Rapport: Spelare blir allt mindre intresserade av strategi och planering

Medlem

Spel som kombinerar Strategi och RPG gillar jag personligen mycket dock, lite som X4 och sånt, tyckte Age of Wonders 4 var kul med om än lite för ytligt. Det har väl lite med customization att göra, och att det blir tråkigt att vara någon omnipresence utan personlighet.

Medlem

Kan väl tyvärr bara instämma med många här, är också i 40-årsåldern och älskade strategispel när jag var yngre. Inledde min bana med Warcraft, Red Alert, AoE, C&C, Starcraft, Tiberian Sun, Dune, Total Annihilation m.fl. men även andra former av strategi som Civ, HOMM, Settlers o.s.v.

Vet inte om det har att göra med hur mycket mindre tid man har i dagsläget men det är inte bara strategi utan långa spel generellt som jag prioriterar bort. Har köpt de senaste versionerna av Age of Wonders, AoE, Civ samt Stellaris och andra one-off-spel men brukar stänga ner dem kring huvudmenyn när jag inser vad jag har framför mig..

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Med tanke på hur bra Manor Lords sålt trots det är utvecklat av "en person" så nog finns det intresse för sådana spel. För att inte nämna Factorio och andra liknande spel som är en typ av RTS (?).
Är mest bara att det släpps få spel, och många av de som släpps är ganska skräpiga.

Exakt! Jag växte upp med C&C, Red Alert, Total Annihilation, Z, KKND osv. Älskade strategi.
Blev mindre av det när jag blev äldre men nu har det börja komma tillbaka igen.
Köpte Manor Lords och det är suveränt. Finns dock mycket som måste göras för att det ska bli fulländat.
Nu har jag fått mersmak och kommer spela igenom C&C spelen och alla gamla godingar igen 😃

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

TikTok generationen som har ett koncentrationsspann på 30 sek.

Vill gärna kasta skit på TikTok generationen. Men jag är 50 och spelade mycket strategi och äventyr då det begav sig. Gör mig dog det när jag fick kids och bara kunde spela i korta stunder. Det är dessvärre något som inte ändrats fast jag nu har betydligt mycket mer tid för spel. Orkar bara inte.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Exakt! Jag växte upp med C&C, Red Alert, Total Annihilation, Z, KKND osv. Älskade strategi.
Blev mindre av det när jag blev äldre men nu har det börja komma tillbaka igen.
Köpte Manor Lords och det är suveränt. Finns dock mycket som måste göras för att det ska bli fulländat.
Nu har jag fått mersmak och kommer spela igenom C&C spelen och alla gamla godingar igen 😃

Hade kunnat lira igenom alla C&C/Red alert spelen enbart för alla videos. Åh det var en bättre tid back then!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Exakt detta. Jag älskar strategi och planering, men då får det komma kvalité också.

Var ligger din ribba för kvalité? Jag tror nämligen det varierar ganska kraftigt från person till person.

Medlem
Skrivet av starlord21:

Det är felaktigt att tro att devalveringen av koncentrationsspannet bara har påverkat TikTik-generationen. Alla generationer som använder sociala medier har förstört sitt koncentrationsspann, vissa mer andra mindre.

Absolut, det är mycket fokus just på hur det påverkar de yngre, men även vi äldre är i farozonen. Dopaminrushet man får av doomscrolling är något vi alla påverkas av.

Nu har jag ju aldrig varit superintresserad av strategispel (man kan väl inte kan räkna RimWorld som strategi...) och inte hållt på med dem regelbundet sedan minst 20 år tillbaka, men de gånger jag sätter mig framför Europa Universalis, Crusar Kings, eller till och med Total War, känner jag mig fort överväldigad och gärna går tillbaka till något storybaserat (eller Escape from Tarkov).

Medlem
Skrivet av Kerrai:

2 miljoner Manor Lords köpare håller nog inte helt med heller. Sällan genren som avgör, bra spel säljer (oftast) oavsett.

Klart massa annat spelar roll som vilken nish, ligga rätt i tiden, tur/flyt osv. Finns väl hur mycket objektivt välgjorda spel som helst som inte lyckas få den framgång de förtjänar.

Lite som majoriteten av oss människor kan slita och offra hur möe som helst men rika blir då inte de flesta oavsett.

Medlem

EU4 är ju DLC cancer, istället för släppa ett färdigt spel eller låta folk få saker i större DLC så ska de mjölka för aktieägarna.

100 DLC full pris för varje , tror vi spelare är nog lite trötta på såna cashgrabs.

Hinner ju knappt spela igenom en total war innan nästa kommer.

Bättre släppa ett bra spel med ett bra DLC än pumpa ett ny spel efter den andra.

Medlem

Hade exempelvis Blizzard satsat på WarCraft IV kanske det hade sett lite bättre ut.
Viljan måste finnas också.

Men kan köpa att det är en svår genre ibland. Total War räcker för mig, medan de här tyngre liren hade jag nog behövt ha någon kompis som krattade manegen.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Hade kunnat lira igenom alla C&C/Red alert spelen enbart för alla videos. Åh det var en bättre tid back then!

Håller med dig om det 😃 Oslagbara videosekvenser i dom där spelen 😁

Medlem

Bullshit....visade samma data att spelare inte längre är intresserade av RPG innan en studio lade manken till och gjorde Baldurs gate 3? Kvalitet säljer.

Medlem

Det är nog som många säger, när det släpps färre bra strategispel blir man helt enkelt inte hypad av nya som släpps längre. Endast en handfull spel som kommit ut de senaste åren i genren har intresserat mig, och då skulle jag ju inte svara i en enkät att jag känner mig särskilt intresserad. Detta trots att jag spelade WC3 och Battle for Middle-Earth som en galning när jag jag yngre.

Sedan kan det vara våra definitioner av genrer som spökar. Vad räknas BG3:s stridssystem som? Hur definieras spel som Frostpunk, eller strategiroguelites som Slay the Spire och Darkest Dungeon? Finns ju många spel som använder sig av mer strategiska stridssystem men inte ses som strategispel för det.

Hoppas att X-Com 3 och Civilization 7 blir något extra. HoMM är ju dött (tack Ubi).
Age of Wonders-spelen är trevliga ändå. Har också varit sugen på Dune: Spice Wars som fått bra kritik.


signatur

What Time Is ♥?

Medlem

Jag tycker fortfarande om strategispel men nu med två barn och väldigt begränsad tid för spelande är det svårt att rättfärdiga ett inköp av en ny dator.
Spelar enbart på Xbox dessa dagar, vissa spel, som Stellaris fungerar helt ok med handkontroll men Age of Empires klarade jag inte av och Total War finns inte ens (och det är nog lika bra det).
Kanske blir till att plocka upp strategispel igen i framtiden när barnen är mer självständiga men just nu känns det ganska meningslöst.

Medlem

Spelar hellre crusader kings än call of duty eller fortnite eller vad för spel folk spelar idag.

Medlem
Skrivet av Hator:

EU4 är ju DLC cancer, istället för släppa ett färdigt spel eller låta folk få saker i större DLC så ska de mjölka för aktieägarna.

100 DLC full pris för varje , tror vi spelare är nog lite trötta på såna cashgrabs.

Hinner ju knappt spela igenom en total war innan nästa kommer.

Bättre släppa ett bra spel med ett bra DLC än pumpa ett ny spel efter den andra.

Känns som du motsäger sig själv. Euiv släpptes 2013 och hålls levande/nytt med dlc. Känns inte seriöst att tycka att de borde väntat tills nu med att släppa spelet. Sen kan jag hålla med om att det var för mycket dlc, även om nya prenumeration funktionen löser det hela.

Men måste nog välja mellan nya spel eller att utvecklarna fortsätter utveckla tidigare spel och tjäna pengar på dessa.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast spelarbasen har ändrats och mycket med. Det är inte som år 2000 när ett RTS var lika stort eller större än ett FPS och det har ju inte bara med marknadsföring eller hur bra spelen är att göra. Det är en romantiserande bild att tro att om blizzard skulle göra rts så bra som de gjorde med t ex Starcraft 2 så skulle det bli så sjukt stort, krossa spel som fortnite och call of duty eller typ candy crush...

Age of Empires 2 är säkert ett större spel nu än vad det var då, det är dessutom ett bättre spel nu ändå, men det är ju fortfarande ett ganska litet spel om man tar och kollar på alla stora spel.

Om folk föredrar att spela på konsol med handkontroll och spela på telefon, så blir det inga stora rts.

Jag nämnde aldrig nåt om rts. Men sure, du har många bra poänger i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Ändå gick det riktigt bra försäljningsmässigt för Crusader Kings 3! CK3 har väldigt djup strategi som tar tid att lära sig. Samtidigt går det också bra för Europa Universalis, Hearts of Iron och Stellaris som är ännu mer komplicerad strategi. Jag tar denna undersökning med en nypa salt.

Håller fullständigt med. Mina absoluta favorit genres tsm med rimworld, factorio och prison architect

Medlem
Skrivet av AHTF:

Känns som du motsäger sig själv. Euiv släpptes 2013 och hålls levande/nytt med dlc. Känns inte seriöst att tycka att de borde väntat tills nu med att släppa spelet. Sen kan jag hålla med om att det var för mycket dlc, även om nya prenumeration funktionen löser det hela.

Men måste nog välja mellan nya spel eller att utvecklarna fortsätter utveckla tidigare spel och tjäna pengar på dessa.

Hålls levande med DLC haha ja det kan man säga 75 DLC på 11 år.

Du känner inte det räcker med 1 eller 2 stora istället ?
Det är bara för att tjäna pengar . Många av DLC är ju ren skit med, som borde varit en patch bara.

Ah, det är mer prenumeration jag vill ha.
Så räcker inte för alla andra man redan har. Jag tror det blir en alternativ nerladdning på Paradox spel i framtiden. De får skylla sig själva att vara så giriga.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Enligt dom som utfört studien så fann dom ingen skillnad över olika åldersspann. Min teori är att antalet släppta strategispel minskar, samt att dom som släpps är i regel skit. Kan ju såklart ha fel.

Ja det släpps ju knappt RTS längre. Jag är själv inget fan av grand RTS som Total War mm, jag gillade Red Alert, Star Craft osv. Age of empires IV var dock trevligt!

Medlem
Skrivet av Hator:

Hålls levande med DLC haha ja det kan man säga 75 DLC på 11 år.

Du känner inte det räcker med 1 eller 2 stora istället ?
Det är bara för att tjäna pengar . Många av DLC är ju ren skit med, som borde varit en patch bara.

Ah, det är mer prenumeration jag vill ha.
Så räcker inte för alla andra man redan har. Jag tror det blir en alternativ nerladdning på Paradox spel i framtiden. De får skylla sig själva att vara så giriga.

Åh kan hålla med om 75 är för många även om man knappast behöver alla då många är för specifika länder som man kan skita i. Tycker dock att 1-2 dlc om året är helt ok efter första året.

Medlem

Kan det ha att göra med att många har gått från PC- till mobilspel? Försökte för ett tag sen hitta bra strategispel liknade Age Of Empires till mobilen men det mesta var skit.

12
Skriv svar