijer:

I ärlighetens namn, hur kan någon som ”klickar” i WoW få recensera detta?

Det är att jämföra att man spelar med piltangeterna i Counter-Strike, eller kör Forza med en joystick.

Då saknar man verkligen förståelser om spelmekaniken. Det är ändå ett spel som existerat och utvecklats i snart 20 år. Någon form av fundamentala spelförståelser, bör recensenten ha.

Nja i ärlighetens namn så är det nog du som inte förstår.
Att klicka på abilities är absolut inte bäst men man kan faktiskt komma ganska långt på det ändå. Absolut inget som sätter stopp för att göra en recensioner.
Kom ihåg att WoW också täcker en väldigt bred spelarbas. Alla pushar inte Mythic+ eller satsar på Gladiator rank. Väldigt få spelare gör det faktiskt.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Ja mouse-clicking har blivit lite av en ovana hos mig. Det är väl för att jag liksom lattjat runt med olika spells som jag placerat ut lite på måfå utan keybindings och så blir det något mellanting. Kör sällan raids och rankat pvp så tycker jag kommer undan med det ändå.

Angående content-torkan så är den väl oundviklig. Jag hyser något litet hopp om att köpet av studion Proletariat ska råda bot på det, men det kan ju å andra sidan dröja innan de har kommit igång ordentligt. Kanske till nästa expansion?

Äsch, drev bara med mouse-clickingen, folk får köra precis hur dom vill hehe. Som du säger, kör man inte hög m+/raids på fullaste allvar funkar det ju.

Ja content-torkan brukar väl numer vara oundvikligt. Men tycker att dom ändå lyckades i Legion att få ut content-patchar i hyfsad tid då, kanske bara missminner mig, hoppas på liknande under Dragonflight men tvivlar starkt på det. Efter Legion så har det varit för lång tid mellan patcharna enligt mig, tyvärr. Vi får väl se, som sagt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Grym expansion!

Ska man inte klicka med musen när man spelar eller vad fan ska man annars klicka med??


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Geeks Gaming
Skrivet av NordicStormtrooper:

Ska man inte klicka med musen när man spelar eller vad fan ska man annars klicka med??

De coola kidsen har tangentbindings till allt, skills, chainhealing osv. Det är 1337

Skämtar såklart, alla spelar som man vill

Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:

Ska man inte klicka med musen när man spelar eller vad fan ska man annars klicka med??

Man bindar allt(majoriteten) till tangentbordet för att effektivisera och maximera sin dps/healing/tanking.

https://wowpedia.fandom.com/wiki/Clicker


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ett av mina GOTY-spel för i år. Blizzard har hittat tillbaka och faktiskt lyssnat på spelarna. Man halkar inte efter och kan bara chillspela.


signatur
Medlem
Någon mer stor nyhet??

" - någon mer stor nyhet"
Men, det finns en ny ras och klass och en helt ny välrd att utforska plus professions o massa grejer xD Men du vill ha mer? nä. Det finns skit att göra så det räcker xD

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Ja mouse-clicking har blivit lite av en ovana hos mig. Det är väl för att jag liksom lattjat runt med olika spells som jag placerat ut lite på måfå utan keybindings och så blir det något mellanting. Kör sällan raids och rankat pvp så tycker jag kommer undan med det ändå.

Angående content-torkan så är den väl oundviklig. Jag hyser något litet hopp om att köpet av studion Proletariat ska råda bot på det, men det kan ju å andra sidan dröja innan de har kommit igång ordentligt. Kanske till nästa expansion?

Edit: Vad tycker du om expansionen då?

Ja, du har givetvis rätt. Det är bara jag som har spelat extremt mycket WoW en gång i tiden, i egenskap av en ”try hard”. Tänker mig inte för. Men insåg att jag spelar alla andra spel casual, där det säkerligen finns lika många tryhards, som jag var i WoW. Spela som du önskar.

Medlem

Har inget annat än gott att säga om Dragonflight. För första gången på flera år så känns det som att utvecklarna faktiskt lyssnat på kritiken och tagit till sig det. De har en mycket mer öppen kanal till sitt community där det kommuniceras friskt, och de är snabba på att identifiera problem och göra justeringar som krävs.

Expansionen i sig är ett gigantiskt kliv i rätt riktning kontra Shadowlands. Mycket mer jordnära med hög igenkänningsfaktor i fraktioner, berättande och zondesign. Dragonflying är det bästa som har hänt sedan WoW släpptes i 2004, hoppas bara att de hittar ett sätt att implementera det i de gamla zonerna.

Att lira på maxlevel är det inte några enorma skillnader för den som söker utmaningar i form av PvE. Det är raids, mythic+ och world quests som dominerar med några mindre inslag av Primal Storms som släpptes tidigare denna reset. Så länge man har gott sällskap kommer det nog finnas ofantligt många timmar att spendera tillsammans på Dragon Isles.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skribent
Skrivet av Marsmetroid:

" - någon mer stor nyhet"
Men, det finns en ny ras och klass och en helt ny välrd att utforska plus professions o massa grejer xD Men du vill ha mer? nä. Det finns skit att göra så det räcker xD

Jag är nöjd med vad jag fått! Men hade det funnits ytterligare något, kanske någon bra feature som på större skala förändrar hur vi spelar, då hade betyget förmodligen landat på 5/5 istället för 4/5.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Jag är nöjd med vad jag fått! Men hade det funnits ytterligare något, kanske någon bra feature som på större skala förändrar hur vi spelar, då hade betyget förmodligen landat på 5/5 istället för 4/5.

Jag hade gärna sett något som får den gamla världen att börja leva igen. Kanske hade crafting behövt material från tidigare i spelet?
Nu har den här biten blivit lite bättre dock genom att använda äldre instancer i Mythic+ systemet.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag hade gärna sett något som får den gamla världen att börja leva igen. Kanske hade crafting behövt material från tidigare i spelet?
Nu har den här biten blivit lite bättre dock genom att använda äldre instancer i Mythic+ systemet.

Ja det är så synd att de gör så här. De har en enorm, vacker värld. Ändå ska man spendera 99% av all sin tid i de 4-5 få zoner som expansionen levererade.

Blizzard, få hela världen att leva!

Skribent
Skrivet av Ronzem:

Jag hade gärna sett något som får den gamla världen att börja leva igen. Kanske hade crafting behövt material från tidigare i spelet?
Nu har den här biten blivit lite bättre dock genom att använda äldre instancer i Mythic+ systemet.

Skrivet av Hejsanhoppsan:

Ja det är så synd att de gör så här. De har en enorm, vacker värld. Ändå ska man spendera 99% av all sin tid i de 4-5 få zoner som expansionen levererade.

Blizzard, få hela världen att leva!

Gillar idén med att använda crafting från andra delar av spelet, ett ganska enkelt knep för att väcka liv i gammalt content.

Känns också som de hade en tanke med att sätta invasionerna i Pandaria och Uldum i BFA, mer sånt kan de också få göra.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag hade gärna sett något som får den gamla världen att börja leva igen. Kanske hade crafting behövt material från tidigare i spelet?
Nu har den här biten blivit lite bättre dock genom att använda äldre instancer i Mythic+ systemet.

Instämmer till fullo, det är en av de största bitarna jag saknar med WoW. Så fort en ny exp kommer blir allt de gamla obsolet. Tänk om de kunde använda den oerhört rika och stora världen som de faktiskt har. Nya quest, minudungeons och transformera landskapen/städer (lagom) för att få oss att återanvända och vilja vara i hela Wow-världen.

Och för alla oss som finner nöje i att bara questa så hade en skalad svårighetsgrad på mobs varit uppskattat. Så när jag är 70 så skulle alla mobs vara minst 70 överallt så hade jag mer än gärna åkt runt i hela Azeroth och gjort gamla quests.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Instämmer till fullo, det är en av de största bitarna jag saknar med WoW. Så fort en ny exp kommer blir allt de gamla obsolet. Tänk om de kunde använda den oerhört rika och stora världen som de faktiskt har. Nya quest, minudungeons och transformera landskapen/städer (lagom) för att få oss att återanvända och vilja vara i hela Wow-världen.

Och för alla oss som finner nöje i att bara questa så hade en skalad svårighetsgrad på mobs varit uppskattat. Så när jag är 70 så skulle alla mobs vara minst 70 överallt så hade jag mer än gärna åkt runt i hela Azeroth och gjort gamla quests.

Det är bara att snacka med chromie och välja timeline så kan du questa lite varstans i världen, nytt som gammalt content då allt skalas.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det är bara att snacka med chromie och välja timeline så kan du questa lite varstans i världen, nytt som gammalt content då allt skalas.

Fast det är för mig alldeles för tillgjort. Det ska vara en del av den öppna världen för att passa min smak, inte ett sidosteg jag behöver aktivera.

Medlem

Har inte spelat på flera år på permanent basis för spelet blir så förbannat tråkigt efter 2-3v.

1
Skriv svar