Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Jag tänkte på en sak.

Nintendo har ju sålt väldigt många Nintendo Switch med tillbehör som pro kontroller och joycons.
Många lär nog hoppa på att köpa efterföljaren Switch 2. Om nu denna inte skiljer sig överdrivet mycket från nuvarande Switch så borde ju alla tillbehör fungera även på den. Men Nintendo vill ju naturligtvis tjäna pengar.

SÅ hur tror ni dom gör? Utveckar ny Pro kontroller? Nya Joy Cons?
Vi som redan äger typ 4 pro controllers kanske inte är så sugna på att köpa nya så då kommer ju inte Nintendo tjäna lika mycket.
Eller finns det någon feature i pro kontrollern till Switch 2 som bara är ett måste att ha? Kanske rentav som krävs för Switch 2 spel?
Eller så blockerar Nintendo möjligheten för äldre tillbehör i Switch 2 spel?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tänkte på en sak.

Nintendo har ju sålt väldigt många Nintendo Switch med tillbehör som pro kontroller och joycons.
Många lär nog hoppa på att köpa efterföljaren Switch 2. Om nu denna inte skiljer sig överdrivet mycket från nuvarande Switch så borde ju alla tillbehör fungera även på den. Men Nintendo vill ju naturligtvis tjäna pengar.

SÅ hur tror ni dom gör? Utveckar ny Pro kontroller? Nya Joy Cons?
Vi som redan äger typ 4 pro controllers kanske inte är så sugna på att köpa nya så då kommer ju inte Nintendo tjäna lika mycket.
Eller finns det någon feature i pro kontrollern till Switch 2 som bara är ett måste att ha? Kanske rentav som krävs för Switch 2 spel?
Eller så blockerar Nintendo möjligheten för äldre tillbehör i Switch 2 spel?

Hoppas på nya kontroller. Joy cons är extremt osköna och ergonomi verkar inte ha varit med i beslutsprocessen.

Men det skulle inte skada om nuvarande kontroller är kompatibla med nästa maskin.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tänkte på en sak.

Nintendo har ju sålt väldigt många Nintendo Switch med tillbehör som pro kontroller och joycons.
Många lär nog hoppa på att köpa efterföljaren Switch 2. Om nu denna inte skiljer sig överdrivet mycket från nuvarande Switch så borde ju alla tillbehör fungera även på den. Men Nintendo vill ju naturligtvis tjäna pengar.

SÅ hur tror ni dom gör? Utveckar ny Pro kontroller? Nya Joy Cons?
Vi som redan äger typ 4 pro controllers kanske inte är så sugna på att köpa nya så då kommer ju inte Nintendo tjäna lika mycket.
Eller finns det någon feature i pro kontrollern till Switch 2 som bara är ett måste att ha? Kanske rentav som krävs för Switch 2 spel?
Eller så blockerar Nintendo möjligheten för äldre tillbehör i Switch 2 spel?

Pro Controller känns i grund och botten ganska fulländad för min del med perfekt komfort (för mina händer är den nog bästa handkontrollen som gjorts), perfekt motstånd i spakar, bra knappar och fina axel- och skjutknappar. Grym batteritid som nog inte behöver utvecklas vidare...
Det jag kanske skulle vilja se ändå med en ny "Pro-controller" är typ medföljande laddningsställ som man får med en del dyrare tredjepartskontroller och möjligen två extra knappar, typ pedalknappar eller nått på vingarna.

Joy-cons har ju däremot större förbättringspotential då det är rätt många som inte är så nöjda med utformningen. Personligen skulle jag vilja se större spakar med mer travel och ett normalt styrkors. Plus bättre, mindre plastiga axelknappar.

Tycker dock Switch 2 bör vara 100% kompatibel både med de gamla joy-cons och Pro Controller.

Nya extra knappar känns väl som ett logiskt steg för Nintendo att introducera då man haft samma knappuppsättning nu sedan Wii U, det har väl i praktiken bara tillkommit typ 1 ny knapp sedan Gamecube-dosan.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tänkte på en sak.

Nintendo har ju sålt väldigt många Nintendo Switch med tillbehör som pro kontroller och joycons.
Många lär nog hoppa på att köpa efterföljaren Switch 2. Om nu denna inte skiljer sig överdrivet mycket från nuvarande Switch så borde ju alla tillbehör fungera även på den. Men Nintendo vill ju naturligtvis tjäna pengar.

SÅ hur tror ni dom gör? Utveckar ny Pro kontroller? Nya Joy Cons?
Vi som redan äger typ 4 pro controllers kanske inte är så sugna på att köpa nya så då kommer ju inte Nintendo tjäna lika mycket.
Eller finns det någon feature i pro kontrollern till Switch 2 som bara är ett måste att ha? Kanske rentav som krävs för Switch 2 spel?
Eller så blockerar Nintendo möjligheten för äldre tillbehör i Switch 2 spel?

Skrivet av jeppe109:

Hoppas på nya kontroller. Joy cons är extremt osköna och ergonomi verkar inte ha varit med i beslutsprocessen.

Men det skulle inte skada om nuvarande kontroller är kompatibla med nästa maskin.

Skrivet av Majoren:

Pro Controller känns i grund och botten ganska fulländad för min del med perfekt komfort (för mina händer är den nog bästa handkontrollen som gjorts), perfekt motstånd i spakar, bra knappar och fina axel- och skjutknappar. Grym batteritid som nog inte behöver utvecklas vidare...
Det jag kanske skulle vilja se ändå med en ny "Pro-controller" är typ medföljande laddningsställ som man får med en del dyrare tredjepartskontroller och möjligen två extra knappar, typ pedalknappar eller nått på vingarna.

Joy-cons har ju däremot större förbättringspotential då det är rätt många som inte är så nöjda med utformningen. Personligen skulle jag vilja se större spakar med mer travel och ett normalt styrkors. Plus bättre, mindre plastiga axelknappar.

Tycker dock Switch 2 bör vara 100% kompatibel både med de gamla joy-cons och Pro Controller.

Nya extra knappar känns väl som ett logiskt steg för Nintendo att introducera då man haft samma knappuppsättning nu sedan Wii U, det har väl i praktiken bara tillkommit typ 1 ny knapp sedan Gamecube-dosan.

Jag tror det blir som med Wii U, nya kontroller men de tidigare kontrollerna fungerar till nya konsolen också. Pro controllern tycker jag också är rätt fulländad så skulle inte klaga om de bara fortsätta med den och marknadsföra den som för båda konsolerna.

Medlem

Dragon Quest och andra Square Enix-rpg:n lär vara på gång till Switch 2!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Pro Controller känns i grund och botten ganska fulländad för min del med perfekt komfort (för mina händer är den nog bästa handkontrollen som gjorts), perfekt motstånd i spakar, bra knappar och fina axel- och skjutknappar. Grym batteritid som nog inte behöver utvecklas vidare...

Pro controller har bara en brist: den saknar analoga axelknappar.
Det är hög tid att återinföra det nu för Nintendo.

Skrivet av Majoren:

Nya extra knappar känns väl som ett logiskt steg för Nintendo att introducera då man haft samma knappuppsättning nu sedan Wii U, det har väl i praktiken bara tillkommit typ 1 ny knapp sedan Gamecube-dosan.

Det finns fyra knappar på Pro controllern som inte har någon motsvarighet på Gamecube-dosan:
* 1 axelknapp
* L3 och R3 när spakarna trycks in
* 1 paus/menyknapp (+ och - istället för bara Start/pause)

Att ha både + och - istället för bara Start kan argumenteras att de inte tillför speciellt mycket gameplaymässigt, men nu finns de och lär knappast försvinna om inte Nintendo helt ändrar koncept igen.

Skrivet av Gertzy:

Jag tror det blir som med Wii U, nya kontroller men de tidigare kontrollerna fungerar till nya konsolen också. Pro controllern tycker jag också är rätt fulländad så skulle inte klaga om de bara fortsätta med den och marknadsföra den som för båda konsolerna.

Jag tror Nintendo kommer göra nya dosor till Switch 2 med något nytt eller ändrat oavsett vad det är, men Switch-kontrollerna kommer också vara kompatibla. Det kommer vara upp till utvecklarna om deras nya Switch 2-spel kommer vara kompatibla med de äldre dosorna eller inte, precis som Wii-spel kunde använda Gamecube-dosor och Wii U-spel kunde använda Wii-dosor.

Medlem

Verkar som ny läcka om "Switch 2" äntligen når internet! Och verkar som förseningen av konsolen kan vara kopplad till VR/AR-satsningen som länge ryktats för konsolen men som nu plockats bort i senaste devkit-firmwiren och som istället tros läggas tillbaka senare i konsolens livstid. En annan positiv anledning till förseningen tycks vara att de ska göra en andra modell med OLED-skärm från lansering! Men verkar som bara LCD-varianten får HDR för det riskerar inbränningar på OLED-varianten? Och bakåtkompabilitet (såväl fysisk som digital) är något som kommer marknadsföras kraftigt! Patent är uppdaterat med joysticks med haptic feedback som på PS5-kontrollern. Tillsist verkar det som Joy-cons INTE kommer återanvändas med enbart nya kontrolluppsättningar utan det kommer vara en helt ny typ av kontroll med eventuell gimick. Men eftersom det kommer vara bakåtkompatibel med Switch-spel skulle det förvåna mig om det ändå inte är något liknande eller i alla fall även kompatibel med joy-cons också. Det är dock personlig spekulation bara.

Medlem
Skrivet av Daed:

Pro controller har bara en brist: den saknar analoga axelknappar.
Det är hög tid att återinföra det nu för Nintendo.

Det finns fyra knappar på Pro controllern som inte har någon motsvarighet på Gamecube-dosan:
* 1 axelknapp
* L3 och R3 när spakarna trycks in
* 1 paus/menyknapp (+ och - istället för bara Start/pause)

Att ha både + och - istället för bara Start kan argumenteras att de inte tillför speciellt mycket gameplaymässigt, men nu finns de och lär knappast försvinna om inte Nintendo helt ändrar koncept igen.

Jag tror Nintendo kommer göra nya dosor till Switch 2 med något nytt eller ändrat oavsett vad det är, men Switch-kontrollerna kommer också vara kompatibla. Det kommer vara upp till utvecklarna om deras nya Switch 2-spel kommer vara kompatibla med de äldre dosorna eller inte, precis som Wii-spel kunde använda Gamecube-dosor och Wii U-spel kunde använda Wii-dosor.

Tycker dom ska behålla digitala skjutknappar, det är fördelaktigt i nästan alla genrer, väldigt få spel som analoga triggers är till nytta. Är så van nu vid Pro controllers hair triggers att jag blir trött i fingrarna av PS4-dosans långa travel på triggerknapparna

Medlem

Medlem

April, april på dig med. 😅

Medlem
Medlem

När det gäller knappar på kontrollerna tycker jag att share knappen är helt onödig.

Som tur var kan man ju ändra vad knappen gör så jag har gjort den till en "Home" knapp för att slippa ta screen shots av misstag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

När det gäller knappar på kontrollerna tycker jag att share knappen är helt onödig.

Som tur var kan man ju ändra vad knappen gör så jag har gjort den till en "Home" knapp för att slippa ta screen shots av misstag.

Både Sony och Microsoft har en så de vill nog inte vara sämre. Folk gillar att ta screenshots och videos enkelt med ett knapptryck. Men visst, bra att en kan konfigurera om den för er som inte vill använda den till det Jag tror inte de kommer skippa den i alla fall.

Medlem

Nytt patent från igår kan visa nya dockan!

Medlem

Verkar som ett open world adventure är på gång till Switch - och kanske Switch 2? Det ser väldigt mysigt ut i alla fall!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/-iR3r-eHTu8

Dragon Quest och andra Square Enix-rpg:n lär vara på gång till Switch 2!

Har skrivit många gånger i denna tråd att jag ser något enormt fram emot Dragon Quest XII: The Flames of Fate och tror det är year 1 titel till Switch 2 som vi kommer få mycket mer info på i år. Kul att andra börjar plocka upp på det. Har vart tyst nu om spelet i snart 3 år sen det revealades på E3 av Square Enix.

Ska vara trippel A spel, gjort i Unreal Engine 5, vara mörkare och mer för vuxen publik än tidigare delar i serien, ha mer utvecklat combat system, mer character development och djupare story etc. Hoppas på bättre ljudprofil med.

Ser fram emot detta spel enormt mycket om den lilla information/rykten om spelet stämmer. Givet day 1 köp av största paket för min del om det kommer till Switch 2

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Har skrivit många gånger i denna tråd att jag ser något enormt fram emot Dragon Quest XII: The Flames of Fate och tror det är year 1 titel till Switch 2 som vi kommer få mycket mer info på i år. Kul att andra börjar plocka upp på det. Har vart tyst nu om spelet i snart 3 år sen det revealades på E3 av Square Enix.

Ska vara trippel A spel, gjort i Unreal Engine 5, vara mörkare och mer för vuxen publik än tidigare delar i serien, ha mer utvecklat combat system, mer character development och djupare story etc. Hoppas på bättre ljudprofil med.

Ser fram emot detta spel enormt mycket om den lilla information/rykten om spelet stämmer. Givet day 1 köp av största paket för min del om det kommer till Switch 2

Jag har aldrig varit ett fan av Dragon Quest-serien, eller egentligen aldrig riktigt gett den en chans. Som yngre läste jag mer om och såg andra spela Final Fantasy så det blev den serien jag "ställde mig bakom" (det kändes lite som ett ställningstagande på den tiden) men får medge att det du beskriver, med mörkare och vuxnare, känns rätt lockande. Om detta stämmer kanske det blir ett köp med Switch 2!

Spekulation: kan det finns någonting bakom "Switch Attach"-gimmicken?

Medlem

Om det går bra för Microsofts titlar på PS5 och Switch kan de fortsätta släppa titlar till andra konsoler. Vilket kan betyda att Switch 2 får en hel del MS-titlar till sig om Sea of Thieves går bra!

"Sources familiar with Microsoft’s plans tell me that the company continues to evaluate other Xbox-exclusive games coming to PS5. I understand Sea of Thieves will be a key test for whether other games might make their way to PS5 or Nintendo Switch."

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/bE4dMLQSG2o

Om det går bra för Microsofts titlar på PS5 och Switch kan de fortsätta släppa titlar till andra konsoler. Vilket kan betyda att Switch 2 får en hel del MS-titlar till sig om Sea of Thieves går bra!

"Sources familiar with Microsoft’s plans tell me that the company continues to evaluate other Xbox-exclusive games coming to PS5. I understand Sea of Thieves will be a key test for whether other games might make their way to PS5 or Nintendo Switch."

Om de ska släppa en Xbox handheld så kanske det vore bäst att behålla några egna spel till den 😅

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Om de ska släppa en Xbox handheld så kanske det vore bäst att behålla några egna spel till den 😅

Ptja, de kommer nog spara vissa serier och spel till sitt egna, men då de säljer under förväntan tycks det som att de tjänar mer på att bredda plattformar de lanserar sina spel på snarare än att hoppas de drar in publik till de egna konsolerna. Och då deras handheld verkar bli en "Series S" mer än en "PSP" (dedikerad konsol med eget spelutbud) så kommer det ju inte finnas någon exclusive till den i alla fall då de redan går att spela på stationär konsol och PC. Minst. Antagligen även PS5 och Switch. Så det är antagligen mest redan trogna Xbox-kunder och kanske nyfikna PC-gamers som vill ha bärbar Xbox (fast har inte de redan en Steam Deck?) så tror inte det påverkar hur de vill släppa spel till Switch 2 alls faktiskt. Speciellt inte som de redan har skrivit kontrakt på större spel som COD t.ex.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Om de ska släppa en Xbox handheld så kanske det vore bäst att behålla några egna spel till den 😅

Xbox har väl ändå i stort inga exklusiva spel snart kvar, de "viktigaste" förutom Starfield har de väl redan släppt på Switch och Playstation?

Med tanke på att Xbox-spelutbudet är 100% PC så skulle en bärbar Xbox i mina ögon vara ganska menlös då det ju redan finns t.ex. Steam Deck.

Medlem

Nu är ju detta en switch 2 tråd men om microsoft släpper en handheald som även stödjer steam och epic gamestore och har ett smidigt os och inte typ ett normalt windows 11 så tror jag det kan locka pc handheald publiken. Känns ju ändå som att microsoft är mer vän med pc publiken.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

en bärbar Xbox

De kan kalla den Xboy. 🤓


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

De kan kalla den Xboy. 🤓

Går inte. Det skulle anses som toxic i dessa tider, twitter skulle dränkas i drev.

Skrivet av Majoren:

Går inte. Det skulle anses som toxic i dessa tider, twitter skulle dränkas i drev.

Xhen kanske då

Medlem

Kan data visa att Switch 2 är nära utannonsering? En Youtuber tycks tänka så i alla fall. Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/8vPDw5pkShs

Kan data visa att Switch 2 är nära utannonsering? En Youtuber tycks tänka så i alla fall. Vad tror ni?

Jag känner att det närmar sig en utannonsering, känner också att det börjar bli segt att vänta, dessa YouTubers är såklart en del av peppen men nu är det fasen dags för Nintendo att ge lite matnyttig info snart.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag känner att det närmar sig en utannonsering, känner också att det börjar bli segt att vänta, dessa YouTubers är såklart en del av peppen men nu är det fasen dags för Nintendo att ge lite matnyttig info snart.

Ja, det känns absolut som det är dags att dra av skynket och i alla fall ge namn/logo och eventuell gimmick så vi kan börja förbereda oss för nästa generation mer officiellt än alla "lösa rykten".

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det känns absolut som det är dags att dra av skynket och i alla fall ge namn/logo och eventuell gimmick så vi kan börja förbereda oss för nästa generation mer officiellt än alla "lösa rykten".

Precis!😊

Medlem

Verkar som Nintendo har sänkt priser på flera av sina spel på Amazon, kan det vara för att tömma lager inför Switch 2-utannonseringen/lanseringen? Eller har de bara sålt dåligt? Vad tror ni?

Skriv svar