Den stora Switch 2-tråden
Orkar inte leta fram någon som rippat feed men i Nintendos app har de för en stund sen lagt upp gamefeed från Pokemon Scarlet & Violet (som ju får en gratis uppdatering. Skamligt vore det annars). Ser ut att flyta på smidigt i 60fps.
Hmm, nu när jag ser det i rörlig bild ser det inte så illa ut. Kommer nog ta igen det på Switch 2
Här står det tyvärr "bara" 5.1-ljud!
"Ljudutgång Stödjer linjär PCM 5.1ch.
Observera: utmatning via HDMI-kabel i TV-läge.
Surroundljudeffekt kan användas vid utmatning till hörlurar eller till den inbyggda högtalaren (surroundljudeffekt vid utmatning till den inbyggda högtalaren kräver en systemuppdatering)."
Denna vecka eller nästa ryktas det ju bli en Nintendo Direct (jag tror mer på nästa för att inte krocka med Switch 2-launchen och första helgen som är viktig) så vad tror vi visas? Datum för Metroid Prime 4: Beyond känns som det är på tiden att vi får. Sen kanske de shadowdroppar Metroid Prime 2+3. Kanske att de utannonserar typ Luigis Mansion 4 eller något sånt kul. Vad tror ni?
Tack, skulle vilja koppla in den på min samsung hw-q995d men blir väl ändå nån typ av surround tänker jag...
Luigis Mansion 4 ligger högst upp på min och smågrabbarnas önskelista här.
Har bara hittat Inet som säljer GC kontrollen, och där var den såklart fullbokad 😢
bör finnas på my nintendo store
Har bara hittat Inet som säljer GC kontrollen, och där var den såklart fullbokad 😢
Gamecube kontrollen är väl Nintendo store only
Jag bokade mina därifrån i alla fall.
Hmm, nu när jag ser det i rörlig bild ser det inte så illa ut. Kommer nog ta igen det på Switch 2
Har inte ens testat att spela det själv pga hur katastrofalt illa det körs på vanliga switch. Har sett min beskärda del av gameplay när både frun och ungarna har spelat det men klagosången har varit hög även hos dem kan jag lova. Skulle säga att skillnaden nu är som natt och dag. Grafiskt "avancerat" lär det aldrig bli men 60fps gör enorm skillnad i vissa fall. Kan nog tänka mig att låna fruns och köra igenom nu jag med
Alla kontroller Nintendo släppt i samband med NSO har bara funnits tillgängligt på deras egna webshop. Gick precis in och tittade och den finns tillgänglig för pre-order på tyska My Nintendo. Max 2 per kund
Har inte ens testat att spela det själv pga hur katastrofalt illa det körs på vanliga switch. Har sett min beskärda del av gameplay när både frun och ungarna har spelat det men klagosången har varit hög även hos dem kan jag lova. Skulle säga att skillnaden nu är som natt och dag. Grafiskt "avancerat" lär det aldrig bli men 60fps gör enorm skillnad i vissa fall. Kan nog tänka mig att låna fruns och köra igenom nu jag med
Ja, då uppgraderingen är gratis är det ju inte mycket att riskera för dig - värre för mig som måste köpa spelet också. Men ser ut att äntligen bli värt det
Rykte: Resident Evil 9 visas upp under Summer Game Fest och förhoppningen är att det kommer till Switch 2! Chansen är stor då flera titlar kom till Switch och tidigare Nintendo-konsoler.
PH Brazil tycks överge rykteskarusellen och säger sig numera inte vara någon läckare. Återstår att se om det han sagt om Nintendo Direct stämmer eller ej.
https://youtu.be/lhmhGb5aEz0?t=649
Rykte: Nash Weedle läcker Indiana Jones and the Great Circle för Switch 2! Osäkert dock om spelet kommer på kassett eller som key card.
Med tanke på att PS5 versionen ligger på närmare 130Gb varav endast 20Gb låg på skivan och resten download (m.a.o i princip ett keycard i discformat) så tror jag vi har svaret redan i scenariot att det kommer till switch 2 😅
Med tanke på att PS5 versionen ligger på närmare 130Gb varav endast 20Gb låg på skivan och resten download (m.a.o i princip ett keycard i discformat) så tror jag vi har svaret redan i scenariot att det kommer till switch 2 😅
Hehe, tänkte inte på att det var så stort Men ja, om detta stämmer lär det vara key card. Men har det redan på PS5 så bryr mig inte i det så mycket. Hoppas andra Microsoft-släpp är annorlunda (kanske inte COD då som är känt för att vara stort)!
Jag har mer eller mindre mentalt förberett mig på att majoriteten av alla spel från tredjepart kommer vara på keycards. Det betyder inte att jag gillar det, men ju snabbare man accepterar det; desto hälsosammare för blodtrycket 😅...
Jag har inga problem med det faktiskt, det är en stor sak för många märker man och det har jag förståelse för men jag håller med dig, det är bara gilla läget. Man kan ju hoppas att det blir manualer i våra fysiska spel igen, då hade jag köpt en del fysiska spel igen.
Jag har mer eller mindre mentalt förberett mig på att majoriteten av alla spel från tredjepart kommer vara på keycards. Det betyder inte att jag gillar det, men ju snabbare man accepterar det; desto hälsosammare för blodtrycket 😅...
Ja alltså.. det finns ju en anledning varför jag inte köper icke exklusiva 3e parts spel på Nintendo konsoler och nu gör dom det ännu tydligare att jag inte skall göra det.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Ja alltså.. det finns ju en anledning varför jag inte köper icke exklusiva 3e parts spel på Nintendo konsoler och nu gör dom det ännu tydligare att jag inte skall göra det.
På tal om det så var senaste IGN-intervjun om Cyberpunk på Switch 2 intressant. Han hävdade att det som främst höll tillbaka spelet på last gen var deras långsamma hårddiskar, sen rankade han Switchens systemminme som "oerhört bra", SD-express som "mycket bra" samt kassetterna som "helt ok". Så antar att kassetterna återigen blir lite långsammare än spelen på huvudminnet eller på minnskort.
Jag har inga problem med det faktiskt, det är en stor sak för många märker man och det har jag förståelse för men jag håller med dig, det är bara gilla läget. Man kan ju hoppas att det blir manualer i våra fysiska spel igen, då hade jag köpt en del fysiska spel igen.
Tycker det är en bättre lösning än kod-i-box i alla fall, så man i alla fall kan sälja sina fysiska spel vidare. Jag är åndå nöjd överlag så länge Nintendos egna spel är på riktig kassett. Minst 70% av mina spelköp brukar ändå vara Nintendo-spel, kan leva med att tredjepartsspelen blir mestadels digitalt.
Edit: Svarar på mina egna frågor efter att ha sökt runt lite.
Har försökt förstå hur det här med bakåtkompatibilitet och virtuella kort funkar. Vi har idag ett switch med massa spel (fysiska). Är det bara att peta in switch-spelet i switch 2 och köra på som vanligt?
-Ja
Om barnen vill spela samma switch-spel, kan man då göra en kopia av det på switch 2 så dom kan spela det samtidigt?
-Går ej, man måste då ha två fysiska kort.
Om ja, måste man hålla på och förnya det där virtuella kortet varannan vecka?
-Två veckors lånetid är bara till andra konton.
Tänkte köra samma nintendo-konto på båda konsollerna.
Har jag förstått allt korrekt?
Detta är intressant och tycker det nu verkar tydligt klargjort att kompatibla spel KAN få snabbare laddningstider och framerates även fast det inte får en specifik upgrade-patch. Ska bli väldigt intressant att testa spel ur det gamla biblioteket när man får konsolen.
Edit: den asterisk som står efter Switch games är endast att alla spel till switch 1 inte är kompatibla med switch 2 för den som undrar.
Här är en länk till de spel som är helt exklusiva på Nintendo Switch 2 hittills.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Nintendo_Switch_2-only...
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
<Uppladdad bildlänk>
Detta är intressant och tycker det nu verkar tydligt klargjort att kompatibla spel KAN få snabbare laddningstider och framerates även fast det inte får en specifik upgrade-patch. Ska bli väldigt intressant att testa spel ur det gamla biblioteket när man får konsolen.
Edit: den asterisk som står efter Switch games är endast att alla spel till switch 1 inte är kompatibla med switch 2 för den som undrar.
7 av de spelen har jag hemma spelade, 6 av dom är inplastade, tur man väntade.
Känner tyvärr samma, det känns inte som jag riktigt äger spelet när det bara är en kod till en nedladdning och inte är på kassetten. Jag såg en Youtube-video där de pratade om att många tredjepartsspel skulle vara key-cards i Japan men inte väst men nu när jag tittat på typ Webhallen tycks majoriteten vara det ändå. Om de inte är det i USA kanske jag importerar annars blir det att köra dem på PS5 istället och bara köra exklusiva och några få tredjepart på Switch 2 om det ska fortsätta såhär
Känner tyvärr samma, det känns inte som jag riktigt äger spelet när det bara är en kod till en nedladdning och inte är på kassetten. Jag såg en Youtube-video där de pratade om att många tredjepartsspel skulle vara key-cards i Japan men inte väst men nu när jag tittat på typ Webhallen tycks majoriteten vara det ändå. Om de inte är det i USA kanske jag importerar annars blir det att köra dem på PS5 istället och bara köra exklusiva och några få tredjepart på Switch 2 om det ska fortsätta såhär
Keycard är ju åtminstone bättre än "code in box" då det inte blir knutet till användaren så att man fortfarande kan låna ut eller sälja i den utsträckning man vill.
Angående skillnad mellan Japan och väst så gäller det Rune Factory: Guardians of Azuma och Deamon X Machina: Titanic Scion som bägge är på keycards i Japan men som Marvelous sköter distributionen för i väst och propsat för att bägge spelen ska vara helt fysiskt format. Förhoppningsvis betalar det av sig för dem då det är de enda spelen utöver Nintendos egna och Cyberpunk som inte är keycards.
Hur som helst så tror jag tyvärr inte vi kommer att komma ifrån den här trenden oavsett konsol. Microsoft går ju allt mer digitalt och det är ju inte ovanligt på PS5 heller att skivan i princip enbart är för installation av en del av spelet och man antingen behöver ladda hem resten eller en patch på 20+ gigabyte.
Keycard är ju åtminstone bättre än "code in box" då det inte blir knutet till användaren så att man fortfarande kan låna ut eller sälja i den utsträckning man vill.
Angående skillnad mellan Japan och väst så gäller det Rune Factory: Guardians of Azuma och Deamon X Machina: Titanic Scion som bägge är på keycards i Japan men som Marvelous sköter distributionen för i väst och propsat för att bägge spelen ska vara helt fysiskt format. Förhoppningsvis betalar det av sig för dem då det är de enda spelen utöver Nintendos egna och Cyberpunk som inte är keycards.
Hur som helst så tror jag tyvärr inte vi kommer att komma ifrån den här trenden oavsett konsol. Microsoft går ju allt mer digitalt och det är ju inte ovanligt på PS5 heller att skivan i princip enbart är för installation av en del av spelet och man antingen behöver ladda hem resten eller en patch på 20+ gigabyte.
Det kan jag absolut hålla med i - en kod blir ju låst till ditt konto och kan varken lånas ut eller säljas vidare. Så det är ju något positivt i det hela. Blev definitivt sugen på att skaffa samlarutgåvan av Daemon X Machina just för att det är spelet på kort med bonus. Samt Cyberpunk. Synd om de blir de få undantagen bara.
Ja, mycket tråkig utveckling men jag hoppades Nintendo skulle vara sista stoppet för oss som bryr sig om fysisk media och samlande för de gjorde mycket bra på Nintendo Switch även om en del samlingar inte fick plats utan fick kompletteras med digital nedladdning så trodde jag det skulle bli bättre nu.
Ja, mycket tråkig utveckling men jag hoppades Nintendo skulle vara sista stoppet för oss som bryr sig om fysisk media och samlande för de gjorde mycket bra på Nintendo Switch även om en del samlingar inte fick plats utan fick kompletteras med digital nedladdning så trodde jag det skulle bli bättre nu.
Mjo precis. I grunden är jag mycket nöjd med att de kör på snabbare lagring med SD-express men nackdelen är ju att de är väldigt dyra än så länge och det lär väl vara någon liknande teknologi i de fysiska spelen, vilket trissar upp priserna. Sedan vet vi ju nu att det enbart finns 64gb kort att tillgå och det har väl säkert med produktionskostnader att göra. Vi kan ju hoppas på att de kostnaderna går ner ju längre generationen går så att fler tredjepart överväger att köra fysiskt.
Nintendo kanske ändrar sig med tanke på att de startar igång med den nya konsolen. Det är 6-10 år i framtiden. Varför äger ni inte de konsoler som ni köper? 😃