En remaster av Metroid Prime släpps ... NU!

Medlem
Skrivet av icogniito:

Nej inte för tillfället, men skulle tippa på att Echoes och Corruption (gillar inte 3an ändå så det kvittar för min del) också kommer till switch under årets gång, det har ju ryktats väldigt länge att hela trilogin ligger på hyllan klart och redo att släppa, att de droppade 1an direkt efter sändningen tyder faktiskt på det också imo.

Det har du nog fullständigt rätt i, som du säger är det mycket som tyder på att de kan mata ut de andra två lite när de själva vill. Att bygga hype med tre spel på raken inför nystarten är en rätt unik situation som lär bli en karamell de vill man ska suga på länge.

Jag var inte riktigt vän med 2an när den kom ut på GC, lirade inte ens klart det back in the day trots att jag älskade serien så mycket, men efter att ha gett det en ny chans nu så ångrar jag det beslutet eftersom det bara är början när man tar stryk utan den rätta suiten som är lite pissigt, de gick verkligen all in på 2an med högre kvalitet på allt, svårare spel och det har pratats om att de verkligen fick göra spelet som de själva ville den gången. Trean kan jag hålla med om inte är någon jättehöjdare men tackar ändå inte nej till mer av Prime.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Glädjande nyhet då jag ännu inte fått uppleva magin av Metroid Prime. Minns tillbaka i tiden när det kom till GC, men gav mig aldrig på det då, inte heller till Wii.

Nu är det dags!

Medlem
Skrivet av MLundin:

Glädjande nyhet då jag ännu inte fått uppleva magin av Metroid Prime. Minns tillbaka i tiden när det kom till GC, men gav mig aldrig på det då, inte heller till Wii.

Nu är det dags!

Guldläge! Du kommer inte ångra dig.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Vill minnas att jag köpte den importerade US-versionen från Webhallen när det begav sig. Man var även tvungen att köpa en Action Replay för att få det att fungera. Minns att jag i slutändan betalade runt 1200 spänn för att kunna köra spelet. Det var ju fortfarande på den gamla goda tiden när spel släpptes senare i EU...

I den där comparison-videon någon länkade till ovanför ser man att det är stor skillnad. Ser ju bitvis ut som ett helt annat spel.

Spelen har i ärlighetens namn inte sålt jättebra genom åren. Inte med tanke på spelarbasen som finns bland Nintendos produkter. Mest sålda spel är Metroid Dread till Switchen vilket säger en hel del. I jämförelse med Mario och Zelda är det en piss i havet!

Jag själv hävdar att Metroidvania gör sig bäst i 2D och är en genre jag älskar fortfarande. #griniggubbe

Medlem

Ååhå vilken skön nyhet!
Kul att köra spelet med en modern kontroll också 😊
Hoppas 2-3 släpps längre fram också det ryktas om...

Medlem
Skrivet av robbis:

https://www.youtube.com/watch?v=Eif3862d7Ac

Enorm skillnad ja! Ljuseffekterna är ett otroligt lyft och upplösningen. Att köra det handheld i 60 fps kommer bli en fröjd

https://m.youtube.com/watch?v=Jaypbay8rt4

Efter att ha sett ett antal jämförelsevideos känns det mer som en remake än en remaster. Mycket är omgjord från grunden ser det ut som.

Medlem
Skrivet av BoyeNeE:

Jag måste ändå säga att jag är besviken. Det jag gått och suktat efter i alla år är en fullskalig remake, omgjort från grunden likt Resident Evil-titlarna.

Håller med. Men samtidigt så var det definitivt betydligt mer än bara en simpel uppskalning i upplösning, ser ut som att de helt gjort om Samus karaktärsmodell/förstapersonskanonen, miljöerna ser ut att ha fått ny geometri och nya texturer, nya vädereffekter, nya ljuseffekter.

Tycker Nintendo gör det bra som inte kör en fuling alá Naughty Dog och kallar detta för en fullskalig Remake, men som Remaster tycker jag detta ser ut att vara en ordentlig sådan.

Skrivet av PGR1985:

https://m.youtube.com/watch?v=Jaypbay8rt4

Efter att ha sett ett antal jämförelsevideos känns det mer som en remake än en remaster. Mycket är omgjord från grunden ser det ut som.

Remake tycker jag kräver nytt gameplay och helt omgjord grafik, man ska knappt känna igen spelet, det ska se ut som ett helt nytt spel. Detta är en remaster, men en ordentlig sådan och jag klagar inte...

Medlem

Nintendo. Världens bästa spelföretag.

Gen
Medlem
Skrivet av icogniito:

Det var bara min gissning, har inte lirat det själv än (och jag kommer köra på emulator för att höja till 4k res ändå) men 900p känns väldigt rimligt för den grafiken i 60 fps på switch. Vi får helt enkelt vänta till nya konsolen nästa år för högre :/

jo det är det väl. Däremot är det ju ett faktum att 900p på en 4K skärm är extremt pixligt. Som du säger är en emulator den bästa lösningen för att få bra bild.

Medlem

Underbart!

Förstår inte dom som hellre hade sett en remake. Vad skulle vara poängen med det? Spelet är ju redan i världsklass. Behöver ju inte försöka uppfinna hjulet igen.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Inte haft några som helst problem med PrimeHack faktiskt, men nya versionen på emulator är säkert ett bättre val. Men du kan ju inte lira tvåan och trean.

Din signatur fick mig att dra igång This little light of mine gospel. Sitter nu med morgonrock, en kopp kaffe och lajvar kyrkobesökare i den amerikanska södern. 😅

Ot: hade jag haft en switch så hade jag dragit ner spelet på direkten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Din signatur fick mig att dra igång This little light of mine gospel. Sitter nu med morgonrock, en kopp kaffe och lajvar kyrkobesökare i den amerikanska södern. 😅

Ot: hade jag haft en switch så hade jag dragit ner spelet på direkten.

😅

Hide it under some seaweed NO! I'm gonna let it shine.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller med. Men samtidigt så var det definitivt betydligt mer än bara en simpel uppskalning i upplösning, ser ut som att de helt gjort om Samus karaktärsmodell/förstapersonskanonen, miljöerna ser ut att ha fått ny geometri och nya texturer, nya vädereffekter, nya ljuseffekter.

Tycker Nintendo gör det bra som inte kör en fuling alá Naughty Dog och kallar detta för en fullskalig Remake, men som Remaster tycker jag detta ser ut att vara en ordentlig sådan.

Remake tycker jag kräver nytt gameplay och helt omgjord grafik, man ska knappt känna igen spelet, det ska se ut som ett helt nytt spel. Detta är en remaster, men en ordentlig sådan och jag klagar inte...

Tveksamt i min bok. Jag skulle nog säga att en remaster är spelet fast högre upplösning och bättre bilder/sekund osv. Detta känns ju mer som en remake då det verkar som det är omgjort från grunden. Räcker för mig för att kvala in, men samtidigt skulle det varit en aningen lat remake medan ingen blir besviken när Nintendo kallar det för remaster.

Hur är remaken av Dead Space föresten, är det bara snyggare grafik? Eller finns det spelmässiga nyheter där?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ryktas väl om ett nytt 2D-Metroid efter att Dread sålde så bra. Så skulle nästan gissa att vi får ett nytt sånt innan Switch pensioneras som plåster på såren för Prime 4.

Den enda konkreta informationen kring ett nytt 2D metroid som finns (samma snubbe som läckte dread månader innan reveal) pekar på ett släpp 2025, för sent för switch release imo (skulle iofs kunna vara en cross gen titel)

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Tveksamt i min bok. Jag skulle nog säga att en remaster är spelet fast högre upplösning och bättre bilder/sekund osv. Detta känns ju mer som en remake då det verkar som det är omgjort från grunden. Räcker för mig för att kvala in, men samtidigt skulle det varit en aningen lat remake medan ingen blir besviken när Nintendo kallar det för remaster.

Hur är remaken av Dead Space föresten, är det bara snyggare grafik? Eller finns det spelmässiga nyheter där?

Nja, du.
I såna fall är ju alla emulerade spelen som släppts för Nintendo 64 på Switch online remasters för de är alla i betydligt högre upplösning, ofta x4 ggr N64 originalen som ofta kördes 240p, och ofta även i bättre framerate. Absolut är det ju lite av en gråzon, men bara uppskalad upplösning och stabilare framerate räknar jag nog bara som en simpel re-release som helt enkelt körs bättre för att hårdvaran är bättre. När de faktiskt lagt in nytt material i spelet, nya assets, nya texturer, ny belysning, nya effekter etc. då börjar vi prata remaster.

Med remake tänker jag mig mer remaken av Resident Evil 4, spelet ska vara helt omgjort från grunden upp.

Medlem
Skrivet av BoyeNeE:

Jag måste ändå säga att jag är besviken. Det jag gått och suktat efter i alla år är en fullskalig remake, omgjort från grunden likt Resident Evil-titlarna.

If it's working, don't fix it!

