Analys: För varje såld Xbox-konsol säljs två PS5:or

Medlem

Tänk att Xbox Series konsoler säljer bra fast de inte har haft så många spel fram tills nu.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Det enda ljudet min PS5 ger ifrån sig är ett litet pip när man startar den, i övrigt är den knäpptyst. 🤔

Du menar pipet som väcker hela familjen, som dessutom sover på övervåningen? 😁

Medlem

Inte förvånad , köpte en xbox-x den 7/1 stendöd 6/2.

Går till elgiganten, måste skriva på något avtal att jag får stå för reperationen om deras egna tekniker hittar något. Hittar vad? Tryckte på en knapp.

Kan inte dom laga den skickas den till Microsoft. Riktigt patetiskt och gjorde mej lite förbannad inte en månad höll den men kostade 6.000kr.

Medlem
Skrivet av Qus:

Av någon anledning skulle jag aldrig välja en Xbox framför en PS. Har svårt att säga varför men jag har alltid varit skeptisk till xbox.

Tvärtom här! Alltid varit skeptiskt till Playstation!

Medlem

Xbox 360 var guld, sen dess har de nästan gett upp känns det som

Skrivet av gorbatjov:

Du menar pipet som väcker hela familjen, som dessutom sover på övervåningen? 😁

Man kan ställa in pipet i tre steg (low, medium, high) eller stänga av helt om man så vill.

Medlem

Snart dags att byta ut Phil Spencer.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Inte förvånad , köpte en xbox-x den 7/1 stendöd 6/2.

Går till elgiganten, måste skriva på något avtal att jag får stå för reperationen om deras egna tekniker hittar något. Hittar vad? Tryckte på en knapp.

Kan inte dom laga den skickas den till Microsoft. Riktigt patetiskt och gjorde mej lite förbannad inte en månad höll den men kostade 6.000kr.

Ring microsoft direkt så fixar dom det.

Medlem

Ungefär samma ratio som Nintendo hade mot Sony under sjätte konsolgenerationen. Spekulerades då i om Nintendo skulle gå Segas väg och ge upp, inte konstigt att samma frågor ställs nu gällande Xbox. Magplask två generationer i rad skulle nog slå hårt mot vilket företag som helst som inte heter Microsoft.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Vilken playstation låter som en damsugare , Ps4 eller ps5 ? För min ps5 digital är knäpptyst. Ps4 pro lät som en damsugare som du säger

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Tänk att Xbox Series konsoler säljer bra fast de inte har haft så många spel fram tills nu.

Läste en artikel precis att Usa hade xbox series s till rea pris 200$ hela december o januari o ändä ville ingen köpa den trots att det är deras hemma marknad. Så den säljer inget vidare. Jag tror siffrorna är 60-20miljoner sålda till Sonys fördel

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Man kan ställa in pipet i tre steg (low, medium, high) eller stänga av helt om man så vill.

Yes. Var det första jag gjorde så fort uppdateringen kom. Gillar dock pipet men funkade inte riktigt här hemma alla gånger^^.

Medlem
Skrivet av Qus:

Av någon anledning skulle jag aldrig välja en Xbox framför en PS. Har svårt att säga varför men jag har alltid varit skeptisk till xbox.

Jag väljer Xbox framför PS för bakåtkompatibelitet, kontrollen, har haft samma konto sedan 2005 och många digitala spel fungerar även på PC.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Alla tycker olika, men utifall din PS5 låter som en dammsugare så borde du skicka in den till Sony. För det ska den absolut inte göra.

Den ska inte höras överhuvudtaget (förutom när diskläsaren läser skivan)

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Den ska inte höras överhuvudtaget (förutom när diskläsaren läser skivan)

Min PS5 låter en del p.g.a coil whine, och det är väldigt vanligt. Inte minst på releasekonsolerna. Men det går att leva med. Sedan håller jag med att skivläsaren låter väldigt högt.

I jämförelse så är min Series X knäpptyst.

Båda konsolerna har sina styrkor och svagheter, och jag uppskattar båda.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Atorak:

Inte förvånad , köpte en xbox-x den 7/1 stendöd 6/2.

Går till elgiganten, måste skriva på något avtal att jag får stå för reperationen om deras egna tekniker hittar något. Hittar vad? Tryckte på en knapp.

Kan inte dom laga den skickas den till Microsoft. Riktigt patetiskt och gjorde mej lite förbannad inte en månad höll den men kostade 6.000kr.

Men det där är ju standard vad det än gäller, oavsett företag, det är likadant med Sony.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Ja, och till och med Switch säljer bättre än Xbox.. Ooops! https://www.gizmochina.com/2023/12/04/sony-leads-global-conso...

Xbox har liksom ingen riktig USP! Allt som Xbox har kan man på något sätt få någon annanstans, iaf mer eller mindre. Ska bli intressant att se vad de presenterar i veckan.

Switch är ju snart världens mest sålda konsoll, så det är ju ganska väntat..

Medlem
Skrivet av submariner:

Läste en artikel precis att Usa hade xbox series s till rea pris 200$ hela december o januari o ändä ville ingen köpa den trots att det är deras hemma marknad. Så den säljer inget vidare. Jag tror siffrorna är 60-20miljoner sålda till Sonys fördel

Förlängde dom rean för att dom sålde så dåligt! Var finns den infon för den hittade inte jag på google?

Medlem
Skrivet av erson:

ingenting jag någonsin upplevt.

Vet inte hur vanligt det är, men det är vanligt nog att det finns antalet youtube videos som visar hur man gör, samt att Sony själva officiellt sagt det är den korrekta lösningen (att fixa det själv eller lämna in den).


signatur

I drank what?

Medlem

Skrivit om det förut, men har personligen kört PS/PC i större delen av mitt liv. Köpte mig ett Xbox 360 på rean någon gång för spela några enstaka jrpg som inte fanns på PS.

Idag är det helt motsatt! Har både Ps5 och Xbox Serie X, men rör knappt mitt ps. Av de senaste 30 konsolspelen som investerats, är säkert 27 till min xbox. Xboxen kör även många spel bättre än PS5.

Sony har även blivit vad jag skulle kalla för "äckliga" på flera fronter. Deras generella prissättning på både hård- och mjukvara är helt urspårad! Tar 3000 för en "pro-kontroller" där tillbehören i sin tur kostar flera hundra. Får mycket EA vibbar av Sony. Därav har jag i stort sett slutet investerat i deras produkter!

Medlem
Skrivet av Balunan:

Min PS5 låter en del p.g.a coil whine, och det är väldigt vanligt. Inte minst på releasekonsolerna. Men det går att leva med. Sedan håller jag med att skivläsaren låter väldigt högt.

I jämförelse så är min Series X knäpptyst.

Båda konsolerna har sina styrkor och svagheter, och jag uppskattar båda.

Jo coilwhine är säkert vanligt. Men det låter ju knappast som en dammsugare? Coilwhine får man ju verkligen lyssna efter ( iaf av min erfarenhet, grafikkortet i datorn lider av en del coilwhine )

Som sagt, låter ens PS5 som en dammsugare så är det ju såklart något som är fel. Då är det väl bättre att skicka in den om man förhoppningsvis har garanti kvar. Endast det jag menar.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Deras generella prissättning på både hård- och mjukvara är helt urspårad! Tar 3000 för en "pro-kontroller" där tillbehören i sin tur kostar flera hundra. Får mycket EA vibbar av Sony. Därav har jag i stort sett slutet investerat i deras produkter!

Sonys Pro kontroll ” DUALSENSE EDGE ” kostar 2589kr
Microsofts Pro kontroll ”Elite V2” kostar 2139kr

Är en ganska rimlig prisskillnad tycker jag med tanke på funktion. Nu äger jag ingen av dessa kontroller så kan ju såklart inte säga om den ena är bättre än den andra. Tillbehören till Xbox är ju minst lika dyra som tillbehören till Playstation ( bortsätt ifrån kontrollerna då ).

Däremot tycker jag Sony borde äga upp till att deras kontroller har en högre chans att få ”stickdrift” på. Aldrig haft problem med det på Microsofts kontroller men Playstations har jag nyligen haft en som gav upp. Visserligen den kontrollen jag fick med när jag köpte Ps5 (launch) men ändå. Tycker jag ser många som lider av det problemet.

Skrivet av elPresidente:

Skrivit om det förut, men har personligen kört PS/PC i större delen av mitt liv. Köpte mig ett Xbox 360 på rean någon gång för spela några enstaka jrpg som inte fanns på PS.

Idag är det helt motsatt! Har både Ps5 och Xbox Serie X, men rör knappt mitt ps. Av de senaste 30 konsolspelen som investerats, är säkert 27 till min xbox. Xboxen kör även många spel bättre än PS5.

Sony har även blivit vad jag skulle kalla för "äckliga" på flera fronter. Deras generella prissättning på både hård- och mjukvara är helt urspårad! Tar 3000 för en "pro-kontroller" där tillbehören i sin tur kostar flera hundra. Får mycket EA vibbar av Sony. Därav har jag i stort sett slutet investerat i deras produkter!

Då är det väl också ganska "äckligt" med priset som Xbox har på sin proprietära SSD? Dubbelt så dyrt mot Sonys lösning.

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Jo coilwhine är säkert vanligt. Men det låter ju knappast som en dammsugare? Coilwhine får man ju verkligen lyssna efter ( iaf av min erfarenhet, grafikkortet i datorn lider av en del coilwhine )

Som sagt, låter ens PS5 som en dammsugare så är det ju såklart något som är fel. Då är det väl bättre att skicka in den om man förhoppningsvis har garanti kvar. Endast det jag menar.

Det har jag heller inte sagt. Det var mer ett svar på ditt Den ska inte höras överhuvudtaget (förutom när diskläsaren läser skivan)”, och där menar jag alltså att det inte stämmer för mig och många andra. Min låter alltså mycket. Men när den läser från skivan är det iofs ibland lite av en mini-dammsugare.

Ditt grafikkort och min PS5:a är naturligtvis inte samma saker. Jag hör det när jag sitter i soffan en 2-3 meter bort, ett högt elektriskt surrande som störde mig väldigt mycket i början. Numer har jag vant mig och kan dränka det i högt ljud från högtalarna. Men vid lägre volymer kan det än idag vara påtagligt. Och då sitter konsolen i en mediamöbel. Min första konsol var likadan (detta är min andra release-PS5:a). 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det har jag heller inte sagt. Det var mer ett svar på ditt Den ska inte höras överhuvudtaget (förutom när diskläsaren läser skivan)”, och där menar jag alltså att det inte stämmer för mig och många andra. Min låter alltså mycket. Men när den läser från skivan är det iofs ibland lite av en mini-dammsugare.

Ditt grafikkort och min PS5:a är naturligtvis inte samma saker. Jag hör det när jag sitter i soffan en 2-3 meter bort, ett högt elektriskt surrande som störde mig väldigt mycket i början. Numer har jag vant mig och kan dränka det i högt ljud från högtalarna. Men vid lägre volymer kan det än idag vara påtagligt. Och då sitter konsolen i en mediamöbel. Min första konsol var likadan (detta är min andra release-PS5:a). 😊

Okej, tråkigt! Antar att Sony inte gör något åt coilwhine. Men kan hålla med om att när disken börjar snurra så hör man den. Blir nästan lite konstigt när man inte hör min Ps5 överhuvudtaget, för att sedan höra den dra igång en jetmotor när disken läser 😅 tur att det bara varar i typ 10 sekunder.

Series X låter alltså ingenting när den läser skivor? Undra isf varför Sony inte använder samma läsare.

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Okej, tråkigt! Antar att Sony inte gör något åt coilwhine. Men kan hålla med om att när disken börjar snurra så hör man den. Blir nästan lite konstigt när man inte hör min Ps5 överhuvudtaget, för att sedan höra den dra igång en jetmotor när disken läser 😅 tur att det bara varar i typ 10 sekunder.

Series X låter alltså ingenting när den läser skivor? Undra isf varför Sony inte använder samma läsare.

Min låter i alla fall avsevärt mindre och vibrerar heller inte på samma sätt när den läser skivor, känns mycket mer dämpad på något vis. Så stor skillnad bara där. Men utan skiva i är den mer eller mindre helt knäpptyst. Väldigt angenämt!

Men jag vet också att olika PS5:or låter olika mycket, utöver coil whine så sitter det även olika fläktar i olika modeller, som även de låter olika mycket. Jag har nog haft lite otur med mina, tråkigt nog.

Vad gäller jetmotor tror jag min PS4 Pro eventuellt tar priset. 🏆


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Sonys Pro kontroll ” DUALSENSE EDGE ” kostar 2589kr
Microsofts Pro kontroll ”Elite V2” kostar 2139kr

Är en ganska rimlig prisskillnad tycker jag med tanke på funktion. Nu äger jag ingen av dessa kontroller så kan ju såklart inte säga om den ena är bättre än den andra. Tillbehören till Xbox är ju minst lika dyra som tillbehören till Playstation ( bortsätt ifrån kontrollerna då ).

Däremot tycker jag Sony borde äga upp till att deras kontroller har en högre chans att få ”stickdrift” på. Aldrig haft problem med det på Microsofts kontroller men Playstations har jag nyligen haft en som gav upp. Visserligen den kontrollen jag fick med när jag köpte Ps5 (launch) men ändå. Tycker jag ser många som lider av det problemet.

Om du istället jämför med en Xbox Elite controller Core så får du 34 timmars längre batteritid per laddning, mindre risk för drifting för nästan halva priset.

Det är som är sämre med tillbehör till Xbox är det vansinniga överpriser de har på sin SSD, där är ps5 rejält mycket bättre.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Om du istället jämför med en Xbox Elite controller Core så får du 34 timmars längre batteritid per laddning, mindre risk för drifting för nästan halva priset.

Det är som är sämre med tillbehör till Xbox är det vansinniga överpriser de har på sin SSD, där är ps5 rejält mycket bättre.

Jo det stämmer säkert men nu jämförde jag de produkter som står mot varandra så att säga. Tycker forfarande att det är rimligt att Dualsense kontrollern är dyrare jämfört med Xbox gamla kontroll. Är ju i stort sett identisk med förra årets generations kontroll medan Sony faktiskt utvecklade den bästa kontrollen genom tiderna. (min åsikt såklart)

Annars kan vi ju lika gärna jämföra en 3e part kontroll och säga samma sak.

” Ps5 är mycket dyrare än Ps4. Köp Ps4 istället, den kan spela i stort sett samma spel men är flera tusen kr billigare och dessutom mindre! ”

12
Skriv svar