Days Gone sålde bara 2,3 miljoner ex färre än The Last of Us 2

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Jag tänker också att Days gone reades ut snabbt. Men TLoUs 2 var väl typ ännu värre. Om jag inte minns helt fel så reades spelet (fysiskt exemplar) i butik på black friday för 49kr. Var inte det inom 1,5 år efter release!? Eller minns jag fel? Då måste det väl handla om att Sony vill snygga till försäljningssiffrorna?

Har utgivarna verkligen något att säga till om sådant? Är det inte butikerna själva som avgör när de ska rea?

It's not a lake, it's an ocean

Sammantaget visar väl siffrorna att det går alldeles utmärkt att släppa storydrivna enspelarupplevelser och nå en ganska bred publik. Allt behöver inte vara multiplayer eller Gaas. Det är glädjande att se. Förhoppningsvis stärks Sony i uppfattningen att det finns en publik för den här sortens spelupplevelser, även om det periodvis har synts tecken på något annat.

För mig personligen är det spel som The Last of Us, eller för den delen Alan Wake och Resident Evil, som är mina största upplevelser som gamer under alla år. Det är här min största kärlek till spelmediet återfinns. Därför hoppas jag att vi kommer få sådana spel i många år framöver. Siffrorna talar åtminstone för det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Popski:

Har utgivarna verkligen något att säga till om sådant? Är det inte butikerna själva som avgör när de ska rea?

Kanske. Jag undrar faktiskt samma sak som dig - hur säljprocessen ser ut. Någon som kan beskriva? Betalar butikerna ens för spelen innan de säljs? Någonstans kan jag ju dra slutsatsen att publishern sänkt priset som strategi. Om the last of us för 49 kr efter mindre än 2 år medans trippel AAA spelen från Nintendo aldrig säljs för under 5-hundringen så kan ju i alla fall dra slutsatsen att prisstrategierna är fundamentalt annorlunda Sony försöker sälja fler spel till ett lägre pris och Nintendo försöker sälja färre spel fast till ett högre pris.

Säljer mediamarkt spelet för 49kr efter 15 månader, vad har dom köpt in den kopian för då? Svårt att tro de betalat samma pris (det vill säga flera hundralappar) som när spelet släpptes.

Medlem

"Stackars Returnal har inte alls gått hem. Bara lite över 860 000 ex gick åt de första tio månaderna."

I detta fall tror jag att de tycker detta är bra siffror.

Det är en ny IP i en extremt smal och nischad genre. Det släpps tidigt i konsolcykeln när det finns relativt få användare. Det beskrevs av mänga som "väldigt svårt".

Sony var nöjda nog för att köpa studion och nu håller man på att bygga nya lokaler som ska stå färdiga om ett år.

https://housemarque.com/news/2023/10/3/housemarques-new-house

Medlem
Skrivet av Thane:

Dåliga betyg ledde till dålig försäljning i början. Det var långt senare Days Gone fick ett uppsving i popularitet.

Ah, tråkigt, får hoppas de kan se siffrorna nu i alla fall och ändra sig

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Inget jag läst utan hört Mystic Ryan på youtube pratat om men nu vad det några år sedan så vet inte i vilken av alla hans videor han sa det i.

Litar mer på han än Jason som alla vet ljuger massa samt Jaffe som mest verkar bitter mot Sony.

Ah ok. Aldrig hört talas om "Mystic Ryan". Bloomberg däremot.

Medlem
Skrivet av Popski:

Har utgivarna verkligen något att säga till om sådant? Är det inte butikerna själva som avgör när de ska rea?

Days Gone Deluxe Editionhamnade på 40-50% rabatt på PSN inom 6 mån från släpp på PSN Hong Kong. Köpte det för ca 350-450kr då hösten 2019.

Tror inte nåt annat spel förutom Forspoken kommer i närheten av den realisation som Sony gjorde med Days Gone.

Medlem

Angående vem som slog ner Days Gone 2 så kan jag rekommendera att lyssna igenom den arkiverade twitchstreamen med Ross (han är med första timmen), Garvin och den hyperaktive Twiste Metall-snubben och flamsaren Jaffe.

Man kanske kan lyssna på högre hastighet och bara första 2 timmarna.

https://www.youtube.com/live/6VOpt1tGSDw?si=IdGj6p229JDUkDQM

Snacket där pågår extremt länge men bland annat framkommer att en herre kallad SHAWN LAYDEN på Sony som slutade 2021 och som jobbat länge och var omtyckt och syntes mycket under PS4-tiden, han var positiv till Days Gone 2.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Days Gone Deluxe Editionhamnade på 40-50% rabatt på PSN inom 6 mån från släpp på PSN Hong Kong. Köpte det för ca 350-450kr då hösten 2019.

Tror inte nåt annat spel förutom Forspoken kommer i närheten av den realisation som Sony gjorde med Days Gone.

De flesta spel brukar få en rea på runt 40-50% efter 6månader på playstation store. Nu under jul rean så har alla spel som släppts senaste månaderna fått en rea på 20-40% utom spiderman 2. Kolla precis där inne

Days Gone sålde runt 8miljoner vilket ligger strax över medel på Sonys bäst släppta spel förra generationen

Medlem
Skrivet av submariner:

De flesta spel brukar få en rea på runt 40-50% efter 6månader på playstation store. Nu under jul rean så har alla spel som släppts senaste månaderna fått en rea på 20-40% utom spiderman 2. Kolla precis där inne

Days Gone sålde runt 8miljoner vilket ligger strax över medel på Sonys bäst släppta spel förra generationen

Days Gone (standard edition) hamnade på hela 70% rabatt för alla efter 1,5 år vilket är rätt sjukt. Från 700kr till 200kr på 18 månader.

TLOU2 tog 1 år och 2 mån innan det fick 40% rabatt.
Demon’s Souls tog 2 år innan det fick högre rabatt än 38%
Spiderman Miles Morales Ultimate Edition (inkl Spiderman Remastered) tog drygt 2 år att hamna på 38% rabatt och har ännu inte hamnat lägre så här drygt 3 år senare.

Returnal blev aldrig billigt och hann släppas på Steam där det är billigare och har gratis online.

123
Skriv svar