What grinds my gears!

Medlem
Skrivet av jonis:

Det värsta är ändå dom som tror att blinkers är till för att visa vad man GÖR inte vad man SKA göra. Börja blinka när man redan svänger liksom, wow.

Haha ja just det. Glömde dom. Ingår definitivt i samma kategori av irriterande förare


signatur

PSN: OAKTHYR

Releasehästryttare

Va på en Indisk restaurang och käkade lunch, betalade med kort och så kom det upp på skärmen vill du lämna "tips" ...

Kommer aldrig gå dit igen!

Medlem
Skrivet av Devan:

Va på en Indisk restaurang och käkade lunch, betalade med kort och så kom det upp på skärmen vill du lämna "tips" ...

https://media.tenor.com/-BpjJcwntaYAAAAC/you-fucking-what-epi...

Kommer aldrig gå dit igen!

Är ju inget ovanligt. Jäkla många ställen du får undvika isf.

Medlem

Skulle aldrig falla I mig att ge tips. Ännu mer dumheter som vi tydligen importerat från USA.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skulle aldrig falla I mig att ge tips. Ännu mer dumheter som vi tydligen importerat från USA.

Vad är det för fel att ge tips då och då? Kan göra det lättare för nån ju.

(Dricks däremot hör inte hemma i Sverige. Eller nånstans egentligen, men vi har inte ett sånt system i Sverige iaf.)

Inaktiv

Person som medvetet tränger sig i kön och sen låtsas som ingenting. Då bubblar det i svensken

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Person som medvetet tränger sig i kön och sen låtsas som ingenting. Då bubblar det i svensken

Som en avstickare på detta retar det mig när någon som står på t.ex. åttonde plats i en kö vittrar blod så fort en ny kassa öppnas och rusar för att ställa sig först som om deras liv hängde på det. Lite svensk artighet och blixtlåsprincip, tack. #2 i kassa 1 kan ställa sig först i kassa 2, #3 i kassa 1 blir då #2 i samma kassa, #4 i kassa 1 blir istället #2 i kassa 2 o.s.v. Ordningssamt och med struktur!

Medlem
Skrivet av Devan:

Va på en Indisk restaurang och käkade lunch, betalade med kort och så kom det upp på skärmen vill du lämna "tips" ...

https://media.tenor.com/-BpjJcwntaYAAAAC/you-fucking-what-epi...

Kommer aldrig gå dit igen!

Lol.. dricks är en vital del i servitrisernas inkomst. Dåligt mannen..


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Releasehästryttare
Skrivet av Beerceptulus:

Lol.. dricks är en vital del i servitrisernas inkomst. Dåligt mannen..

Bättre att de får en lön som går att leva på i stället..

Sen så skall det ju vara upp kunden om man vill ge lite extra, men när en maskin frågar om det så blir jag sur!

Medlem

Folk (särskilt amerikaner) som inte kan skillnaden på their, there, they're.


signatur

"There will be another time"

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Lol.. dricks är en vital del i servitrisernas inkomst. Dåligt mannen..

Inte i Sverige, nej

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Lol.. dricks är en vital del i servitrisernas inkomst. Dåligt mannen..

Inte mitt ansvar att betala lönen för servitörer/servitriser, de jobbar inte åt mig.
-känner inte till några andra yrken där du får dricks bara för att du GÖR DITT JOBB.

Får de inte en skälig lön så får de väl ta ett snack med facket eller leta nytt jobb.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

- Folk som inte vill betala lite extra till arbetare (och företagare, genom dem) som faktiskt också ger lite extra. (I lilla landet lagom ska vi minsann alla vara lika, gud nåde den som sticker ut!)
Eller för den delen inte bete sig schysst och trevligt mot folk man möter i deras arbete (egentligen oavsett yrke), med någon slags "de har ju betalt för det"-"ursäkt".

Om den jag köper en vara/tjänst av gör bare minimum då betalar jag priset specificerat (och om säljaren inte håller måttet/levererar vad som avtalats kan det givetvis ha sin plats att klaga/reklamera/dela negativa kundupplevelser) och handlar sannolikt inte av denne igen, ligger det på en bra nivå känner jag att denne förtjänar lite cred för det (ex. i form av positiva recensioner eller rekommendationer) och levererar säljaren en riktigt bra upplevelse så till den grad att jag känner att det faktiskt är värt pengar (för det upplever jag det finns en hel del tillfällen där det är) så har jag heller inga problem att faktiskt ge denne lite extra också. Tycker snarare det är synd att möjligheten inte finns på fler ställen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

- Folk som inte vill betala lite extra till arbetare (och företagare, genom dem) som faktiskt också ger lite extra. (I lilla landet lagom ska vi minsann alla vara lika, gud nåde den som sticker ut!)
Eller för den delen inte bete sig schysst och trevligt mot folk man möter i deras arbete (egentligen oavsett yrke), med någon slags "de har ju betalt för det"-"ursäkt".

Om den jag köper en vara/tjänst av gör bare minimum då betalar jag priset specificerat (och om säljaren inte håller måttet/levererar vad som avtalats kan det givetvis ha sin plats att klaga/reklamera/dela negativa kundupplevelser) och handlar sannolikt inte av denne igen, ligger det på en bra nivå känner jag att denne förtjänar lite cred för det (ex. i form av positiva recensioner eller rekommendationer) och levererar säljaren en riktigt bra upplevelse så till den grad att jag känner att det faktiskt är värt pengar (för det upplever jag det finns en hel del tillfällen där det är) så har jag heller inga problem att faktiskt ge denne lite extra också. Tycker snarare det är synd att möjligheten inte finns på fler ställen.

Visa respekt och förståelse mot andra ska alla göra. Brinner av om någon är otrevlig mot personal i butik/restaurang.

Dricksa är något helt annat. Vill du göra det - fine. Problemet är när det systematiseras och personalens inkomst bygger på andras gåvor, som i andra länder. Rent ut sagt vidrigt.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Visa respekt och förståelse mot andra ska alla göra. Brinner av om någon är otrevlig mot personal i butik/restaurang.

Dricksa är något helt annat. Vill du göra det - fine. Problemet är när det systematiseras och personalens inkomst bygger på andras gåvor, som i andra länder. Rent ut sagt vidrigt.

Ja, det där att behandla nån annan som mindre värd för att "de har betalt för det" köper jag inte någonsin. Oavsett om det är lokalvårdare, serveringspersonal, blåljuspersonal eller vad det nu må vara. Eller för den skull en VD. Alla förtjänar en benefit of the doubt. Sen kan man eskalera vid behov och hantera människor mer bryskt om situationen och interaktionen utvecklas i den riktning att så kräver, men ingen förtjänar det från start innan man vet.

Vad gäller dricksa kan jag hålla med om att det inte borde vara norm till den grad att du "måste" göra det. Däremot lackar jag på att det ses ner på att göra det/möjligheten att göra det. Om någon levererar något över förväntan tycker jag också det kan vara fullt normalt att ge dem en extra slant för det. Återigen, det gäller vid "över förväntan", inte "alltid".


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Releasehästryttare

En bil har stått och larmat utanför i 20 minuter nu...

ÄR DET SÅ SVÅRT ATT DESIGNA ETT LARM SOM ÅTERGÅR TILL AKTIVERAT LÄGER EFTER NÅGRA MINUTER????

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Visa respekt och förståelse mot andra ska alla göra. Brinner av om någon är otrevlig mot personal i butik/restaurang.

Dricksa är något helt annat. Vill du göra det - fine. Problemet är när det systematiseras och personalens inkomst bygger på andras gåvor, som i andra länder. Rent ut sagt vidrigt.

På en privat restaurang med bra chef, ja då sammlas all dricsk i en pott som fördelas över all jobbande personal som är fast.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Releasehästryttare

Vansinne!

NU är det en konsert inne i mitten av Göteborg och de spelar så otroligt högt att jag som bor flera kilometer bort har så högt i min lägenhet att saker skakar!

Var skall man vända sig med klagomål om detta?

Medlem
Skrivet av Devan:

Vansinne!

NU är det en konsert inne i mitten av Göteborg och de spelar så otroligt högt att jag som bor flera kilometer bort har så högt i min lägenhet att saker skakar!

Var skall man vända sig med klagomål om detta?

Är det Way Out West du tänker på?

Miljöförvaltningen (eller primärt själva evenemanget/arrangören egentligen, ofta lättare sagt än gjort) - men det lär du få göra i efterhand då de i princip inte går att nå på sommaren överhuvudtaget. :/ Och de fick väl en del kritik för att de inte gjorde en enda mätning (paywalls) av ljudnivå på evenemang förra året...

Kan ju kontakta växeln och se om de har någon som kan ta det vidare, men även de öppnar först på måndag.

Är det på riktigt fara för egendom eller hälsa är det ju 112 som gäller, annars kan du teoretiskt kontakta PKC (114 14) och se om de kan göra något med stöd av ordningslagen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Releasehästryttare
Skrivet av PeTTs0n:

Är det Way Out West du tänker på?

Miljöförvaltningen (eller primärt själva evenemanget/arrangören egentligen, ofta lättare sagt än gjort) - men det lär du få göra i efterhand då de i princip inte går att nå på sommaren överhuvudtaget. :/ Och de fick väl en del kritik för att de inte gjorde en enda mätning (paywalls) av ljudnivå på evenemang förra året...

Kan ju kontakta växeln och se om de har någon som kan ta det vidare, men även de öppnar först på måndag.

Är det på riktigt fara för egendom eller hälsa är det ju 112 som gäller, annars kan du teoretiskt kontakta PKC (114 14) och se om de kan göra något med stöd av ordningslagen.

Tack! Skickade ett meddelande till Miljöförvaltningen, det är troligen Way out west, som även skall spela ikväll.
Skall se om det går att höra av sig till arrangörerna där med.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tack! Skickade ett meddelande till Miljöförvaltningen, det är troligen Way out west, som även skall spela ikväll.
Skall se om det går att höra av sig till arrangörerna där med.

Du kanske ska flytta ut på landet istället? Sådana som du som ser till att Sveriges städer är döda och tråkiga.

Avstängd
Skrivet av OnParole:

Du kanske ska flytta ut på landet istället? Sådana som du som ser till att Sveriges städer är döda och tråkiga.

Vilja ha det tyst så att inte sakerna skakar av ljudet från konserten, det är normalt. Inte normalt att vilja ha störande högt som det är när man inte kan ha ro där man bor av att konserten spelas så pass högt att det är oljud. Flytta ut du på landet med konserterna och spela högt där.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Jag stör mig på BMW förare.

En typisk BMW förare som parkerar. Det finns ingen annan förutom den personen i världen. Detta är på en flygplats.

Skrivet av Beerceptulus:

Lol.. dricks är en vital del i servitrisernas inkomst. Dåligt mannen..

Inte i Sverige, här ingår det redan i lönen.


signatur

I drank what?

Medlem

@Mirage Alla idioter kör BMW men alla som kör BMW är inte idioter.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Att spel och film har 211 st logos innan den/det startar.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Att spel och film har 211 st logos innan den/det startar.

Verkligen, märklig grej. Tänk om artister gjorde samma sak i varje låt, iofs gör ju vissa rappare det. Skönt med Quick Resume för att slippa det.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Verkligen, märklig grej. Tänk om artister gjorde samma sak i varje låt, iofs gör ju vissa rappare det. Skönt med Quick Resume för att slippa det.

Ja det är nice på Steam Deck. På PC kan man ganska ofta gå in i installationsmappen och radera video filerna så man slipper skiten också. 👍 Men att det ska behövas...

Medlem
Skrivet av Devan:

Vansinne!

NU är det en konsert inne i mitten av Göteborg och de spelar så otroligt högt att jag som bor flera kilometer bort har så högt i min lägenhet att saker skakar!

Var skall man vända sig med klagomål om detta?

Om du inte är en grinig gammal gubbe så petar du in ett par öronproppar och går och lägger dig.

Skrivet av Spelentusiast:

Vilja ha det tyst så att inte sakerna skakar av ljudet från konserten, det är normalt. Inte normalt att vilja ha störande högt som det är när man inte kan ha ro där man bor av att konserten spelas så pass högt att det är oljud. Flytta ut du på landet med konserterna och spela högt där.

Nej. Bor man i en stad får man förvänta sig oväsen i form av musik, sirener, skrik, skottlossning och annan skit. Flytta ut på landet eller acceptera att du bor i en jävla myrstack full med folk som väsnas.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Oj, är så otroligt mycket man retar sig på, och listan blir längre för varje år man blir äldre.

- Grannar som spelar musik med bas
- Karlar i 30-40 års åldern som klär sig med sån där barnkeps med bred skärm och guldklisterlapp (avsedd för barn i 13-årsåldern)
- GDPR-notiser
- Windows uppdateringar
- Förinstallerade antivirusprogram som tjatar om att man ska förnya skiten fast man inte vill

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Om du inte är en grinig gammal gubbe så petar du in ett par öronproppar och går och lägger dig.

Nej. Bor man i en stad får man förvänta sig oväsen i form av musik, sirener, skrik, skottlossning och annan skit. Flytta ut på landet eller acceptera att du bor i en jävla myrstack full med folk som väsnas.

Verkligen inte. Höga ljud är inte acceptabelt, alls.
Stadsbrus och annat som hör till är en sak, men konserter så husen vibrerar är inte okej.
Lyckligtvis har jag aldrig något sådant här, förutom typ en gång om året när studenterna har nån större grej med musik som får rutorna att skallra.

Skriv svar