Tradition eller mod – vilken väg går Switch 2?

Robot
Tradition eller mod – vilken väg går Switch 2?

Fredrik drömmer om nästa Nintendo-konsol.

#krönika, #nintendo, #switch


Medlem

Väntar och undrar om jag ska vänta eller köpa en Switch ändå.... Zelda lockar

Medlem

Emulatorerna är såpass bra nuförtiden att jag har skippat nintendokonsolen helt. Spelar istället med bättre upplösning och högre FPS på datorn.

Streamar eventuellt till TVn i vardagsrummet via Moonlight. Flyter på ruskigt bra.

Medlem

Min fråga är, nu när TotK är ute och vi inte har så många andra storspel att se fram emot på Switchen, iaf i mitt tycke (förutom möjligtvis Metroid Prime 4), vad ska "Switch Pro" vara bra för då? Känns det inte lite försent och att de i såna fall bör ha släppt detta tillsammans med något av deras större spelsläpp?

Man kanske kan hoppas på något Open World-Mario som drar nytta av en starkare konsol?

Medlem

Jag är ingen expert på Nintendo, och jag tror ingen vet vad Nintendo tänker göra, utom Nintendo själva. Men ser man historiskt är det inte helt otippat att nästa konsol blir en direkt Switch-uppföljare med liknande egenskaper.

2D-eran, NES följs upp av en liknande men mer kraftfull SNES.
3D-eran, N64 följs upp av en liknande men mer kraftfull Gamecube.
Motion-eran, Wii följs upp av en liknande och något mer kraftfull WiiU.
Hybrid-eran, Switch följs upp av... Ja, vad. Mest troligt en liknande men mer kraftfull hybridkonsol.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dudinkalv:

Min fråga är, nu när TotK är ute och vi inte har så många andra storspel att se fram emot på Switchen, iaf i mitt tycke (förutom möjligtvis Metroid Prime 4), vad ska "Switch Pro" vara bra för då? Känns det inte lite försent och att de i såna fall bör ha släppt detta tillsammans med något av deras större spelsläpp?

Man kanske kan hoppas på något Open World-Mario som drar nytta av en starkare konsol?

Nej, det tåget har gått. Ryktet kring en "Pro" gick ju varm under några år, efter PS4 Pro och Xbox One X. Snarare än Switch Pro blir det med största säkerhet en uppföljare. Fanns ju även rykte om en Switch Pro i samband med Tears of the Kingdom.

Och skälet till att det är tyst kring storspel, gissar jag, beror på att dom planeras för "Super Switch".


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bennii:

Jag är ingen expert på Nintendo, och jag tror ingen vet vad Nintendo tänker göra, utom Nintendo själva. Men ser man historiskt är det inte helt otippat att nästa konsol blir en direkt Switch-uppföljare med liknande egenskaper.

2D-eran, NES följs upp av en liknande men mer kraftfull SNES.
3D-eran, N64 följs upp av en liknande men mer kraftfull Gamecube.
Motion-eran, Wii följs upp av en liknande och något mer kraftfull WiiU.
Hybrid-eran, Switch följs upp av... Ja, vad. Mest troligt en liknande men mer kraftfull hybridkonsol.

Intressant resonemang. Blir ju logiskt när man ser på det så här!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Snälla Nintendo, ni behöver inte uppfinna hjulet varje gång. Släpp ”Super Nintendo Switch” med så mycket kräm vi kan få för ett riktpris på 399$. Gärna med större joy-cons (spakar samt knappar) och bättre byggkvalitet.

Medlem

Hoppas evinnerligt det blir en uppgraderad uppföljare med full BC med gratis förbättringar. Har aldrig hållit i en Switch så ser fram emot att testa en vettig uppföljare.

Hoppas de tar hotet från nästa Steam Deck på allvar (dröjer dock troligtvis till 2025-2026) som troligtvis blir mer slimmad, lättare, bättre batteritid, OLED och ordentligt förbättrat mjukvara och fler 3:e partsstöd dag ett från fler utvecklare samt bättre tillgänglighet/större produktion.

Eller så jobbar Nintendos ninjor på att helt förhindra emulering på decken.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag är ingen expert på Nintendo, och jag tror ingen vet vad Nintendo tänker göra, utom Nintendo själva. Men ser man historiskt är det inte helt otippat att nästa konsol blir en direkt Switch-uppföljare med liknande egenskaper.

2D-eran, NES följs upp av en liknande men mer kraftfull SNES.
3D-eran, N64 följs upp av en liknande men mer kraftfull Gamecube.
Motion-eran, Wii följs upp av en liknande och något mer kraftfull WiiU.
Hybrid-eran, Switch följs upp av... Ja, vad. Mest troligt en liknande men mer kraftfull hybridkonsol.

Och den kommer troligen bli kraftfull nog för att kunna spela kommande COD titlar.
Annars hade nog inte Phil erbjudit dem 10 års kontrakt på COD om han inte redan visste vad den kommande konsolen klarar av.

Medlem

Gissar på: Hybrid, OLED, bättre molntjänster, bättre prestanda, och en ny gimmick eller två (kanske AR). Det kommer bundlat med ett open world Mario, som har liknande ambitionsnivå som nya Zelda, men hittills hållits hemligt. Jag tror det kommer tidigast december 2024, men kanske t o m 2025.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag är ingen expert på Nintendo, och jag tror ingen vet vad Nintendo tänker göra, utom Nintendo själva. Men ser man historiskt är det inte helt otippat att nästa konsol blir en direkt Switch-uppföljare med liknande egenskaper.

2D-eran, NES följs upp av en liknande men mer kraftfull SNES.
3D-eran, N64 följs upp av en liknande men mer kraftfull Gamecube.
Motion-eran, Wii följs upp av en liknande och något mer kraftfull WiiU.
Hybrid-eran, Switch följs upp av... Ja, vad. Mest troligt en liknande men mer kraftfull hybridkonsol.

Så lär det bli, Nintendos CEO och CFO vågar nog inte inte tillåta något allt för nyskapande eftersom Switchen var en sådan succé. Fast risken med det är att många som har en Switch idag inte känner värt att uppgradera kanske. Dom får köra en ”Sega” och släppa en uppgraderad docka eller nåt

Medlem

Är det för mycket begärt att bara vilja ha en uppgraderad Switch 2 / Switch Pro / Super Switch / Whatever som uppfyller följande krav

  • Klarar 30fps i 1080p (eller 60fps i 720p) handhållet - Kanske via någon modern uppskalningsteknik för att balansera prestanda/batteritid. Valbart om man önskar högre FPS eller högre upplösning tack!

  • Inbyggd GPU i dockan så att dockat läge också når 60fps vid högre upplösningar

Känns nästan lite sjukt att ingen gått all in på den vägen ännu. Inte som att tekniken inte finns. Tror det hade gjort Super Switchen till ett komplett paket. Steam Deck och liknande produkter börjar springa ifrån Switchen på den handhållna sidan men dessa har inte någon elegant lösning för att smidigt kunna välja mellan handhållet och dockat läge (utan att offra prestanda i dockat läge).

Skribent

Jag är nöjd med en Switch II med lite mer kräm i som kan bjuda på en upplösning/FPS som känns lite modernare än vad vi spelar med idag. Och som kan spela OG-Switchens spel. Det behövs inte mer. (För mig.)


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Är väldigt nöjd med hur Switchens år på marknaden varit, en fantastisk konsol, kanske min favoritkonsol genom tiderna om man tar av sig nostalgiglasögonen. Så hoppas verkligen att Nintendo inte gör något tillkrånglat nu, vill bara ha mer av samma. Hade dock inte tackat nej till återkomsten av Nintendo 3DS glasögonfria 3D-skärmgrej. Men det känns väl uteslutet, känns dessvärre som om jag är nästan ensam om att ha uppskattat 3D-effekten på 3DS...

På tal om 3DS så vill jag även ha tillbaka de konsolunika "sociala" funktionerna från 3DS/Wii U. Street Pass och Miiverse var briljanta, mycket roligare än att bara ha typ en app till Twitch, twitter eller facebook.

Medlem

Det finns några punkter som känns superviktiga för min del i en ny konsol från Nintendo. Att det inte bara är spel från Nintendo som funkar bra. Jag använder min Switch till andra utgivare. Att alla digitala mina spel från min Switch fungerar och även om jag inte tror det så gärna mina fysiska spel också. Det inkluderar ju såklart att mitt konto går att överföra till en ny konsol vilket är helt sanslöst att jag ens behöver be om och vara orolig över efter tre generationer av konsoler.

För övrigt så är det genialt med en konsol som är båda stationär och bärbar och det ska Nintendo gärna fortsätta med.

Medlem

Ge mig en Switch 2 som klara minst 1080p fps handhållet, men en docka boostar detta till minst 2k 60fps ev. uppskalning till 4k.
Nintendo har oftast (iaf deras egna spel) lyckats pressa väldigt mycket med den begränsande prestanda deras konsoler haft så det lär fortfarande inte bli en regelrätt 4k maskin innan nästa XB/PS generation.

Medlem

Floppen med WiiU tror jag leder till att dom väljer att bara släppa en ny starkare Switch.

Själv så har jag min switch som trejde plattform efter PS5 och PC, och enbart för mobilt spelande, så för mig passar det alldeles utmärkt att hårvaran släpps sällan.

Medlem

Här kommer mina spaningar! Nintendo är nog slugare än man tror när det gäller risktagande.

