Days Gone sålde bara 2,3 miljoner ex färre än The Last of Us 2

Medlem
Skrivet av Margy:

Du tror inte det jag skrev syns i siffrorna eller?

Påstod jag annat i mitt senaste svar?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Nu är det ju inte pågrund av Sony det inte kommer Days Gone 2 utan det är Bend Studios själva som inte vill göra en uppföljare.
Så Sony fick inte ens en pitch ifrån Bend om Days Gone 2 utan allt skedde internt hos Bend.
Vissa ville göra en uppföljare medans andra inte.

Skulle gärna se en uppföljare och vem vet kanske kommer nångång.

Skrivet av powerbuoy:

Källa? Av nyfikenhet. Inte misstro. Vill också läsa detaljer.

Det Neverwild skriver stämmer inte. Bend Studio ville göra en uppföljare men Sony var inte intresserade. De pitchade en uppföljare (osäker på hur den såg ut) och Sony tyckte inte om det/var inte intresserade av den och la dem på att arbeta med ett annat spel istället. Många system ifrån Days Gone verkar dock återkomma i denna "spirituella uppföljare".

Citat: "A recent report from Bloomberg’s Jason Schreier revealed that Bend Studio met with Sony about a potential Days Gone 2 back in 2019 after it had released. However, the idea was shot down, with Bend Studio being moved to a different project instead. While this will surely disappoint some fans due to the recent resurgence in Days Gone’s popularity, Schreier highlighted the legitimate reasons that Sony supposedly provided for shooting down another game in that world."

"Per the report, Days Gone’s mixed review scores played a role, which is understandable considering how well other PlayStation exclusive games perform critically. Another factor was Days Gone’s troubled development, something that had been discussed heavily in the lead-up to release. With Sony wanting to avoid another troublesome development period while also maintaining its reputation as a publisher that puts out critically acclaimed AAA games, its apparent refusal of more Days Gone content is logical."

Saxat från Gamerant då Bloomberg har betalvägg.

Folk som jobbar för Bend Studio och de som inte gör det längre har varit väldigt öppna med att de ville göra en uppföljare, bland annat Jeff Ross och John Garvin som var Game Directors för spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelet sålde väl för dåligt för att få en uppföljare var det inte så det lät eller har jag missat något? Sen om det fick halvbra betyg hos vissa spelar väl mindre roll det är väl ändå pengar in som styr?. Varför satsa så mycket på The Last of Us serien men inte ett ljud om Days Gone om det är så jämna siffror? Days Gone är dessutom det bättre spelet (iaf bättre en 2an).

Medlem
Skrivet av lonian:

Påstod jag annat i mitt senaste svar?

Nej, men istället för att kommentera det jag skrev ser det ut som att du vill rikta uppmärksamheten mot något annat.

Du måste väl hålla med om att sex års försäljning av två olika versioner inte riktigt kan jämföras mot två års försäljning av en version så att man kan säga att uppföljaren sålt sämre?

Medlem
Skrivet av Margy:

Nej, men istället för att kommentera det jag skrev ser det ut som att du vill rikta uppmärksamheten mot något annat.

Du måste väl hålla med om att sex års försäljning av två olika versioner inte riktigt kan jämföras mot två års försäljning av en version så att man kan säga att uppföljaren sålt sämre?

Jag håller ju helt med dig med mitt "Ah".

Och då antar jag att det kan vara en idé för Sony att släppa Last of us part 2 remaster, för att fortsätta pusha försäljning av Last of us Part 2. Sen kan de göra samma strategi med Last of us Part 3 precis så som de har gjort med Last of us+ Last of us remaster + last of us part 1 remake.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag håller ju helt med dig med mitt "Ah".

Och då antar jag att det kan vara en idé för Sony att släppa Last of us part 2 remaster, för att fortsätta pusha försäljning av Last of us Part 2. Sen kan de göra samma strategi med Last of us Part 3 precis så som de har gjort med Last of us+ Last of us remaster + last of us part 1 remake.

Last of Us -spelen har ju onekligen hamnat lite underligt till releasemässigt.

Det första spelet blir en dundersuccé men släpps ett halvår innan PS4 och en ny version till det formatet är nödvändig och spelet får en remaster. Sedan när det runt tio år senare är dags för en PC-version så skulle det inte se speciellt bra ut att ge ut ett "upphottat" spel ursprungligen gjort för konsolhårdvara från 2006 utan man gör en remake som såklart även släpps till PS5.

Nu är Part 2 på gång till PC och man väljer att släppa de uppdateringar man gjort + en massa extra saker även till PS5.

Det är inte så konstigt som vissa vill få det att låta som.

Medlem
Skrivet av Margy:

Last of Us -spelen har ju onekligen hamnat lite underligt till releasemässigt.

Det första spelet blir en dundersuccé men släpps ett halvår innan PS4 och en ny version till det formatet är nödvändig och spelet får en remaster. Sedan när det runt tio år senare är dags för en PC-version så skulle det inte se speciellt bra ut att ge ut ett "upphottat" spel ursprungligen gjort för konsolhårdvara från 2006 utan man gör en remake som såklart även släpps till PS5.

Nu är Part 2 på gång till PC och man väljer att släppa de uppdateringar man gjort + en massa extra saker även till PS5.

Det är inte så konstigt som vissa vill få det att låta som.

Vi kan väl ändå bara anta att det är påväg till PC för allt annat vore nog konstigt.
De kunde dock välja att kalla det för Last of us Part 2 definitive edition eller liknande.

När Nintendo gör något sådant här som Mariokart 8 (wiiu) släpps på Switch så heter det Deluxe.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2"

Kan det möjligen ha att göra med läckan där hela manuset dök upp på nätet och folk insåg att de inte ville spela någon uppföljare?

Vem läser ens ett manus innan man spelat spelet?

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Days gone för mig var en besvikelse. Storyn var meh. Gameplay var okej till riktigt tråkigt och motorcykeln är värdelös att köra. Då de inte hade en motor som klarade av att göra motorcykeln så som den ska kännas, utan de moddade den från en bil. Så känns bara stor och klumpig.

Haha, ja det känns heelt fel.

Skrivet av Famipan:

Bend sponsrades av Harley Davidson. Därför ser alla motorcyklarna ut som en HD förutom Deacons som är en så kallad "drift bike" (som är ett påhittat begrepp inspirerat av någon slags modernare typ av motorcykel), men de ska väl kännas mera tunga som HD antar jag. Självklart är det väldigt tv-speligt och vansinningt att köra HD i skogen, men antar att de fick bra pröjs och jag spelar inte tv-spel för att det ska vara exakt som i verkligheten.

Days Gone på Reddit har några motorcykelnördar. Du kan lyssna på poddavsnitet här som går på djupet på motorcykel-aspekten.

Avsnitt 12 The Drifte Bike Del 1
https://open.spotify.com/episode/4bbmcsZUk3L4CDEkVsBqdX?si=88...

Avsnitt 13 The Drifte Bike Del 2
https://open.spotify.com/episode/3pSfxhcoPCJcQ1nKqctQCa?si=96...

Jasså, det var precis vad jag misstänkte. Måste vara mutning inblandat. Ska nog spana in det där podavsnittet har varit sugen på att grotta ner mig i lite snack kring just motorcykeldesignen i spelet men det har aldrig blivit av.

Alltså Bränna runt på en HD, offroad, jagad av zombie hordes samt ganska (enligt mig och vissa andra ser jag) tråkiga karaktärer är ju ganska många ingredienser som gör att spelet borde träffa fel hos mig. Men trots detta så var det ändå något som fångade mig. Tyckte spelet ändå var kul och spännande, speciellt beta av alla zombiegrupper. Roligt att det säljer bra. För min del får gärna studion göra ett nytt liknande open world fast med lättare offroadhojar och lite andra karaktärer. Räcker ju med att byta oregon mot europa och lite galna sydeuropeér bränna runt på Husky och KTM hojar. Då kan de få mina pengar.

Medlem
Skrivet av zyrien:

Vem läser ens ett manus innan man spelat spelet?

Vet inte om du missade det men det var ju över hela internet att (SPOILER)...

Joel dör i del två och att man spelar som mördaren. Många som sa att de ska dissa spelet.

Själv så sålde jag min ps4 innan part 2 släpptes men fick höra allt det här i massa forum.
Även en kompis sa att det var värdelöst, han hade läst spoilers och sa detta till mig.

Jag spelade last of us part 2 första gången på ps5 och älskade det trots allt hat det fått.

Jag tror absolut det bästa hade varit om inga spoilers kom ut innan release.

/La in spoiler-taggar. /Tomas Helenius


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vet inte om du missade det men det var ju över hela internet att (SPOILER)...

Joel dör i del två och att man spelar som mördaren. Många som sa att de ska dissa spelet.

Själv så sålde jag min ps4 innan part 2 släpptes men fick höra allt det här i massa forum.
Även en kompis sa att det var värdelöst, han hade läst spoilers och sa detta till mig.

Jag spelade last of us part 2 första gången på ps5 och älskade det trots allt hat det fått.

Jag tror absolut det bästa hade varit om inga spoilers kom ut innan release.

Du kanske inte ska spoila spelet här, för de som inte spelat det..?

Medlem
Skrivet av zyrien:

Du kanske inte ska spoila spelet här, för de som inte spelat det..?

Precis dessutom finns ju funktioner för att dölja spoilers på forumet om man har ett stort behov av att avslöja storyn.

Medlem

Slutet la ju verkligen upp det för en spännande fortsättning så jag hoppas verkligen att den blir av en vacker dag.
Jag hade skitkul med spelet men blev lite halvt skräckslagen varje gång jag skulle ge mig på en hord ^^.

Redaktör
Skrivet av Margy:

Nej, men istället för att kommentera det jag skrev ser det ut som att du vill rikta uppmärksamheten mot något annat.

Du måste väl hålla med om att sex års försäljning av två olika versioner inte riktigt kan jämföras mot två års försäljning av en version så att man kan säga att uppföljaren sålt sämre?

Känns lite kluvet det där. Du har förstås rätt: sex år är längre än två, och dessutom fick ettan två releaser (PS3 och PS4). Å andra sidan brukar uppföljare sälja rejält bra, så magkänslan säger att TLOU2 borde ha gått bättre. Menar, det är en av Playstations tyngsta serier och Horizon, God of War och Spidde sålde alla dubbelt så mycket. Kanske var så att läckan och debatten kring den sänkte intresset.


signatur
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det Neverwild skriver stämmer inte. Bend Studio ville göra en uppföljare men Sony var inte intresserade. De pitchade en uppföljare (osäker på hur den såg ut) och Sony tyckte inte om det/var inte intresserade av den och la dem på att arbeta med ett annat spel istället. Många system ifrån Days Gone verkar dock återkomma i denna "spirituella uppföljare".

Citat: "A recent report from Bloomberg’s Jason Schreier revealed that Bend Studio met with Sony about a potential Days Gone 2 back in 2019 after it had released. However, the idea was shot down, with Bend Studio being moved to a different project instead. While this will surely disappoint some fans due to the recent resurgence in Days Gone’s popularity, Schreier highlighted the legitimate reasons that Sony supposedly provided for shooting down another game in that world."

"Per the report, Days Gone’s mixed review scores played a role, which is understandable considering how well other PlayStation exclusive games perform critically. Another factor was Days Gone’s troubled development, something that had been discussed heavily in the lead-up to release. With Sony wanting to avoid another troublesome development period while also maintaining its reputation as a publisher that puts out critically acclaimed AAA games, its apparent refusal of more Days Gone content is logical."

Saxat från Gamerant då Bloomberg har betalvägg.

Folk som jobbar för Bend Studio och de som inte gör det längre har varit väldigt öppna med att de ville göra en uppföljare, bland annat Jeff Ross och John Garvin som var Game Directors för spelet.

Exakt så.

Jag blev jätteledsen när jag läste folk från Bend skriva att de blev nekade en uppföljare av Sony. Jag verkligen älskade Days Gone, troligtvis orimligt mycket med tanke på dess brister och all kritik. Men det bara växte och växte, blev bara bättre och bättre ju mer jag spelade (lite seg start). Det är idag ett av mitt livs bästa spelminnen.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Konstigt att rift apart inte sålde bättre. Det är riktigt toppenspel rakt igenom och passar jättebra för barn som inte har lärt sig engelska eller lärt sig att läsa än. Grafiken gör också att det känns som att spela en pixarfilm.

Medlem

Hade skitkul med Days Gone, hoppas på en uppföljare.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Källa? Av nyfikenhet. Inte misstro. Vill också läsa detaljer.

Inget jag läst utan hört Mystic Ryan på youtube pratat om men nu vad det några år sedan så vet inte i vilken av alla hans videor han sa det i.

Litar mer på han än Jason som alla vet ljuger massa samt Jaffe som mest verkar bitter mot Sony.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kanske var så att läckan och debatten kring den sänkte intresset.

Precis det jag skrev.

Skrivet av zyrien:

Du kanske inte ska spoila spelet här, för de som inte spelat det..?

Skrivet av Lilagröt:

Precis dessutom finns ju funktioner för att dölja spoilers på forumet om man har ett stort behov av att avslöja storyn.

Ja det var otänkt av mig, ber om ursäkt för det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Returnal är ett riktigt bra spel. Som strävar efter att gå tillbaka till rötterna av hur spel fungerade när man inte kunde spara hela tiden. Men jag förstår def att det inte passar alla.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Blev förvånad över Returnals låga siffra (om den nu stämmer). Spelet förtjänar ett bättre öde enligt mig.

Kul att Days Gone har presterat så pass bra. Ser gärna en uppföljare.

Har inte spelat det själv, ska ta igen det nu när jag har PS5, men har sett många som verkligen gillat det och skriker efter en uppföljare. Märkligt att Sony inte hörsammar det, lite öppet mål de verkar ju inte ha så mycket på gång liksom så varför inte släppa fram något som de redan vet är emotsett?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Citat: "A recent report from Bloomberg’s Jason Schreier revealed that Bend Studio met with Sony about a potential Days Gone 2 back in 2019 after it had released. However, the idea was shot down, with Bend Studio being moved to a different project instead. While this will surely disappoint some fans due to the recent resurgence in Days Gone’s popularity, Schreier highlighted the legitimate reasons that Sony supposedly provided for shooting down another game in that world."

"Per the report, Days Gone’s mixed review scores played a role, which is understandable considering how well other PlayStation exclusive games perform critically. Another factor was Days Gone’s troubled development, something that had been discussed heavily in the lead-up to release. With Sony wanting to avoid another troublesome development period while also maintaining its reputation as a publisher that puts out critically acclaimed AAA games, its apparent refusal of more Days Gone content is logical."

Så tragiskt! Är betyg i spelmedia verkligen allt? Visst, det kanske ger en fingervisning om att saker och ting kan förbättas, och kan studion ta till sig det och förbättra spelet till en uppföljare är det ju bra, men att skjuta ned det helt för några betyg när det uppenbarligen har stor spelarbas och många fans som vill se ett till spel borde det ju vara det viktigaste. Kan jag tycka i alla fall.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ah, så det är därför dom ska göra comeback med Last of us part 2 remaster (ps5/pc) .

Ska man gissa på Last of us Part 3 till slutet av ps5 och en remaster till PS6.

Som de mjölkar den serien med remasters gör de nog TloU Remaster Trilogy till PS6

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Returnal är ett riktigt bra spel. Som strävar efter att gå tillbaka till rötterna av hur spel fungerade när man inte kunde spara hela tiden. Men jag förstår def att det inte passar alla.

Det är ett bra spel om man inte spelat det tidigare.
Jag har det nu på PC och tänkte spela igen, men känns rätt trist när man låst upp allt även om man startar om från början. Finns ju inte något nytt att utforska, bara att rummen hoppar runt på kartan.

Om de gör ett nytt spel hade jag önskat att de bygger vidare med "fasta" banor som Darksouls/Bloodborne spelen och köra lite Metroidvania style på det hela. Kanske att man kan levla upp osv eller hitta vapen som man kan uppgradera. Att man bara har ett liv är lite ballt men om det går att göra på ett bra sätt utan att det är ett Roglite spel. Kanske att när man dör, vaknar upp i en ny kropp på andra sidan kartan och försöka stöta på sitt gamla lik för att plocka upp utrustningen eller fortsätta med det nya man fått tag på.

Skrivet av Gertzy:

Som de mjölkar den serien med remasters gör de nog TloU Remaster Trilogy till PS6

Skulle inte förvåna mig då de gjort liknande med "Uncharted: The Nathan Drake Collection" men 3an måste ju komma först och sälja en remaster innan.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Så tragiskt! Är betyg i spelmedia verkligen allt? Visst, det kanske ger en fingervisning om att saker och ting kan förbättas, och kan studion ta till sig det och förbättra spelet till en uppföljare är det ju bra, men att skjuta ned det helt för några betyg när det uppenbarligen har stor spelarbas och många fans som vill se ett till spel borde det ju vara det viktigaste. Kan jag tycka i alla fall.

Dåliga betyg ledde till dålig försäljning i början. Det var långt senare Days Gone fick ett uppsving i popularitet.

Medlem

Spelade inte Days Gone när det kom då det inte verkade så lockade. Sedan dök det upp i PS Plus Collection i samband med att PS5:an släpptes har jag för mig och då testade jag det. Fastnade helt och kunde inte sluta förrän jag hade plattat det


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Trist med Returnal, ett av dom bättre spelen på länge! Djup och välskriven story och slipat gameplay.

Medlem

"Bloodborne och Ghost of Tsushima har köpts av 7,4 miljoner vardera."

Fast då har ni inte räknat med Director's Cut till Ghost som sålde för över 1 miljon också.

Med det sagt, Days Gone är ett av mina absoluta favoritspel någonsin, kul att se det sålde så bra trots allt.


signatur

I drank what?

Medlem

2,3 miljoner är i detta sammanhang ändå ungefär 25%. Det är en signifikant skillnad. Dessutom släpptes Days Gone över ett år tidigare än The Last of Us Part 2 och hade nästan 3 år på sig för att nå dessa siffror mot drygt 1½ år för det senare spelet.

Om jag inte minns fel så reades Days Gone ut rätt rejält och snabbt. En av manusförfattarna gnällde om just detta vilket det skrevs om på FZ.
https://www.fz.se/nyhet/286314-days-gone-forfattaren-klaga-in...

För egen del så hoppas jag på en uppföljare till Days Gone, men inget co-op/mp/gaas tack.

Medlem

Jag tänker också att Days gone reades ut snabbt. Men TLoUs 2 var väl typ ännu värre. Om jag inte minns helt fel så reades spelet (fysiskt exemplar) i butik på black friday för 49kr. Var inte det inom 1,5 år efter release!? Eller minns jag fel? Då måste det väl handla om att Sony vill snygga till försäljningssiffrorna?

123
Skriv svar