Nyversionen av mech-spelet Hawken totalsågas som pay-to-win

Robot
Nyversionen av mech-spelet Hawken totalsågas som pay-to-win
Medlem

Tjaa, om spelet är helt gratis är det väl inte konstigt, kanske skulle de gått runt på endast kosmetiska saker men vad vet jag :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag kan ha fel men funkar det inte likadant i exempelvis Warframe?
Du kan köpa olika karaktärer men också låsa upp genom grind.


signatur

PSN: OAKTHYR

eld
Medlem

Pay to win och använder ai genererade bilder

Medlem

De som försvarar det med att allting går att få i spelet förstår uppenbarligen inte vad "Pay to Win" är, det handlar inte att man ordagrant vinner i ett spel, det handlar om att man får den ALLRA MINSTA FÖRDEL om man använder pengar mot de som inte gör det.

Medlem

Man kan låsa upp saker om man spelar tillräckligt mycket, eller betala.. Tvi!
Sån skit kan stanna bland mobilspelen

Skrivet av eld:

Pay to win och använder ai genererade bilder

Jag har inget emot att spel skulle använda AI-genererade bilder 🤔

Klart att det kan göras på ett dåligt sätt, men jag ser snarare fram emot när personer med en bra vision för ett spel men utan konstnärliga talanger kan få fram enhetlig grafik utan att behöva betala någon halvintresserad konstnär en kommission. Givetvis är väl det bästa antingen att vara någon som Eric Barone som kan programmera, rita och göra musik helt på egen hand, eller att vara ett stort team med dedikerade och nära integrerade grafiker. Men om AI-genererade bilder kan börja ersätta stock-foto texturer, resurspacket från Unity store, osv, så tror jag det kan bli bra.

eld
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag har inget emot att spel skulle använda AI-genererade bilder 🤔

Klart att det kan göras på ett dåligt sätt, men jag ser snarare fram emot när personer med en bra vision för ett spel men utan konstnärliga talanger kan få fram enhetlig grafik utan att behöva betala någon halvintresserad konstnär en kommission. Givetvis är väl det bästa antingen att vara någon som Eric Barone som kan programmera, rita och göra musik helt på egen hand, eller att vara ett stort team med dedikerade och nära integrerade grafiker. Men om AI-genererade bilder kan börja ersätta stock-foto texturer, resurspacket från Unity store, osv, så tror jag det kan bli bra.

De har råd att ha en illustratör.

Problemet just nu är att ai-gen bilder är mitt i en härva av rättsfall, omoraliska databaser, nya lagar som måste bestämmas, och brist av kopieringsrätt på saker den spottar ur sig.

Och en stor del av alla spelgrafiker som inte vill ha något med detta att göra.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag kan ha fel men funkar det inte likadant i exempelvis Warframe?
Du kan köpa olika karaktärer men också låsa upp genom grind.

Beror på hur Hawken's Mechs och vapen fungerar. Om jag köper en 100 ton mech, får jag då allt som behövs för att direkt gå ut i strid och klara av hela spelet i princip, eller får jag mer ett skal som behöver vapen och uppgraderingar för att klara mer än lvl1-10 uppdragen?

Anledningen att Warframe för det mesta kommit undan kritiken "P2W" är att en Warframe, eller vapen i sig, är mer eller mindre totalt värdelösa utan uppgraderingar, och dessa får man som drop från fiender eller belöningar från uppdrag i form av ett kort system som kan t.ex. öka ens hälsa med 440%, eller skadan på ett vapen med 200%.
Uppgraderingarna är väldigt omfattande och utan dem klarar man sig inte länge då spelet är mer eller mindre ett "Bullet hell" spel. Fiender spawnar in konstant i dussintal, många gånger fler beroende på vilket uppdrag och fiender man kör mot, och fiender träffar i princip 70-80% av skotten de skjuter mot en om man inte har moddar som bokstavligen sänker det eller ökar ens resistens mot skada, eller andra kombinationer.

Det finns också ett trade system i spelet så man kan få tag i det mesta från andra spelare. Antingen så byter man delar till Warframes, vapen eller moddar direkt mot varandra, eller så använder man spelets premium valuta som betalning. Just prem-valutan är det man köper från utvecklaren för att köpa saker från deras ingame butik. Men man kan egentligen helt undvika att betala utvecklaren något om man använder trade systemet rätt.

De var kritiserade för ett antal år sedan (4-6år eller något sånt) när de sålde en "loot låda" i deras butik för prem-valutan, men de tog bort den från butiken och nu finns den istället i spelet och kan endast "köpas" genom gameplay.
Spelet fyller 10 år så uppenbarligen gör de rätt ifrån sig för att ha miljontals spelare som ständigt köper saker från dem, speciellt med 300 anställda.

Medlem

Fast hur kan det vara P2W om du spelar mot Ai?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Fast hur kan det vara P2W om du spelar mot Ai?

Du vinner väl (och kan så betala för att göra i en del fall) även om du spelar mot datorstyrda motståndare?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar