Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/XvmSTagNYag

Esquire on Switch 2 maybe coming this year!

Så... utannonsering vid Gamescom eller kanske redan under den beryktade Juli Directen och släpp i November?

Vore ju underbart. 😍

Medlem

Drömmen skulle vara om
Switch 2 har en oled 1080p skärm med 120fps.
Minst 256GB inbyggt minne & minneskortplats.
Bluetooth headset stöd inbyggt.
Voice chat.
Swich store görs om från grunden till något bättre.
Bakåtkompatibilitet med dagens switch spel och att de gör likt de som MS har gjort med 360 spelen på nya konsolerna.
Mer upplösning och mer fps.

Mer realistiskt skulle nog vara
Switch 2 med en oled 1080p på 60fps
128GB minne & minneskortplats
Bluetooth headset stöd inbyggt.
Voice chat om vi har tur
Bakåtkompatibilitet med switch spel mot en kostnad.

Medlem
Skrivet av Granen92:

Bakåtkompatibilitet med switch spel mot en kostnad.

Verkar onekligen som "New Nintendo Switch" kommer vara bakåtkompatibel och att Ubisoft är inställd på att ta deras nya "Sparks of Hope" till nästa Switch då Nintendo tipsat dem om att vänta och bara ha en del i serien per konsol så de tycks vilja uppgradera spelet till nästa generations konsol, så vi bör ställa in oss på att spel kommer vara bakåtkompatibla (fysiskt och digitalt, gratis) och uppgraderingsbara (mot en kostnad) vilket tidigare rykte från Pokémon-läckaren från DLC-läckan i februari också tydligt indikerat. Så den här informationen mer eller mindre bekräftar det!

Medlem

Verkar som MS/ABK-rättegången sipprat fram lite information om "NG Switch" (Next Generation Switch, alltså inget officiellt namn på något sätt - New Nintendo Switch, Super Nintendo Switch etc är fortfarande möjligt med andra ord!) då företagen varit i kontakt med varandra angående den nya konsolen och planerna kring den! Det verkar som ett 2023-släpp är i stort sett uteslutet (om någon mer än mig vågat vara så optimistisk) men att det bör sippra ut information innan årets slut. De pratar också om att de aldrig försökte göra CoD till Switch för att de inte trodde den skulle sälja så bra (efter Wii U antagligen) och sen kände de att "skeppet hade seglat utan dem". Sen framkommer det att Nintendo pratat om nya konsolens kraft och det sägs "vi kan inte säga hur kraftfull den kommer vara, vi har ingen exakt information, men kan jämföra det med andra plattformar" och då nämns PS4 och Xbox One så det lär vara runt där den nya konsolen hamnar. Med DLSS eller liknande kan det ändå bli väldigt bra, speciellt i bärbart läge! Men sen nämns Steam Deck och PS4 Pro så det kan vara bättre i dockat läge!

Medlem

Samma läckare som avslöjade "Metroid Dread" och att det skulle vara i 2D, påvisar nu att ett devkit för "Switch 2" finns i samma utvecklares ägo. Kan en utannonsering vara nära? Så nära som denna månaden, kanske redan nästa vecka? Spännande tider!

Medlem
Skrivet av Granen92:

Drömmen skulle vara om
Switch 2 har en oled 1080p skärm med 120fps.
Minst 256GB inbyggt minne & minneskortplats.
Bluetooth headset stöd inbyggt.
Voice chat.
Swich store görs om från grunden till något bättre.
Bakåtkompatibilitet med dagens switch spel och att de gör likt de som MS har gjort med 360 spelen på nya konsolerna.
Mer upplösning och mer fps.

Mer realistiskt skulle nog vara
Switch 2 med en oled 1080p på 60fps
128GB minne & minneskortplats
Bluetooth headset stöd inbyggt.
Voice chat om vi har tur
Bakåtkompatibilitet med switch spel mot en kostnad.

Hoppas också på 1080p oled, 7tum känns fortfarande som en optimal storlek. Med tanke på att ett ARM-chip som jag antar Switch 2 kommer använda, är mycket mer energieffektivt än AMD-chipen som t.ex. Steam Deck och Asus Rog använder, så tror jag faktiskt tiden borde vara mogen för att leverera full-HD med rimlig batteritid, om än kanske bara i lite enklare spel. De allra tyngsta spelen tror jag fortfarande kommer behöva kapas vid 720p och 30-60fps för att leverera rimlig batteritid. Sen hoppas jag även på att Switchen 2 kan stödja VRR både dockat och bärbart. Skulle f.ö. inte tacka nej till två olika konfigurationer med olika mängd minne. Skulle nog kunna tänka mig betala en slant extra för säg 256GB integrerat. Basmodellen behöver dock hålla ned priset så mycket det går, så där förväntar jag mig inte att det blir någon stor uppgradering i minne. Den kanske rentav landar på samma som Switch Oled, endast 64GB. Nintendo är ju fortfarande stora på fysiska spelformatet, så minnesmängd är inte lika viktigt som för Playstation och XBox, där de ju t.om. släppt konsoler som enbart är för digitala spel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Skulle f.ö. inte tacka nej till två olika konfigurationer med olika mängd minne. Skulle nog kunna tänka mig betala en slant extra för säg 256GB integrerat. Basmodellen behöver dock hålla ned priset så mycket det går, så där förväntar jag mig inte att det blir någon stor uppgradering i minne. Den kanske rentav landar på samma som Switch Oled, endast 64GB. Nintendo är ju fortfarande stora på fysiska spelformatet, så minnesmängd är inte lika viktigt som för Playstation och XBox, där de ju t.om. släppt konsoler som enbart är för digitala spel.

Så länge man kan uppgradera lagringsutrymmet med SD-kort som på nuvarande Switch ser inte jag någon mening med att erbjuda en variant med mer utrymme. Jag har svårt att se att den blir billigare än att köpa till ett minneskort med samma utrymme.

Medlem
Skrivet av mrizze:

Så länge man kan uppgradera lagringsutrymmet med SD-kort som på nuvarande Switch ser inte jag någon mening med att erbjuda en variant med mer utrymme. Jag har svårt att se att den blir billigare än att köpa till ett minneskort med samma utrymme.

Du har säkert rätt, föredrar dock personligen en större pool av integrerat minne, även om det du säger förmodligen stämmer. Sen är ju de gamla emmc-flashminnena förmodligen snorbilliga idag även i större kapacitet, så skulle väl förmodligen kunna vara ett smart sätt för Nintendo att sälja en dyrare variant med högre vinstmarginal

Medlem

<3

Medlem

Switch 2 med Metroid Prime 4 som lanseringsspel då slår jag till direkt

Medlem
Skrivet av Gaara:

Switch 2 med Metroid Prime 4 som lanseringsspel då slår jag till direkt

Det ligger helt klart en logik bakom att anledningen till att det blivit så uppskjutet inte bara beror på omstarten utan även att det anpassas för att släppas till "Switch Up" också

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Frågan är: vad kommer den heta?
Super Switch håller jag tummarna för.

Kan ju i kanske bli ett Wii U-misstag. Men Super Nintendo efter Nintendo gick ju ändå hem...?

Det namnet skriver jag under på! Den får gärna vara grå också och använda kasetter man trycker i på toppen av konsolen;).
Skämt åsido men en retrogrå Super Switch där de kanske kan vända på tanken de hade med Switch Lite (två val; en hybridkonsol och en enbart stationär) om de nu ska trilskas med en hybridkonsol vill säga. Som någon annan också skrev vill även jag ha vettiga kontroller, som följer med i paketet den här gången.

Tack på förhand! ^^.

Medlem

Den kommer släppas under pågående föräldraledighet, hur fan ska man ha råd med skiten då när räntorna käkar upp månadsinkomsten som det är


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Switch Up är ju annars ett namn...

Har börjat tänka kring namnet, och då det verkar handla mycket kring uppskalning (från 720p/1080p till 4K) har jag börjat tänka i dessa banor också. Nintendo Wii. Wii U. Nintendo Switch. Switch U(p). Scale up - Switch Up. Låter catchy också! Trodde jag var något på spåren men du var ju långt före mig Kul om det stämmer dock!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det namnet skriver jag under på! Den får gärna vara grå också och använda kasetter man trycker i på toppen av konsolen;).
Skämt åsido men en retrogrå Super Switch där de kanske kan vända på tanken de hade med Switch Lite (två val; en hybridkonsol och en enbart stationär) om de nu ska trilskas med en hybridkonsol vill säga. Som någon annan också skrev vill även jag ha vettiga kontroller, som följer med i paketet den här gången.

Tack på förhand! ^^.

En sak att ha i åtanke är att Switch heter "Nintendo Switch" om jag inte missat något. Så namnet blir då tillexempel Super Nintendo Switch.

Själv så hoppas jag på en stationär version, vilket förmodligen inte är så troligt.
Förutom högre prestanda och skönare kontroller så har jag nog inga större önskemål.
Tråkigt att behöva betala för bärbart när man inte använder det bara(onödiga komponenter, pris och prestanda påverkan).

Jag gissar på att den släpps nästa år, men tidigt 2025 känns inte helt omöjligt. Troligast i vår känns det som.

Medlem

Hoppas innerligt på ”Super Nintendo Switch”! 👌😍

Medlem

Lite tråkig, men jag hoppas uppföljaren kommer heta Switch 2, och att den i princip kommer vara utformad exakt som Switch Oled med bara små finjusteringar.
Namnet med bara "2" ter sig ju lite tråkigt, men det känns som bra att satsa på ett säkert kort där det inte finns risk för förvirring.

Vad gäller utformningen så är jag på det stora hela helt nöjd med Oled-modellen som den är, den rättade till nästan alla bristerna på originalmodellen och jag ser inte i min fantasi i alla fall vad Nintendo skulle kunna göra särskilt mycket bättre på den fronten. Skulle också gärna se att den fungerar i befintliga Switch Docka.

Sen hoppas jag att Nintendo satsar rejält på mer originalitet och anpassningsmöjligheter.
Åtminstone en 9-10 'teman' för konsolens operativsystem. Behöver inte vara nått komplext, animerat eller sånt som bara sölar ner menyerna, men gärna att man kan välja egna mönster och liknande och riktigt fina Nintendo-mönster man skulle kunna låsa upp med platinum-points, likt man kan göra för sin avatar nu. Gärna också en mängd teman för olika joy-cons med mönster och specialutformningar, likaså på Pro kontrollen.

Medlem

New Nintendo Virtual Ultra Dolphin Cube Boy 256

Medlem

"Nintendo 2witch" - Mike Tyson.

Skämtåsido tror jag att de kommer vilja köra på Switchformatet (bärbar+stationär) i x-antal generationer framöver (speciellt om uppföljaren blir en lika stor succé som första), så därför tror jag att Nintendo helt enkelt kommer köra på numrerade uppföljare. Switch 2 lanseras 2024, Switch 3 år 2030 osv.

Vem vet, lagom till Switch 4 (2037) kanske de har prestanda likvärdig 3070-korten från 2020!

Men vem bryr sig om prestanda när man får spel som Tears of the Kingdom? Det är så barnsligt kul att känna ren spelglädje igen, trots hostiga frames osv. Sony/Microsoft/pc kanske dazzlar en med vacker grafik, men Nintendos spel är kul att faktiskt spela.

Medlem

Med tanke på att Nintendo Switch kom ut mars 2017. 6 år och 3 månader så är det uppenbart att Nintendo släpper en ny konsol 2023 eller 2024. Vi kan nog räkna bort 2025 och senare helt och hållet.

Skulle jag gissa så säger jag julhandeln i år. Oktober eller november och en utannonsering på Gamescom i Augusti.

Har vi inte hört något officiellt innan nästa månad är över så blir det dock att ställa in sig på 2024 release.

Medlem

Så länge det kommer finnas ett bärbart format som alternativ är jag nöjd. Spelar inte alls på TV men gillar verkligen att ha med mig enheten på tåg/buss.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Med tanke på att Nintendo Switch kom ut mars 2017. 6 år och 3 månader så är det uppenbart att Nintendo släpper en ny konsol 2023 eller 2024. Vi kan nog räkna bort 2025 och senare helt och hållet.

Skulle jag gissa så säger jag julhandeln i år. Oktober eller november och en utannonsering på Gamescom i Augusti.

Har vi inte hört något officiellt innan nästa månad är över så blir det dock att ställa in sig på 2024 release.

Tänker lite samma sak (utannonsering Gamescom, släpp till julhandeln) men våren-sommaren 2024 är väl också rätt troligt om inte innan. Senare känns dödsdömt. För även om de tänkt att Switch (1) ska ha levnadstid på tio år så lär de sista vara jämnsides med uppföljaren och den börjar bli lastgammal som den är.

Medlem

Precis som FZ rapporterat har NX2 dykt upp på utvecklarhemsidan för Nintendo-konsoler - något som dök upp för Nintendo Switch blott en månad innan konsolen avtäcktes i Oktober 2016! Och nu verkar det som utvecklare får tillgång till "NX2" och den SDK de behöver. Så avtäckande under Gamescom verkar allt mer troligt!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/yrNmEbK6ytU

Precis som FZ rapporterat har NX2 dykt upp på utvecklarhemsidan för Nintendo-konsoler - något som dök upp för Nintendo Switch blott en månad innan konsolen avtäcktes i Oktober 2016! Och nu verkar det som utvecklare får tillgång till "NX2" och den SDK de behöver. Så avtäckande under Gamescom verkar allt mer troligt!

TGS 2023 kan väl vara en kandidat annars?
Eller reveal på Gamescom och hands on på TGS?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

TGS 2023 kan väl vara en kandidat annars?
Eller reveal på Gamescom och hands on på TGS?

Ja, på ett sätt vore det ju logiskt av dem att utannonsera den på "hemmaplan" så det är väl lite 50/50 där.
Men Gamescom ligger ju bättre till tidsmässigt, så ditt andra scenario kanske är troligast. Visa konsol, features osv på Gamescom sen storspelen (och tredjepart) på TGS! Djupdykning osv.

Medlem

Verkar som "Q1 2024" är vad vi bör sikta in oss för släpp av "Switch Up/2" så en utannonsering under Gamescom eller kanske senare på Tokyo Game Show (vilket känns logiskt med tanke på att det blir på "hemmaplan") fortfarande känns realistiskt! Detta enligt finansläcksida som tidigare läckt Nintendo-relaterat material och därför anses ha tyngd i sig. Så senast Mars bör vi ha en ny konsol!

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/sshE53BRdMs?t=113

Verkar som "Q1 2024" är vad vi bör sikta in oss för släpp av "Switch Up/2" så en utannonsering under Gamescom eller kanske senare på Tokyo Game Show (vilket känns logiskt med tanke på att det blir på "hemmaplan") fortfarande känns realistiskt! Detta enligt finansläcksida som tidigare läckt Nintendo-relaterat material och därför anses ha tyngd i sig. Så senast Mars bör vi ha en ny konsol!

Nja, de menar andra kvartalet. De pratar om "fiscal year", brutna räkenskapsår, och Nintendos Q1 för fiscal year 2024 börjar 1 april.

Det är för övrigt samma period som det ryktats om tidigare.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nja, de menar andra kvartalet. De pratar om "fiscal year", brutna räkenskapsår, och Nintendos Q1 för fiscal year 2024 börjar 1 april.

Det är för övrigt samma period som det ryktats om tidigare.

Ja, sorry, jag blandade ihop begreppen. Men Youtubern som laddade upp videon svarade på min kommentar och rätade ut mina frågetecken med "om informationen i läckan är att tro kan vi räkna med en utannonsering i början av nästa år med release till sommaren". Så kanske den horisonten vi bör räkna med istället.

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

Ja, sorry, jag blandade ihop begreppen. Men Youtubern som laddade upp videon svarade på min kommentar och rätade ut mina frågetecken med "om informationen i läckan är att tro kan vi räkna med en utannonsering i början av nästa år med release till sommaren". Så kanske den horisonten vi bör räkna med istället.

Lätt hänt, är inget att be om ursäkt för. Tack för infon, blir intressant att se om uppgifterna stämmer.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Lätt hänt, är inget att be om ursäkt för. Tack för infon, blir intressant att se om uppgifterna stämmer.

Mycket! Det tycks vara en trovärdig läckare så kommer nog dämpa mina förväntningar på ens utannonsering i år. Men å andra sidan är det Nintendo vi pratar om och de kan vara riktigt slingriga av sig så kanske släpper de en Youtube-video nästa vecka från ingenstans

Skriv svar