Skribent
Skrivet av icogniito:

Den enda konkreta informationen kring ett nytt 2D metroid som finns (samma snubbe som läckte dread månader innan reveal) pekar på ett släpp 2025, för sent för switch release imo (skulle iofs kunna vara en cross gen titel)

Prime 2 remaster nästa år och sen Prime 3 året därpå. Följt av att de visar upp Mp4 för nästa konsol och ursäktar sig till Switchägarna genom att ge oss 2D-Metroid samma år (2025).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skulle tro att det mer sannolikt blir Prime 2 någon gång i sommar, Prime 3 i höst, sen Prime 4 som launch title till nästa konsol våren 2024

Att vänta längre än 2024 med ny konsol är bara inte ett alternativ.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, du.
I såna fall är ju alla emulerade spelen som släppts för Nintendo 64 på Switch online remasters för de är alla i betydligt högre upplösning, ofta x4 ggr N64 originalen som ofta kördes 240p, och ofta även i bättre framerate. Absolut är det ju lite av en gråzon, men bara uppskalad upplösning och stabilare framerate räknar jag nog bara som en simpel re-release som helt enkelt körs bättre för att hårdvaran är bättre. När de faktiskt lagt in nytt material i spelet, nya assets, nya texturer, ny belysning, nya effekter etc. då börjar vi prata remaster.

Med remake tänker jag mig mer remaken av Resident Evil 4, spelet ska vara helt omgjort från grunden upp.

Absolut, det är en gråzon och eftersom Nintendo kallar det för remaster så får det väl vara en remaster trots att Naughty Dog skulle sagt annat.
Positivt hur som, då det släpps idag och att Nintendo inte tar fullpris för den.

Men tråkigt att inte hela trilogin är med, men så var det ju även när det första Halo släpptes i omgjord version till Xbox 360.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Varför är folk så lyriska över en sketen remaster? Hade det varit en ordentlig remake hade jag förstått.

För min del hade jag blivit lyrisk bara av en port till Switch då Wii-versionen vägrar starta längre på min Wii U. En remaster är helt klart välkommen. Jag hade också föredragit en remake, men jag tar vad jag får.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Absolut, det är en gråzon och eftersom Nintendo kallar det för remaster så får det väl vara en remaster trots att Naughty Dog skulle sagt annat.
Positivt hur som, då det släpps idag och att Nintendo inte tar fullpris för den.

Men tråkigt att inte hela trilogin är med, men så var det ju även när det första Halo släpptes i omgjord version till Xbox 360.

Haha ja, men det fick ju Naughty Dog även helt korrekt kritik för, dels för att de kallade remastern av The lat of us för fullskalig remake, dels för att de tog ockerpris för remastern med, kostade lika mycket som nya Zelda kommer göra

40 dollar för Metroid Prime var inte billigt, men signalerar ju i alla fall att Nintendo gör en skillnad på nya spel, remakes och remasters.

Skribent
Skrivet av icogniito:

Skulle tro att det mer sannolikt blir Prime 2 någon gång i sommar, Prime 3 i höst, sen Prime 4 som launch title till nästa konsol våren 2024

Att vänta längre än 2024 med ny konsol är bara inte ett alternativ.

Nä du kan mycket väl ha rätt där. Vi får se helt enkelt


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Se till att konsolen är helt avstängd, sen håller du in volym upp och ner knapparna, startar konsolen och fortsätter hålla in volym knapparna tills du kmr in i recovery mode, sen Restore Factory Settings Without Deleting Save Data.

Kan fixa det om du har tur

Tyvärr så gick det inte, så blev att lämna in den på service.

Medlem

En remake med nytt gameplay hade bara kunna görat detta spel sämre, det är ju ett mästerverk. En remaster med förbättrad grafik tycker jag var helt rätt beslut.

Medlem
Skrivet av robbis:

https://www.youtube.com/watch?v=Eif3862d7Ac

Enorm skillnad ja! Ljuseffekterna är ett otroligt lyft och upplösningen. Att köra det handheld i 60 fps kommer bli en fröjd

Ser verkligen amazing ut! Vet inte vad folk förväntar sig, 8K HDR med ray-tracing i 120fps? Nej det här är allt annat än ett slött återsläpp utan minsta ansträngning och bara för snabba pengar. Väntar dock på fysiska utgåvan själv. Kan dock förstå de som är besvikna på att det inte är hela trilogin, det hade varit ännu mer fantastiskt (speciellt som jag inte ens spelat trean än lol) men då jag följt med i ryktesvågen så pekade allt på att det "bara" skulle vara första spelet så jag är inte förvånad.

Medlem

Finns det att boka någonstans den fysiska versionen alltså?

Medlem

Ser hejdlöst snyggt ut

Backloggens befriare

@Loevet hur många ex har du bokat?


signatur

Ad hoc addendum

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av keffkebab:

@Loevet hur många ex har du bokat?

Jag har köpt ett digitalt ex och beställt ett fysiskt ex när det släpps, då är allt (än så länge, om det släpps samlarversioner är min ekonomi körd) 😅


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av BoyeNeE:

Jag måste ändå säga att jag är besviken. Det jag gått och suktat efter i alla år är en fullskalig remake, omgjort från grunden likt Resident Evil-titlarna.

Det kommer ju ett fjärde spel som är helt nytt. Se fram mot det i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar