Fyverkerier bra eller anus?

Medlem
Hyfsat anus

Smällare och raketer var superkul när jag var barn. Nu tycker jag det är för mycket problem. Det är inte värt det. Det finns bättre alternativ. Drönarsvärmar, ljuslyktor och lasershower t.ex.

Listan med problem är helt enkelt för lång:

  • Smällar som skrämmer djur

  • Fulla Allan som stirrar ned i fyrverkeripjäsen och som sedan behöver vård i 9 månader

  • Skarpa knallar som ekar mellan bostadshus ger helt fel associationer i dessa tider

  • Miljöförstöring (kemikalier)

  • Nedskräpning

  • Vuxna som inte har koll på vad ungarna gör med smällarna

  • Vuxna som medvetet siktar på andra människor för att det är "kul"

  • Extra arbete för polisen när folk inte kan bete sig med sina raketer

  • Risk för eldsvådor

Jag är emot förbud rent generellt. Men just det här har så många problem kopplat till sig. Klart folk ska få fira och ha skoj! Men gör det på ett sätt som inte har den listan med nackdelar. Ge åtminstone djurägarna zoner där de kan vara ifred.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Klassföraktet is strong in this thread

Vilken klass pratar han om skulle du säga?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Fyrverkerier bör förbjudas för privatpersoner. Jag tycker att det blir värre och värre, fler blir skadade och de används ofta som vapen mot blåljuspersonal. Dessutom grisas det ner något djävulskt och skrämmer ihjäl djur.
Men jag är för att kommuner ska ha tillåtelse att kunna arrangera nyårsfyrverkeri. Då blir det smällande i enbart fem minuter vid tolvslaget på nyårsaftonen.

Ja, i dagens Sverige som närmast är ruiner av ett land så ser jag det också som omöjligt att tillåta sådana friheter då allt som går tydligen ska användas som vapen för att terrorisera andra människor nuförtiden. Tråkigt, man minns ju själv hur det var en fin höjdpunkt på jullovet som barn när far sköt fyrverkerier och man stannade uppe till midnatt när alla andra i bostadsområdet sköt.

Skrivet av Majoren:

Ja, i dagens Sverige som närmast är ruiner av ett land så ser jag det också som omöjligt att tillåta sådana friheter då allt som går tydligen ska användas som vapen för att terrorisera andra människor nuförtiden. Tråkigt, man minns ju själv hur det var en fin höjdpunkt på jullovet som barn när far sköt fyrverkerier och man stannade uppe till midnatt när alla andra i bostadsområdet sköt.

Fick mest torka skit och spyor efter hunden när andra barn sprang omkring och smällde stup i kvarten.
Men alla har olika syn på sin barndom.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fick mest torka skit och spyor efter hunden när andra barn sprang omkring och smällde stup i kvarten.
Men alla har olika syn på sin barndom.

Haha, ja grejen med att man som 11-åring fick ett paket smällare att leka runt med var väl kanske lite vrickat och man får väl vara glad att ha alla fingrarna i behåll. Men gillar samtidigt den friare inställningen som var i samhället på den gamla goda tiden.
Och det var i alla fall inte fullt krig på gatorna då som det numera alltid blir på nyår.

Skrivet av Majoren:

Haha, ja grejen med att man som 11-åring fick ett paket smällare att leka runt med var väl kanske lite vrickat och man får väl vara glad att ha alla fingrarna i behåll. Men gillar samtidigt den friare inställningen som var i samhället på den gamla goda tiden.
Och det var i alla fall inte fullt krig på gatorna då som det numera alltid blir på nyår.

Ja, det kändes rätt fritt när vi yngre barn tvingades hem för att de äldre kastade kinapuffar på oss.
Sen blåste de av fem thunder kings samtidigt i områdets lekstuga och det blev pinsamt för områdets styrelse (då det var några av deras söner). Sen var det inte så fritt längre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av nmbrg:

Du har ju, precis som mig, all rätt till en egen åsikt. Men nej, hur kan andras husdjur vara mitt ansvar? Är andras barn mitt ansvar också? Eller är det så att när man skaffar husdjur eller barn så är det ägarnas/föräldrarna som har ansvar för dessa? Jag anser i alla fall inte att mina barn är någon annans ansvar.

Jag har dessutom haft både katt och hund tidigare, så jag är ingen hund/katt-hatare, snarare så att jag avskyr hund/katt-ägare som ser sig som allsmäktiga enväldshärskare som tycker att alla andra ska rätta sig efter dem bara för att de valt att skaffa ett djur och inte har framförhållning nog att se till att lösa problemet i god tid som uppstår varje år, utan istället blir ”förvånade” varje år att det fortfarande skjuts och att det är så himla synd om dem och deras djur när de inte sett till att hitta en lösning på sitt problem (för det är ingen annans problem som skall lösas).

Och vi kanske inte ska dra in vilda djur i diskussionen som inte är någons ”ägodel” och således ingen som har något ansvar emot. Inte riktigt samma sak helt enkelt och en rätt dålig jämförelse.

Du tycker också att förbud mot vapen (utan licens) hjälpt fantastiskt bra mot att folk springer runt och skjuter varandra var och varannan dag? Eller är de så att personer som vill ställa till med djävulskap får tag i fyrverkeri (och vapen) ändå? Ett förbud skulle bara leda till att beställningar från tex länder som polen ökar med dessutom rejält mycket kraftigare ”smällare”.

Osäker på om du med din sista del i inlägget kallar mig ”mindre begåvad” eller om det var ett allmänt raljerande. Får hoppas på det sistnämnda då det inte är så klädsamt med personliga påhopp.

God fortsättning och ta hand om era nära och kära (djur)!

Så du avsäger dig ansvar för andra djur, vilda och tama och att dom då mår dåligt och i vissa fall t om dör av stressen. Det skiter du i, för du har ju inget ansvar över dom.

Det är ingen dålig jämförelse. Tvärtom. Det handlar ju bara om ego och total likgiltighet. Du skiter i djur och deras välmående helt enkelt för din egen vinning. Du vet att djur far illa eller hur men det berör dig inte för du har "inget ansvar över dom".

Förbluffande inställning faktiskt. Det är inget personligt påhopp att tycka att någons inlägg uppvisar mindre begåvade åsikter. Du fortsätter på den banan ovan.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Jag har alltid varit för fyrverkerier men har dom senaste åren gått mer och mer åt ett förbud. Visst är det kul och trevligt med fyrverkerier men folk kan bevisligen inte hantera det.
Sätt ALLA fyrverkerier och smällare bakom licens så kan dom som vill utbilda sig.

Det kommer knappast hjälpa i alla fall. Fyrverkerier är alldeles för lätta att tillverka på egen hand. Entusiaster kommer antingen införskaffa sina pjäser i Polen eller investera i stavmixers för egen kruttillverkning.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Releasehästryttare

Precis som förra året vid denna tiden så skjuts det batterier varje kväll i närområdet.

Strax efter kl 12 i natt så tände någon på ett rejält paket som stog och dånade i en minut...

Medlem

Låt proffsen sköta raketerna. En stor påkostad show som alla är välkomna att se räcker gott och väl 👍

Medlem

Hade gärna också sett att fyrverkerier försvann. Baksidan med allt (djur, personskador, materiella skador, miljö, nedskräpning) överväger vida det som är positivt tyvärr. Kan inte påstå det var bättre förr heller när jag var liten/ungdom på 80/90-talet, men då fanns ju inte så många forum och/eller tillgång till kameror för att visa hur det såg ut. Om det tvunget ska finnas kvar så kan ju en lösning vara att det sköts av resp. kommun. Dock är det väl så att det genererar väldigt mycket pengar fortfarande och ses som en stor tradition världen över, så förmodligen lär det aldrig ske ett totalförbud.

Skribent
Skrivet av oldfatbaldguy:

Hade gärna också sett att fyrverkerier försvann. Baksidan med allt (djur, personskador, materiella skador, miljö, nedskräpning) överväger vida det som är positivt tyvärr. Kan inte påstå det var bättre förr heller när jag var liten/ungdom på 80/90-talet, men då fanns ju inte så många forum och/eller tillgång till kameror för att visa hur det såg ut. Om det tvunget ska finnas kvar så kan ju en lösning vara att det sköts av resp. kommun. Dock är det väl så att det genererar väldigt mycket pengar fortfarande och ses som en stor tradition världen över, så förmodligen lär det aldrig ske ett totalförbud.

Det här med hur mycket pengar det genererar skulle vara intressant och kolla upp? I alla fall hur mycket som faktiskt säljs till allmänheten. När jag var i USA så var det mest inför 4:e juli som fyrverkerier såldes och även nyår då. Men som jag förstod det så såldes det väl inte jättemycket till allmänheten utan man åkte någonstans där det då sköts fyrverkerier som event. Detsamma gällde nyårsafton.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Det kommer knappast hjälpa i alla fall. Fyrverkerier är alldeles för lätta att tillverka på egen hand. Entusiaster kommer antingen införskaffa sina pjäser i Polen eller investera i stavmixers för egen kruttillverkning.

Jag tror visst det kommer hjälpa en hel del. Som du säger, dom som verkligen vill kommer fixa ändå, och är ett problem vare sig man vill eller inte, men majoriteten kommer inte orka hålla på.

Medlem

Förbjud, alldeles för mycket olyckor, bränder, blåljuspersonal som blir attackerade, husdjur och vilda djur som blir rädda. Raketer är fan bara skit. Slutade med det för 20 år sedan.

Medlem

Bort med skiten!


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

123
Skriv svar