Kommer man till himlen om man...

Medlem

Hmm... Nu ska vi se... Försäljning av cigaretter = pengar = flygbiljett = himlen. Så ja visst kommer man till himlen om man säljer cigaretter.

Medlem

Det beror väl på hur de säljs? På jobbet är det inte jag som bestämmer att ciggaretter säljs, dessutom så är det ju helt upp till KUNDEN om de vill köpa dessa. Så det går inte på mitt samvete i längden.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av unix:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av unix:

Har tämligen lite med cigarettförsäljning att göra.
Röstade därför ett knivskarpt ja.

Hur tänker du då när du säger så?

Om vi utgår från lite djupare frireligiositet så är inte Gud någon tvär gubbe med pekpinne. Det är mer som en förlåtande kompis.

Så du menar att jag kan sälja cigaretter till kund "X" i 30år tills denne dör i lungcancer och sedan fortsätta sälja till man själv pensioneras utan att gud ser något fel i detta?

Hårddrar man det så till exempel socker och transfetter etter värre. Vidhåller att om Gud inte är en gubbe med pekpinne utan mer som en förlåtande kompis som du konverserar med så hamnar saken på en annan nivå. Att man inte får göra si eller så är ett mänskligt påfund .....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Det beror väl på hur de säljs? På jobbet är det inte jag som bestämmer att ciggaretter säljs, dessutom så är det ju helt upp till KUNDEN om de vill köpa dessa. Så det går inte på mitt samvete i längden.

Fast du skulle egentligen kunna komma med förlaget att ta bort cigaretter ur sortimentet. Hur din arbetsgivare reagerar på detta är dock en annan sak. Du kanske t.o.m. får sparken och det vore ju rätt intressant för då har vi ännu en faktor med i problematiken. D.v.s. att man låter det fortgå för att man är rädd för konsekvenserna.
Jag säger inte att det är så för dig men försöker belysa det moraliska dilemmat med det och att människor väljer att sälja cigaretter och samtidigt tro att de kommer till himlen. För mig låter det orimligt. Det är ju fel att medvetet skada människor.

Medlem

unix. Jag förstår inte riktigt vad du menar då din text är något otydlig så jag avvaktar med att svara.

edit: men kan säg att - Ja, transfetter och socker ställer också till det för hälsan och vad gud tycker om detta vet jag inte. Den som vill kan så klart göra en ny omröstning om detta.

Medlem

Låt oss säga att du säljer cigaretter till en person som dock överlever men utsätter en tredje person för passiv rökning så att denne dör av lungcancer. Vad händer då?

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Låt oss säga att du säljer cigaretter till en person som dock överlever men utsätter en tredje person för passiv rökning så att denne dör av lungcancer. Vad händer då?

också en intressant fråga. Rökande föräldrar påverkar sina barn dagligen och även om jag inte hört om något fall där barnet direkt dött av det så kan det säkert ha tagit skada. Negativ påverkan av hjärnans utveckling? Försämrad lungkapacitet? Annat?
Rökte själv fram till januari 2007 och det har inneburit över tio år av förpestande av närmiljön för andra. Visst har man försökt att visa hänsyn men inte alltid om vi tar klubbar som exempel. I'm sooo screwed. Finns nog ingen plats i himlen för sådana som mig heller.

Medlem

rökare = mördare + självmördare!!

Inaktiv

Jag ser ett kryphål i detta dilemma.
Vid oro för syndelsernas förlåtelse ifall man sålt cigaretter använder man en procentsats av inkomsten till avlatsbrev. Problem solved.
Eller det kanske är en "används före..."-stämpel på dom?

12
Skriv svar