Snabbtest – Pc-spelarna förtjänar ett bättre The Last of Us

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Arkham Knight-nivå på denna PC-port. Jösses.

Heh, tror jag väntade flera flera månader innan arkham knight funkade, så lite tidigt kanske.

Medlem

Kanske jag känner för mycket, borde kanske acceptera att det suger, att det är dn sämsta PC-portningen någonsin? Har ett fåtal spel som jag känner extra mycket för och vill inte att de skändas. Bland annat detta, förtjänade så mycket bättre..Hoppas de kan fixa det. Som det ser ut nu borde alla bojkotta det


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Razken:

Du vet att du kan redigera ett inlägg och lägga till mer text i samma post va?
Ser att du skrivit väldigt många inlägg med kort mellanrum, därav tipset. Blir lite plottrigt att läsa kommentarer när det bara är en och samma användare som återkommer med 10st inlägg på tre meningar med 2min mellanrum.

Wow ser att det är så många som gillar din kommentar om att man borde hålla käften. Inte kommentera överhuvudtaget. Typiskt. Men undrar bara varför de är här överhuvudtaget om de hatar kommentarer, argument? Jag fattar bara inte? Är vi inte här för just det? Ellerär det en åldersfråga?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Trist, och tråkigt, något jag inte förstår .


signatur

7900XTX
7800X3D

Testade i tisdags. Krashfest varje minut. Laddade 5% shaders , sen krash, gick in igen och krash.

Väntade till onsdag natt vid 12 och vips. Shaders laddade in på nån timme och kunde testköra i nån timme.

Antar en patch laddats ner mellan tis till ons som löste problemen för MIG men många verkar ha kvar samma problem , märkligt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Verkar rätt vanligt numera att PC-versionerna ska compile shaders och att det tar tid. Digital Foundry tycks se fenomenet dyka upp allt oftare. Callisto Protocol var väl också rätt trasigt men PS5-versionen funkade bra. För några år sen så pratades det rätt lite om det här fenomenet, eller?

Medlem
Skrivet av alias:

Wow ser att det är så många som gillar din kommentar om att man borde hålla käften. Inte kommentera överhuvudtaget. Typiskt. Men undrar bara varför de är här överhuvudtaget om de hatar kommentarer, argument? Jag fattar bara inte? Är vi inte här för just det? Ellerär det en åldersfråga?

Men lugn.
Du är välkommen att skriva, men om du kommer på något mer som du vill få sagt, så redigera gärna ett befintligt inlägg istället för att skapa ett till. Nu har du gjort exakt samma misstag igen, med väldigt många korta inlägg med få minuters mellanrum.

Jag förstår att du är upp i varv angående den här besvikelsen till spel, men du behöver inte spamma inlägg, det är bättre att skriva ett lite längre i samma post. Det är allt jag säger.

Medlem

Jag har 32GB ram, 2080 Ti 11GB och G-sync skärm.

Jag kommer upp i mellan 60-80fps upplever inga stuttering eller hack alls i 1440p upplösning.

Enda jag ändrat i grafik inställningar är att stänga av V-sync.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Vad är det här "compile shaders" egentligen? Nåt sånt behöver man ju inte göra på konsol vad jag vet.

Medlem
Skrivet av Razken:

Men lugn.
Du är välkommen att skriva, men om du kommer på något mer som du vill få sagt, så redigera gärna ett befintligt inlägg istället för att skapa ett till. Nu har du gjort exakt samma misstag igen, med väldigt många korta inlägg med få minuters mellanrum.

Jag förstår att du är upp i varv angående den här besvikelsen till spel, men du behöver inte spamma inlägg, det är bättre att skriva ett lite längre i samma post. Det är allt jag säger.

Tro inte du kan få inte mig att komunicera som du vill. Om jag postar flera inlägg eller bara ett ett eller till och med två ska du inte bry dig om. Om du bryr dig och blir irriterad vilket du tycks bli så får du höra av dig. Ser ingen regel att man inte får posta inläggg i forumet? Kanske du borde förstså att det är hela grejen med ett community och forum? Vad gör vi annars här? Att du hatar vad jag säger är en helt annan sak.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tro minte du kan få mig att komunicera som du vill. O jag postar flera inlägg eller bara ett ett eller till och med två ska du inte bry dig om. Om du bryr dig och blir irriterad vilket du tycks bli så får du höra av dig. Ser ingen regel att man inte får posta inläggg i forumet? Kanske du borde förstså att det är hela grejen med ett community och forum? Vad gör vi annars här? Att du hatar vad jag säger är en helt annan sak.

Wow, du är bra på att missuppfatta. Men kör på.
Moderatorerna har sista ordet här, bara så du vet.

OnTopic

Skrivet av hoppalängdhopp:

Vad är det här "compile shaders" egentligen? Nåt sånt behöver man ju inte göra på konsol vad jag vet.

Nu gissar jag bara, men jag antar att man genererar vissa effekter och likn i förväg och lagrar dem, istället för att behöva uppleva laddningar och ev hack/lagg när det ska laddas i spelet.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Vad är det här "compile shaders" egentligen? Nåt sånt behöver man ju inte göra på konsol vad jag vet.

Shader compilation på konsoller är lite simplare, iom att det är statisk hårdvara, gentemot alla dom kombinationer en pc kan ha.
Är väl oftast "pre-compiled" på dom.

Endel spel gör sånt under cut-scenes, loading skärmar etc. Allt är väl i slutändan till för att inte flaskhalsa systemet och skapa stutter om jag inte är helt ute och cyklar.

Medlem
Skrivet av Razken:

Wow, du är bra på att missuppfatta. Men kör på.
Moderatorerna har sista ordet här, bara så du vet.

Sluta svara själv då du tycks definiera alla svar som "spam" Du är rolig du. Tillbaks till vad det här handlar om. Alla bör vänta att köpa det här vraket till PC-port. Kanske de kan fixa det men tvivlar. Vänta i alla fall.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

[quote postid="4363466" userid="257358" name="Razken"]OnTopic
Nu gissar jag bara, men jag antar att man genererar vissa effekter och likn i förväg och lagrar dem, istället för att behöva uppleva laddningar och ev hack/lagg när det ska laddas i spelet.
[/quote
Ja nästan rätt, inte "effekter" men texturer och eventuellt assets, främst texturerna


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ska aldrig ta timmar att göra det, även i 4k. Spelet är så "broken" men det vet alla som köpt det..


signatur

7900XTX
7800X3D

Skrivet av Razken:

Nu gissar jag bara, men jag antar att man genererar vissa effekter och likn i förväg och lagrar dem, istället för att behöva uppleva laddningar och ev hack/lagg när det ska laddas i spelet.

Skrivet av KeyserSoze:

Shader compilation på konsoller är lite simplare, iom att det är statisk hårdvara, gentemot alla dom kombinationer en pc kan ha.
Är väl oftast "pre-compiled" på dom.

Endel spel gör sånt under cut-scenes, loading skärmar etc. Allt är väl i slutändan till för att inte flaskhalsa systemet och skapa stutter om jag inte är helt ute och cyklar.

Okej, jag förstår. Har läst om vissa spel nu på senaste tiden som man behöver "compila" innan man kör igång spelet.

Har själv aldrig varit med om att behöva göra det, så jag antar att det är ett nytt fenomen det här på nyare spel.

Medlem

Finns en mer optimerad drivrutin för AMD här:
Adrenalin Edition 22.40.43.05 for The Last of Us™ Part 1 .

Funkar bättre:

Medlem

Fattar inte att de släppte det i det här skicket. Antar att Sony pressade naughty dogs angående datumet? Det här är långt ifrån någon utvecklare skulle släppa.Finns inga ursäkter.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Fattar inte att de släppte det i det här skicket. Antar att Sony pressade naughty dogs angående datumet? Det här är långt ifrån någon utvecklare skulle släppa.Finns inga ursäkter.

Vad för system sitter du på ? Du kanske kan hjälpa andra med liknande att undvika tills dom löst det.
Dom har ju redan patchat det två gånger sedan release, det lär ju fixas.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Vad är det här "compile shaders" egentligen? Nåt sånt behöver man ju inte göra på konsol vad jag vet.

Länkade den i andra TLOU:P1-tråden också, men Techspot har en rätt bra genomgång av hur det fungerar och varför.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Vad för system sitter du på ? Du kanske kan hjälpa andra med liknande att undvika tills dom löst det.
Dom har ju redan patchat det två gånger sedan release, det lär ju fixas.

Radeon 6750XT, Amd Ryzen 5600x. 16gb ram. Inte det nyaste men borde ändå fungera hyffsat. Startade upp spelet igen och det är ett skämt. Får 20fps med ALLT på lägsta. Inklusive FSR på prestanda d.v.s. 720p för mig som kör en 1440p skärm.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Lyckades "compilera shaders" men blev ännu värre. Hur kunde de släppa något sånt här ofärdigt?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av bopp:

Tack ska prova den.
Updatering: hjälpte inte mycket, ligger på 25fps nu och är i princip ospelbart. Tar runt 20 minuter att bara starta spelet..
Kanske ni som sitter med Nvidia kort och Intel CPUer har en bättre upplevelse? Vore intressant att höra. Är en riktig skandal, att ens ta betalt för det här.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Shader compilation på konsoller är lite simplare, iom att det är statisk hårdvara, gentemot alla dom kombinationer en pc kan ha.
Är väl oftast "pre-compiled" på dom.

Endel spel gör sånt under cut-scenes, loading skärmar etc. Allt är väl i slutändan till för att inte flaskhalsa systemet och skapa stutter om jag inte är helt ute och cyklar.

Du är inte helt ute och cyklar. Precis som du säger så har en konsoll alltid samma hårdvara, så där kompilerar dom shaders innan dom skickar ut det, sparar tid för användarna. Man kompilerar shaders till en specifik hårdvara för att det optimerar hur den hårdvaran hanterar shaders som skapats för spelet, shaders är sådant som effekter och texturer osv och ett spel så som TLOU har massor med shaders, alla små splashes och blodeffekt och skjuteffekter osv är styrt av shaders. Även texturer byggs upp av flera bilder och läggs ihop av shaders.

Eftersom alla sitter på olika hårdvara inom PC världen så var det "smartare" att låta PC användare själva kompilera det, då får dom optimala inställningar och dom sparar lite på bandbredden, för kompilerade shaders blir några gb stora.

Detta märker man ofta om man har en Steam Deck, extra viktigt att få ut all prestanda man kan få så Steam har satt upp så man delar med sig av sina kompilerade shaders till alla andra.

Medlem
Citat:

Det tar en timme(!) för spelet att starta. Att starta spelet tar en timme. Det är så lång tid två olika datorer behöver för att kompilera spelets shaders, vilket alltså krävs innan man kan ge sig ut i dystopin

Fast nu far ni med osanning. Det krävs inte alls att man ska ha väntat på shaders att kompilera. Det varnar för att det kommer ta lite längre tid att ladda ibland om man inte låter shaders kompilera innan första start, men inget som hindrar en från att starta spelet. Jag körde igång när shaders var 23% klara och upplevde bara 3-5 tillfällen där det stod "Please wait" i en sisådär 5s vardera mina första tre timmar av spelet dag1, och dag2 inget.
Därtill bör det väl också förtydligas att det enbart är första start av spelet som dessa shaders kompilas, om man nu bestämt vill vänta på att det ska köras klart innan man startar. Inte något som behöver ske varje gång man startar spelet. Däremot tar det lite tid att ladda första gången varje spelsession (på en 20-30s kanske?) men därefter laddar det rappt utan problem.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Fast nu far ni med osanning. Det krävs inte alls att man ska ha väntat på shaders att kompilera. Det varnar för att det kommer ta lite längre tid att ladda ibland om man inte låter shaders kompilera innan första start, men inget som hindrar en från att starta spelet. Jag körde igång när shaders var 23% klara och upplevde bara 3-5 tillfällen där det stod "Please wait" i en sisådär 5s vardera mina första tre timmar av spelet dag1, och dag2 inget.
Därtill bör det väl också förtydligas att det enbart är första start av spelet som dessa shaders kompilas, om man nu bestämt vill vänta på att det ska köras klart innan man startar. Inte något som behöver ske varje gång man startar spelet. Däremot tar det lite tid att ladda första gången varje spelsession (på en 20-30s kanske?) men därefter laddar det rappt utan problem.

Då sitter du förmodligen på helt annan hårdvara än mig. Här går det timmar för att kompliera om det ens lyckas, Typ 30minuter för att komma in i spelet för att få max 25fps med allt på lägsta inställningar. Ärinte osanning. För att det råkar fungera för dig så betyder det inte att det gör det för andra, Det är väl bara att kolla steam kommentarer/betyg. Är knappast ensam om det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ska aldrig ta timmar att göra det, även i 4k. Spelet är så "broken" men det vet alla som köpt det..

Nej det fungerar felfritt för mig, så alla vet inte att det är broken.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nej det fungerar felfritt för mig, så alla vet inte att det är broken.

Fint, betyder nog att det borde gå att fixa för oss andra också. Vore intressant att få veta vilken GPU/CPU du har, Är det här problemet bara för oss i det "röda laget"?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Laddade upp en video som bevis.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av alias:

Fint, betyder nog att det borde gå att fixa för oss andra också. Vore intressant att få veta vilken GPU/CPU du har, Är det här problemet bara för oss i det "röda laget"?

Processor i7 10700K 3.80GHZ
Ram 32GB DDR4
Grafikkort Geforce RTX 2080 Ti 11GB
Disk M2 drive (74GB ledigt utrymme)


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar