Starfield säljer som smör på Steam, tre månader innan släpp

Medlem

Jag avvaktar. Kommer inte köpa med en gång. Är jäkligt skeptisk så kommer vänta tills spelets överhypade smekmånad är över för att se om folk fortfarande tycker det är det bästa som hänt sedan pong.

Medlem

GOTY 2023.

Kan inte vänta. Ett självklart day one-köp.

Det här mästerverket kommer ge oss hundratals timmar av njutning.


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag är generellt emot att man förbokar digitala spel
Men nu så blev det att man tog och förbokade samlarversionen (fysiska prylar and stuff)
Det är mer okay, är dock inte en sak man betalar i förväg, men efter man har fått produkten.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Digital download tar slut? Eller menar du någon special edition med klockan?

Nu är jag inte helt säker, men jag fick en känsla av ironi i hans post med härledning till de gamla hederliga cd/dvd-skivorna där kopiorna faktiskt kunde ta slut. På den tiden fanns en praktisk anledning att faktiskt förhandsboka så att du fick spelet i tid. Så frågan är vad för vettig anledning som finns nu, dvs om det inte handlar om deluxe-paket där andra saker ingår, precis som du själv påtalar med klockan.
Det är vad jag kunde tolka ifrån hans inlägg 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Inväntar steam rea efter tre år när spelet förhoppningsvis funkar.
Håller dock tummarna för att trenden av skitreleaser vänder och att det faktiskt håller en hög standard från början!

Medlem

yeaa köpte Starfield Constellation Edition jaja det blir buggar i spelet men skall va endå bra spel jag tror haha yeaaa \m/


signatur

Hail to the king, Baby!

Medlem

det jag mest oroa mig för starfield är hur mycket random gen det är, och hur mycket som är handbyggt i all POI,grottor osv.

Medlem

har folk inte lärt sig att man förbokar inte spel.... så många trasiga vid release senaste åren.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

har folk inte lärt sig att man förbokar inte spel.... så många trasiga vid release senaste åren.

Hade varit kul att se statistik på vem det faktiskt är som förbokar och av vilken anledning.

Kanske det är nyblivna gamers utan erfarenhet? Okunskap? Dåligt minne? För mycket pengar?

Medlem

Jag är oerhört sugen på det här spelet men ska försöka vänta tills efter release innan jag köper för jag vet hur trasiga Todds spel brukar vara vid release och ibland delvis även efter ett decennium (jag tittar på dig Skyrim).


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Efter Diablo 4. Aldrig mer att jag köper tidigt. Spelet har potential men är inte vad jag förväntade för både den tid som lagts på utveckling och pris. Samma gäller detta. Är ett stort fan av elder scrolls (ej online) men efter Fallout 76 fiaskot tar jag todds ord med 14 säckar salt

Medlem

Har många stora utgifter denna månad så kommer att förbeställa först nästa månad. Helt otrolig känsla att det "snart" är skarpt läge!


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej, det trista är att utgivarna försöker komma på "bra" anledningar hela tiden bara. :/ Exklusiva förhandsbokningserbjudanden, exempelvis.

Jo precis, dom försöker verkligen muta en till att förhandsboka. Skulle folk haft lite integritet och stått emot sådana frestelser så skulle dom lagt av direkt, men det kommer väl aldrig hända!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Köpa grisen i säcken, nej tack. Det är sen gammalt

Medlem
Skrivet av baxtex:

Hade varit kul att se statistik på vem det faktiskt är som förbokar och av vilken anledning.

Kanske det är nyblivna gamers utan erfarenhet? Okunskap? Dåligt minne? För mycket pengar?

Jag förbokar alltid spel som jag vet att jag vill ha dag 1, ser absolut ingen anledning att inte göra det. Är ingen "nybliven gamer" utan har spelat regelbundet i över 30 år. Men spel som jag vet att jag vill ha dag 1 (som jag för 20 år sen hade stått och väntat utanför spelbutiken vid öppning för att köpa) förbokar jag ALLTID, så har jag spelet installerat och redo när det är dags. Starfield är ett bra exempel på det, Diablo 4 också. Däremot skulle jag naturligtvis inte förboka ett spel jag var osäker på, då väntar jag in recensioner osv.

Edit: Det hade också varit kul att se statistik på det här med trasiga spel, om det faktiskt blivit värre eller om det mer är minnet som gör att vi minns nyare spel bättre. Jag vill minnas att jag köpte många trasiga spel på 90-talet också.

Skrivet av Pholiage:

Efter Diablo 4. Aldrig mer att jag köper tidigt. Spelet har potential men är inte vad jag förväntade för både den tid som lagts på utveckling och pris. Samma gäller detta. Är ett stort fan av elder scrolls (ej online) men efter Fallout 76 fiaskot tar jag todds ord med 14 säckar salt

Vad hade du för problem med Diablo 4? Jag förbokade det och vi spelade hela helgen utan minsta problem. Enligt mig en extremt stabil och smidig release av ett väldigt välpolerat spel..? Eller menar du att dina förväntningar på själva spelet var annorlunda mot produkten? Hade du kunnat veta det genom att INTE förköpa, framkom det i några recensioner osv?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag är oerhört sugen på det här spelet men ska försöka vänta tills efter release innan jag köper för jag vet hur trasiga Todds spel brukar vara vid release och ibland delvis även efter ett decennium (jag tittar på dig Skyrim).

Samma här. har väntat länge på detta, så fem dagar hit eller dit spelar ingen roll

Medlem
Skrivet av jontebula:

Spelar i Xcloud på min Samsung TV 👍🏻❤️

DLC får man köpa om man vill kunna spela dom.

Är det bekräftat att det kommer till Xcloud och kommer det vara day1 i så fall?
Tror faktiskt att Starfield kan fungera riktigt bra med streaming. Det är ju gjort för att rulla på bra med hög responstid(bland annat gjort för 30FPS) och FO/Elder scrolls är ju inga twitch shooters direkt.
Kan ju vara ett ypperligt läge för Microsoft att promote:a streaming till releasen. Rullar det på bra som jag misstänker så kan det säkert vara riktigt prisvärt att betala för en månad och plöja igenom spelet. Då har man ju chansen att känna på streaming med resten av Xbox bibliotek med.

Medlem

Gissar på att Starfield kommer bli nämnd tillGame Of The Generation. Kommer vara konstigt om det inte blir Game Of The Year 2023 också.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag förbokar alltid spel som jag vet att jag vill ha dag 1, ser absolut ingen anledning att inte göra det. Är ingen "nybliven gamer" utan har spelat regelbundet i över 30 år. Men spel som jag vet att jag vill ha dag 1 (som jag för 20 år sen hade stått och väntat utanför spelbutiken vid öppning för att köpa) förbokar jag ALLTID, så har jag spelet installerat och redo när det är dags. Starfield är ett bra exempel på det, Diablo 4 också. Däremot skulle jag naturligtvis inte förboka ett spel jag var osäker på, då väntar jag in recensioner osv.

Edit: Det hade också varit kul att se statistik på det här med trasiga spel, om det faktiskt blivit värre eller om det mer är minnet som gör att vi minns nyare spel bättre. Jag vill minnas att jag köpte många trasiga spel på 90-talet också.

Vad hade du för problem med Diablo 4? Jag förbokade det och vi spelade hela helgen utan minsta problem. Enligt mig en extremt stabil och smidig release av ett väldigt välpolerat spel..? Eller menar du att dina förväntningar på själva spelet var annorlunda mot produkten? Hade du kunnat veta det genom att INTE förköpa, framkom det i några recensioner osv?

Fast anledningen är väl att många spel, speciellt nu för tiden (PC releaser detta år t ex) fungerar otroligt dåligt med buggar, dåligt prestanda och i flera fall 'features' som inte hann komma med vid launch (tittar på System Shock och watpoints, *host*).
Jag förstår att man fortfarande kan vara rätt så säker på att det är ett spel man vill spela; MEN det gynnar ju oss spelare om vi helt enkelt köper det när det är patchat och klart så vi motverkar denna usla trend med att släppa halvfärdiga produkter och taskiga "predatory" / FOMO - anledningar till att be om t ex 25% extra (pris för produkt) som "Early Access" och kosmetiska.

För om valet fanns mellan Dag 1-släpp utan buggar och alla får samma produkt till samma pris utan FOMO vs Dag 1-släpp med halvfärdig produkt plus att utgivarna tjänar (mer) pengar på att sälja produkten innan vi ens vet om den lever upp till vad som lovas; så borde ju alternativ 1 vara det solklara valet. Eller?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Finns ju en risk att spelet tar slut på release så det är ju tur att folk förbokar det för att säkra sin kopia.

Om Nintendo gjorde något sådant, skulle inte förvåna mig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inget intresse av spelet, men kör jag en månad gamepass i framtiden lär jag testa det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Förhandsbokar också spel som jag vet att jag vill ha. Oftast får man dessutom någon liten kuriosa belöning för detta, vilket alltid är skoj. Starfield hr jag sett fram emot länge - vilket också gjorde att jag köpte en "fysisk" utgåva - vilket jag bara gör om jag verkligen, verkligen, sett fram emot ett spelsläpp. Jag köpte inte ens fysisk utgåva av Elden Ring, och det spelet tycker jag är fantastiskt - ett spel som jag förövrigt även det förhandsbokade. Vissa spel vet man bara "kommer bli bra". Men det handlar väl mycket om hur mycket research man gör också. Idag är det så lätt att bilda sig en uppfattning långt innan ett spel ens annonserats med datum. Även oftare än så är det lätt att skaffa sig en uppfattning via "lets play" eller streamer-premiums som visar upp spelet långt innan release.

Som kul sidenote undrar jag dock om alla ni som konstant skriker om att man inte ska förhandsboka någonsin köpt ett spel i Early Access. Känns spontant som att eran spelvärld är extremt inskränkt.

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Fast anledningen är väl att många spel, speciellt nu för tiden (PC releaser detta år t ex) fungerar otroligt dåligt med buggar, dåligt prestanda och i flera fall 'features' som inte hann komma med vid launch (tittar på System Shock och watpoints, *host*).
Jag förstår att man fortfarande kan vara rätt så säker på att det är ett spel man vill spela; MEN det gynnar ju oss spelare om vi helt enkelt köper det när det är patchat och klart så vi motverkar denna usla trend med att släppa halvfärdiga produkter och taskiga "predatory" / FOMO - anledningar till att be om t ex 25% extra (pris för produkt) som "Early Access" och kosmetiska.

Grejen är ju bara att jag hade fått ett lika trasigt spel om jag köpt det i butik på releasedagen, dvs det är ju inte förbokningen i sig som är problemet då utan att folk överhuvudtaget köper spel vid release. Jag är en av de där som är magiskt förskonad från dåliga upplevelser dock, väldigt få spel jag köpt har känts trasiga och jag har aldrig såvitt jag minns refundat ett spel pga buggar eller liknande. Jag köper dock inte så många spel längre då jag tycker de flesta AAA-spel idag är stöpta i samma mall och tyvärr en mall som inte faller mig i smaken så väl. De spel jag faktiskt har förbokat har jag suttit med från dag 1 och oftast älskat. De två senaste exemplena är väl Diablo 4 och Hogwarts, som båda spelen var riktigt riktigt bra och buggfria upplevelser för mig.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vad hade du för problem med Diablo 4? Jag förbokade det och vi spelade hela helgen utan minsta problem. Enligt mig en extremt stabil och smidig release av ett väldigt välpolerat spel..? Eller menar du att dina förväntningar på själva spelet var annorlunda mot produkten? Hade du kunnat veta det genom att INTE förköpa, framkom det i några recensioner osv?

Nu får du ge dig. Välpolerat spel?
Är något välpolerat är det näst intill perfekt (låt oss säga 95%). Kallar du D4 välpolerat spel vet jag inte vad för annat skit du har kämpat dig igenom i din "gaming"-karriär.

D4 är präglat av buggar som bl.a förstör spelupplevelsen för exempelvis dungeons i party.

Exempel:
- ND Torment 3 - 4 = Öppna en key (Tier 14 och uppåt) och riskera att dungeonen inte går att spela. Man blir ut teleporterad och alla i partyt får olika renders av instancen. Keyn försvinner och man får prova en annan. (Vi alla har 100% av kartan när det kommer till waypoints, strongholds och altar of lilith's)
- Hästen må ta mig fan vara den sämsta av alla hästar i något spel. Skulle säga att Roach i Witcher är bättre. Går inte att gå nära en vägg eller något objekt (förutom monster???) utan att hästen drar handbromsen och man segas ner till 1% i mount-speed.
- Hästen rör sig snabbare ju längre bort muspekaren är från gubben när man rider?????????????? (Bugg eftersom man inte har portat ridnings logiken korrekt från konsol till PC)
- Till och från öppnar man chatten under strider ifall man råkar dra muspekaren neråt vid movement? (Vilket har lett till kopiöst många HC-deaths. Kolla subredditen för exempel)

Det är ett av få exempel på buggar och ogenomtänkta designval som bidrar till en sämre användarupplevelse.

Välpolerat? Nej.
Smidig och stabil release? Visst. Server-strul de första 2 timmarna men med Blizzards rykte klassas det väl som _stabilt_.

Åter till topic:
Jag blev riktigt hypad inför Starfield. Hade 0 intresse för spelet tidigare, då jag ogillar allt Sci-fi relaterat, men Tompan fick över mitt intresse och jag väntar ivrigt på release!

Hatar förhandsbokning men kommer köpa det week 1. Vet att Bethesdas alla spel vid release präglas av fantastiska buggar och prestandaproblem, så förväntningarna är inte höga på den fronten.

Inaktiv

Viktigt att ni skriver att det är det ju inte totala intäkter sedan urminnes tider utan det är någon algoritm baserat på de två senaste veckorna har jag för mig. Så om spelet X innan sålts för 1 miljon kronor och Starfield 2 miljon kronor på X tid leder ju Starfield men det behöver inte vara jätte mycket. Även om det är en indikation

Medlem
Skrivet av Babakunde:

Nu får du ge dig.

Jaha okej, ursäkta att jag blev nyfiken då vi verkade haft olika upplevelser av spelet. Men tack för beskrivningen av de buggar du stött på, har inte mött dem själv så det är möjligt att det är stabilare och bättre polerat på konsol.

Men jag håller med, tillbaka till topic

Medlem

Vet inte vad som är mest underhållande, att så många är villiga att betala i förväg eller att så många blir så provocerade av de som gör XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Gissar på att Starfield kommer bli nämnd tillGame Of The Generation. Kommer vara konstigt om det inte blir Game Of The Year 2023 också.

Du hade samma tankesätt kring Redfall minns jag.
Blir du helt till dig av Xbox nyheter? Du säger mycket A men avslutar aldrig med B


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Grejen är ju bara att jag hade fått ett lika trasigt spel om jag köpt det i butik på releasedagen, dvs det är ju inte förbokningen i sig som är problemet då utan att folk överhuvudtaget köper spel vid release. Jag är en av de där som är magiskt förskonad från dåliga upplevelser dock, väldigt få spel jag köpt har känts trasiga och jag har aldrig såvitt jag minns refundat ett spel pga buggar eller liknande. Jag köper dock inte så många spel längre då jag tycker de flesta AAA-spel idag är stöpta i samma mall och tyvärr en mall som inte faller mig i smaken så väl. De spel jag faktiskt har förbokat har jag suttit med från dag 1 och oftast älskat. De två senaste exemplena är väl Diablo 4 och Hogwarts, som båda spelen var riktigt riktigt bra och buggfria upplevelser för mig.

Du måste väl ändå förstå att om alla väntade till release och kunde se via reviews exempelvis om ett spel är värt att köpa nu, eller om vi ska vänta tills ev fel är fixade, så skulle ju spelen vara tvungen att fungera buggfritt och med bra prestanda för annars för ju utgivaren noll pengar. Det är ingen hemlighet att nästan alla beslut från dessa är ekonomiska och det gäller ju även här. Får de inga pengar av trasiga releaser så kommer det istället släppas hela releaser.

Medlem

Detta konstanta lip över att man inte får/ska förboka. Alla har rätt att förboka om de vill, spelföretagen kommer inte ändra på sig bara för att vi slutar förboka och att tro det är bara naivt. Jag kommer definitivt förboka ett av årets mest hypade spelreleaser

123
Skriv svar