Mystisk uppföljare från Xbox kan ta 10 år att utveckla – kan vara Elder Scrolls VI

Robot
Mystisk uppföljare från Xbox kan ta 10 år att utveckla – kan vara Elder Scrolls VI
Medlem

Halo infiniter?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Gissar på Fallout 5, som ska vara Bethesdas nästa spel efter Elder Scrolls 6.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Man ids inte ens bry sig.
Kom tillbaka när man faktskt kan visa nått.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Känns lite väl med 10 år. Grafiken kommer ju kännas gammal både en och två gånger under utvecklingstiden.
Som en jämförelse så var det 9 år mellan Uncharted 1 och Uncharted 4 ^^.

Medlem

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Exclusive.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Känns lite väl med 10 år. Grafiken kommer ju kännas gammal både en och två gånger under utvecklingstiden.
Som en jämförelse så var det 9 år mellan Uncharted 1 och Uncharted 4 ^^.

Oftast är inte grafiken det första som implementeras i ett spel utan mekaniken. Problemet med så lång utveckling är att det kommer nya tekniker, tex ue5 lär vara inne på ue7 om 10 år. Finns många spel som utvecklas under 5-7 år.

Medlem

Tänk er att vi har hamnat där allting tar sån tid att utveckla något man hinner liksom stupa ner i graven... 🫡 Men AI kanske kan snabba upp processen snart. 😀


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Tänk er att vi har hamnat där allting tar sån tid att utveckla något man hinner liksom stupa ner i graven... 🫡 Men AI kanske kan snabba upp processen snart. 😀

Sen skiljer det sig från spelstudio till spelstudio, en del är en aning mindre kompetenta och effektiva, kan man väl säga.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Exclusive.

Really? När det kommer till xbox i dessa dagar? Att vänta på nåt gott är aldrig att vänta för länge kan appliceras på andra aktörer men inte på Xbox i det läge de befinner sig just nu, de är helt enkelt inte i den positionen.

Medlem
Skrivet av robbis:

Oftast är inte grafiken det första som implementeras i ett spel utan mekaniken. Problemet med så lång utveckling är att det kommer nya tekniker, tex ue5 lär vara inne på ue7 om 10 år. Finns många spel som utvecklas under 5-7 år.

Sen ska vi inte glömma att allt som skapas/utvecklas börjar med ”penna och papper”. När en studio bestämmer sig för att berätta om ett spel har många arbetstimmar redan passerat.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Really? När det kommer till xbox i dessa dagar? Att vänta på nåt gott är aldrig att vänta för länge kan appliceras på andra aktörer men inte på Xbox i det läge de befinner sig just nu, de är helt enkelt inte i den positionen.

Xbox är inte en enskild plattform. Microsofts plattform är game pass och det finns knappast en brist på spel där. Xbox är bara ett sätt att ta del av game pass, men Microsoft bryr sig inte hur du spelar, bara att du spelar.

Betydligt mer modernt företagande än Sony och Nintendo. Sony kan fortsätta sälja mer PS5:or, tror inte Microsoft bryr sig det minsta och det borde de inte göra heller.

Medlem
Skrivet av vamp:

Xbox är bara ett sätt att ta del av game pass, men Microsoft bryr sig inte hur du spelar, bara att du spelar.

Det är klart att de helst ser att folk köper Xbox och spelar på den. När det inte går som de vill så försöker de hitta andra sätt att växa på.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Really? När det kommer till xbox i dessa dagar? Att vänta på nåt gott är aldrig att vänta för länge kan appliceras på andra aktörer men inte på Xbox i det läge de befinner sig just nu, de är helt enkelt inte i den positionen.

Och den positionen är...? Vilken position är Microsoft i?
Jag vet att Sony motsätter sig köpet av Activision Blizzard, men det ska väl inte vara något hot mot dem ifall de går så här starkt.
Allt fler konkurrensmyndigheter har börjat ge tummen upp för affären.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Känns lite väl med 10 år. Grafiken kommer ju kännas gammal både en och två gånger under utvecklingstiden.
Som en jämförelse så var det 9 år mellan Uncharted 1 och Uncharted 4 ^^.

Rör det sig om Elder Scrolls eller Fallout så är det ju RPG-spel, och såna spel tar i regel lång tid att utveckla. Det är ju dialoger, valmöjligheter, balansering osv som ska tas fram. Det aktuella Diablo 4 började utvecklas 2014 och släpps nu i juni. Det är 9 år, och då är det ett top-down RPG, och hade det varit first person eller third person så hade det mest troligt tagit längre tid än så.

Uncharted må vara en bra spelserie, men det är väldigt linjärt och använder samma spelmekanik, och därför kan man pumpa ut fler spel på kortare tid.

Medlem
Skrivet av vamp:

Xbox är bara ett sätt att ta del av game pass, men Microsoft bryr sig inte hur du spelar, bara att du spelar.

Sony kan fortsätta sälja mer PS5:or, tror inte Microsoft bryr sig det minsta och det borde de inte göra heller.

Fler sålda PS5:or innebär fler spelare som inte kommer köpa Gamepass. Så tror de bryr sig väldigt mycket om att Sony säljer många PS5:or.

Medlem

Om det tar 10 år att utveckla kan man hoppas de applicerar all grafik sist, annars lär det ju se väldigt utdaterat när det släpps.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Rör det sig om Elder Scrolls eller Fallout så är det ju RPG-spel, och såna spel tar i regel lång tid att utveckla. Det är ju dialoger, valmöjligheter, balansering osv som ska tas fram. Det aktuella Diablo 4 började utvecklas 2014 och släpps nu i juni. Det är 9 år, och då är det ett top-down RPG, och hade det varit first person eller third person så hade det mest troligt tagit längre tid än så.

Uncharted må vara en bra spelserie, men det är väldigt linjärt och använder samma spelmekanik, och därför kan man pumpa ut fler spel på kortare tid.

Fallout new Vegas utvecklades på mindre än 2 år och är det bästa moderna Fallout. Om ett spel (oavsett genre) tar 10 år att utveckla så är det pga inkompetens.

Medlem
Skrivet av vamp:

Sen ska vi inte glömma att allt som skapas/utvecklas börjar med ”penna och papper”. När en studio bestämmer sig för att berätta om ett spel har många arbetstimmar redan passerat.

Jo exakt. Så att säga att spelet tagit 10 år innebär en massa faser och själva spelmakandet en bråkdel. Men många förstår nog inte vilket jobb det är med ett spel

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Fallout new Vegas utvecklades på mindre än 2 år och är det bästa moderna Fallout. Om ett spel (oavsett genre) tar 10 år att utveckla så är det pga inkompetens.

Fast där ärvde ju Obsidian motor, assets och liknande från Fallout 3 så det är ju inte som att dom började från noll. Grymt bra spel dock.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Känns lite väl med 10 år. Grafiken kommer ju kännas gammal både en och två gånger under utvecklingstiden.
Som en jämförelse så var det 9 år mellan Uncharted 1 och Uncharted 4 ^^.

Tacka vet jag mods. Hoppas inte det breda stödet Elder Scrolls haft för moddande försvinner

Medlem
Skrivet av robbis:

Oftast är inte grafiken det första som implementeras i ett spel utan mekaniken. Problemet med så lång utveckling är att det kommer nya tekniker, tex ue5 lär vara inne på ue7 om 10 år. Finns många spel som utvecklas under 5-7 år.

Nej precis. På 10 år händer det en aning.

Skrivet av Bojkott:

Rör det sig om Elder Scrolls eller Fallout så är det ju RPG-spel, och såna spel tar i regel lång tid att utveckla. Det är ju dialoger, valmöjligheter, balansering osv som ska tas fram. Det aktuella Diablo 4 började utvecklas 2014 och släpps nu i juni. Det är 9 år, och då är det ett top-down RPG, och hade det varit first person eller third person så hade det mest troligt tagit längre tid än så.

Uncharted må vara en bra spelserie, men det är väldigt linjärt och använder samma spelmekanik, och därför kan man pumpa ut fler spel på kortare tid.

Absolut det är jag helt med på. Det var väl egentligen mer det grafiska jag ville lyfta fram som det som sagt händer en hel del med på 10 år. Tycker just Uncharted från start till senaste spelet visar ganska bra hur fort det svänger ändå.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Fallout new Vegas utvecklades på mindre än 2 år och är det bästa moderna Fallout. Om ett spel (oavsett genre) tar 10 år att utveckla så är det pga inkompetens.

Obsidian var ganska känd för att få ut uppföljare snabbt förr i tiden, förmodligen mycket tack vare hög time crunch och att man tillät slarv i hög grad, vilket resulterade i väldigt buggiga spel. KOTOR 2 utvecklades på 1 år. Detta berodde dock inte på hög kompetens, utan att de återanvände assets från föregångaren. Och med F:NV så återanvändes ju så gott som allt från Fallout 3 och det var buggigt som fan (precis som KOTOR 2) när det släpptes, och det är väl än idag ganska beroende av inofficiella community patchar för att vara spelbart? NV var mest troligt bara tänkt att vara en billig money grab för Bethesda, men Obsidian överträffade all förväntan och vann spelarnas hjärtan genom att ha tagit lärdom av misstagen som Bethesda gjorde med Fallout 3 och gjorde det efter hur fansen ville att Fallout 3 borde ha varit.

Medlem
Skrivet av Thane:

Fler sålda PS5:or innebär fler spelare som inte kommer köpa Gamepass. Så tror de bryr sig väldigt mycket om att Sony säljer många PS5:or.

Jag köpte en PS5 för Demon’s Souls remaken. Har inte ens haft min PS5 inkopplad det senaste året. Då är det den modernaste konsolen på marknaden. Spelar på pc nästan dagligen. Konsoler och exklusivitet är ungefär lika modernt som att lansera en fax idag. Tjänster är framtiden.

Medlem
Skrivet av vamp:

Jag köpte en PS5 för Demon’s Souls remaken. Har inte ens haft min PS5 inkopplad det senaste året. Då är det den modernaste konsolen på marknaden. Spelar på pc nästan dagligen. Konsoler och exklusivitet är ungefär lika modernt som att lansera en fax idag. Tjänster är framtiden.

Antar att det är därför PS5 säljer mer än Xbox. Svårt att sälja en tjänst till människor när de har en konsoll tjänsten inte finns på.

Medlem

Framtiden är ekosystem. Xbox har nu ett ekosystem. Du kan spela precis vart som helst och på vilket format som helst -PlayStation. Och på mer platser kommer det att komma i framtiden. Lättast att spela på är en konsol typ Xbox Series. Andra sätt är PC, mobilen, surfplattan och nyss nyare Samsung Smart TVs. Om inte allt för länge kommer det till nästa Switch konsol. (Switch U, Super Switch, Switch Pro, Switch 2).

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Framtiden är ekosystem. Xbox har nu ett ekosystem. Du kan spela precis vart som helst och på vilket format som helst -PlayStation. Och på mer platser kommer det att komma i framtiden. Lättast att spela på är en konsol typ Xbox Series. Andra sätt är PC, mobilen, surfplattan och nyss nyare Samsung Smart TVs. Om inte allt för länge kommer det till nästa Switch konsol. (Switch U, Super Switch, Switch Pro, Switch 2).

Exakt så.

Medlem
Skrivet av Thane:

Antar att det är därför PS5 säljer mer än Xbox. Svårt att sälja en tjänst till människor när de har en konsoll tjänsten inte finns på.

Nej, Playstation säljer mer än Xbox av samma anledning som Nokia var marknadsledande på mobilmarknaden. Den mest framgångsrika produkten med det gamla omoderna tänket säljer bäst tills marknaden är mogen för det nya och moderna. Sen säljer du ingenting längre.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Obsidian var ganska känd för att få ut uppföljare snabbt förr i tiden, förmodligen mycket tack vare hög time crunch och att man tillät slarv i hög grad, vilket resulterade i väldigt buggiga spel. KOTOR 2 utvecklades på 1 år. Detta berodde dock inte på hög kompetens, utan att de återanvände assets från föregångaren. Och med F:NV så återanvändes ju så gott som allt från Fallout 3 och det var buggigt som fan (precis som KOTOR 2) när det släpptes, och det är väl än idag ganska beroende av inofficiella community patchar för att vara spelbart? NV var mest troligt bara tänkt att vara en billig money grab för Bethesda, men Obsidian överträffade all förväntan och vann spelarnas hjärtan genom att ha tagit lärdom av misstagen som Bethesda gjorde med Fallout 3 och gjorde det efter hur fansen ville att Fallout 3 borde ha varit.

Alltså krävs inte 10 år för att leverera ett spel. Sen att det gick snabbare pga att de återanvände assets är självklart men du nämnde att det kan ta tid pga "dialoger, valmöjligheter" etc och det är ju framförallt på den biten obsidian verkligen levererade. Det visar att de prioriterade rätt. Ingen bryr sig att stenar ser likadana ut.

Bethesda med Fallout 4 skapade nya assets och nya spelsystem men misslyckades totalt med manus och valmöjligheter. Väldigt få skulle säga att Fallout 4 är bättre än Fallout new Vegas och Fallout 3. Det visar att de prioriterade fel och inte tog några lärdomar alls från Fallout new Vegas. Inkompetens, helt enkelt.

Medlem
Skrivet av vamp:

Xbox är inte en enskild plattform. Microsofts plattform är game pass och det finns knappast en brist på spel där. Xbox är bara ett sätt att ta del av game pass, men Microsoft bryr sig inte hur du spelar, bara att du spelar.

Betydligt mer modernt företagande än Sony och Nintendo. Sony kan fortsätta sälja mer PS5:or, tror inte Microsoft bryr sig det minsta och det borde de inte göra heller.

Tror du verkligen på det där PR-snacket? Klart som fan att de bryr om hur många konsoler de säljer och vad deras konkurrent gör. Hade de inte brytt sig så kunde de lika bra lägga ner planerna på nästa generations konsol, och istället satsat på att bara vara en app eller en utgivare. Hade de sålt mer än PS5:an så hade de gjort stora rubriker om det.

Så här såg det ut globalt under bara mars månad och glappet bara ökar mellan konsolerna. Obs: siffrorna är uppskattad försäljning:

1) PlayStation 5 - 2,012,787 (35,804,643)
2) Switch - 1,135,507 (123,911,268)
3) Xbox Series X|S - 556,014 (21,351,543)

https://www.vgchartz.com/article/456959/ps5-sells-over-2m-ns-...

Ju fler sålda konsoler, desto fler kommer in i ekosystem, vilket leder till en ökning av både Gamepass medlemmar och spelförsäljningar, detsamma gäller på PlayStation. Du tror väl inte att de flesta vill streama spel som CoD, med massa lagg?

För några år sedan sa Phil, att Gamepass ledde till ökad spelförsäljning. Det första jag tänkte på redan då, var att det måste vara skitsnack, för jag behövde bara titta på mig själv och mina vänner som knappt köpte spel längre pga tjänsterna.

Det visade sig senare att MS/Phil erkände i senaste dokumenten att GP kannabiliserar spelförsäljningen. Några veckor sedan kom det en rapport om att Xbox stod för endast 20% av spelförsäljningen i europa under detta år, jämfört med Sonys ca 65 % (om jag inte minns fel).

Tror inte på allt som Phil säger, för mycket av det han eller Aaron Greenberg säger är rent PR-snack, att få saker att se bättre än vad de kanske är. Nu går det dessutom lösa rykten om att Microsoft är missnöjda med hur speldivisionen har presterat. Hur sant det må vara är svårt att säga, så en stor nypa salt på det.

12
Skriv svar