Varför kan bara vissa utvecklare nu släppa färdiga spel?

Medlem
Varför kan bara vissa utvecklare nu släppa färdiga spel?

Förr så var det bara att slänga in spelet i konsolen och spela. Spelet funkade och var spelklart helt enkelt.
God of War Ragnarök är inte litet, och det är snyggt. Det funkade utan stor uppdatering. Breath of the Wild också. De försenade det väl just för att putsa på det. Sånt gillar man.
Men många spel nu måste patchas med gigantiska uppdateringar.
Jag gillar inte det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av scaryfoot:

Förr så var det bara att slänga in spelet i konsolen och spela. Spelet funkade och var spelklart helt enkelt.
God of War Ragnarök är inte litet, och det är snyggt. Det funkade utan stor uppdatering. Breath of the Wild också. De försenade det väl just för att putsa på det. Sånt gillar man.
Men många spel nu måste patchas med gigantiska uppdateringar.
Jag gillar inte det.

När det kommer till AA och AAA skulle jag nog säga det handlar om att de inte får tillräckligt med tid. Utvecklarna vill verkligen inte släppa trasiga spel men de som investerar i företaget vill ha ut spelet så fort som möjligt så de förhoppningsvis kan tjäna pengar med investeringen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

När det kommer till AA och AAA skulle jag nog säga det handlar om att de inte får tillräckligt med tid. Utvecklarna vill verkligen inte släppa trasiga spel men de som investerar i företaget vill ha ut spelet så fort som möjligt så de förhoppningsvis kan tjäna pengar med investeringen.

Tråkig utveckling. Undrar om de flesta spelarna hellre väntar längre och får ett spel som funkar?

Moderator | Testpilot
Skrivet av scaryfoot:

Tråkig utveckling. Undrar om de flesta spelarna hellre väntar längre och får ett spel som funkar?

Ja självklart.

Sedan handlar det nog om dålig planering också från utvecklarens sida, det kan man inte ta ifrån. Det måste givetvis vara en bra balansgång mellan att tillgodose investerarna men också ha en bra plan som de faktiskt kan genomföra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av scaryfoot:

Förr så var det bara att slänga in spelet i konsolen och spela. Spelet funkade och var spelklart helt enkelt.
God of War Ragnarök är inte litet, och det är snyggt. Det funkade utan stor uppdatering. Breath of the Wild också. De försenade det väl just för att putsa på det. Sånt gillar man.
Men många spel nu måste patchas med gigantiska uppdateringar.
Jag gillar inte det.

Säkert en ekonomisk fråga för en del, också olika mycket press från ledningshåll. Nintendo har ju friheten att kunna skjuta upp ett spel ett år för lite extra finlir, medan "liten utvecklare" med "stor utgivare" kan pressas på ett annat sätt. Men håller med: man gillar när spel skjuts upp för finlir.

Förut (innan patchernas tid) var ju utvecklare tvingade att släppa färdiga spel. Patcher kommer med stora fördelar, men utvecklare kan också kosta på sig att vara lite mer slappa.


signatur

En Bamseponny av folket

KoP
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Förr så var det bara att slänga in spelet i konsolen och spela. Spelet funkade och var spelklart helt enkelt.
God of War Ragnarök är inte litet, och det är snyggt. Det funkade utan stor uppdatering. Breath of the Wild också. De försenade det väl just för att putsa på det. Sånt gillar man.
Men många spel nu måste patchas med gigantiska uppdateringar.
Jag gillar inte det.

Kan komma att tänka på minst 2 exempel på ofärdiga spel ifrån förr i tiden (på den tiden då spel kom på kassettband) vilket var värre då det inte bara var att patcha spelet.

Robocop på C64 har dom sonika struntat i att göra klart efter bana 3 eller 4 vilket dom löste genom att göra föregående bana så pass svår att dom flesta spelare inte lyckades komma vidare. 😂

Och sen har vi ett rpg spel (har glömt vad det hette men också på C64) där dom helt missade att göra så att en dörr går att öppna, vilket resulterar i att man inte kan ta sig vidare och klara av spelet.

Så vette 17 om allt var bätte förr. 🙂

Medlem
Skrivet av KoP:

Kan komma att tänka på minst 2 exempel på ofärdiga spel ifrån förr i tiden (på den tiden då spel kom på kassettband) vilket var värre då det inte bara var att patcha spelet.

Robocop på C64 har dom sonika struntat i att göra klart efter bana 3 eller 4 vilket dom löste genom att göra föregående bana så pass svår att dom flesta spelare inte lyckades komma vidare. 😂

Och sen har vi ett rpg spel (har glömt vad det hette men också på C64) där dom helt missade att göra så att en dörr går att öppna, vilket resulterar i att man inte kan ta sig vidare och klara av spelet.

Så vette 17 om allt var bätte förr. 🙂

Jag har bara haft ett spel som inte borde ha släppts i det skicket. Max Payne till PS2. Alla andra spel jag spelat sen 1998 på Playstation 1-3, Saturn, N64, Wii, 360 och Dreamcast funkade.
Så nog var det bättre förr.

Medlem

Den här frågan ställde man för 10 & 20år sen också.
Det är inget nytt fenomen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Tråkig utveckling. Undrar om de flesta spelarna hellre väntar längre och får ett spel som funkar?

Njae, många spelare vill ha spelen så tidigt som det bara går därav fenomenet "early access"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Den här frågan ställde man för 10 & 20år sen också.
Det är inget nytt fenomen

Jag har spelat på konsol regelbundet i över 25 år. Jag har inte varit med om att det var såhär tidigare, med så stora uppdateringar och halvfärdiga spel.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har spelat på konsol regelbundet i över 25 år. Jag har inte varit med om att det var såhär tidigare, med så stora uppdateringar och halvfärdiga spel.

Ok du har väll haft extremt tur då eller så minns du bara inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är dock otroligt stor skillnad i komplexitet på spel idag mot förr, i många fall är det omöjligt att testa alla möjliga saker.

Vissa släpp är ju under all kritik och beror nog på stress och krav, men är skitsvårt att testa allt och garantera buggfritt spel till rimlig tid och budget


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Det är dock otroligt stor skillnad i komplexitet på spel idag mot förr, i många fall är det omöjligt att testa alla möjliga saker.

Vissa släpp är ju under all kritik och beror nog på stress och krav, men är skitsvårt att testa allt och garantera buggfritt spel till rimlig tid och budget

Så i ditt tycke är det ok att göra ett stort spelprojekt och sedan får användarna hitta buggarna/felen?
Lite som att producera en stor film och sedan har man massa uppenbara fel som pubiken får ordna i efterhand?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skribent
Skrivet av KoP:

Kan komma att tänka på minst 2 exempel på ofärdiga spel ifrån förr i tiden (på den tiden då spel kom på kassettband) vilket var värre då det inte bara var att patcha spelet.

Robocop på C64 har dom sonika struntat i att göra klart efter bana 3 eller 4 vilket dom löste genom att göra föregående bana så pass svår att dom flesta spelare inte lyckades komma vidare. 😂

Och sen har vi ett rpg spel (har glömt vad det hette men också på C64) där dom helt missade att göra så att en dörr går att öppna, vilket resulterar i att man inte kan ta sig vidare och klara av spelet.

Så vette 17 om allt var bätte förr. 🙂

Jag tror vi faktiskt var mer toleranta mot ofärdiga produkter för att vi visste inte bättre. Castlevaina 2 måste ju anses som ett ofärdigt spel när man idag ser det med perspektiv. Det fanns ju då heller inget internet och skriva av sig om alla problem.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Så i ditt tycke är det ok att göra ett stort spelprojekt och sedan får användarna hitta buggarna/felen?
Lite som att producera en stor film och sedan har man massa uppenbara fel som pubiken får ordna i efterhand?

Baksidan med internet och såna här forum är att allt ska klagas på. Även om det är superbra spel och filmer så hittar folk saker att gnälla på.
Ska jag säga... Men jag tycker det är anmärkningsvärt med hur spelen ser ut nu.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Det är dock otroligt stor skillnad i komplexitet på spel idag mot förr, i många fall är det omöjligt att testa alla möjliga saker.

Vissa släpp är ju under all kritik och beror nog på stress och krav, men är skitsvårt att testa allt och garantera buggfritt spel till rimlig tid och budget

Ja, jag är nog en bakåtsträvare och too old for this shit. Saknar tiden med Playstation, allt var enklare och det var en speciell känsla med spelen då. Nu ska spelen vara övermatade och det viktigaste är grafiken.

Medlem

Ja man blir besviken om man köper nya AAA spel om dom är trasiga osv. Man betalar ju endå ett "premiumpris" idag.
Men som sagt inget nytt, AAA industrin har till stora delar gjort det till standard att man förbokar och får extra prylar eller tidigare datum.
Sen släpps spelet mer eller mindre trasigt och sen ska det patchas.

Jag köper otroligt sällan spel som kostar ens 500kr då känns det mer accepterat. Mindre studios är ofta mer tydlig vad som sker före och efter officiell release.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

De som gjorde Ragnarök hade nog också tidspress på sig och förväntningar att leverera, efter succéen med God of War. De lyckades släppa ett spel som inte krävde update på 100 fucking GB. Jedi Survivor, 700 spänn för ett spel som ofta såg konstigt ut, ibland undrade jag om det var ett skrotat PS3-spel. Spider-Man 2 verkar också kräva nåt liknande.
Vad är det som händer?

Nintendo och Santa Monica kanske har bättre utvecklare?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

De som gjorde Ragnarök hade nog också tidspress på sig och förväntningar att leverera, efter succéen med God of War. De lyckades släppa ett spel som inte krävde update på 100 fucking GB. Jedi Survivor, 700 spänn för ett spel som ofta såg konstigt ut, ibland undrade jag om det var ett skrotat PS3-spel. Spider-Man verkar också kräva nåt liknande.
Vad är det som händer?

Nintendo och Santa Monica kanske har bättre utvecklare?

From Software kan jag också fortfarande lita på till 100%. BG3 var också en frisk fläkt där jag kunde klara ut spelet under patcharnars gång, märkte inte av så mycket buggar.

Kör nu också Lies of P, otroligt mysigt spel som lyckats fånga souls-känslan helt fenomenalt.

Diablo 4.... alltså vadfan. Ge mig tillbaka den tusenlappen...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

From Software kan jag också fortfarande lita på till 100%. BG3 var också en frisk fläkt där jag kunde klara ut spelet under patcharnars gång, märkte inte av så mycket buggar.

Kör nu också Lies of P, otroligt mysigt spel som lyckats fånga souls-känslan helt fenomenalt.

Diablo 4.... alltså vadfan. Ge mig tillbaka den tusenlappen...

Jag har spelat Sekiro och minns inte att det krävdes en update. Det var till PS4 dock, men testat lite Elden Ring. Inte mitt, men tror inte brorsan behövde ladda ner en update för att kunna spela. Det verkar vara ett stort spel.

Medlem

Ibland blir jag lite förvånad, speciellt i fallet av Payday3 just nu, matchmaking är mer eller mindre trasigt osv, i ett spel som förväntas mjölka DLC i flera år framöver så borde väll first impressions vara sjukt viktigt. borde vara värt att delaya det ett litet tag för att i längden tjäna mer.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Så i ditt tycke är det ok att göra ett stort spelprojekt och sedan får användarna hitta buggarna/felen?
Lite som att producera en stor film och sedan har man massa uppenbara fel som pubiken får ordna i efterhand?

Det var inte det jag sa, du tror väl inte att dom släpper ett spel helt utan att testa mer än en gång?

Testning är garanterat en väldigt stor del av spelutveckling, men spelutveckling är också som sagt extremt komplext och att man ska testa varenda möjligt scenario är skitsvårt så jag har förståelse för att saker slinker igenom.

Kan rekommera dig att titta på denna från Sakurai bakom smash bros som går igenom ämnet


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag är nog en bakåtsträvare och too old for this shit. Saknar tiden med Playstation, allt var enklare och det var en speciell känsla med spelen då. Nu ska spelen vara övermatade och det viktigaste är grafiken.

Asså en rimlig förväntan är ju att en produkt man köper är komplett och fungerar.

Sen även om grafiken i sig är avancerad eller inte så har spel idag så otroligt många möjligheter och värden och scenarion som om man skulle ta fram alla möjliga permutationer och be någon testa alla så inser man snabbt att det kan bli en överväldigande stor siffra.

Kolla gärna videon jag la i svar till en annan


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Asså en rimlig förväntan är ju att en produkt man köper är komplett och fungerar.

Sen även om grafiken i sig är avancerad eller inte så har spel idag så otroligt många möjligheter och värden och scenarion som om man skulle ta fram alla möjliga permutationer och be någon testa alla så inser man snabbt att det kan bli en överväldigande stor siffra.

Kolla gärna videon jag la i svar till en annan

Intressant video. Ja, jag känner att spel nu är för övermatade med en massa onödigt tjafs. Det var bättre förr

Medlem

Spel var trasiga förr också, men man brukar minnas med nostalgibrillor. Sen var spel mycket simplare förr också, vilket innebär färre potentiella buggar. Ju mer komplexa spel blir, desto mer kan gå fel. Jag ser fram mot hur AI kan hjälpa till att testa spel, tror det kommer explodera och bli en enorm hjälp då en AI kan prova "allt".

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Förr så var det bara att slänga in spelet i konsolen och spela. Spelet funkade och var spelklart helt enkelt.
God of War Ragnarök är inte litet, och det är snyggt. Det funkade utan stor uppdatering. Breath of the Wild också. De försenade det väl just för att putsa på det. Sånt gillar man.
Men många spel nu måste patchas med gigantiska uppdateringar.
Jag gillar inte det.

Just de exemplen du tar upp är ju två första parts-spel som är väldigt viktiga för Sony respektive Nintendo. Så där tvekar de nog inte på att försena för att spelen ska släppas så bra som möjligt.

Medlem

Den här diskussionen påminner mig om tiden man köpte PC Gamer och Incite PC Games tidningar och fick med skivor med inte bara demos utan även patchar till spel. Så när man skulle installera om spel satt man och bläddrade igenom sida demo skivor efter rätt patchar och hoppades på att kunna hitta den senaste.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har spelat Sekiro och minns inte att det krävdes en update. Det var till PS4 dock, men testat lite Elden Ring. Inte mitt, men tror inte brorsan behövde ladda ner en update för att kunna spela. Det verkar vara ett stort spel.

Det stämmer inte, det har släppta ett antal patchar till Elden Ring. Spelet flöt inte tilfredställande för väldigt många, det led av nån sorts microstutter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämmer inte, det har släppta ett antal patchar till Elden Ring. Spelet flöt inte tilfredställande för väldigt många, det led av nån sorts microstutter.

Ok, men det var inte som med Cyberpunk och Jedi Survivor, man kunde spela en stund, sen var man tvungen att ladda ner fucking 40 GB eller 100 GB för att kunna spela vidare?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Den här diskussionen påminner mig om tiden man köpte PC Gamer och Incite PC Games tidningar och fick med skivor med inte bara demos utan även patchar till spel. Så när man skulle installera om spel satt man och bläddrade igenom sida demo skivor efter rätt patchar och hoppades på att kunna hitta den senaste.

Haha just det! Det hade jag helt glömt att det fanns på dom! Så besvärligt det var förr haha.

Även om vissa spel(många?) funkade bättre förr av många olika anledningar, men sen gör vissa massor med bra arbete på spel efter släpp idag. Se på No mans Sky? Nu finns det massor med nya coola features som dom släppt helt gratis under alla år.

Cyberpunk 2077 som släppte sin 2.0 patch igår som ändrar skills och lite andra saker i spelet för alla som köpt spelet tidigare.

Så har man inte bråttom att spela spelen direkt när dom släpps kan man ofta få en bättre upplevelse än man ofta fick förr. Att ladda ner patches osv stör mig inte nämnvärt då man ändå har en relativt bra uppkoppling idag.

12
Skriv svar