Starfield (1 av 2)

Medlem

20 timmar in och 5/5 just nu.

Medlem

Nu är Starfield fortfarande i tidigt betastadie, men ändå, lite kul att de jobbat 25 år på det här.

Medlem

Lirat 10 tim, skulle kunna ha världens utlägg om varför jag inte vill fortsätta. Men jag gör det enkelt, det är inte roligt. Efter BG3 magin känner jag bara total tomhet när man lirar Starfield.

Ångrar att man förbokade.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Bra recension har samma upplevelser, jävligt skoj helt enkelt, helt sjukt mycket att göra, 5/5 efter 15tim

Medlem
Skrivet av Nimin:

Massa menyer och taskig prestanda i förhållande till hur det ser ut lär väl sänka betyget lite.

En genuin fråga men vilka är alla dessa menyer? Har sett flera stycken anmärka på det.

Visst kan jag tycka att hantera menyerna kan vara lite haltande i varje fall på PC, vilket inte är en nyhet för Bethesda, men just antalet etc är väl fullkomligt normalt?

Angående betyg etc, för mig är det en stark 4/5 i dagsläget och har svårt att se att det ska ändra sig något nämnvärt då jag kommit en bit.

Medlem

"Allra mest söker jag svaret på frågan som Starfield ställt sedan början: vad finns där ute?"

Fast travel sedan är det löst. Inlevelsen är försummad. Det som No mans sky lyckades så bra med. DVS sätta sig i ett rymdskepp och bränna ut i atmosfären och känna frihet. Har man totalt missat här. Kommer på mig själv ganska snabbt med att -ofrivilligt- strunta i hur saker och ting ser ut eftersom det räcker med att trycka på en knapp för att komma dit man vill.

Maken till livlöst spel har jag inte varit med om. 2011 släpptes Skyrim och NPCerna är lika döda nu som då.

Dyrt, livlöst och grafiskt dåligt.
NPCer som flyter runt i luften samt vissa som glider fram istället för att gå. Nej, man borde kunna begära mer med tanke på storleken, tiden man har spenderat samt budget hos utvecklingsteamet.
Meeen, gissar på ett finfint betyg från FZ.

Bör även tilläggas att jag lirar på ett 4090 och har inga problem hårdvarumässigt.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det här är det enda spelet som har gjort att jag faktiskt överväger att köpa Xbox eller PC. Men samtidigt känns det vansinnigt att lägga 5 tusen eller mer för ett spel. Jag får helt enkelt vänta några år till tills min PC helt gett upp och jag med gott samvete kan köpa en ny.

Tack för en välskriven delrecension.

Vad har du för specs på din PC idag om man får fråga?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Lirat 10 tim, skulle kunna ha världens utlägg om varför jag inte vill fortsätta. Men jag gör det enkelt, det är inte roligt. Efter BG3 magin känner jag bara total tomhet när man lirar Starfield.

Ångrar att man förbokade.

Nej men berätta lite! Är viktigt för oss andra som inte köpt än men som känner samma känsla i magen, en känsla av tomt, platt och meningslöst.


signatur

Memento Mori

Medlem

Redfall verkar vara bättre än starfield

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

"Allra mest söker jag svaret på frågan som Starfield ställt sedan början: vad finns där ute?"

Fasttravel sedan är det löst. Inlevelsen är försummad. Det som No mans sky lyckades så bra med. DVS sätta sig i ett rymdskepp och bränna ut i atmosfären och känna frihet. Har man totalt missat här. Kommer på mig själv ganska snabbt med att -ofrivilligt- strunta i hur saker och ting ser ut eftersom det räcker med att trycka på en knapp för att komma dit man vill.

Maken till livlöst spel har jag inte varit med om. 2011 släpptes Skyrim och NPCerna är lika döda nu som då.

Dyrt, livlöst och grafiskt dåligt. Nej, man borde kunna begära mer med tanke på storleken hos utvecklingsteamen.

Spännande, jag skulle säga precis tvärtom att Starfield lyckas godkänt med det som NMS misslyckas så kapitalt med. Än idag känner jag att det är bland det mest tomma, livlösa och långtråkiga man kan spela. Ett spel som till en början inte innehöll NPCer man kunde kommunicera med överhuvudtaget. Ett spel som i praktiken inte innehöll egentliga quests eller uppgifter alls. Sen har de definitivt gjort det bättre med åren, och visst finns ljusglimtar även där.

Visst är det mer sömlöst och större, men kvantitet är inte detsamma som kvalitet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

"Allra mest söker jag svaret på frågan som Starfield ställt sedan början: vad finns där ute?"

Fasttravel sedan är det löst. Inlevelsen är försummad. Det som No mans sky lyckades så bra med. DVS sätta sig i ett rymdskepp och bränna ut i atmosfären och känna frihet. Har man totalt missat här. Kommer på mig själv ganska snabbt med att -ofrivilligt- strunta i hur saker och ting ser ut eftersom det räcker med att trycka på en knapp för att komma dit man vill.

Maken till livlöst spel har jag inte varit med om. 2011 släpptes Skyrim och NPCerna är lika döda nu som då.

Dyrt, livlöst och grafiskt dåligt. Nej, man borde kunna begära mer med tanke på storleken hos utvecklingsteamen.

Jo, det här är Space Fast Travel The Game.
Har inte kört No mans sky sen det kom men kört lite Star Citizen inför releasen av detta.
Och just när man lyfter med skeppet och bränner upp genom atmosfären och ut i rymden sömlöst bidrar så mycket till känslan.
Här klipper man bort så mycket av det med fast travel och på sin höjd nån cutscene.

Sen tycker jag spelet ändå är sjukt mysigt att bara spendera tid i.
Men det tappar helt klart ett betygsnäpp pga inlevelsen som bryts när man kan stå på en planet och sen med några knapptryck stå i en stad i ett helt annat solsystem 2 sekunder senare.
Det är ingen idé att göra det stegvis heller. Att lyfta med skeppet, hoppa genom hyperspace och landa. Det är bara fler knapptryckningar för att uppnå samma sak. Inget aktivt flygande.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

https://www.youtube.com/watch?v=bBrBu7BxaAg

Nu är Starfield fortfarande i tidigt betastadie, men ändå, lite kul att de jobbat 25 år på det här.

Slänger in denna

Man kan ju knappast tro det är 8 år emellan spelen...

Medlem

Jag brukar ta alla recensioner med en nypa salt. Inget spel är perfekt och det finns ofta saker att kritisera, sen får man avgöra om det är något man personligen stör sig på eller inte.

Men är alltid skeptisk till överdrivet bra eller dåliga recensioner. Kollade på metacritic och flera har gett spelet 100/100 och det är enligt mig ett betyg man endast ger till årtiondets bästa spel. Endast legendariska nästintill felfria spel på alla områden som story gameplay ljud grafik mm ska få ett sånt betyg.

Kanske tex RDR2 förtjänar 100/100 men av det jag sett och läst så är jag övertygad om att Starfield inte förtjänar ett sådant legendariskt betyg, det betyder ju inte att spelet är dåligt heller.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Men är alltid skeptisk till överdrivet bra eller dåliga recensioner. Kollade på metacritic och flera har gett spelet 100/100 och det är enligt mig ett betyg man endast ger till årtiondets bästa spel. Endast legendariska nästintill felfria spel på alla områden som story gameplay ljud grafik mm ska få ett sånt betyg.

Du får tänka på att Metacritic "översätter" ett betyg som 5/5 till 100/100.

En sajts maxbetyg blir 100/100 oavsett vilken skala som används.

Medlem

Jag har haft fantastiskt roligt med Starfield, några performance problems har jag inte haft, dock har jag inte en brödrost med tillhörande monitor så troligtvis därför, flyter på i runt 120fps på 1440p med allt i ultra. Spelet i sig är fantastiskt, lite QoL grejer har jag dock fixat med mods från nexus, som det där vidrigt gröna filtret de slängt på överallt.

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

"Allra mest söker jag svaret på frågan som Starfield ställt sedan början: vad finns där ute?"

Fast travel sedan är det löst. Inlevelsen är försummad. Det som No mans sky lyckades så bra med. DVS sätta sig i ett rymdskepp och bränna ut i atmosfären och känna frihet. Har man totalt missat här. Kommer på mig själv ganska snabbt med att -ofrivilligt- strunta i hur saker och ting ser ut eftersom det räcker med att trycka på en knapp för att komma dit man vill.

Maken till livlöst spel har jag inte varit med om. 2011 släpptes Skyrim och NPCerna är lika döda nu som då.

Dyrt, livlöst och grafiskt dåligt.
NPCer som flyter runt i luften samt vissa som glider fram istället för att gå. Nej, man borde kunna begära mer med tanke på storleken, tiden man har spenderat samt budget hos utvecklingsteamet.
Meeen, gissar på ett finfint betyg från FZ.

Bör även tilläggas att jag lirar på ett 4090 och har inga problem hårdvarumässigt.

Frågan är om du vill skippa fast travel i StarField?

Anledningen till att No Mans Sky funkar är att det är nedskalat, mindre avstånd mellan planeter osv. Det tar bara minuter att åka emellan planeter. StarField är mer semi-realistiskt och tar du bort fast travel så får du istället kanske sitta och vänta i timmar medan dit skepp tar dig till planeten bredvid. Vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta att åka emellan planetsystem.

Medlem

Har spelat kanske 15 timmar nu, spelet har så otroligt många problem. Men fan det är ändå så himla bra, jag tänkte försöka lägga mig innan 11 igår, slutade att jag satt och lirade till 1 på natten bara för jag glömde bort tiden helt. Det uppslukar en i sann Bethesda-anda.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Snälla, en 5:a. Annars väntar jag med köp.

Varför kan du inte köpa spelet om det inte blir 5/5? Eller är det bara här du tänker då, för det finns väl flera sidor som inte gett det "100%"?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nu är jag inte mycket för grafik, jag spelar gärna retro/indie/gamla-spel, MEN varför har spelet så höga krav på grafikkorten?
IMHO tycker jag inte spelet ser särskilt imponerande ut grafiskt. Jag har dock kollat begränsat på game-play för att inte spoila, så måhända är det något jag inte greppat.

Så helt sonika, varför så höga prestanda-krav på ett spel som ser ganska daterat ut grafiskt?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Frågan är om du vill skippa fast travel i StarField?

Anledningen till att No Mans Sky funkar är att det är nedskalat, mindre avstånd mellan planeter osv. Det tar bara minuter att åka emellan planeter. StarField är mer semi-realistiskt och tar du bort fast travel så får du istället kanske sitta och vänta i timmar medan dit skepp tar dig till planeten bredvid. Vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta att åka emellan planetsystem.

Nej, jag vill inte skippa det och samtidigt vill jag inte ha det. Med andra ord är det är inte en optimal lösning som de har skapat vilket är en av de många saker jag tycker är trist då jag sett fram mot spelet.

Medlem

Sluta förboka och vägra FOMO så kan spelföretag sluta göra medelmåttiga spel som säljs för 70$+. Det är ni som uppmuntrar dem att fortsätta släppa ofärdiga produkter.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Nu är jag inte mycket för grafik, jag spelar gärna retro/indie/gamla-spel, MEN varför har spelet så höga krav på grafikkorten?
IMHO tycker jag inte spelet ser särskilt imponerande ut grafiskt. Jag har dock kollat begränsat på game-play för att inte spoila, så måhända är det något jag inte greppat.

Så helt sonika, varför så höga prestanda-krav på ett spel som ser ganska daterat ut grafiskt?

Jag tycker det är enormt vackert, dock känns lite tomt ibland och karaktärer är inte Bethesdas starka sida.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej men berätta lite! Är viktigt för oss andra som inte köpt än men som känner samma känsla i magen, en känsla av tomt, platt och meningslöst.

Tyvärr så börjar detta bli intressant efter 10 - 20 timmar. Det är faktiskt synd. Men jsg höll fast vid det. Nu älskar jag spelet. Men alla tycker olika..om 1 säger att det är bäst och en annan säger att det är dåligt. Vad gör man då. Kolla gameplay clip på youtube och bilda dig en egen uppfattning.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag är 20-25 timmar in i spelet och för mig är det här 11/10 i betyg. Det är väldigt lite av den kritik folk rapar som ett jäkla mantra som jag håller med om. Tjatet om att det inte är seamless som no mans sky tex. Hade spelet haft det upplägget så visst det hade varit lite imponerande. I alla fall de första 20 gångerna man lämnar en planet. Men efter uppdrag 100 så skulle det bli jävligt tradigt.. precis som i no mans sky. Föredrar det här upplägget alla dagar i veckan.

Jag växlar mellan att köra på pc och Series X. Snyggare och bättre framerate på PC då jag kör på ett 4070Ti. Men jag stör mig mycket mindre på xboxens 30fps än jag trodde. Det är liksom 30fps utan lagg i styrningen. Svårt att förklara men jag är normalt allergisk mot 30 men här fungerar det bra.

Inte en enda bugg har jag stött på som på något sätt förstört spelupplevelsen. Visst någon av ens medhjälpare har blockerat vägen för mig några gånger men det har gått att komma förbi relativt snabbt. En förberedelse har fastnat i någon stängd dörr. Men that's it typ. Klart det finns buggar. Men för mig som jobbat med IT hela livet så är jag av uppfattningen att folk som gnäller över buggar är samma personer som kommer in till IT supporten och argt gnäller över "PROBLEM MED DATAN" när det i själva verket är de som inte fattar hur saker fungerar.

Jag talar bara för mig själv men för mig är spelet EXAKT så bra som jag hoppades och om jag kommer ha ett annat årets spel vid summeringen av 2023 så kommer jag äta min musmatta med senap (jag hatar senap)

Man får ju ge dig att dina krav inte är orimliga om du kallar detta spel ett mästerverk!:)

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Spännande, jag skulle säga precis tvärtom att Starfield lyckas godkänt med det som NMS misslyckas så kapitalt med. Än idag känner jag att det är bland det mest tomma, livlösa och långtråkiga man kan spela. Ett spel som till en början inte innehöll NPCer man kunde kommunicera med överhuvudtaget. Ett spel som i praktiken inte innehöll egentliga quests eller uppgifter alls. Sen har de definitivt gjort det bättre med åren, och visst finns ljusglimtar även där.

Visst är det mer sömlöst och större, men kvantitet är inte detsamma som kvalitet.

Håller med kvaliten på starfield när man landar på en måne eller tittar på soluppgången på mars i starfield, känslan att man kanske är på en annan planet har dom lyckats med tycker jag.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

https://www.youtube.com/watch?v=bBrBu7BxaAg

Nu är Starfield fortfarande i tidigt betastadie, men ändå, lite kul att de jobbat 25 år på det här.

Det är lite roligt hur otroligt mycket skit Cyberpunk fick för detta kontra vad Starfield får just nu😅

Skrivet av noreason:

Slänger in denna

https://www.youtube.com/watch?v=0pQNzmas4PQ

Man kan ju knappast tro det är 8 år emellan spelen...

Va i helvete?😅

Inaktiv

Tackar gud för Steams refund policy att man kan lämna tillbaka efter 10h. Kämpade hårt för att tycka om det, men blev bara mer och mer frustrerad. Känns riktigt gammalt.
Vill inte betala 1200 spänn för detta.

Måste ju säga att de lyckats hypa upp spelet ordentligt.
Upplever spelet som den största vattendelaren på väldigt länge. Känns som majoriteten av recensenter är köpta i jämförelse med vad jag upplevde. 😁

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Tackar gud för Steams refund policy att man kan lämna tillbaka efter 10h. Kämpade hårt för att tycka om det, men blev bara mer och mer frustrerad. Känns riktigt gammalt.
Vill inte betala 1200 spänn för detta.

Måste ju säga att de lyckats hypa upp spelet ordentligt.
Upplever spelet som den största vattendelaren på väldigt länge. Känns som majoriteten av recensenter är köpta i jämförelse med vad jag upplevde. 😁

Är det inte två timmar som gäller?

Avstängd
Skrivet av noreason:

Slänger in denna

https://www.youtube.com/watch?v=0pQNzmas4PQ

Man kan ju knappast tro det är 8 år emellan spelen...

Det där kan väl ändå inte vara på riktigt, eller? Är det verkligen så jäkla mycket sämre texturer, fysik och grafiskdesign i Starfield? Sjukt.


signatur

Fattar inte varför jag alltid är så öm och har så svårt att gå :(

Inaktiv
Skrivet av Lolflakes:

Är det inte två timmar som gäller?

Bara efter spelet har släppts.

Skriv svar