Steam Link låter dig streama VR-spel trådlöst till Quest

Robot
Steam Link låter dig streama VR-spel trådlöst till Quest
Medlem

Inte hunnit testa än då jag ör väldigt nöjd med Virtual desktop.
Metas inbyggda gillar jag inte varken kabel link eller det trådlösa AirLink.

Virtual desktop både ser och presterar bättre vid samma bitrate har fler valmöjligheter och extra saker som Qualcomm super resolution och asynchronous space warp etc.
Sen att man fortfarande är i Quest miljön och lätt och smidigt kan växla mellan vr spel, desktop och Quest menyerna.

Minst Wifi6 rekommenderas för trådlös PCVR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inget nytt visserligen, jag har använt airlink på min quest 1 länge nu (och virtual desktop finns för de som airlink inte funkar för). Men visst, det kanske blir smidigare med steamlink app.

Medlem

Men vafan, köpte virtual desktop för typ tre veckor sedan för att göra exakt detta. Fungerar väldigt bra men bra med native-stöd!


signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem
Skrivet av Flamso:

Men vafan, köpte virtual desktop för typ tre veckor sedan för att göra exakt detta. Fungerar väldigt bra men bra med native-stöd!

Tja men du hade ju AirLink så vad är skillnaden.
Ja jag tror att Steam Link är bättre än AirLink, men frågan om det är bättre än VD.
Har nån jämfört än?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blir intressant att testa. Allt som minskar momenten som krävs för att ta på sig headsettet är välkommet.

Virtual Desktop är ju i en helt annan liga än Metas egna Airlink kvalitetsmässigt. Jag körde en del Dirt Rally 2 förut och det var kört med Airlink om prestandan dippade ens lite. Det hanterar VD mycket mycket bättre.

Så blir spännande att se om Steamlink kan mäta sig där.

Medlem

Trevligt. Jag hade funderat på att köpa virtual desktop på rean men höll igen. Fint att få en gratisapp.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Youtuber testar Steam Link utan att göra några inställningar alls utan bara tuta och kör direkt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det verkar funka rätt så bra tycker jag känns spontant som mindre lagg jämfört med airlink, och jag verkar inte råka ut för buggar med ASW, vilket jag annars gör ofta när jag spelar via airlink (även fast jag stänger av ASW)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag körde alyx med vd. Trådad pc och quest 2 en meter ifrån routern (den man får av telenor). Det var ok men ibland låste sig hela skiten och det var rent obehagligt. Kanske får testa igen. FF inte kört klart spelet.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Jag körde alyx med vd. Trådad pc och quest 2 en meter ifrån routern (den man får av telenor). Det var ok men ibland låste sig hela skiten och det var rent obehagligt. Kanske får testa igen. FF inte kört klart spelet.

Skaffa en ny enkom router till trådlös pcvr.
Telenors är att be om problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kanske dax å titta till sine Q2, inte rört den på år. legat fint i sin låda. Körde ju trådlöst redan då men VD. Intressant å se hur detta blir. Kanske dax å slutföra HL: Alyx också till slut XD

Medlem
Skrivet av deezel:

Kanske dax å titta till sine Q2, inte rört den på år. legat fint i sin låda. Körde ju trådlöst redan då men VD. Intressant å se hur detta blir. Kanske dax å slutföra HL: Alyx också till slut XD

Steam Link är nog inte bättre än VD (som fått massa uppdateringar med funktioner) men bättre än AirLink.
Inte rört på år?
Då kör du klart Alyx och sen börjar du spela Ghosts of tabor så är du fast


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Inget nytt visserligen, jag har använt airlink på min quest 1 länge nu (och virtual desktop finns för de som airlink inte funkar för). Men visst, det kanske blir smidigare med steamlink app.

Skrivet av Molotov:

Tja men du hade ju AirLink så vad är skillnaden.
Ja jag tror att Steam Link är bättre än AirLink, men frågan om det är bättre än VD.
Har nån jämfört än?

Virtual Desktop är fortfarande det bästa alternativet.

Inte nog med att gränssnittet är i själva Quest miljön, vilket gör att man kan använda datorn i passthrough läge, utan det också finns en extra massa funktioner i VD som gör det värt att använda över de andra. "Snapdragon Game Super Resolution" kan exempelvis användas för att uppskala streamen efter den har skickats till headsetet, vilket gör att man får bättre upplösning utan att det tar mer bandbredd. Finns en hel uppsjö med såna funktioner som varken Airlink eller Steam Link har någon motsvarande till än.

Sen skulle jag säga att bildkvaliteten generellt är bättre på VD då det finns stöd för fler codecs så som AV1 på Quest 3. Så Virtual Desktop är absolut värt att ha även om de andra alternativen fungerar bra de också numera.

1
Skriv svar