Det här är den andra och avslutande delen av World of Warcraft: Dragonflight-recensionen, med betyg. Del 1 läser du här.

I första delen av den här recensionen prisade jag den nya mekaniken dragon flying och konstaterade att jag trivs bland bergstoppar och trädkronor på Dragon Isles. Jag tyckte också att Blizzard vid en första anblick verkar lyckas i sin ambition att ge oss ett mer jordnära äventyr än i förra expansionen Shadowlands.

Det är känslor som håller i sig nu två veckor senare, när det är dags att sammanfatta och sätta betyg på World of Warcrafts nionde expansion. Vid en hastig överblick kan det kanske kännas som att Dragonflight bjuder på ganska fjuttiga nyheter. I viss utsträckning är det sant. Men under huven påverkar de samtidigt mer än man kan tro, och de samverkar på ett sätt som ger en tillfredsställande helhet.

Låt oss börja i det nya systemet för professions. För första gången har varje profession för crafting och gathering skillträd (dock ej fishing, cooking och archeology). Genom att använda dina professions och utforska expansionen upptäcker du knowledge points som du investerar för att nischa dig inom olika områden. När det gäller engineering kan du till exempel välja mellan att bli bra på att bygga bomber, göra typiskt lustiga engineering-prylar, eller skapa stridsrustning.

Efter en initial skjuts med en del poäng att investera, blir det allt svårare att bli bättre. Så småningom kan du sätta ut samtliga poäng och maxa allting, men det kommer ta tid. Det innebär att det inte längre går att maxa en profession lite halvhjärtat med vänsterhanden. Vill du fortfarande mest använda professions som en sidosyssla, exempelvis göra lite potions som komplement när du är ute på äventyr, så går det fortfarande bra. Men du kommer inte bli lika duktig som de som verkligen engagerar sig. Eftersom de flesta ingredienser numera också har olika kvalitet så kommer du helt enkelt inte kunna göra lika bra prylar.

"Det finns helt klart potential"

De som väljer att hänge sig åt spelets professions får också möjlighet att kränga sina alster via ett nytt system som kallas crafting orders. Där kan vem som helst lägga in en beställning på saker som de vill få tillverkade, antingen allmänt eller direkt till en specifik spelare. Det som framförallt skiljer crafting orders från vanliga auction house är att det går att lägga in beställningar på kraftfulla BoP-prylar. Just nu verkar systemet användas ganska sparsamt, men det finns helt klart potential i att det kan växa och bli något riktigt användbart på sikt. Vi får se hur det blir allteftersom Dragonflight mognar på sig.

Hur som helst, här är det första gången jag känner att det verkligen är intressant och givande att fördjupa mig i WoW:s hantverkarsida. Vissa spelpass loggar jag in enbart för att glidflyga runt och samla mineraler. Jag kan inte minnas att jag någonsin spelat WoW på det sättet förut.

"Målen är ofta roliga och finurliga"

En annan nyhet är att samtliga nya fraktioner i Dragonflight använder ett system liknande det för renown från covenants i Shadowlands. Det är alltså inte de vanliga stegen från neutral till exalted som gäller, utan en längre skala från 1 till 25 eller 30 (beroende på fraktion). Fördelen med det här systemet är att belöningarna kommer med jämnare mellanrum. Eftersom de är utspridda på flera olika fraktioner har man alltid små mål att sikta mot. Och målen är ofta roliga och finurliga.

När jag börjar bli polare med valrossfolket Iskaara Tuskar låser jag först upp möjligheten att se särskilda hot spots för fiske – platser där det kryllar av fisk, quests och olika specialaktiviteter. Ytterligare lite senare låser jag upp möjligheten att tillverka ett fiskenät som jag kan lägga ut i dessa områden. Efter en tid kan jag återvända och hämta min skörd. Hos utforskargänget Dragonscale Expedition låser jag upp möjligheten att klättra i berg samt att åka flotte och fotografera djur – två slags minispel med tillhörande skillträd.

Som sagt, på ytan låter det här kanske inte som någon revolution. Vilket det inte heller är – belöningarna är i slutändan ungefär samma grejer som vi brukar få i world quests och liknande. Men det är hur allting vävs in i expansionens progression som tar det till en ny, spännande nivå. Det känns uttänkt och väl avvägt.

Ska någonting sägas till Dragonflights och de nya systemens nackdel så är det att några av dem förklaras ganska slarvigt. Många gånger behöver jag ta mig utanför spelet och läsa guider för att förstå hur saker fungerar. Mmorpg-spelare är förstås vana vid att göra så rent allmänt, men när det handlar om att förklara grunden så kunde Blizzard ändå gjort ett bättre jobb.

Fler nyheter: klassernas skillträd från förr gör comeback. De ser inte exakt ut som förut, men jämfört med det senaste och numera skrotade systemet så får du möjlighet att sätta ut fler poäng för att skräddarsy din karaktär.

För första gången sedan Legion-expansionen får vi också en ny klass. Det är i själva verket en kombinerad ras och klass - dracthyr evoker. En ranged dps alternativt healer, vilket känns som ett välkommet tillskott. Rent estetiskt faller dock inte dracthyr mig i smaken. Drakformen har fått stryk med fulpinnen och humanoidformen ser ut som om en clown spytt på en snobbig alv. Dessutom är jag i detta sammanhang sällsynt konservativt lagd och är stenhårt trogen min trollmagiker. Men hey, nya klasser och raser är alltid ett efterlängtat inslag i nya expansioner, och av allt att döma verkar dracthyr evokers vara populära just nu.

"Drakformen har fått stryk med fulpinnen"

Jag har spelat WoW sedan begynnelsen, i början av år 2005. Det har blivit några korta och långa pauser genom åren, men jag har alltid återvänt och upplevt varje expansion. Jag har gått från att vara en hängiven raidare till solospelare. Att kalla mig casual är nog en halvsanning då jag fortfarande lägger ganska mycket tid på spelet, men jag ägnar mig åt andra saker idag än för 17 år sen. Det är mer quests, samla mounts och transmogs som gäller nuförtiden.

I tidigare expansioner kände jag mig alltid färdig strax efter att jag nått den nya maxleveln, för där var det i princip bara raids som hägrade. Få andra meningsfulla alternativ fanns för att utveckla karaktären.

Med Legion- och Battle for Azeroth-expansionerna tycker jag att Blizzard tagit små steg mot att göra sin värld mer intressant även för de som inte gillar raids. Ytterligare steg togs i Shadowlands, där det fanns mycket att göra för solospelaren. Dragonflight fortsätter den utvecklingen med sina många små finjusteringar av olika spelsystem, och introduktion av några nya. Och detta utan att kompromissa för gruppspelarna, som fortfarande har mythics, raids och rankad pvp att ägna sig åt, precis som vanligt.

"Ett ordentligt steg i rätt riktning."

Vissa (kanske främst Blizzard själva) påstår att Dragonflight är startskottet för nästa nya era för WoW. Riktigt så stora ord är jag inte redo att använda. Då hade jag velat se ännu fler och större förändringar (ge mig riktig housing någon gång, för tusan!). Däremot kan jag ge dem att det är ett ordentligt steg i rätt riktning. Blizzard har också köpt studion Proletariat som ska jobba uteslutande med material till WoW. Alldeles nyss fick vi veta att veteranen Chris Metzen återvänder till företaget. Framtiden för WoW ser ljus ut.

Och här och nu, då? Jag har inga planer på att avsluta mina äventyr på draköarna, trots att jag nått maxlevel. Jag ska utforska, samla mineraler, bli kompis med ett gäng kentaurer, bli bättre på att fiska och.. ja, listan fortsätter och är förvånansvärt lång. Ett kvitto på att Dragonflight är en riktigt bra expansion.

Testdator: Intel Core i9 12900KS (3,4 GHz), Geforce RTX 2080 Ti, 32 GB RAM

Recension - WoW: Dragonflight, del 1

World of Warcraft: Dragonflight
4
Mycket bra
+
Ett jordnära äventyr
+
Professions känns meningsfulla
+
Systemet för reputation
+
Dragon flying!
-
Slarviga förklaringar
-
Kunde haft någon mer stor nyhet
Det här betyder betygen på FZ