What grinds my gears!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Lägger till några ytterligare exempel, folk som...

- blandar ihop "de" och "dem".

Du menar som @blackidus i posten ovanför din?
#4336487

Själv stör jag mig på alla tvåtaktsmopeder som är överallt i städer (mest Foodora och liknande leveransbolag) som ger ifrån sig ett fånigt och gnälligt ljud plus att avgaserna stinker ragnarök.

På ämnet irriterar jag mig också på att det är så vanligt att folk står parkerade med fordonet på tomgång hur länge som helst. Inte sällan stirrandes på sin telefon, vid skolor i samband med att barn ska hämtas eller i samband med in- och urlastning. Varför ska bilen stå och pumpa ut skit när du inte tänker köra med den? Det är mig veterligen lag på max en minuts tomgångskörning i tätorter, men det verkar vara en hel del som inte känner till detta alternativt inte bryr sig eller tänker att det inte ett problem.

Om någon nu tycker så mycket om att stå på tomgång blir det väl till att skaffa en elbil.

Medlem

Grabben har precis börjar på dagis. Gick ett par dagar sen blev han sjuk. Sen strax efter det blev frugan sjuk och nu börjar jag bli sjuk.. Alla man pratat med om dagistiden säger att nu är det bara att se fram emot månader av sjukdom..

Medlem

Stör mig på sådana som tar med sin elektriska sparkcykel in i butiken.

Förbjud!


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Nomman:

När jag är sömnig får jag ofta för mig att jag är hungrig, vilket kan leda till att jag trycker i mig stora mängder mat/snacks precis innan läggdags. Det i sin tur leder till att jag sover dåligt och vaknar trött och grinig. Som idag. Blir så trött på mig själv! Varför detta självsaboterande beteende?

När äter du ditt sista mål mat?

Skrivet av Sillage:

Som en svettig datornörd, som gillar allt som har med dator prylar att göra, så har en såndära irriterande röst i bakhuve, och var gång jag är på väg att köpa nått, då hör jag den jäkla rösten fråga mig
"Behöver du verkligen det dära?"
å fuck me det behöver jag nästan aldrig. 😭

Man får faktiskt köpa saker bara för att man vill ha.

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Grabben har precis börjar på dagis. Gick ett par dagar sen blev han sjuk. Sen strax efter det blev frugan sjuk och nu börjar jag bli sjuk.. Alla man pratat med om dagistiden säger att nu är det bara att se fram emot månader av sjukdom..

Det blir bättre även om det emellanåt inte känns så. Heja er!

Medlem

Rolig tråd!

Finns massor och jag får väl tyvärr erkänna att jag blivit grinigare med åren..

1) De gånger man tvingas stå i kö på någon mataffär (väljer alltid självscanning om möjligheten finns) och tant Agda på 97 år tycker det är bra att handla samtidigt som alla andra i arbetsför ålder. Gärna ska det betalas kontant och då tar det en evighet när 200 miljarder småmynt ska räknas om och om igen. Detta är en åsikt som med största sannolikhet kommer få mig att hamna i helvetet, men när det sker så vill jag verkligen falla rakt igenom jorden. I den här kategorin finns också de galningar som inte kollat sitt konto innan utan ska stå i matkön och föra över pengar...Idioti!

2) Oeffektiva möten, möten där det i 20-30 minuter ska avhandlas diverse golfresor, husrenoveringar osv innan man börjar närma sig det mötet faktiskt ska handla om. Avskyr skiten och det är så ignorant mot andra människors tid, ta det över en lunch i stället.

3) Hundägare med mindre hundraser....Dårarna tror att de någonstans inte har något ansvar för deras hund "eftersom han är så liten"...Det är liksom inte mina hundar som råkar illa ut om din lilla råtta ger sig på mina...Oansvariga hundägare över lag är jag så hemskt trött på vid det här laget att jag alltid väljer andra vägar om jag ser att vi får ett hundmöte...

4) När en hantverkare meddelar att han kommer mellan 07 och 17....

5) EPA-traktorer...Osäker på om det ens kallas det längre med tanke på att kidsen åker runt i typ BMW och Mercedes idag här...Oavsett vad så är de alltid i vägen, vägrar släppa förbi folk trots att de har en gigantisk kö bakom sig...Lägg därtill att de också ofta har vett som en 16-åring också...

6) Folk som lägger ut kärleksförklaringar på sociala medier...Why? Säg det till personen i stället.

Medlem

P-böter man får ifrån slarvmisstag. Jag har åkt på flertalet med arbetsbilen, och jag får betala dem själv. Jag har aldrig parkerat fel, som på ett ställe man inte får parkera, men jag har fått böter av allt ifrån att jag missat att det kostar på lördagar nu för tiden (Stockholm) glömt betala (firman pröjsar, så jag har ingen anledning till att INTE betala biljetten!) när jag går från bilen, att EasyPark-appen strular så att jag trott att jag betalat men missat, varit sjuk måndag och helt borta i feber...klart det första man tänker på då kl 7 på morgonen är att förnya biljetten i appen.

Och varje jävla gång så kostar det mig 900 spänn! Jag är fan ett nervvrak nu för tiden, orkar inte fler.

Medlem
Skrivet av Loxus:

När äter du ditt sista mål mat?

Det varierar, men i genomsnitt 3-4 timmar innan läggdags.

Men det spelar egentligen ingen roll. Om jag är tillräckligt trött kan jag bli "hungrig" 20-30 minuter efter kvällsmaten. Oavsett hur mycket eller vad jag ätit. Så det sitter i skallen; av någon anledning vill någon defekt del av min hjärna/mage äta när jag borde sova. 🤷‍♂️

Söker ingen lösning, nöjer mig med att klaga


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Fy fan för folk som inte tål höra saker! Och back kameror på bilar som gör folk kan inte backa utan dom. När jag ändå är på G. Folk med bara körkort för automat bilar, så om det händer något och det råkar inte finnas en bil med automat är det kört.

Ja kan väl också klämma spelkonsoler också när jag ändå är på G och klagar ^^

Vill knälla på kronofogden som är 3 veckor sen med utbetalning .efter ringt runt i 3 dagar visar det sig dom skrivit fel på en siffra ...jag har mardrömmar om telefon kö nu mera


signatur

New life, New hope

Skrivet av Nomman:

Det varierar, men i genomsnitt 3-4 timmar innan läggdags.

Men det spelar egentligen ingen roll. Om jag är tillräckligt trött kan jag bli "hungrig" 20-30 minuter efter kvällsmaten. Oavsett hur mycket eller vad jag ätit. Så det sitter i skallen; av någon anledning vill någon defekt del av min hjärna/mage äta när jag borde sova. 🤷‍♂️

Söker ingen lösning, nöjer mig med att klaga

DAX du äter palt ! Palt koma är inte leka med


signatur

New life, New hope

Medlem

Att de ändrat gräddfilens förpackning från Tetra till plastburk med lock och sånt där folielock man måste dra av i början som gör att det alltid skvätter upp gräddfil på tröjan när den ”blötpruttar av sig” vid öppning.

Medlem

Och varför introducera förpackningar innehållande mer plast?

Jag hade inte brytt mig så mycket om inte plastpåsarna kostat 7kr. Förresten så tror jag att hela poängen med plastpåseskatten är att göra människor, som inte är lika oroliga för miljön som man kanske bör vara, arga istället. Arga på företag som introducerar plastförpackningar när man själv är tvingad att gå runt med tjocka tygpåsar i jackfickorna 24/7 så det inte finns plats för annat i fickorna.

Medlem

Går runt och stör mig lite grann på att man måste trycka "Godkänn cookies" på varenda hemsida man surfar in på.

Medlem

Särskrivning.
"Skit bra", "skit roligt" t.ex.
Tycker man får skita hur man vill...


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Elbilsägare som tror de räddar världen 😄

Medlem
Skrivet av Manna:

Folk som inte ställer tillbaka vikter/skivstänger på gymmet. Jävla folk!!

Folk som lämnar sin bricka/påse på snabbmatsrestauranger/fik för att det är nån annans jävla ansvarsområde att städa efter dem.

Gamlingar som inte har vett att sluta köra bil i tid. Eller närstående som inte tar bort bilen från dem. Dem är livsfarliga i trafiken!

Och till sist, folk som inte använder reflexer/tillräckligt med reflexer vid denna årstiden. Fan det går inte att ha en 10 år gammal liten reflex dinglandes från ryggsäcken kl 06:30 när det duggregnar. Finns inte en chans att bilister ser det tillräckligt bra!!! För helvete

Håller med! Dock triggar din text mig med en av de mest störande saker folk gör.

Nämligen....
Folk som inte kan skilja på de/dem. De är livsfarliga i trafiken skriver man. Inte "dem är livsfarliga i trafiken". Man måste ju kunna höra i huvudet hur sjukt det låter? Använd hellre dom i stället, även om det är talspråk. om du inte förstår skillnaden.
Är man ny i Sverige och kan inte hantera språket så bra än så har jag förståelse för det, men det är något av en epidemi.

Andra störande saker:

Folk som särskriver alla möjliga ord. Det är inte JÄTTE BRA.

Folk som pratar jättehögt på högtalartelefon utan anledning, gärna på något hysteriskt fult språk som arabiska. Arabiska är det näst fulaste språket efter finska. Tacksamt nog är finnar rätt så introverta så man slipper höra deras språk dagligen.

Människor som använder tutan på bilen när det inte behövs eller när någon har fått stopp på bilen. Om någon har fått problem med bilen så hjälper det inte att tuta oftast har en person som står still en bra anledning till det.

EDIT: Sluta stava konsol KONSOLL btw. Störigt som fan!

EDIT II: Detta jävla tjat om medlemskap i alla jävla affärer. Fyfan, det var bättre förr!

Medlem

En sak som stör mig är när folk som äter kött ska ifrågasätta mig som inte äter kött, och ska på något sätt knäcka mig eller bevisa något om att jag har gjort ett fel val.

Jag har aldrig bett någon att sluta äta kött, eller aldrig tagit upp att jag är vegetarian utan att någon frågat mig.

Fattar inte hur man kan bli så extremt kränkt av vad någon annan inte äter...


signatur

IDKFA

Skrivet av StarscreamSWE:

Håller med! Dock triggar din text mig med en av de mest störande saker folk gör.

Nämligen....
Folk som inte kan skilja på de/dem. De är livsfarliga i trafiken skriver man. Inte "dem är livsfarliga i trafiken". Man måste ju kunna höra i huvudet hur sjukt det låter? Använd hellre dom i stället, även om det är talspråk. om du inte förstår skillnaden.
Är man ny i Sverige och kan inte hantera språket så bra än så har jag förståelse för det, men det är något av en epidemi.

Andra störande saker:

Folk som särskriver alla möjliga ord. Det är inte JÄTTE BRA.

Folk som pratar jättehögt på högtalartelefon utan anledning, gärna på något hysteriskt fult språk som arabiska. Arabiska är det näst fulaste språket efter finska. Tacksamt nog är finnar rätt så introverta så man slipper höra deras språk dagligen.

Människor som använder tutan på bilen när det inte behövs eller när någon har fått stopp på bilen. Om någon har fått problem med bilen så hjälper det inte att tuta oftast har en person som står still en bra anledning till det.

EDIT: Sluta stava konsol KONSOLL btw. Störigt som fan!

EDIT II: Detta jävla tjat om medlemskap i alla jävla affärer. Fyfan, det var bättre förr!

Felstavningar är bara resultatet av att elever måste få någon form av tröstpris bara för att de anstränger sig i skolan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent

PC-spel som fortfarande inte har "Quit to desktop" som alternativ. Nej, istället ska man lägga tid på att gå tillbaka till startskärmshelvetet, trycka på valfri tangent (Where's the Any key?), vänta på att huvudmenyn dyker upp och sedan få privilegiet att avsluta spelet. Visst har man Alt+F4, men det ska inte behövas.

Därtill utvecklare som av någon outgrundlig anledning fått för sig att "Quit" ska ligga under "Settings" eller "Options", istället för att visas direkt när man trycker på Esc. Har ni hört att jag är förbannad?!

Skrivet av Jonny Myrén:

PC-spel som fortfarande inte har "Quit to desktop" som alternativ. Nej, istället ska man lägga tid på att gå tillbaka till startskärmshelvetet, trycka på valfri tangent (Where's the Any key?), vänta på att huvudmenyn dyker upp och sedan få privilegiet att avsluta spelet. Visst har man Alt+F4, men det ska inte behövas.

Därtill utvecklare som av någon outgrundlig anledning fått för sig att "Quit" ska ligga under "Settings" eller "Options", istället för att visas direkt när man trycker på Esc. Har ni hört att jag är förbannad?!

Vill minnas att jag blev helt förvirrad när jag spelade pc-portningen av Final Fantasy VIII när den kom (alltså originalsläppet 2000, detta måste väl vara fixat i senare versioner) och inte hade någon aning om hur man skulle stänga av spelet. Är rätt säker på att det inte fanns någon quit-knapp alls utan det var en rak portning från PSX rakt av.

Medlem

Folk som inte beter sig eller använder blinkers i trafiken har många andra redan nämnt men det kan aldrig nämnas för mycket - med väldigt små medel kan man öka trygghet och säkerheten i trafiken för såväl sig själv som sina medmänniskor. Finns ingen ursäkt att inte göra det.

Något annat som jag aldrig tidigare tänkt på men som nu hänt mig tre gånger på ett par veckor och som stör mig lite grann är verksamheter som inte håller sina uttalade öppettider. Jag vet inte om det är de ökade elpriserna som i kombination med att många kanske vet att de vanligtvis inte har så många kunder strax innan stängning som gör att de börjar släcka ner allt tidigare. Häromdagen gled jag in på en lokal pizzeria/restaurang 19 minuter innan stängning men fick då beskedet att de redan stängt kassorna för dagen och inte tog emot fler beställningar. I går när barnen äntligen somnat beslutade jag och sambon att vi skulle frossa på var sin kebabtallrik och se på TLoU-serien. Tolv minuter före stängning sladdar jag in på parkeringen till ett annat kebabhak (efter att jag lovat mig själv att aldrig återvända till det första, något jag givetvis inte kommer att hålla) och upptäcker till min stora fasa att dörren är låst och gallret redan nerdraget sedan länge.

Kanske en väldigt isolerad och personlig grej att haka upp sig på men Gud ska veta att jag blivit riktigt sur båda gångerna!

Med det sagt har jag själv arbetat inom detaljhandeln och surat när kunder kommer in 20:58 till en butik som stänger 21 utan att veta precis vad de ska ha utan de börjar ställa en massa frågor, men att stänga ner 20+ minuter i förväg är väl lite att ta i.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

PC-spel som fortfarande inte har "Quit to desktop" som alternativ. Nej, istället ska man lägga tid på att gå tillbaka till startskärmshelvetet, trycka på valfri tangent (Where's the Any key?), vänta på att huvudmenyn dyker upp och sedan få privilegiet att avsluta spelet. Visst har man Alt+F4, men det ska inte behövas.

Därtill utvecklare som av någon outgrundlig anledning fått för sig att "Quit" ska ligga under "Settings" eller "Options", istället för att visas direkt när man trycker på Esc. Har ni hört att jag är förbannad?!

Tror det är RDR 2 på PC som fick för sig den ypperliga idén att ha "Quit" och "Exit" i typ samma meny. En går till desktop, en går till huvudmenyn.
Hur svårt kan det vara att ha en "Quit to desktop" och en "Quit to main menu"?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

När någon frågar något i ett forum. Som t.ex på FZ eller i FB grupp och någon svarar: Varför googlar du inte bara? Blir förbannad och skriker i mitt eget huvud: Vad gör du själv på forumet din jävla pajas om du kan googla😂

Medlem

Sajter som skrollar en automatiskt till sista inlägget när man klickar på kommentarslänken.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Och varför introducera förpackningar innehållande mer plast?

Jag hade inte brytt mig så mycket om inte plastpåsarna kostat 7kr. Förresten så tror jag att hela poängen med plastpåseskatten är att göra människor, som inte är lika oroliga för miljön som man kanske bör vara, arga istället. Arga på företag som introducerar plastförpackningar när man själv är tvingad att gå runt med tjocka tygpåsar i jackfickorna 24/7 så det inte finns plats för annat i fickorna.

Förstår hur du tänker, men det här är min shopping bag. Dessutom mycket lättare att "bära" med, 100% hands free.
https://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-35-liter-Asaklitt...

Medlem
Skrivet av Loxus:

När äter du ditt sista mål mat?

Man får faktiskt köpa saker bara för att man vill ha.

Ja det är väl fördelen med att vara vuxen 😂
Men, jag har som sagt, den dära "nyktra" lilla jefeln på axeln som hela tiden ska vara förnuftig å duktig 😄


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Folk som använder ESD armband när de bygger datorer...

Medlem
Skrivet av Razken:

Folk som använder ESD armband när de bygger datorer...

Genuint nyfiken på varför?

Av det jag har lärt mig är att komponenter kan ha en statisk laddning, och din kropp en annan. När den skillnaden utjämnas så kan komponenterna skadas. Det undviker man genom att lägga komponenterna på en speciell matta där det i sin tur är kopplat ett armband. Detta medför att du och kretskorten får samma potential.

Du kan också koppla armbandet till chassit och då få samma potential som chassit och komponenterna som sitter monterat.

Armbandet i sig stoppar den snabba urladdningen genom motstånd, alltså ger en långsam utjämning till skillnad emot stöten som kan skapas annars.

Med andra ord hjälper det inte dig att endast ta i ett element innan för urladdning då komponenterna i sig har en egen potential.

Detta är det jag har lärt mig, det låter fullständigt logiskt så du/ni får gärna rätta mig.

Medlem
Skrivet av Razken:

Folk som använder ESD armband när de bygger datorer...

Inget fel med det? Du är snarare en sån man irriterar sig på.

Fast jag håller med dig om dom sätter det i elementet...

Skriv svar