Arboga rättegången nu på Pirate Bay

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Helt okej enligt mig, är det offentliga handlingar så är det. Löjligt av folk att att gnälla på TPB. Gnäll på rättssystemet istället då. Jag tycker det är bra att man kan hitta massa skit på TPB sajten.:up:

Bara för att man kan betyder inte det att man måste.
Det får väl för fan finnas lite moral i samhället.
Frågan som alla på TPB har undvikit hittils är vad dom hade gjort om det var deras barn.

Sjuka jävlar som laddar ner obduktionsbilder på döda barn och tittar på dom för nöjesskull.

Sen kan du ju tycka att det är bra att det går att hitta obduktionsbilder på dessa barn där, det får stå för dig.

Medlem
Skrivet av Prehn:

Det får väl för fan finnas lite moral i samhället.

Exakt vad är det som är omoraliskt?

Citat:

Frågan som alla på TPB har undvikit hittils är vad dom hade gjort om det var deras barn.

"...och istället ska jag svara på hypotetiska frågor om barn jag är långt ifrån att få, som jag omöjligen kan besvara - och som faktiskt är totalt irrelevanta i fallet."

Citat:

Sjuka jävlar som laddar ner obduktionsbilder på döda barn och tittar på dom för nöjesskull.

Alla kanske inte är ute efter just bilderna på barnen - som Piratebay sagt hade torrenten ungefär 100 nedladdningar innan media blåste upp det hela - det behöver inte vara folk som ville kolla på bilder utan sådana som ville komma åt protokollen.

Citat:

Sen kan du ju tycka att det är bra att det går att hitta obduktionsbilder på dessa barn där, det får stå för dig.

Jag tycker det är jättebra! Att vem som helst kan övervaka högre instanser så att det inte begås fel är väl hur bra som helst?

Dock kan jag tycka att just bilderna kunde uteslutits, men det är åklagarens uppgift.

Medlem

de va stämplade som offentliga handlingar, dvs. vi som är offentligheten har rätt till dom.
förstår inte riktigt problemet.
om det är någon som I DIN MENING GJORT FEL så är det ju åklagaren. att ett brott som fått så mycket plats i medierna så är det väl inte konstigt om man vill läsa om utredningen och åtalet?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

"Don't shoot the messenger, kill the guy who sent him."

Medlem
Citat:

Frågan som alla på TPB har undvikit hittils är vad dom hade gjort om det var deras barn.

"...och istället ska jag svara på hypotetiska frågor om barn jag är långt ifrån att få, som jag omöjligen kan besvara - och som faktiskt är totalt irrelevanta i fallet."

Men nu är det ju så att det finns de som har barn och som vet hur det känns, måste du då vänta tills det sker dig innan du fattar att det känns förjävligt?

Ett protokoll hade väl varit ok, men att lägga upp bilderna tycker jag är åt helvet, även om de är offentliga handlingar. Om människor vill ha de bilderna så kan dom väl för fan begära ut dom själva.

I samhället finns en rad oskrivna regler som t.ex moral, empati etc. Något som du inte verkar bry dig det minsta om.
Om du sitter på en restaurang och äter och någon sitter mittemot dig och petar näsan sedan skjuter i väg snorbusen på dig så är det inte olagligt, däremot hade de flesta förstått att det är fel att göra, och det därför inte.

Som jag sa innan, bara för att man kan betyder inte det att man måste.

Medlem
Skrivet av Prehn:

Om människor vill ha de bilderna så kan dom väl för fan begära ut dom själva.

de personer som har velat har kunnat hämta, precis som att be att få ut de. det är väl ingen som direkt har blivit påtvingade bilderna eller? om du inte vill se dom så kolla inte.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Prehn:

Om människor vill ha de bilderna så kan dom väl för fan begära ut dom själva.

de personer som har velat har kunnat hämta, precis som att be att få ut de. det är väl ingen som direkt har blivit påtvingade bilderna eller? om du inte vill se dom så kolla inte.

Nej, jag behöver inte kolla på de bilderna. Men även du borde inse att hela filen ligger där av fel anledning, tror inte de flesta tankat hem filen för att de vill starta en egen utredning, utan i rent underhållningssyfte villket gör att det blir helt bissart.
Barnporr t.ex finns över hela nätet och inget jag heller behöver titta på men som lik förbannat gör mig upprörd. Jag vet att skillnaden är att barnporr är olagligt, men det är även de mesta på piratebay så jag antar att man tagit en "moralisk" ståndpunkt där, eller?

Medlem
Skrivet av Prehn:

Nej, jag behöver inte kolla på de bilderna. Men även du borde inse att hela filen ligger där av fel anledning, tror inte de flesta tankat hem filen för att de vill starta en egen utredning, utan i rent underhållningssyfte villket gör att det blir helt bissart.
Barnporr t.ex finns över hela nätet och inget jag heller behöver titta på men som lik förbannat gör mig upprörd. Jag vet att skillnaden är att barnporr är olagligt, men det är även de mesta på piratebay så jag antar att man tagit en "moralisk" ståndpunkt där, eller?

Jag tittar på allt möjligt material jag snubblar på över nätet, jag tittar in på några sidor lite då och då för att se veckans skörd. Det är allehanda ocensurerade filmklipp från krig, nyhetsinslag, arkivfoto och "läckta" hemvideos - Mitt svar på varför jag utsätter mig för allt från avrättningar till trafikolyckor måste vara "Jag är nyfiken".

Jag tar inte särskilt illa vid mig och sånt som upprör mig undviker jag att se - exempelvis djurplågeri, det fixar jag inte.

Givetvis kollar jag inte på förbjudet material.

Är jag nu utpekad som "sjuk jävel" i din tillvaro? Om ditt svar är "ja" är jag lite nyfiken på varför.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

jag förstår fortfarande inte vad det är du vill säga. att piratebay är dumma i huvet för att dom gjorde det lättare för folk att "underhålla sig" av arbogarättegången? jag har läst mig igenom den och det var inte på en förfest för att sitta och skratta direkt.
för övrigt hör argument som "tänk om det varit ditt barn" inte hemma i diskussionen.
saker som är lagligt men som bedöms av individer på olika sätt (och i det här fallet dig) ser jag absolut inga problem med som helst att det existerar på nätet.
klagar du lika mycket över bilder från krig? bilder från svälten i afrika? ockupationen och förtryckelserna mot palestinier?

edit: jag tycker porr är jävligt mycket värre än offentliga handlingar från en förundersökning och åtal.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Prehn:

Men nu är det ju så att det finns de som har barn och som vet hur det känns, måste du då vänta tills det sker dig innan du fattar att det känns förjävligt?

Och? Känslor ska inte styra vad som är tillgängligt eller vilka lagar vi har.

Citat:

Ett protokoll hade väl varit ok, men att lägga upp bilderna tycker jag är åt helvet, även om de är offentliga handlingar. Om människor vill ha de bilderna så kan dom väl för fan begära ut dom själva.

"Skivor går ju att köpa i affären, då kan man lika gärna gå dit och köpa dem istället för att ladda ner". Det är väl ungefär samma anledning där, det är enklare att hämta dem på Internet. Sen finns det självklart de som kollar på bilderna för att de tycker det är häftigt.

Citat:

I samhället finns en rad oskrivna regler som t.ex moral, empati etc. Något som du inte verkar bry dig det minsta om.

Den slutsatsen drar du utifrån vilka premisser?

Citat:

Om du sitter på en restaurang och äter och någon sitter mittemot dig och petar näsan sedan skjuter i väg snorbusen på dig så är det inte olagligt, däremot hade de flesta förstått att det är fel att göra, och det därför inte.

Och vad har det med allmänna obduktionsbilder att göra? FUP är en allmän handling som alla har rätt att hämta ut. Att bilderna finns i den är inte uppladdarens fel - det är åklagarens.

Säg nu, exakt vad är det som är fel med att ladda upp FUP?

Citat:

Som jag sa innan, bara för att man kan betyder inte det att man måste.

Det betyder inte heller att man ska låta bli.

Medlem
Skrivet av Prehn:
Citat:

Frågan som alla på TPB har undvikit hittils är vad dom hade gjort om det var deras barn.

"...och istället ska jag svara på hypotetiska frågor om barn jag är långt ifrån att få, som jag omöjligen kan besvara - och som faktiskt är totalt irrelevanta i fallet."

Men nu är det ju så att det finns de som har barn och som vet hur det känns, måste du då vänta tills det sker dig innan du fattar att det känns förjävligt?

Det är fortfarande irrelevant. Ska man föra diskussionen på den nivån kan man lika gärna fråga åklagaren om han/hon inte hade sekretessbelagt bilderna om det gällt dennes barn. Dessutom är den som ställer frågan vanligtvis inte intresserad av svaret utan gör det enbart för att ställa den andra parten i dålig dager.

Skrivet av Prehn:

Ett protokoll hade väl varit ok, men att lägga upp bilderna tycker jag är åt helvet, även om de är offentliga handlingar. Om människor vill ha de bilderna så kan dom väl för fan begära ut dom själva.

Så kan man tycka men man måste också tänka på att det inte är TPB som bestämt att bilderna ska gå som offentliga handlingar, det är inte TPB som hämtat ut dessa handlingar och det är inte TPB som lagt upp torrenten. Att då lägga all skuld på dem känns inte realistiskt.

Skrivet av Prehn:

I samhället finns en rad oskrivna regler som t.ex moral, empati etc.

Detta är något som traditionell media använder som argument mot TPB men ska detta då inte rimligtvis även gälla dem. För själva frossar de regelbundet i människors olycka. Om det nu är så förkastligt att materialet finns tillgängligt för nerladdning, varför pekar de själva ut vart man kan få tag på det. Det har ju nämts ett flertal gånger att antalet nerladdningar ökade markant efter att media rapporterat om fallet.

Skrivet av Prehn:

Om du sitter på en restaurang och äter och någon sitter mittemot dig och petar näsan sedan skjuter i väg snorbusen på dig så är det inte olagligt, däremot hade de flesta förstått att det är fel att göra, och det därför inte.

Jag är ganska säker på att detta skulle räknas som ofredande.

Skrivet av Prehn:

Nej, jag behöver inte kolla på de bilderna. Men även du borde inse att hela filen ligger där av fel anledning, tror inte de flesta tankat hem filen för att de vill starta en egen utredning, utan i rent underhållningssyfte villket gör att det blir helt bissart.

Jag kan hålla med om att det är en makaber och smaklös form av "underhållning" men detta problem ligger hos de som laddar ner och inte hos TPB.

Det intressanta i hela den här soppan är att till skillnad från andra fall där TPB varit inblandade så har inget olagligt gjorts. Ändå lyckas många framställa det så.

Medlem

Nu har jag aldrig hävdat att jag tycker att traditionell media följer de regler och normer som ändå finns utsatta av samhället.

Har heller aldrig hävdat att det är TPB som lagt upp materialet, men efter som att sidan är deras kan de ta bort om de så vill.

Och jo jag är väldigt intresserad av vad svaret hade varit om det handlade om någon av deras barn. Och tycker inte alls att den frågan är irrelevant då jag gärna hade velat försöka förstå ett sådant argument.

Denna diskussionen kan pågå i all evighet då vi kan vara överens om att vi inte är överens, alla har rätt till sin åsikt och nu har jag framfört min.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Prehn:

Nej, jag behöver inte kolla på de bilderna. Men även du borde inse att hela filen ligger där av fel anledning, tror inte de flesta tankat hem filen för att de vill starta en egen utredning, utan i rent underhållningssyfte villket gör att det blir helt bissart.
Barnporr t.ex finns över hela nätet och inget jag heller behöver titta på men som lik förbannat gör mig upprörd. Jag vet att skillnaden är att barnporr är olagligt, men det är även de mesta på piratebay så jag antar att man tagit en "moralisk" ståndpunkt där, eller?

Jag tittar på allt möjligt material jag snubblar på över nätet, jag tittar in på några sidor lite då och då för att se veckans skörd. Det är allehanda ocensurerade filmklipp från krig, nyhetsinslag, arkivfoto och "läckta" hemvideos - Mitt svar på varför jag utsätter mig för allt från avrättningar till trafikolyckor måste vara "Jag är nyfiken".

Jag tar inte särskilt illa vid mig och sånt som upprör mig undviker jag att se - exempelvis djurplågeri, det fixar jag inte.

Givetvis kollar jag inte på förbjudet material.

Är jag nu utpekad som "sjuk jävel" i din tillvaro? Om ditt svar är "ja" är jag lite nyfiken på varför.

Har aldrig påstått att du är en sjuk jävel, som jag sa, hade det handlat om ett protokoll hade det varit en sak, men efter som bilderna används av flera människor som underhållning tycker jag(och ja detta är min åsikt) att bilderna aldrig borde blivit offentliga och även nu när dom är det inte heller borde spridas, med respekt för de drabbade och familjen.

Medlem
Skrivet av Prehn:

Nu har jag aldrig hävdat att jag tycker att traditionell media följer de regler och normer som ändå finns utsatta av samhället.

Det var inte menat direkt mot dig. Jag lånade bara citatet för att visa på den dubbelmoral som media dras med.

Skrivet av Prehn:

Har heller aldrig hävdat att det är TPB som lagt upp materialet, men efter som att sidan är deras kan de ta bort om de så vill.

Visserligen kan de det men deras policy har alltid varit att de inte tar bort något som användarna lagt upp och sett i ett större perspektiv så tror jag det är bra om de håller på detta så länge som möjligt även om man i detta fall kan tycka att det är fel. Jag anser att eventuella problemet med bristande moral ligger några steg för TPB.

Skrivet av Prehn:

Och jo jag är väldigt intresserad av vad svaret hade varit om det handlade om någon av deras barn. Och tycker inte alls att den frågan är irrelevant då jag gärna hade velat försöka förstå ett sådant argument.

Det var bra att höra att du inte enbart är ute efter att smutskasta någon men jag håller ändå inte med. Jag tycker fortfarande frågan är irrelevant. Man kan ställa upp tusen scenarier med premisen "om det vore så och så" men att gräva ner sig i hypotetiska frågor som inte tillför något konkret känns onödigt.

Skrivet av Prehn:

Denna diskussionen kan pågå i all evighet då vi kan vara överens om att vi inte är överens, alla har rätt till sin åsikt och nu har jag framfört min.

Precis som du säger så är vi överens på den punkten. Jag kan också förstå varför du tycker som du gör, även om jag inte håller med.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Prehn:

Men nu är det ju så att det finns de som har barn och som vet hur det känns, måste du då vänta tills det sker dig innan du fattar att det känns förjävligt?

Och? Känslor ska inte styra vad som är tillgängligt eller vilka lagar vi har.

Citat:

Ett protokoll hade väl varit ok, men att lägga upp bilderna tycker jag är åt helvet, även om de är offentliga handlingar. Om människor vill ha de bilderna så kan dom väl för fan begära ut dom själva.

"Skivor går ju att köpa i affären, då kan man lika gärna gå dit och köpa dem istället för att ladda ner". Det är väl ungefär samma anledning där, det är enklare att hämta dem på Internet. Sen finns det självklart de som kollar på bilderna för att de tycker det är häftigt.

Citat:

I samhället finns en rad oskrivna regler som t.ex moral, empati etc. Något som du inte verkar bry dig det minsta om.

Den slutsatsen drar du utifrån vilka premisser?

Citat:

Om du sitter på en restaurang och äter och någon sitter mittemot dig och petar näsan sedan skjuter i väg snorbusen på dig så är det inte olagligt, däremot hade de flesta förstått att det är fel att göra, och det därför inte.

Och vad har det med allmänna obduktionsbilder att göra? FUP är en allmän handling som alla har rätt att hämta ut. Att bilderna finns i den är inte uppladdarens fel - det är åklagarens.

Säg nu, exakt vad är det som är fel med att ladda upp FUP?

Citat:

Som jag sa innan, bara för att man kan betyder inte det att man måste.

Det betyder inte heller att man ska låta bli.

Tycker inte att jag har någon skyldighet att förklara i detalj för dig vad jag tycker är fel med att ladda upp just den här FUP handlingen. Det hade varit skillnad på om det handlade om t.ex fortkörning eller något annat, men jag tycker på ett personligt plan inte att detta är ok.

Och ja jag tillhör kategorin som går ut och köper filmer, skivor och spel då jag vill ha sådana saker i en fysisk vara.

Och jag tycker att respekt , empati etc skall styra vissa lagar ja. Man baserar väl ändå en majoritet av alla de beslut man tar i vardagen genom att ställa< sig frågan vad man själv skulle tycka om saker och ting. Och jag brukar i regel känna efter vad som hade varit ok för mig innan jag fattar de flesta beslut, det är bla därför jag inte våldtar, själ etc. Och nej, jag säger inte att ni som tycker dessa handlingar är ok är våldtäcksmän eller tjuvar utan tog bara ett exempel på olika situationer som man baserar på vad man själv tycker är ok.

Konstigt är även att de flesta som verkar hänga på piratebay nu är så jävla måna om vad lagen säger.

Som sagt var, enbart mina åsikter och inte alls någon allsmäktig lag som jag anser att alla måste följa.

Medlem

jag tycker det är bra att vi kan ta del av sådan information.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

de va stämplade som offentliga handlingar, dvs. vi som är offentligheten har rätt till dom.
förstår inte riktigt problemet.
om det är någon som I DIN MENING GJORT FEL så är det ju åklagaren. att ett brott som fått så mycket plats i medierna så är det väl inte konstigt om man vill läsa om utredningen och åtalet?

Wörd, villm an ha yttrande frihet och offentlighets pricnipen så får man leva med konsekvenserna också.


signatur

P.L.U.R

Skriv svar