Immortals of Aveum-betygen spretar, snittet är mellanmjölkigt

Robot
Immortals of Aveum-betygen spretar, snittet är mellanmjölkigt

Ett spel för vissa, verkar det som.

#immortals-of-aveum

Medlem

Här tycker jag ändå att man får ta ett ansvar som recensent och ta i beaktning kraven på hårdvara som är helt befängda.

Hur man kan rekommendera detta spel när det uppenbarligen inte lagts tillräckligt med energi på optimering etc är inte okej.

Med detta sagt så förstår jag självfallet att man inte kan släppa spel där samtliga kan förväntas njuta av 4k@60Hz etc men man ska inte heller förväntas sitta på 7950x3d och 7900XTX, sjukt!

Medlem

Hurra! För mycket spel kommer nu iaf!

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Här tycker jag ändå att man får ta ett ansvar som recensent och ta i beaktning kraven på hårdvara som är helt befängda.

Hur man kan rekommendera detta spel när det uppenbarligen inte lagts tillräckligt med energi på optimering etc är inte okej.

Med detta sagt så förstår jag självfallet att man inte kan släppa spel där samtliga kan förväntas njuta av 4k@60Hz etc men man ska inte heller förväntas sitta på 7950x3d och 7900XTX, sjukt!

Det tycker jag verkligen inte man ska göra. Det ska inte betyda något om spelet kan bara köras på en 4090 och senaste proc och inget annat. Man recenserer spelet och hur det är inte vilken hårdvara som krävs som de satt

Vadå ska 2d pixelspel få högre betyg för de kräver mindre?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det tycker jag verkligen inte man ska göra. Det ska inte betyda något om spelet kan bara köras på en 4090 och senaste proc och inget annat. Man recenserer spelet och hur det är inte vilken hårdvara som krävs som de satt

Vadå ska 2d pixelspel få högre betyg för de kräver mindre?

Hur kom du fram till att 2d pixelspel ska få högre betyg? Genuint imponerad att det är din slutsats efter vad jag skrev.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Hur kom du fram till att 2d pixelspel ska få högre betyg? Genuint imponerad att det är din slutsats efter vad jag skrev.

Du tyckte att recensenter ska ta i beakting hur mycket spelet kräver av hårdvaran?
Om du inte mena det så ber jag om förlåtelse och kan du förklara vad du mena istället?

Medlem

Gameplay ser rätt roligt ut men det skriker ändå ”reabacksspel”. Höst- eller vinterrean på Steam är det nog som gäller.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Skrivet av Jönsen:

För att du i din första kommentar skriver att man som recensent bör beakta spelets hårdvarukrav när man betygsätter spelet och redigera spelets betyg efter det. D.v.s. om kraven är för höga är spelet dåligt optimerat och då ska det dra ner betyget.
Vilket lätt skulle kunna tolkas som att om spelet inte kräver bra hårdvara kommer det i grunden kunna få ett högre betyg för det finns färre parametrar som kan dra ner betyget. Du kanske inte ser det själv i din kommentar men den kan väldigt lätt tolkas så.
Är du imponerad över mina slutsatser också nu?

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Karmak:

Du tyckte att recensenter ska ta i beakting hur mycket spelet kräver av hårdvaran?
Om du inte mena det så ber jag om förlåtelse och kan du förklara vad du mena istället?

inget spel idag ska KRÄVA ett 3090 för att rulla på bra på medium. gör det det så är det uppenbart dåligt optimerat, och dålig optimering ska beaktas när man sätter betyg.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

För att du i din första kommentar skriver att man som recensent bör beakta spelets hårdvarukrav när man betygsätter spelet och redigera spelets betyg efter det. D.v.s. om kraven är för höga är spelet dåligt optimerat och då ska det dra ner betyget.
Vilket lätt skulle kunna tolkas som att om spelet inte kräver bra hårdvara kommer det i grunden kunna få ett högre betyg för det finns färre parametrar som kan dra ner betyget. Du kanske inte ser det själv i din kommentar men den kan väldigt lätt tolkas så.

Tycker det är ganska uppenbart i sammanhanget att det handlar om att ta optimering i akt vid recension.
Så om man kräver t.ex ett 3090 för medel inställning för ett spel som ser ut som lite senare last gen så är det något som är fel och bör reflekters i betyget.

Medlem

Såg rätt kul ut, hade helt missat det här, blir till att beställa bums.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Skrivet av OAKTHYR:

Jag menar precis det jag skrev "Hur man kan rekommendera detta spel när det uppenbarligen inte lagts tillräckligt med energi på optimering etc är inte okej.".

Självklart är detta endast min åsikt och tycker ni annorlunda så är det upp till er. Men jag ska förtydliga vad jag menar.

Recensioner är avsett för potentiella konsumenter och då tycker jag att man får ta helheten i beaktning. Som exempel gav gamereactor spelet en 7a samtidigt som de gav minus pga "daterat visuellt". Detta, enligt mig, är inte okej om man har kravställt Ultra med RTX 4090/7900 XTX och i9 13900KS/R9 7950x3d. Helt bisarrt. Men smaken är såklart som baken.

Tillägg: Självklart kan man ha sådana krav på Ultra men då ska det väl ändå rimligtvis speglas i spelet?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag menar precis det jag skrev "Hur man kan rekommendera detta spel när det uppenbarligen inte lagts tillräckligt med energi på optimering etc är inte okej.".

Självklart är detta endast min åsikt och tycker ni annorlunda så är det upp till er. Men jag ska förtydliga vad jag menar.

Recensioner är avsett för potentiella konsumenter och då tycker jag att man får ta helheten i beaktning. Som exempel gav gamereactor spelet en 7a samtidigt som de gav minus pga "daterat visuellt". Detta, enligt mig, är inte okej om man har kravställt Ultra med RTX 4090/7900 XTX och i9 13900KS/R9 7950x3d. Helt bisarrt. Men smaken är såklart som baken.

Tillägg: Självklart kan man ha sådana krav på Ultra men då ska det väl ändå rimligtvis speglas i spelet?

För det första vill jag bara be om ursäkt att jag var lite konfrontativ i mitt förra inlägg. Jag tyckte att kommentaren "Hur kom du fram till att 2d pixelspel ska få högre betyg? Genuint imponerad att det är din slutsats efter vad jag skrev." var lite nedlåtande och råkade hoppa in i försvarsläge. Fel av mig.

Även om jag inte håller med dig får du givetvis ha din åsikt. Jag tycker att man kan rekomendera ett spel även om det inte funkar felfritt på all hårdvara. Cyberpunk är ju i grunden ett stabilt spel i grunden trots att det funkade halvbra vi release. Det hade varit konstigt att säga till folk att undvika spelet pga. dålig optimering. Däremot kan man nämna att spelet i nuvarande form inte är bra optimerat och kan leda till problem för vissa.

Som sagt, ber om ursäkt för min taskiga attityd i förra kommentaren. Hoppas du får en fin helg!

signatur

PSN: OAKTHYR

1
Skriv svar