Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Hellre att folk är negativa och ärliga än positiva och ljuger.

Bra exempel på vad jag menade. Är man positiv så ljuger man. Är man negativ är man ärlig. Det känns som den generella inställningen i många trådar här där det tydligen är fult att vara positiv. Men både de som ogillar något och de som gillar något kan vara ärliga och ha olika åsikter och olika upplevelser av samma spel.

Edit: Jag köper dock naturligtvis "hellre att folk är ärliga än ljuger", men det går åt båda hållen. Självklart är det bättre att vara negativ och ärlig än positiv och ljuga, precis som det är bättre att vara positiv och ärlig än negativ och ljuga.

Geeks Gaming
Skrivet av JohannaBjärred:

Hellre att folk är negativa och ärliga än positiva och ljuger.

Märklig sammanfattning, är det inte bättre man är ärlig oavsett? 😁

Medlem

Jag råkade klanta mig litegrann. Fick ett uppdrag till Mars. Sålde av en bunt items jag "hittat" och städade inventory. Drog iväg till Mars. Väl där hoppa jag ut och började ta en kontinuerlig skada, varning om atmosfär och rymddräkt. Hoppa in i skeppet igen och märkte att jag sålt alla rymddräkter av misstag, även den jag använde. Ingen reserv hos någon annan eller i skeppsinventory. Så jag skyndade mig så fort jag kunde till luftslussen och klarade mig med 30% health. Fick köpa ny rymddräkt på Mars sen. : )

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag råkade klanta mig litegrann. Fick ett uppdrag till Mars. Sålde av en bunt items jag "hittat" och städade inventory. Drog iväg till Mars. Väl där hoppa jag ut och började ta en kontinuerlig skada, varning om atmosfär och rymddräkt. Hoppa in i skeppet igen och märkte att jag sålt alla rymddräkter av misstag, även den jag använde. Ingen reserv hos någon annan eller i skeppsinventory. Så jag sprang så fort jag kunde till luftslussen och klarade mig med 30% health. Fick köpa ny rymddräkt på Mars sen. : )

Jag hittade nyligen inställningen att automatiskt gömma rymddräkten där man kan andas normalt. Kändes så dumt att jag sprungit runt i rymddräkten inomhus fram till dess, den ger ju def så ville ju inte ta av den 😅

Avstängd
Skrivet av Kalliban:

Bra exempel på vad jag menade. Är man positiv så ljuger man. Är man negativ är man ärlig. Det känns som den generella inställningen i många trådar här där det tydligen är fult att vara positiv. Men både de som ogillar något och de som gillar något kan vara ärliga och ha olika åsikter och olika upplevelser av samma spel.

Edit: Jag köper dock naturligtvis "hellre att folk är ärliga än ljuger", men det går åt båda hållen. Självklart är det bättre att vara negativ och ärlig än positiv och ljuga, precis som det är bättre att vara positiv och ärlig än negativ och ljuga.

Det finns ett betydligt större känslomässigt incitament att vara positiv till något man lagt flera hundra kronor på kontra vara negativ till något man lagt flera hundra kronor på.

För mig blir det uppenbart vilka det är i tråden som försöker rättfärdiga sitt köp genom att försvara spelet med näbbar och klor vid minsta kritik. Det är precis som att ni tar kritik av spelet som personlig kritik av ert köp av spelet.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag råkade klanta mig litegrann. Fick ett uppdrag till Mars. Sålde av en bunt items jag "hittat" och städade inventory. Drog iväg till Mars. Väl där hoppa jag ut och började ta en kontinuerlig skada, varning om atmosfär och rymddräkt. Hoppa in i skeppet igen och märkte att jag sålt alla rymddräkter av misstag, även den jag använde. Ingen reserv hos någon annan eller i skeppsinventory. Så jag skyndade mig så fort jag kunde till luftslussen och klarade mig med 30% health. Fick köpa ny rymddräkt på Mars sen. : )

Haha som sagt inventory management. Jag ger till min kompanjon till deras gräns och fyller på med grejer fullt själv. Glömmer det och tvingas gå försiktigt till skeppet alldeles för lång sträcka.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Det finns ett betydligt större känslomässigt incitament att vara positivt till något man lagt flera hundra kronor på kontra vara negativ till något man lagt flera hundra kronor på.

För mig blir det uppenbart vilka det är i tråden som försöker rättfärdiga sitt köp genom att försvara spelet med näbbar och klor vid minsta kritik. Det är precis som att ni tar kritik av spelet som personlig kritik av ert köp av spelet.

Recensenterna har inte lagt flera hundra kronor. Så det rimmar illa med det tidigare du skrev. Det känns som att du projicerar än del. De flesta som spelar nu har lagt mindre pengar än vid andra spelsläpp. Alltså lättare att vara kritisk nu?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag hittade nyligen inställningen att automatiskt gömma rymddräkten där man kan andas normalt. Kändes så dumt att jag sprungit runt i rymddräkten inomhus fram till dess, den ger ju def så ville ju inte ta av den 😅

Haha samma, här framför en varm eld

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Det finns ett betydligt större känslomässigt incitament att vara positivt till något man lagt flera hundra kronor på kontra vara negativ till något man lagt flera hundra kronor på.

För mig blir det uppenbart vilka det är i tråden som försöker rättfärdiga sitt köp genom att försvara spelet med näbbar och klor vid minsta kritik. Det är precis som att ni tar kritik av spelet som personlig kritik av ert köp av spelet.

Ja för det kan ju inte bara vara så att "vi" tycker spelet är jävligt bra helt enkelt... Enda gången jag "försvarar spelet" är om jag ser någon som skriver nåt som helt enkelt inte stämmer, annars tycker jag det är helt okej att inte gilla det och uttrycka den åsikten. Däremot tycker jag det är synd att det är en häxjakt på de som är positiva, där de kallas lögnare osv. I vissa trådar blir det till och med personliga påhopp där admins behöver rensa.

Nu har vi väl dock styrt diskussionen lite väl off topic. Åter till spelet!

Avstängd

Konstigt designval att inte inkorporera fordon som man kan åka omkring med på planeterna. Det hade gjort väldigt mycket för inlevelsen, eller i alla fall kunna styra skeppet och hoppa av var man vill på planeterna. Ser inte hur det skulle vara svårt att få till rent tekniskt när man ändå kan gå omkring på väldigt stora områden. Moddar kommer dock garanterat lösa det framöver.

Moderator | Testpilot

Varit väldigt hipp att tycka saker är otroligt dåligt och kritisera sönder spel på senaste så det är inget nytt.

Liknande i min närmaste vänkrets också. Man kan som inte vara ens lite positiv utan att någon ska spy galla för minsta lilla.

Påpekar men detta brukar det kunna komma kommentar som "Ah okej man får inte tycka spelen är tråkiga". Självklart får man det Det är väl just sättet det framförs på och att man måste hävda sig stup i kvarten som gör det drygt. Tycker jag spelet är bra säger jag ofta det och så räcker det där. Medan folket som inte gillar spelet ofta ska påpeka minsta lilla.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Det som jag tycker är väldigt bra och överraskande är hur snygga miljöerna är. Synd bara att animationerna, framförallt i ansiktet, inte hör hemma i år 2023.

Medlem

Ousch, vilket mediokert spel. En motor som känns över 10 år gammal (förutom ljuseffekterna), urusel combat, inget intressant att upptäcka, en rymd som bara är en glorifierad laddskärm, NPC:er som känns lika döda som Skyrim, sämst röstskådespeleri.
Alla jäkla svarta laddskärmar förstör allt som har med immersive att göra. Vad man än skulle göra så var det en svart laddskärm,

All denna hype och detta är vad vi fick. Nej tack, är glad att jag inte betalade för det.

Elder Scrolls 6 bådar intet gott efter Fallout 4 och Starfield.

Medlem

Någonting som Bethesda är duktiga på är dessa små historier runt i världen som inte har någon koppling till quests utan man hittar dom endast om man utforskar.

Topher i the Well. Ta en extra koll när ni springer runt där nere.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Varit väldigt hipp att tycka saker är otroligt dåligt och kritisera sönder spel på senaste så det är inget nytt.

Liknande i min närmaste vänkrets också. Man kan som inte vara ens lite positiv utan att någon ska spy galla för minsta lilla.

Påpekar men detta brukar det kunna komma kommentar som "Ah okej man får inte tycka spelen är tråkiga". Självklart får man det Det är väl just sättet det framförs på och att man måste hävda sig stup i kvarten som gör det drygt. Tycker jag spelet är bra säger jag ofta det och så räcker det där. Medan folket som inte gillar spelet ofta ska påpeka minsta lilla.

Absolut, sen att det måste vara lögner, konspirationer och fel för att något uppskattas av vissa men inte andra. Att någon har objektivt rätt eller fel med ett sifferbetyg. Tycka olika spelar ju ingen roll, bara kul.

Avstängd
Skrivet av Fr0gg0.:

Ousch, vilket mediokert spel. En motor som känns över 10 år gammal (förutom ljuseffekterna), urusel combat, inget intressant att upptäcka, en rymd som bara är en glorifierad laddskärm, NPC:er som känns lika döda som Skyrim, sämst röstskådespeleri.
Alla jäkla svarta laddskärmar förstör allt som har med immersive att göra. Vad man än skulle göra så var det en svart laddskärm,

All denna hype och detta är vad vi fick. Nej tack, är glad att jag inte betalade för det.

Elder Scrolls 6 bådar intet gott efter Fallout 4 och Starfield.

När hypen har lagt sig och folk nyktrat till så kommer folk inse det också. Vad jag har sett så är det i stort sett samma människor som "älskade" Cyberpunk och Halo Infinite vid release som "älskar" det här också. Man ska inte ta de på för stort allvar för de är helt uppslukade av hypen.

Elder Scrolls världsbyggande passar Bethesda bättre, så där är jag inte orolig faktiskt. Lite orolig kanske, men inte superorolig.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Det finns ett betydligt större känslomässigt incitament att vara positiv till något man lagt flera hundra kronor på kontra vara negativ till något man lagt flera hundra kronor på.

För mig blir det uppenbart vilka det är i tråden som försöker rättfärdiga sitt köp genom att försvara spelet med näbbar och klor vid minsta kritik. Det är precis som att ni tar kritik av spelet som personlig kritik av ert köp av spelet.

Exakt detta. Det märkliga är att så fort man skriver minsta lilla skeptiska sak om ett spel så kommer ett gäng tangentbords-krigare till undsättning. Förstår inte hur dessa hittar energin. Vi som kan se saker som är negativa med spelet har också rätt att uttrycka dom. Varför ska ni förminska det till att man försöker vara cool eller hävda sig? Riktigt löjligt.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag råkade klanta mig litegrann. Fick ett uppdrag till Mars. Sålde av en bunt items jag "hittat" och städade inventory. Drog iväg till Mars. Väl där hoppa jag ut och började ta en kontinuerlig skada, varning om atmosfär och rymddräkt. Hoppa in i skeppet igen och märkte att jag sålt alla rymddräkter av misstag, även den jag använde. Ingen reserv hos någon annan eller i skeppsinventory. Så jag skyndade mig så fort jag kunde till luftslussen och klarade mig med 30% health. Fick köpa ny rymddräkt på Mars sen. : )

Så man kan gå runt på mars utan rymdräkt? Och bara ta lite kontinuerlig skada? Eller missförstår jag dig nu?

Medlem
Skrivet av Tharilas:

Exakt detta. Det märkliga är att så fort man skriver minsta lilla skeptiska sak om ett spel så kommer ett gäng tangentbords-krigare till undsättning. Förstår inte hur dessa hittar energin. Vi som kan se saker som är negativa med spelet har också rätt att uttrycka dom. Varför ska ni förminska det till att man försöker vara cool eller hävda sig? Riktigt löjligt.

Har det skett? Hur tycker du om att personen du svarar till inte tycker att de positiva omdömen är nyktra? Att är man positiv är man oärlig och fallit för hypen?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Har det skett? Hur tycker du om att personen du svarar till inte tycker att de positiva omdömen är nyktra? Att är man positiv är man oärlig och fallit för hypen?

Ja det har skett. Flera gånger längre upp i tråden. Varför skulle jag hålla med om precis allt personen skrev? Så om jag citerar ett av personens inlägg så håller jag med om alla personens inlägg? Kom igen. Höj nivån.

Medlem
Skrivet av Tharilas:

Ja det har skett. Flera gånger längre upp i tråden. Varför skulle jag hålla med om precis allt personen skrev? Så om jag citerar ett av personens inlägg så håller jag med om alla personens inlägg? Kom igen. Höj nivån.

Jag ser inte att det skett? Folk klagar på att man angriper personerna för att de är positiva, längre upp. Citera gärna.
Jag skrev inte att du håller med, jag frågade vad du tycker om det. Men det var en svår fråga?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag ser inte att det skett? Folk klagar på att man angriper personerna för att de är positiva, längre upp. Citera gärna.
Jag skrev inte att du håller med, jag frågade vad du tycker om det. Men det var en svår fråga?

"Men det var en svår fråga?". Haha snälla. Chilla. Du behöver inte vara dryg bara för att någons åsikt skiljer sig från din egen. Vi slutar här bara.

Medlem
Skrivet av Tharilas:

"Men det var en svår fråga?". Haha snälla. Chilla. Du behöver inte vara dryg bara för att någons åsikt skiljer sig från din egen. Vi slutar här bara.

Jag tycker att det är väldigt märkligt att i ett forum kasta ur sig saker helt utan belägg och sen få tuppjuck när någon frågar vad man tycker om det ämnet. Nåväl, du gör din grej så kan vi andra diskutera.
Ja tack, väl mött.

Medlem
Skrivet av Tharilas:

Så man kan gå runt på mars utan rymdräkt? Och bara ta lite kontinuerlig skada? Eller missförstår jag dig nu?

Det tog väl cirka 30 sek innan jag kom till luftslussen. Normalt skulle man väl bli medvetslös efter 15 sek, men det är ett spel så jag har inga problem med att man klarar sig lite längre. Eller vad menade du med ditt inlägg?

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det tog väl cirka 30 sek innan jag kom till luftslussen. Normalt skulle man väl bli medvetslös efter 15 sek, men det är ett spel så jag har inga problem med att man klarar sig lite längre. Eller vad menade du med ditt inlägg?

Du gick alltså helt utan? Inte testat om det går ens, trodde inte det. Vet bara att jag får slut syre när jag plockar upp exakt allt och sen ska springa till skeppet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tycker att det är väldigt märkligt att i ett forum kasta ur sig saker helt utan belägg och sen få tuppjuck när någon frågar vad man tycker om det ämnet. Nåväl, du gör din grej så kan vi andra diskutera.
Ja tack, väl mött.

Den enda som fick tuppjuck var du. Det bevisar lite poängen - att du är alldeles för känslomässigt investerad i ett spel och tar kritik mot spelet som kritik mot dig som person.

Medlem
Skrivet av Tharilas:

Den enda som fick tuppjuck var du. Det bevisar lite poängen - att du är alldeles för känslomässigt investerad i ett spel och tar kritik mot spelet som kritik mot dig som person.

Du fick en enkel fråga och tappade det. Verkar vara känsligt för just dig, då jag bara ställt frågor. Som sagt det var bra så.

Medlem

Smått ofattbart att den här tråden domineras av ämnet "kritik om Starfield" snarare än av kritik om Starfield. Finns ett gäng skribenter som är alldeles för taggade på att bevisa att deras åsikt är "rätt" istället för att bidra med reflektioner om själva spelet. Andas!

---

Jag inväntar Game Pass-släppet innan jag testar Starfield. Men jag är väl spontant lite oroad av att det verkar krävas så himla mycket speltid innan spelet verkligen blommar ut. Hög risk att jag själv hinner tröttna innan dess. Lite synd, för det här är ett av få rollspel som har en setting som intresserar mig. Hoppas spelet motbevisar mig.

Skrivet av Fr0gg0.:

Ousch, vilket mediokert spel. En motor som känns över 10 år gammal (förutom ljuseffekterna), urusel combat, inget intressant att upptäcka, en rymd som bara är en glorifierad laddskärm, NPC:er som känns lika döda som Skyrim, sämst röstskådespeleri.
Alla jäkla svarta laddskärmar förstör allt som har med immersive att göra. Vad man än skulle göra så var det en svart laddskärm,

All denna hype och detta är vad vi fick. Nej tack, är glad att jag inte betalade för det.

Elder Scrolls 6 bådar intet gott efter Fallout 4 och Starfield.

Instämmer. Tillägger på din rättvisa kritik med en avreagerande lista på saker jag ogillar:

  • Sämst frisyrer

  • Flytande orb förstaperson som dessutom saknar skugga

  • Wonky rörelser tredjeperson

  • Silent protagonist är gammaldags skräp

  • Rymdskeppet inget annat än ett omständligt fast travel device

  • Storyn är dåligt skriven (bara 11 timmar in men är redan uppenbart)

Saker jag älskar:

  • ...

Medlem
Skrivet av Svampbob Trekant:

Instämmer. Tillägger på din rättvisa kritik med en avreagerande lista på saker jag ogillar:

  • Sämst frisyrer

  • Flytande orb förstaperson som dessutom saknar skugga

  • Wonky rörelser tredjeperson

  • Silent protagonist är gammaldags skräp

  • Rymdskeppet inget annat än ett omständligt fast travel device

  • Storyn är dåligt skriven (bara 11 timmar in men är redan uppenbart)

Saker jag älskar:

  • ...

Varför spelar du ett spel som du uppenbarligen inte tycker om?

Skriv svar