Tradition eller mod – vilken väg går Switch 2?

Medlem

Min önskan för nästa konsol ifrån Nintendo är såklart bättre hårdvara, men mer än hårdvara hoppas jag se lite ändring på deras filosofi, det var okej < 2000 men nu är det 2023, tycker det är dags att gå in i nutiden och sluta leva på nostalgin.

Det jag hoppas är att dom ska börja inse, att det att finns vissa av oss som inte tycker det är okej att ett spel dippar under 30 FPS. När ett spel dippar under ca 30 FPS upplever jag att det hackar, och det förstör min spel upplevelse något fruktansvärt. Så jag hoppas Nintendo ska inse och anamma det som ett riktmål, vilket dom flesta andra konsol/PC utvecklare redan gör. För det jag är mest rädd för, är att om Nintendo idag släpper Switch 2 med hårdvara jämförbar med en Steamdeck (eller ASUS ROG:en, ska ju vara ännu bättre hårdvaru mässigt) så kommer dom bara klämma in en massa ögonsgodis och annat lulllull men rycka på axlarna när spelet inte flyter på i +30 FPS konstant.

Medlem

Lär väl bli en hybrid konsol, kanske nått som utmanar Steam Deck och Asus ROG Ally på den bärbara fronten.
Tror inte Nintendo går tillbaka till en stationär konsol och en separat bärbar igen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag hade hoppts de kunnat göra en switch som är ordentligt uppgraderad med oled som man kan docka med en konsol som innehåller exempelvis samma grafikkort så man kan köra sli.

Ja någon liknande sådan lösning. En ny bärbar endast kommer bli för svag då de måste anpassa efter batteriet.

Blir kanske dyrt men i så fall kan de ju köra en standard version och en lite dyrare för bättre prestanda när man spelar på tv.

Medlem

Skulle direkt köpt en uppföljare om den var kraftfull, hade BC och gamla spelen fick en boost till minst 60 fps.

Jag väntade på pro men verkar inte komma så skippa switch helt. För klen för min smak

Medlem

Jag hoppas verkligen på en regelrätt uppdatering bara egentligen. Bättre hårdvara, bakåtkompatibel och joy-cons gjorda för vuxna..

It's not a lake, it's an ocean

Det är ett knepigt läge att följa upp en så stor succé som Switch. Nintendo är kända för att överraska så frågan är om de tänker sig en försiktig uppföljare som direkt knyter an till Switch i både namn och funktion eller något helt nytt.

Jag tror att de vill behålla hybridmodellen då det på ett utmärkt sätt knyter samman stationärt och bärbart spelande, där det förstnämnda är stort i väst och det sistnämnda dominerar i Japan. Med en produkt som Switch kunde de attrahera alla marknader samtidigt. Givet att Switch fortfarande säljer bra på sitt sjunde år på marknaden finns det också en logik i att behålla namnet. Så jag tror på en försiktig uppföljare, även om det kanske inte räcker att vara erbjuda samma upplevelse fast med bättre hårdvara. De kan tänkas ha en och annan gimmick i skjortärmen också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tänker mig mest hur coolt det skulle vara med 3D-effekten på en Switch 7tums Oled med HD upplösning. Än viktigare vore dock att få tillbaka StreetPass, tycker jag. Släng in lite platinum points-belöningar och utbyten i stil med Pokémon Go, så tror jag det skulle kunna bli ganska stort, vill minnas det var ganska populärt i typ Stockholm och andra större städer runt 2011-2013. Var kul.

https://www.google.com/search?q=laptop+with+3D+screen&rlz=1C1...

Medlem

Vill så gärna bara ha en stationär konsol med lite muskler under huven. Gamecube 2!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Deras nästa konsol borde väl vara en uppföljare till Virtual Boy? T.ex. Virtual Man?

Ärligt talat så hoppas jag bara på markant mycket bättre prestanda.

Medan Switchen har kul så var prestandan så dålig att spelupplevelsen led markant för mig. Inte bara att det ibland var hackigt i t.ex. breath of the wild, men det undermålig renderingsavstånd, trist kantutjämning och många andra saker som enbart berodde på att Switchen var för svag.

Mer prestanda till folket. Det har hänt en hel del på sen Tegra X1 blev släppt för 8 år sedan.

Medlem

tror det fortfarande kmr röra sig om mobil hårdvara och inte laptop hårdvara och många kmr initialt bli besvikna, sen när nintendo börjar droppa spel och visar vad dom kan göra med hårdvaran blir alla nöjda igen. sen kanske är dom smarta och har schysst backwards compatibility som räddar dom lite tills dess.

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Min önskan för nästa konsol ifrån Nintendo är såklart bättre hårdvara, men mer än hårdvara hoppas jag se lite ändring på deras filosofi, det var okej < 2000 men nu är det 2023, tycker det är dags att gå in i nutiden och sluta leva på nostalgin.

Det jag hoppas är att dom ska börja inse, att det att finns vissa av oss som inte tycker det är okej att ett spel dippar under 30 FPS. När ett spel dippar under ca 30 FPS upplever jag att det hackar, och det förstör min spel upplevelse något fruktansvärt. Så jag hoppas Nintendo ska inse och anamma det som ett riktmål, vilket dom flesta andra konsol/PC utvecklare redan gör. För det jag är mest rädd för, är att om Nintendo idag släpper Switch 2 med hårdvara jämförbar med en Steamdeck (eller ASUS ROG:en, ska ju vara ännu bättre hårdvaru mässigt) så kommer dom bara klämma in en massa ögonsgodis och annat lulllull men rycka på axlarna när spelet inte flyter på i +30 FPS konstant.

Måste ju tänka på prissättningen också. T.ex. Asus-mackapären går väl lös på 700 dollar för den billigaste modellen, och då ingår ingen docka, inga trådlösa kontroller etc. Nintendo kan givetvis inte satsa på en sådan prismodell då deras konsoler ska säljas åt många miljoner och inte bara ett par tusen PC master-killar. Oavsett, tror inte Nintendo behöver göra någon prestandamässig storsatsning. De kommer komma långt med att fortsätta optimera spelen mot en mer strömsnål hårdvara där man inte har en massa Windows och annat skit i vägen

Medlem
Skrivet av Majoren:

Måste ju tänka på prissättningen också. T.ex. Asus-mackapären går väl lös på 700 dollar för den billigaste modellen, och då ingår ingen docka, inga trådlösa kontroller etc. Nintendo kan givetvis inte satsa på en sådan prismodell då deras konsoler ska säljas åt många miljoner och inte bara ett par tusen PC master-killar. Oavsett, tror inte Nintendo behöver göra någon prestandamässig storsatsning. De kommer komma långt med att fortsätta optimera spelen mot en mer strömsnål hårdvara där man inte har en massa Windows och annat skit i vägen

Man måste tänka på att prissättningen på Asus Ally är i förhållande att Asus inte tjänar nå mer än själva hprdvaran. Dom har ingen vinst i mjukvara. Så där är det skillnad jämfört med Nintendo och även Valve. Nintendo med sitt "monopol" Valve med att Steam är överlägset störst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Är det för mycket begärt att bara vilja ha en uppgraderad Switch 2 / Switch Pro / Super Switch / Whatever som uppfyller följande krav

  • Klarar 30fps i 1080p (eller 60fps i 720p) handhållet - Kanske via någon modern uppskalningsteknik för att balansera prestanda/batteritid. Valbart om man önskar högre FPS eller högre upplösning tack!

  • Inbyggd GPU i dockan så att dockat läge också når 60fps vid högre upplösningar

Känns nästan lite sjukt att ingen gått all in på den vägen ännu. Inte som att tekniken inte finns. Tror det hade gjort Super Switchen till ett komplett paket. Steam Deck och liknande produkter börjar springa ifrån Switchen på den handhållna sidan men dessa har inte någon elegant lösning för att smidigt kunna välja mellan handhållet och dockat läge (utan att offra prestanda i dockat läge).

Känns väl mer eller mindre självklart att nästa konsol kommer ha DLSS 2 eller förhoppningsvis DLSS frame generation, då borde 720p skalas till 1080p och 40fps är allt som krävs för att frame genereras till 60fps. Känns oerhört löjligt ifall Nintendo sparar in någon hundra lapp för att inte ha frame generation, med tanke på hur bra det är för att spara batteritid.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Jag hoppas att dom gör det som Nintendo gör bäst. Inför något nytt i spelvärlden som andra kopierar några år senare i något format.
Men mest troligt blir det väl en Switch 2 som alla pc master-race kommer gnälla på.

12
Skriv svar