Xbox One fyller 10 år i dag

Robot
Xbox One fyller 10 år i dag

Eller nio år och cirka två månader här i Sverige.

#microsoft, #xbox-one


Medlem

Trevlig konsol men en besvikelse efter Xbox360 som, enligt mig, var fullständigt fantastisk! Nu med Series har de hittat tillbaka till viss del men de har fortfarande inte lyckats nå upp till 360 (Halo3, Gears of war, Mass effect, Dragon age, Bioshock osv osv) tycker jag.

Medlem

Hade glömt att det tog så lång tid för den att komma till Sverige. Det var märkliga tider för Xbox, men vi blev iallafall av med Don Mattrick.

Medlem

Xbox one. Gillade konsolen, men älskade deras ursprungsvision med digitala fysiska spel, begagnatmarknad för digitala licenser osv. Blev rätt besviken när de backade och One istället blev en halvdan konsol. Hade fortfarande kul med den, men hade hoppats på mer. Speciellt efter 360 som enligt mig är den bästa konsol jag ägt. Series x är grym igen, så hoppas de håller spåret framåt!

It's not a lake, it's an ocean

Jag minns att jag gjorde en liten summering av hur vi minns Xbox One inför den nya generationen. Den står sig nog fortfarande för min del:

+ Game Pass är årtiondets utveckling av spelbranschen
+ Bakåtkompatibliteten med spel från Xbox 360 och Xbox är imponerande
+ Xbox One X!

– Alldeles för få exklusiva stortitlar
– Återkommande online/inloggningsstrul höll på att driva mig till vansinne
– Den första svaga modellen höll tillbaka spelen gentemot PS4


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Xbox Series är bästa de gjort imo, inget kinect gimmics och sånt tjaffs bara simpel kraftfull stilren box. Inget RRoD med disc read error heller. Vart går MS efter detta? blir spännande

Medlem
Skrivet av Gaara:

Xbox Series är bästa de gjort imo, inget kinect gimmics och sånt tjaffs bara simpel kraftfull stilren box. Inget RRoD med disc read error heller. Vart går MS efter detta? blir spännande

Xbox 360 är GOAT konsolen för mig. Gears of War, Halo 3, Forza, Fable, Orange Box m.m. Det var tider det!

Medlem

Finns inget positivt att säga om xbox one efter 360 generationen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Firade genom att spela D4: Dark dreams don`t die och Crimson Dragon

Medlem

Tyckte ändå Xbox One X var en riktigt bra konsol, 4K och Game pass var ju ändå nåt som fungerade alldeles utmärkt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Finns inget positivt att säga om xbox one efter 360 generationen

Jodå. Xbox One X var en sjujäkla fin konsol (inget fel på One S heller för den delen). Game Pass introducerades, bakåtkompatibilitet med många 360-titlar och ett utvalt antal OG Xbox-titlar var riktigt najs.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns inget positivt att säga om xbox one efter 360 generationen

Vi vet att du tycker så....

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jodå. Xbox One X var en sjujäkla fin konsol (inget fel på One S heller för den delen). Game Pass introducerades, bakåtkompatibilitet med många 360-titlar och ett utvalt antal OG Xbox-titlar var riktigt najs.

X och S kom väll långt senare, då var det redan kört. Xbox är väll på nedåtgående trend sen 360 och har inte återhämtat sig.
Gamepass finns på PC också och är inget revolutionerande, det är prenumerera på spel inget "xbox" i det. Ganska tråkigt om Xbox ska bli definitionen på en prenumeration.
Det att man kunde ha en xbox 360 tillsammans med en gaming PC säger en del jämfört med hur det är idag.
Jag tror xbox kommer gå mot att bli en "tjänst" mer än en plattform/konsol men det kanske allt kommer sluta så i slutändan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av showerguy:

Vi vet att du tycker så....

Finns nog fler som tycker så, svunna tider. Xbox och Xbox 360 sen blev det downhill. Det började med "TV, sports, call of duty, tv...."


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag upplevde Xbox One som en katastrof, både jämfört med PS4:an men framförallt som efterföljare till Xbox360. Avskydde i princip allt med One, bortsett från handkontrollern. Min absolut sämsta konsol.
Series X är mer vad One borde varit.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det att man kunde ha en xbox 360 tillsammans med en gaming PC säger en del jämfört med hur det är idag.

Ja man var väl tvungen att ha ett 360 då med tanke på att massvis med spel inte släpptes till PC under den generationen. Inte ens Microsoft släppte ju sina exklusiva spel som Halo och många andra spel till PC.

Medlem

Var väl en stor flopp om något.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Trevlig konsol men en besvikelse efter Xbox360 som, enligt mig, var fullständigt fantastisk! Nu med Series har de hittat tillbaka till viss del men de har fortfarande inte lyckats nå upp till 360 (Halo3, Gears of war, Mass effect, Dragon age, Bioshock osv osv) tycker jag.

Mass Effect, Dragon Age och Bioshock är ju inte exklusivt till xbox.

Jag ägde aldrig Xbox360 men en playstation 3.
Idag har jag Xbox Series x och har testat dessa Halo och Gears of war spel men ser ingen tjusning i dem, ren dynga enligt mig.
Men jag kanske missar någonting.
Jag antar att dom flesta som kör dessa spel spelar tillsammans med någon vän.
Jag har ju noll intresse av multiplayer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Blinkers93:

Ja man var väl tvungen att ha ett 360 då med tanke på att massvis med spel inte släpptes till PC under den generationen. Inte ens Microsoft släppte ju sina exklusiva spel som Halo och många andra spel till PC.

Japp eller så var det dåliga portar.
Men nog finns väll Halo spelen till PC ? men kanske inte samtidigt som det fanns till xbox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp eller så var det dåliga portar.
Men nog finns väll Halo spelen till PC ? men kanske inte samtidigt som det fanns till xbox.

Halo kom nog ganska mycket senare till PC dock. Jag har för mig att det var så iaf.
Men vet inte vad Halo egentligen hade att leverera till PC. Jag och sambon började köra igenom "Halo - the master chief collection", men fick avbryta för det var riktigt dåligt. Jag tror Halo fick en sådan fokus för det var ett fungerade FPS och brist på sådana titlar.

Medlem

Molnkraften som aldrig levererades. Minns hur man skröt om allt från revolutionerande spelvärldar till sömlösa uppdateringar av såväl spel och system medan man spelade, allt tack vare Molnet™️. Vilken otrolig floppkonsol.

KoP
Medlem

Använder den dagligen än idag. Kanske inte för att spela dagligen men oftast för att titta på material ifrån div. streamingtjänster.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp eller så var det dåliga portar.
Men nog finns väll Halo spelen till PC ? men kanske inte samtidigt som det fanns till xbox.

Halo 1 och 2 släpptes till PC. Halo 3, 4 och Reach kom först flera år senare när Master Chief Collection släpptes. Halo 3 kom därmed 12 år senare på PC tex. Halo 5 däremot har aldrig kommit ut till annat än Xbox.

Medlem
Skrivet av lonian:

Mass Effect, Dragon Age och Bioshock är ju inte exklusivt till xbox.

Jag ägde aldrig Xbox360 men en playstation 3.
Idag har jag Xbox Series x och har testat dessa Halo och Gears of war spel men ser ingen tjusning i dem, ren dynga enligt mig.
Men jag kanske missar någonting.
Jag antar att dom flesta som kör dessa spel spelar tillsammans med någon vän.
Jag har ju noll intresse av multiplayer.

Yepp Halo och Gears of War ska spelas med en vän.. enligt mig iaf. Kör alla singel player på PS5 och köpte Series X egentligen bara för att fortsätta ha möjligheten att spela co-op tillsammans med brorsan som vi har gjort sedan första Halo spelen. Vi spelar dom spelen varje år tillsammans har blivit en kul tradition 😊

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Halo kom nog ganska mycket senare till PC dock. Jag har för mig att det var så iaf.
Men vet inte vad Halo egentligen hade att leverera till PC. Jag och sambon började köra igenom "Halo - the master chief collection", men fick avbryta för det var riktigt dåligt. Jag tror Halo fick en sådan fokus för det var ett fungerade FPS och brist på sådana titlar.

Jag tycker helt annorlunda. Älskade The Master Chief Collection och körde igenom samtliga spel på raken precis innan Halo Infinite kom ut. Var bara Halo 4 som jag tyckte var sämre än resterande delar.

Medlem
Medlem

De kunde inte göra fler fel med One konsolen. 360 var Xbox höjdpunkt. Series X är 100 gånger bättre än One iallafall.

Medlem

Känns som de gjorde precis allt fel från start med XB One, sedan kom konsolen aldrig riktigt igen men överlevde tack vare Dude Bro' Gamers i USA som gillar Xbox och Call of Duty. På sätt och vis gjorde Microsoft mer eller mindre samma tabbar som Nintendo Wii U; storsatsade på en dyr poänglös hårdvarugimmick som kom ut dödfödd och gjorde konsolen onödigt dyr och svag. Plus att Microsoft storsatsade på ytterligare en gimmick i form av TV, och sedan ytterligare en som aldrig kom till skott i form av berömda molnen.

Värst av allt var väl dock att Microsoft verkligen hamnade på dekis vad gällde exklusiva spel med Xbox One, det var enormt svagt spelutbud jmf. med föregångaren. Att flera i tråden lyfter fram bakåtkompatibiliteten med 360 och även original-Xbox säger väl egentligen allt; de gamla spelen var mycket bättre än de nya de hade att erbjuda.

Skrivet av kebbe:

Molnkraften som aldrig levererades. Minns hur man skröt om allt från revolutionerande spelvärldar till sömlösa uppdateringar av såväl spel och system medan man spelade, allt tack vare Molnet™️. Vilken otrolig floppkonsol.

Intressant nog visade väl just Molnet-gafflandet på begränsningarna hos Microsoft, allt går helt enkelt inte att köpa oavsett plånboksstorlek.

Medlem

Jag har en Day One Edition som användes väldigt flitigt första två-tre åren, men nånstans efter dunderbesvikelsen Halo 5 började den samla damm när Xbox-biblioteket i större utsträckning började dyka upp på PC och Game Pass tog fart även där. Förmodligen den konsol jag "övergett" snabbast.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lonian:

Mass Effect, Dragon Age och Bioshock är ju inte exklusivt till xbox.

Jag ägde aldrig Xbox360 men en playstation 3.
Idag har jag Xbox Series x och har testat dessa Halo och Gears of war spel men ser ingen tjusning i dem, ren dynga enligt mig.
Men jag kanske missar någonting.
Jag antar att dom flesta som kör dessa spel spelar tillsammans med någon vän.
Jag har ju noll intresse av multiplayer.

Jag har alltid kört Halo och Gears ensam och offline och verkligen gillat dem. Halo Infinite och Gears 5 hade bra kampanjer. BioShock släpptes först till Xbox 360 och kom till PS3 först ett drygt år senare. Uppföljarna släpptes däremot samtidigt till PS3 och 360.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar