Big bang @ Cern

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag hade bara tänkt skriva en kort kommentar i frågan, så lägg ner korsförhöret, tack.

Sätt igång och öva på ditt försvarstal om man helt plötsligt kan bevisa big-bang teorin. Det betyder att gud aldrig fanns. Lurade liksom.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Kan dom inte börja utveckla stargates istället
Lite resande i galaxen skulle inte skada

(eller så har jag tittat på förmycket stargate )


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Awww, vi är fortfarande kvar... Too bad.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Awww, vi är fortfarande kvar... Too bad.

Oroa dig inte för svarta hål, jag har en jobbarkompis som är så fet att han omöjligen kommer genom ett hål, oavsett hur svart det är.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av EliasN:

Jag hade bara tänkt skriva en kort kommentar i frågan, så lägg ner korsförhöret, tack.

Sätt igång och öva på ditt försvarstal om man helt plötsligt kan bevisa big-bang teorin. Det betyder att gud aldrig fanns. Lurade liksom.

Då var det ju gud som skapade big bang förstår du väll .


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av nagash:

Det var det ju gud som skapade big bang förstår du väll .

Den gamla klassikerna "god of the gaps"...

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag hade bara tänkt skriva en kort kommentar i frågan, så lägg ner korsförhöret, tack.

jag reagerade också på hur folk reagerade på din frågeställning, nästan som folk måste ha en åsikt tvärtemot innan du ens yttrat dig
tråkigt iofs om det vore så.

jag har faktiskt hört samma argument (osäker på siffran och vad de utgick ifrån dock) när jag läste kommentarer på cerns hemsida, då var det någon som argumenterade emot med att påminna hur liten sannolikheten faktiskt är att det skulle hända nåt.

1 på 1 miljard är nästan obefintlig, men ska man gå på hur tex evolutionen fungerar (av en tillfällighet) så har det ju visat sig att risken är ganska stor att saker händer inom loppet av oändligheten

Aja, jag litar hellre på forskarna på cern än på gemene man. Och det är som lave säger, jag kan själv yttra mig om att det skulle vara farligt eller inte eftersom jag inte har en suuuusning.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag litar inte alltid på forskare. Inte för att jag misstror deras kunskap, utan för att utifrån vad jag har upplevt så behandlar de sina egna antaganden och hypoteser som fakta. Om de säger att de har räknat ut alla möjliga händelser för detta så har jag svårt för att tro det, jag tror dock inte att jorden kommer att gå under, men forskare är inte gudar.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

tänk om det hände =O ... aja inte över ännu, sitter till klockan 12 i skyddsrummet med lapptopen:)


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av nagash:

Det var det ju gud som skapade big bang förstår du väll .

Den gamla klassikerna "god of the gaps"...

Japp, utan det där "luckorna" skulle nog det inte finnas någon religion överhuvudtaget.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

tänk om det hände =O ... aja inte över ännu, sitter till klockan 12 i skyddsrummet med lapptopen:)

då får du vänta länge, de kör ju igång de riktiga testerna först den 21:a oktober... och du riskerar att få vänta i en oändlighet för att det ska hända nåt.
Ja och händer det nåt så kommer du och ditt skyddsrum packas med allt annat i ett stort svart hål till en liten klump tung materia


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av nagash:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av EliasN:

Jag hade bara tänkt skriva en kort kommentar i frågan, så lägg ner korsförhöret, tack.

Sätt igång och öva på ditt försvarstal om man helt plötsligt kan bevisa big-bang teorin. Det betyder att gud aldrig fanns. Lurade liksom.

Då var det ju gud som skapade big bang förstår du väll .

Ja, förmodligen. Ingen idé att förvänta sig logik från människor som ignorerat den sedan den dag de snubblade över en bibel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Lave postade ju faktiskt en länk om säkerheten, men den kanske gick obemärkt förbi.

http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/0806/0806.3414.pdf

Detta läste jag på ett annat forum. Det verkar stämma ganska bra överens med vad som sägs i dokumentet om säkerheten:

Citat:

Det jag har hört folk oroa sig över är främst två saker: att man skulle skapa mikroskopiska svarta hål (vilket är möjligt i olika teorier med extra dimensioner) eller att man skulle trigga en fasövergång till ett annat vakuum.

Det förstnämnda är inte en risk utan en intressant möjlighet. Om det skulle inträffa skulle inget farligt hända, utan såna svarta hål sönderfaller omedelbart.

Det sistnämnda vore inte alls bra om det hände, men det finns ingen som helst anledning att tro att det skulle göra det. Det enklaste motargumentet är att det inträffar kollisioner med högre energi än i LHC (den de bygger på CERN) hela tiden i kosmisk strålning, så att om något sånt skulle kunna hända så skulle det antagligen redan ha hänt.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

...om man helt plötsligt kan bevisa big-bang teorin. Det betyder att gud aldrig fanns. Lurade liksom.

Religösa extremister ändrar bara sitt argument från det ena till det andra när deras världsbild havererar, typ "Jo, men det var gud som startade big bang"

Förut trodde folk att det satt änglar på molnen och spelade harpa. Den illusionen dog direkt när första ballongflygningen skedde.

Det är meningslöst att debattera verkligheten med dessa människor, de bor i sin egna lilla fantasivärld.

Medlem

Gud satte dessa extremister på jorden för att testa oss

Tycker ni att det är värt att satsa 30 miljarder på detta experiment?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Gud satte dessa extremister på jorden för att testa oss

Tycker ni att det är värt att satsa 30 miljarder på detta experiment?

Med tanke på att det här kan KANSKE lösa energiproblem, så ja absolut.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

LHC kommer inte att lösa något energiproblem... Åtminstonde inte än på 100-200 år.

Givetvis är LHC värt varenda öre. Tänk på att maskinen byggdes av ett internationellt samarbete, så det är inte direkt någon astronomisk summa. Billigare än ett OS, och långt, långt nyttigare.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Nä, det har jag inte sagt. Jag menade bara att man rent generellt inte kan gå endast på trovärdigheten (men det kan vi inte tillämpa här, eftersom de inte skulle syssla med LHC om de inte visste vad maskinen gjorde till 101 %). Jag tror inte att jorden kommer att gå under under ett av experimenten (och trodde inte det före det första heller). Det känns en smula omöjligt. Jag litar på att forskarna inte skulle göra något som är så urbota korkat att riskera världen för att kanske få fram ny information.

Det som min klasskompis sa hade han inga belägg för. Det var något han hade hört. Därför kan man inte lägga särskilt mycket trovärdighet i det uttalandet, även om jag tyckte att det var intressant.

Antagligen inte, man måste läsa båda sidors argument och kolla upp saker själv för att få sig en uppfattning. Däremot så har Hawking lagt fram bra argument gällande varför detta kommer gå bra och inte förstöra jorden.

"Den enade forskarkåren" som den så fint kallas har inte presenterat något som skulle kunna kallas bevis, utan bara vad de misstänker, vilket faller hårt på att kollisioner som denna händer miljontals gånger varje dag i atmosfären, då partiklar slår in i den. Varför detta inte skapar svarta hål som förstör jorden, men LHC kommer göra det, har de inget riktigt svar på.

Det är MIN åsikt, baserad på vad jag läst om båda sidors argument och vad jag har kollat upp själv.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Avstängd
Skrivet av huxflux:

jag reagerade också på hur folk reagerade på din frågeställning, nästan som folk måste ha en åsikt tvärtemot innan du ens yttrat dig
tråkigt iofs om det vore så.

Jag har inte märkt av det i någon annan tråd, men det här ämnet är ju vetenskapligt, så då är det väl svårare att glömma. Det är väl lite ungefär som jag kommer på mig själv med att göra - alltså att ha en inställning till vad någon säger bara grundat på vad de sagt tidigare. Lyckligtvis så är det bara i början och kan sedan ändras, men ändå. Det borde inte vara så.

Citat:

1 på 1 miljard är nästan obefintlig, men ska man gå på hur tex evolutionen fungerar (av en tillfällighet) så har det ju visat sig att risken är ganska stor att saker händer inom loppet av oändligheten

Och ändå vinner folk på miljonlotterier.

Skrivet av Hukkie:

Antagligen inte, man måste läsa båda sidors argument och kolla upp saker själv för att få sig en uppfattning. Däremot så har Hawking lagt fram bra argument gällande varför detta kommer gå bra och inte förstöra jorden.

Precis, och eftersom jag inte hade kollat några argument från någon av sidorna så ville jag inte lämna någon personlig åsikt i frågan, förutom att om det jag hade skulle stämma - så skulle det vara en enormt stor risk med tanke på vad som står/stod på spel. Men det var om det stämde, vilket jag inte kunde ta ställning till om det gjorde eller inte.

Inaktiv

Vill ni höra något coolt? Min morfar har jobbat på CERN. Tyvärr så har jag inte ärvt hans intelligens


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Angående gud, citerar.

"When it comes to major league, but time, bullshit, you have to call out the all time champion, religion. Religion has actually convinced that there is an invisible man, living in the sky! He watches everything you do, hears everything you say, ever day! And he has a special list of ten things he does not want you to do, but if you still do these things he has a place full of fire, screaming, burning, smoke and torture where you will live forever and ever until the end of TIME!

But he loves you..."

Med detta ålägger jag inte att jag tror eller inte tror något speciellt, tycker bara att de är kul sagt.

Angående CERN, en av våra lärare var inte i skolan för att hon ville spendera sin sista tid med sin familj. Roande det här...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Vila i frid

Hänvisar till första tråden om samma ämne.

LHC - 16 dagar kvar....


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

12
Skriv svar