Ny 4060 endast PCIe x8?

Medlem
Ny 4060 endast PCIe x8?

Innan jag blir skogs tokig och gör en butiksåtgärd och lämnar tillbaka detta kort måste jag fråga.

Köpte nyligen ett ASUS RTX 4060 OC Evo och genom alla tester jag gjort körs detta kort i endast PCI Express x8? Mitt gamla 1060 körs i x16 som ska vara det snabbare. Är detta normalt? Ändrat allt i bios och system så inget ska strypa kortet. Test har gjorts i GPU-Z för att se om x16 hoppar in.

Hittade en video där de snackar om 4060 Ti och att det bara är x8. Är det samma på vanliga 4060? Någon annan här med samma kort som kan kolla? Ladda bara ner GPU-Z och kolla "bus interface" om ni har lust.

Annars kanske någon vet på rak arm att det är normalt så jag inte blir helt galen


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Efter lite mer forskning är det kanske normalt? 1060 körs i pcie 3.0 x16. Mitt 4060 rapporterar 4.0 i x8 och jag har läst att pcie 4.0 x8 är samma hastighet som ett äldre 3.0 x16. Nån som vet mer?

edit... Kortet körs bara i pcie 3.0 x8 då mitt moderkort är 3.0 x16. Men det verkar som 4060 endast har x8 lanes och är nu strypt till halva bandwidth än mitt gamla 1060. Suck..... Kanske dags att skaffa nytt moderkort och sånt med snart då.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Efter lite mer forskning är det kanske normalt? 1060 körs i pcie 3.0 x16. Mitt 4060 rapporterar 4.0 i x8 och jag har läst att pcie 4.0 x8 är samma hastighet som ett äldre 3.0 x16. Nån som vet mer?

edit... Kortet körs bara i pcie 3.0 x8....

Kollade upp kortet på ASUS hemsida men hittade ingen information, dock så visar Inet.se att det mycket riktigt är PCI.e4 x8 tyvärr är jag inte nog teknisk kunnig för att säga att det presterar bättre eller sämre än äldre teknik så du får ta detta vidare hur du vill.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Efter lite mer forskning är det kanske normalt? 1060 körs i pcie 3.0 x16. Mitt 4060 rapporterar 4.0 i x8 och jag har läst att pcie 4.0 x8 är samma hastighet som ett äldre 3.0 x16. Nån som vet mer?

edit... Kortet körs bara i pcie 3.0 x8 då mitt moderkort är 3.0 x16. Men det verkar som 4060 endast har x8 lanes och är nu strypt till halva bandwidth än mitt gamla 1060. Suck..... Kanske dags att skaffa nytt moderkort och sånt med snart då.

Du kommer att tappa några procents prestanda jämfört med en PCIe 4.0-anslutning (SweClockers har testat exakt det här), men det är fortfarande en tämligen påtaglig uppgradering från ett 1060 oavsett.

Vill man kika GPU-specifikationer kan jag varmt rekommendera TechPowerUps databas. Här är generella 4060-specs och här borde vara specifikt för ditt kort. Hittar inte specifikt EVO-varianten, efter lite grävning verkar det inte vara någon nämnvärd skillnad. Skulle kunna vara att man använder en annan krets (AD106, den som sitter i 4060 Ti, i stället för AD107. De flesta tidigare 4060 på marknaden använder AD107 - här finns info om standardvarianten av 4060 med AD106), men med exakt samma specifikationer som 4060-kort med AD107.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar