Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem

På sätt och vis kan jag tycka att det är lite synd att det senaste avsnittet är en del av TV-serien. Om man lagt till 20-30 minuter hade detta mycket väl kunnat stå på egna ben som en fristående film med titeln "The Last of Us: Bill and Frank".

Offerman och Bartlett gör fantastiska insatser. De lyckas förmedla så mycket med väldigt små medel.

Hade detta varit en egen film så hade Offerman troligen fått många nomineringar (och kanske vinster) för bästa huvudroll till stora filmpriser men nu kommer han få nöja sig med "bara" TV-priser för biroll.

Medlem

Har aldrig spelat spelet.

Men gillar serien, Avsnitt 3 var det sämsts hittils dock, hoppas det fortsätter bättre.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

KoP
Medlem
Skrivet av Thane:

Tycker det är lite både och. Joel och Ellie kom lika långt i resan som jag trodde de skulle gjort i avsnitt tre. Bra uppbyggnad för världen men lite tråkigt att inte fokusera på Joel och Ellies relation.

Funderade lite på hur de hade kunnat gjort det annorlunda och mer likt spelet men kommer inte fram till något bra. Känns inte som den delen i spelet gör sig bra i den serien de vill göra.

Det hade nog varit ett stort misstag om dom bara hade copy-pastat spelet. Att direkt översätta ett spel till filmformat funkar inte alltid utan man måste mejsla ut specifika detaljer och fylla i en massa hål.

I detta fall vill dom ju catera både personer som har spelat spelet och personer som aldrig har hållit i en handkontroller.

Hade det visat sig att dom bara hade kopierat spelet rakt av hade jag nog personligen blivit grymt besviken, dels på slappheten i produktionen och dels för att det inte skulle finnas något i tv-serien som skulle kunna överraska mig eller kännas nytt.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Hade jag inte sett allt i spelväg om tlou så hade jag nog kännt mig mer motiverad av att säga att allt är helt okej hittills, men det är väl här åsikterna är tudelad.

Sen såg jag en film i helgen som heter "The Girl with All the Gifts" som visar en fristående variant på detta dystopiska tema, helt okej film men vet inte om det på sätt och vis spoilar tlou serien bara att prata om den...

Konceptet cordyceps fungus är sjukt intressant och som spelserien visar i första tlou så är allt okej även dlc. Även ovan nämnda film, sjukt intressant.
I tlou2 får vi följa fanatikerna/talibanerna som påstår sig att ett exemplar utan att ha testat ska lösa allt. Att det bara finns en Ellie i hela världen känns helt sjukt också. Det är som att tlou inte handlar om de vill rädda världen utan bara spelar ut varandra utan att veta vad de gör.

Bra känga till mat/socker/mjöl industrin som håller på att förgöra oss, gillar man denna serie så borde man uppmärksamma detta och bli mer fristående när det gäller självförsörjande, dock lite motsägelsefullt när man pratar om "bara ett" vaccin, lite som verkligheten
Sen kan jag dock inte känna med karaktärerna i avsnitt 3, det känns som bästa Tinder matchningen någonsin, helt orimligt. Jag skulle aldrig hoppa i säng med en okänd första dagen speciellt inte när jag dessutom har ett sånt försvar runt min trädgård, vänta en vecka för fan, lite för billigt.

Spoiler TLOU S01E03:

Japp, det är ju där våra egna personligheter spelar lite roll. För mig var det helt trovärdigt. Om jag i stort sett inte hade sett en annan människa på tre år hade jag nog inte väntat en vecka om möjligheten fanns där och då. Sen får vi inte glömma att Bill var en förträngd homosexuell prepper, som hade en "Don't Tread On Me"-flagga (med allt det innebär) på väggen, som förmodligen bodde hos sin mor långt in i vuxen ålder tills hon dog och han ärvde huset. Han har aldrig upplevt någon romantisk koppling till någon annan människa, förutom när han en gång hade sex med en kvinna. Det finns helt klart ett scenario där Bill våldsamt hade avvisat Franks närmande, och jag blev positivt överraskad när han inte gjorde det och istället var lyhörd för sina mänskliga behov. Stackarn var ju helt och totalt utsvulten på kärlek och kontakt.

Medlem
Skrivet av Zphynx:

So far är det utan tvekan den bästa tv-adoptionen.
Helt fantastisk! Sambon satt och storgrät i soffan igår till 3:e avsnittet.

Jag och min sambo med! Herregud vilket avsnitt, nog det bästa jag sett på tv på länge.

Inaktiv

Väldigt olika tycken om avsnitt 3 här ser jag. Tyckte också det var riktigt trist. Hann inte forma några känslor om personerna och satt och väntade på att Joel och Ellies resa skulle fortsätta och det skulle bli spännande igen.

Medlem

Bästa spel till tv-serie som gjorts. Vackert tredje avsnitt med utmärkt skådespeleri.

Skribent
Skrivet av Zerox_no1:

Bästa spel till tv-serie som gjorts. Vackert tredje avsnitt med utmärkt skådespeleri.

Det är lite tv-seriernas Uncharted 2. Vill inte kolla på någon annan serie eller film längre, väntar bara på måndagar.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

3e avsnittet gör serien mer intressant. Man får mer info om karaktärerna än i spelet. Kul att de kör sitt eget race nu med serien.

Numera gissar jag att säsong 2 är fortfarande på första spelet. Men vi får väl se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av lonian:

3e avsnittet gör serien mer intressant. Man får mer info om karaktärerna än i spelet. Kul att de kör sitt eget race nu med serien.

Numera gissar jag att säsong 2 är fortfarande på första spelet. Men vi får väl se.

Neil antyder att S2 går utefter Part II: https://twitter.com/Neil_Druckmann/status/1619017726403678209

Den som lever får se.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det var något vagt obehagligt i början med Franks uttalade vänlighet. Kom efter ett tag på varför: han pratar precis som Hans Landa i Inglorious Basterds.

eld
Medlem
Skrivet av arfsnarf:

Det var något vagt obehagligt i början med Franks uttalade vänlighet. Kom efter ett tag på varför: han pratar precis som Hans Landa i Inglorious Basterds.

Vi har nog sett tillräckligt mycket av film/serier för att bli extremt paranoida när någon är för trevlig i en värld som the last of us.

Men antagligen det bästa avsnittet jag sett av en tv serie på evigheter, inget öga torrt.

Medlem

Avsnitt 3 är nått av det bästa jag sett i tv-väg. Väldigt fint, ömt och hjärtskärande. Fenomenala skådespelarinsatser, stämningsfullt. Skiter fullständigt i att det inte följer spelet till punkt och prickar, när det görs så här bra så kan man göra som man vill. Det är det många andra adaptioner gör fel, dom ändrar massa saker men till det sämre istället. Denna ”ändringen”, om man kan kalla det för det, spelade heller ingen roll för den överhängande handlingen.

Medlem

Som många andra håller jag med om att det senaste avsnittet var något av det bästa på länge. Får också för mig att de (förmodligen få) som inte gillar det har lite svårt för manlig närhet


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Moderator | Testpilot
Skrivet av socialarbetaren:

Som många andra håller jag med om att det senaste avsnittet var något av det bästa på länge. Får också för mig att de (förmodligen få) som inte gillar det har lite svårt för manlig närhet

Nu behöver vi ju inte starta något när ingen ens i närheten påstått att det skulle vara problemet, i alla fall här på FZ


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu behöver vi ju inte starta något när ingen ens i närheten påstått att det skulle vara problemet, i alla fall här på FZ

Vi kan extrapolera från reaktioner på internet, vissa här kommer absolut ha problem med det.

Men om vi bortser från det så är det är nog samma problem som det ofta blir med last of us, att om det inte avsnittet handlar om både ellie och joel så är det redan ett problem för vissa, och om det handlar om något som på den bästa nivån inte kan väcka några känslor i folks iskalla hjärtan så blir avsnittet helt meningslöst för dessa personer.

Men men, behövs nog inte något bråk på forumet, jag är glad att se att folk här älskade avsnittet och att känslorna drogs med, det värmer hjärtat!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu behöver vi ju inte starta något när ingen ens i närheten påstått att det skulle vara problemet, i alla fall här på FZ

Nej, du har helt rätt - jag lät nog bara en frustration över en korkad kompis IRL sippra igenom. Var inte meningen att dra igång något!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Vi kan extrapolera från reaktioner på internet, vissa här kommer absolut ha problem med det.

Men om vi bortser från det så är det är nog samma problem som det ofta blir med last of us, att om det inte avsnittet handlar om både ellie och joel så är det redan ett problem för vissa, och om det handlar om något som på den bästa nivån inte kan väcka några känslor i folks iskalla hjärtan så blir avsnittet helt meningslöst för dessa personer.

Men men, behövs nog inte något bråk på forumet, jag är glad att se att folk här älskade avsnittet och att känslorna drogs med, det värmer hjärtat!

Jag är också glad! Även om jag hör till skaran som gärna hade sett att avsnittet var mindre "filler", så är jag ändå glad över vad vi fick. Det är egentligen bara en liten nitpick från min sida och inget större problem.

Skrivet av socialarbetaren:

Nej, du har helt rätt - jag lät nog bara en frustration över en korkad kompis IRL sippra igenom. Var inte meningen att dra igång något!

Ingen fara. Ville inte mena det som att jag slår dig på fingrarna eller så. Vi som jobbar på sajten vet bara hur det kan bli ibland, och då är det bra att bara sätta ned foten lite innan för att slippa eventuella problem.

Så man kan väl säga att jag stampade med foten istället för att jag slog på fingrarna då, typ, skämt åsido.

Åter till ämnet alla


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag är också glad! Även om jag hör till skaran som gärna hade sett att avsnittet var mindre "filler", så är jag ändå glad över vad vi fick. Det är egentligen bara en liten nitpick från min sida och inget större problem.

Worldbuilding skulle jag säga, det hjälpte att få mer personer att bry sig om i last of us värld, samt bygga upp joels och tess relation till dessa.

Jag ser det mer som att vi inte förlorade så mycket från detta segment från spelet, som mest bara var zombies, fällor och jakt på bildelar, det viktigaste i den delen var ju att träffa på Bill.

Men det fungerar absolut bättre i en tv serie än vad det hade gjort i spelet, så båda medierna gör det som de är bäst på.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Worldbuilding skulle jag säga, det hjälpte att få mer personer att bry sig om i last of us värld, samt bygga upp joels och tess relation till dessa.

Jag ser det mer som att vi inte förlorade så mycket från detta segment från spelet, som mest bara var zombies, fällor och jakt på bildelar, det viktigaste i den delen var ju att träffa på Bill.

Men det fungerar absolut bättre i en tv serie än vad det hade gjort i spelet, så båda medierna gör det som de är bäst på.

Min syn:

Tycker själv det inte blir så bra när man gör "world building" med karaktärer som stupar. Nog för att man får se hur detär för andra att leva i världen, men hade hellre sett att det var mer likt det vi såg i spelet faktiskt. Mer action, drama, spänning, man hade fått se Joel och Ellie interagera med Bill, och så hade vad vi fick se utav Bill och Frank vara flashbacks. Tog upp alldelles för mycket tid, där jag bara hade sett man la fokus på att föra storyn framåt.

De flesta verkar inte bry sig om det. Fantastiskt avsnitt, men gillar inte riktigt upplägget att det är ett flashback-avsnitt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Min syn:

Tycker själv det inte blir så bra när man gör "world building" med karaktärer som stupar. Nog för att man får se hur detär för andra att leva i världen, men hade hellre sett att det var mer likt det vi såg i spelet faktiskt. Mer action, drama, spänning, man hade fått se Joel och Ellie interagera med Bill, och så hade vad vi fick se utav Bill och Frank vara flashbacks. Tog upp alldelles för mycket tid, där jag bara hade sett man la fokus på att föra storyn framåt.

De flesta verkar inte bry sig om det. Fantastiskt avsnitt, men gillar inte riktigt upplägget att det är ett flashback-avsnitt

Fast det hade ju slutat upp på samma sätt, de får sin bil i slutet av avsnittet, så storyn går fram i samma hastighet som tidigare, även om pacing är lugnare.

Det kommer ju inte bli någon brist på action och spänning framöver, snart kommer ju bakhållet med bilen, jag tror det behövdes en liten breather inför det.

Gissningsvis så kommer de ha mer liknande för Henry och Sam, och mer backstory, men antagligen inte lika mycket som de hade för Bill och Frank.

Men som sagt, fantastiskt avsnitt, men jag kan dock förstå om vissa föredrar mer fokus på huvudkaraktärerna genom storyn!

Det blir väl det problemet med vecko-avsnitt, att man vill veta mer vad som ska hända, och istället måste se "vad som hänt", kanske hade varit mindre jobbigt om alla avsnitt släpptes på en gång.

Medlem
Skrivet av Zphynx:

So far är det utan tvekan den bästa tv-adoptionen.
Helt fantastisk! Sambon satt och storgrät i soffan igår till 3:e avsnittet.

Samma hemma hos oss, aldrig sett henne gråta så mycket under något vi kollat på.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Min syn:

Tycker själv det inte blir så bra när man gör "world building" med karaktärer som stupar. Nog för att man får se hur detär för andra att leva i världen, men hade hellre sett att det var mer likt det vi såg i spelet faktiskt. Mer action, drama, spänning, man hade fått se Joel och Ellie interagera med Bill, och så hade vad vi fick se utav Bill och Frank vara flashbacks. Tog upp alldelles för mycket tid, där jag bara hade sett man la fokus på att föra storyn framåt.

De flesta verkar inte bry sig om det. Fantastiskt avsnitt, men gillar inte riktigt upplägget att det är ett flashback-avsnitt

Skrivet av eld:

Fast det hade ju slutat upp på samma sätt, de får sin bil i slutet av avsnittet, så storyn går fram i samma hastighet som tidigare, även om pacing är lugnare.

Det kommer ju inte bli någon brist på action och spänning framöver, snart kommer ju bakhållet med bilen, jag tror det behövdes en liten breather inför det.

Gissningsvis så kommer de ha mer liknande för Henry och Sam, och mer backstory, men antagligen inte lika mycket som de hade för Bill och Frank.

Men som sagt, fantastiskt avsnitt, men jag kan dock förstå om vissa föredrar mer fokus på huvudkaraktärerna genom storyn!

Det blir väl det problemet med vecko-avsnitt, att man vill veta mer vad som ska hända, och istället måste se "vad som hänt", kanske hade varit mindre jobbigt om alla avsnitt släpptes på en gång.

Gillar tanken på att det kulle varit ett avsnitt som släpptes efter hela säsongen är slut. Kanske ett "The Last of us: Bill and Frank" lagom till sommaren? Vet inte om det var här eller på Reddit som jag läste den tanken. Finns tydligen en 2-timmars version av avsnittet som verkligen hade passat perfekt till det.

Skrivet av socialarbetaren:

Som många andra håller jag med om att det senaste avsnittet var något av det bästa på länge. Får också för mig att de (förmodligen få) som inte gillar det har lite svårt för manlig närhet

På IMDB har avsnitt 3 26% 1-stjärniga recensioner jämfört med 1.3% och 1.4% för avsnitt 1 och 2

Moderator | Testpilot
Skrivet av Thane:

Gillar tanken på att det kulle varit ett avsnitt som släpptes efter hela säsongen är slut. Kanske ett "The Last of us: Bill and Frank" lagom till sommaren? Vet inte om det var här eller på Reddit som jag läste den tanken. Finns tydligen en 2-timmars version av avsnittet som verkligen hade passat perfekt till det.

Mm det hade jag nog gillat bättre faktiskt. Just fokuset för större delen av ett avsnitt med flashbacks som jag ofta aldrig gillar, och känner inte det var riktigt nödvändigt här heller. Och det krockar med hur bra avsnittet var, så jag vill egentligen inte att den inte skulle fått existera.

The Walking Dead hade en del sådana avsnitt och de var bra, men kändes inte som att de tog lika mycket ifrån det stora hela då de kunde ha 12-24 avsnitts säsonger.

När vi bara har 9-10 st och större delen försvinner in i en flashback så känns det bara fel. Givet så får väl tiden utvisa vad som sker och om detta kommer vara viktigt längre fram, men när serien är så relativt kort - fokus på Joel och Ellie och kortare flashbacks. Vill de göra spin-offs senare, likt TWD, får de mer än gärna utveckla den vida världen med sådant.

Jämförelse med spelet:

Därav jag personligen hade gillat om vi fått något liknande som i spelet. All action, att fastna i fällan när clickers kommer, Bill lever och berättar att Frank var hans partner. Sedan hade vi hade kunnat få samma innehåll, eller den längre 2 timmars-versionen, som ett extra avsnitt eller liknande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Därav jag personligen hade gillat om vi fått något liknande som i spelet. Bill lever och berättar att Frank var hans partner, där vi hade kunnat få samma innehåll, eller den längre 2 timmars-versionen, som ett extra avsnitt eller liknande.

Eller göra att båda lever när Ellie och Joel kommer för att ha möjligheten att avsluta deras avsnitt på samma sätt som nu

Moderator | Testpilot
Skrivet av Thane:

Eller göra att båda lever när Ellie och Joel kommer för att ha möjligheten att avsluta deras avsnitt på samma sätt som nu

Jo det kan fungera. Alla kommer inte vara helt överens. Jag hade föredragit om det var som spelet, men det krockar som sagt med att det här avsnittet var fantastiskt. Vet inte vad som hade blivit bäst.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Riktigt jävla bra, dem gör spelet rättvisa! Små ändringar som jag tycker är helt okej för det ska fu ka på tv, 9/10


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

im sad nu D;


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem

jag gillar, lite väl drama men ja det är okej. sparar varje avsnitt till tisdag kväll tills efter dottern somnar runt kl 20


signatur

//monster

Medlem

Efter att ha bevittnat hur lyriska folk är över serien är jag helt övertygad att parallella universum inte bara finnes utan att jag lever i en sådan! 😁

Skriv svar