PC uppgradering vilken GPU

Medlem
PC uppgradering vilken GPU

Har en gammal extra dator som jag tänkte skrämma liv i för att kunna spela spel som Fortnite mm. Upptäckte att den trotts sin ålder går det att stoppa i en hyfsad prisvärd propp i form av Ryzen 5600x på detta moderkort, men den stora frågan är vilken lämplig prisvärd GPU man ska trycka i. Vi har en 1080p skärm och raytracing är ingen prioritet utan vill bara att spelen skall kunna flyta på hyfsat bra.

Det är en hel djungel av alternativ med generationer som överlappar varandra i prestanda och hur mycket minne ska man satsa på.

Ingen strikt budget men vill inte slösa på något som kanske inte kan maxa fullt för att CPU och minne kanske inte är det allra senaste och vill slippa byta PSU som är på 520W.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Du kan börja med vad din budget är, sen hur mycket Ram har du i den?
Har den NVME disk?

3060/3060 Ti kanske är lagom ?

Medlem
Skrivet av Hator:

Du kan börja med vad din budget är, sen hur mycket Ram har du i den?
Har den NVME disk?

3060/3060 Ti kanske är lagom ?

Den har NVME disk och 16GB ram.

Pengar är inget problem men kanske 3-5 tusen är vad jag kanske kan tycka det är värt.

Begagnat kanske är ett alternativ men då är det ju ofta runt hörnet garanti så jag tror jag föredrar ett nytt kort.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Radeon RX 7600 (alternativ i lager) (lite snabbare prestanda överlag, men klart sämre ray tracing) och RTX 4060 känns som rimliga alternativ i den prisklassen och bör matcha övriga konfigurationen bra.

I prisklassen under är RX 6600 (i lager) det klart bästa alternativet, då det där tävlar mot RTX 3050.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag kör själv med ett 3060 TI som hanterar Fortnite i 1440p bra så du behöver iaf inte gå kraftigare än så 🙂

Medlem

Låter gött får spana in ett 3060ti och RX 7600 då


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

1
Skriv svar