Ingen kunde veta att viftande med Wii skulle bli en succé. Därför säkrade dom upp en traditionell spelstil med en ihopkopplad nunchuck.

Viftande blev succé = man tar den vidare till nästa konsol Wii U

Wii U hade många möjligheter:
Man behöll kompatibiliteten med Wii-kontrollerna och introducerade en padda som gav två chansningar: second screen samt en hybrid konsol-light

Second screen blev ju en flopp men hybrid-spelandet anade man väl större framgångar med, så då tog man det vidare till Switch

Switch - möjligheten till viftandet är kvar från Wii.
Hybridspelandet är kvar den Wii U fast renodlat och bra
Kom också ihåg vid lanseringen hur mycket fokus det låg på att 2 spelare skulle ta en varsin joy con och spela tillsammans vid picknickbordet. Kommer man lägga lika mycket krut på det till nästa konsol?

Sen vet vi inget mer, men man ju anta att ”Switch 2” kommer ha möjlighet till viftande, möjlighet till hybridspelande, kanske inte lika stor möjlighet till multiplayer vid picknickbordet (vet inte om man ska tolka det som succé eller inte men jag har i varje fall aldrig spelat så), bättre prestanda givetvis, men också en eller två nya gimmickar som dom testar marknaden på


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av Bennii:

2D-eran, NES följs upp av en liknande men mer kraftfull SNES.
3D-eran, N64 följs upp av en liknande men mer kraftfull Gamecube.
Motion-eran, Wii följs upp av en liknande och något mer kraftfull WiiU.
Hybrid-eran, Switch följs upp av... Ja, vad. Mest troligt en liknande men mer kraftfull hybridkonsol.

Nästan som att allt handlar om något nytt, så nästnästa Nintendokonsol kommer bli, Virtual Boy 2?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Inaktiv

Det är jätte svårt att veta hur Nintendo kommer tänka. Man får helt enkelt spekulera och jag tror mycket på att de kommer göra som de brukar med sina bärbara (inte lika ofta när det kommer till stationära) att det kommer en uppföljare med föregångaren i namnet, en fortsättning på ett vinnande koncept. Men jag tror knappast att ”Switch Two” kommer slå Switch i försäljning oavsett hur de gör.

Det med bakåtkompatibel med DS och 3DS vore en kul grej, men skulle den få dubbla skärmar så lär det inte gå att ta fram sina gamla DS och 3DS kassetter och tro att de kommer funka utan det kommer troligtvis bli att vi får antingen köpa dessa digitalt eller att de kommer streamas på Switch Online. Nintendo brukar bara göra så att den föregående konsolens spel går att spela.
Se bara på DS där man kunde spela GBA men på 3DS gick det inte längre. Likadant med Wii U som kunde spela Wii spel men inte Gamecube spel som Wii kunde.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Nästan som att allt handlar om något nytt, så nästnästa Nintendokonsol kommer bli, Virtual Boy 2?

Wii See U 2.
Med såna där high-tech eye-tracking kameror så man styr spelen genom vifta med ögonen istället för vifta händerna som på Wii.....

Medlem
Skrivet av Majoren:

Är väldigt nöjd med hur Switchens år på marknaden varit, en fantastisk konsol, kanske min favoritkonsol genom tiderna om man tar av sig nostalgiglasögonen. Så hoppas verkligen att Nintendo inte gör något tillkrånglat nu, vill bara ha mer av samma. Hade dock inte tackat nej till återkomsten av Nintendo 3DS glasögonfria 3D-skärmgrej. Men det känns väl uteslutet, känns dessvärre som om jag är nästan ensam om att ha uppskattat 3D-effekten på 3DS...

På tal om 3DS så vill jag även ha tillbaka de konsolunika "sociala" funktionerna från 3DS/Wii U. Street Pass och Miiverse var briljanta, mycket roligare än att bara ha typ en app till Twitch, twitter eller facebook.

Hade också 3D påslagen för det mesta, passade perfekt för Super Mario 3D Land, Pilotwings och Lylat Wars. Sen ät det tråkigt att 3D var så känsligt på den första modellen (vinkeln), kanske hade blivit mer en hit om det fungerande lika bra som på ”new”-modellen?

Medlem

Det jag skulle vilja ha från ett Switch 2 är OLED med 1080p 60fps i bärbart läge samt 2K eller möjligen 4K upplösning i dockat läge med hjälp av en extern GPU i själva dockan. Då behöver konsolen inte bli så klumpig heller när man har den i bärbart läge. Sen nya joycons med lite skönare grepp samt joysticks som inte driftar. Större internminne hade inte heller varit fel även om SD kort funkar.

Det är i princip vad jag hade varit nöjd med men tror det blir svårt att sälja lika bra som föregångaren enbart med ökad prestanda. Även om Switch är en dundersucce så är nog många av köparna inte insatta eller intresserade enbart av prestanda utan lockas mer av olika gimmickar som Nintendo brukar satsa på. Ibland visar det sig vara lyckat medans det andra gånger inte gick hem som till Wii U även om ett bättre namn och marknadsföring hade gjort nytta där.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Hade också 3D påslagen för det mesta, passade perfekt för Super Mario 3D Land, Pilotwings och Lylat Wars. Sen ät det tråkigt att 3D var så känsligt på den första modellen (vinkeln), kanske hade blivit mer en hit om det fungerande lika bra som på ”new”-modellen?

Tänker mig mest hur coolt det skulle vara med 3D-effekten på en Switch 7tums Oled med HD upplösning. Än viktigare vore dock att få tillbaka StreetPass, tycker jag. Släng in lite platinum points-belöningar och utbyten i stil med Pokémon Go, så tror jag det skulle kunna bli ganska stort, vill minnas det var ganska populärt i typ Stockholm och andra större städer runt 2011-2013. Var kul.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tänker mig mest hur coolt det skulle vara med 3D-effekten på en Switch 7tums Oled med HD upplösning. Än viktigare vore dock att få tillbaka StreetPass, tycker jag. Släng in lite platinum points-belöningar och utbyten i stil med Pokémon Go, så tror jag det skulle kunna bli ganska stort, vill minnas det var ganska populärt i typ Stockholm och andra större städer runt 2011-2013. Var kul.

Ja, det är märkligt att Nintendo plockade bort bra funktioner som ändå fungerade och var populärt bland fansen.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ja, det är märkligt att Nintendo plockade bort bra funktioner som ändå fungerade och var populärt bland fansen.

Kan samtidigt förstå Nintendo inte är sugna längre på att hosta sin egen "sociala medier" plattform för sina konsoler med aätanke på all shotstorm det är med sociala medier numera. Tråkigt, men det är ju vad det är..

Medlem

Dom flesta av oss här vill nog ha en ny bärbar hybrid Switch 2 precis som Switch men starkare.

Kommer en sådan konsoluppföljare att sälja mer än nuvarande Switch? Det tror inte jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det finns några punkter som känns superviktiga för min del i en ny konsol från Nintendo. Att det inte bara är spel från Nintendo som funkar bra. Jag använder min Switch till andra utgivare. Att alla digitala mina spel från min Switch fungerar och även om jag inte tror det så gärna mina fysiska spel också. Det inkluderar ju såklart att mitt konto går att överföra till en ny konsol vilket är helt sanslöst att jag ens behöver be om och vara orolig över efter tre generationer av konsoler.

För övrigt så är det genialt med en konsol som är båda stationär och bärbar och det ska Nintendo gärna fortsätta med.

Det där är en av anledningarna varför jag bara köper fysiskt till min Nintendo Switch även om det hade varit hundra gånger smidigare att ha allting digitalt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det finns några punkter som känns superviktiga för min del i en ny konsol från Nintendo. Att det inte bara är spel från Nintendo som funkar bra. Jag använder min Switch till andra utgivare. Att alla digitala mina spel från min Switch fungerar och även om jag inte tror det så gärna mina fysiska spel också. Det inkluderar ju såklart att mitt konto går att överföra till en ny konsol vilket är helt sanslöst att jag ens behöver be om och vara orolig över efter tre generationer av konsoler.

För övrigt så är det genialt med en konsol som är båda stationär och bärbar och det ska Nintendo gärna fortsätta med.

Tror inte det kommer vara något problem föra över Nintendo-kontot. Är väl inte världens smidigaste process direkt på nuvarande Switch-generationen, men det fungerar i alla fall hyfsat smidigt jämfört med datorprogram från 1998. Hoppas givetvis på full bakåtkompatibilitet också på alla fysiska och digitala spel. Det blir väl mer av ett frågetecken och lär väl bero på hur väl NIntendo löser det med om konsolen kan bli bakåtkompatibel på hårdvarunivå, eller om det måste emuleras nånting, då kanske varje spel kodas om till någon grad manuellt och då lär väl bara de större titlarna dessvärre fungera kan jag tänka mig...

Skrivet av lonian:

Dom flesta av oss här vill nog ha en ny bärbar hybrid Switch 2 precis som Switch men starkare.

Kommer en sådan konsoluppföljare att sälja mer än nuvarande Switch? Det tror inte jag.

Njä, känns som det finns rätt stort sug på Switch 2, men kanske mest från de mer inbitna spelarna... Tror de kan bli svårt att återskapa en sån framgångsrik PR-kampanj och produkt två gånger, speciellt om den blir ganska snarlik föregångaren. Konceptet har ju hunnit sätta sig väl nu, men känns samtidigt inte lika unikt och fräscht längre.

12
Skriv svar