Snabbkollen – Brukar du förhandsboka spel?

Medlem

När spelen släpps digital vad är poängen? Kan ibland sträcka mig till att köpa det dagen innan om det är någon förbokningsbonus, men de flesta spelen jag köper idag har inget sådant, iaf inget jag sett eller brytt mig om.

Medlem

De digitala koderna kommer ändå räcka till mig så noll anledningar att förboka. Sen är det i princip alltid värt att vänta in en patch eller tre nuförtiden då ingen kan släppa ett fungerande spel vid release längre.

Medlem

Har slutat med det nu. Det räcker. Ta tillbaka gaming till vad gaming ska vara. Är trött på att betala utvecklingen av ett alpha/beta spel

Medlem

har aldrig gjort, kommer aldrig att göra.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Har inte förhandsbokat sedan Destiny och Watch dogs. Gta 6 kommer att bli ett undantag

Det har hänt. Senaste spelen jag förhandsbokat är Gran Turismo 7, Final Fantasy XIV
och Final Fantasy VII Rebirth (collectors utgåvor). Kommer göra det med Suikoden 1 & 2 Remaster också.


signatur

What Time Is ♥?

Medlem

Bokar endast limiterade utgåvor som lätt tar slut dag ett.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Jag förhandsbokar alltid de spel jag köper på konsol, då jag köper fysiskt. Eftersom jag bara köper spel i ett fåtal genrer och vet i förväg att jag vill ha dem oavsett skick de släpps i så funkar förbokning bra för mig. Jag köper då bara RPGs och tactics spel på konsol i princip. Det brukar även köpas in begränsade upplagor av mer nischade spel så förbokar man inte kan man bli utan på release.

På PC är det en annan sak. Där är ju spelmarknaden digital. Man kan ju inte direkt förboka på samma sätt på steam till exempel. Men jag wishlistar saker, vilket inte kostar något. Men jag är väldigt restriktiv med early access. Jag älskar tex BG3. Men jag körde aldrig early access för jag vill ha en färdig upplevelse.

Medlem

Brukade göra det, men alltmer sällan nu.
Sedan är det väl lite vad man vill boka in i ordet förhandsbokning - räknas Kickstarters? Det är ju tekniskt sett en förbokning, ofta flera år innan, eller ska vi ta det mer som 'framtida investering'?

Bortser vi från det så är det endast FFXIV-expansioner numer, vill ju ha de där 4 dagarnas merspel så man minimerar risken för spoilers i storyn.

Medlem

Förhandsbokade LittleBigPlanet på Gamestop när man kunde lämna in två spel och få spelet för 1kr.

Annars nej, jag ser ingen poäng med det. Köper väldigt sällan spel vid release heller då jag oftast tycker det är mer värt att vänta.

Medlem

Nej. Gears Of War 6. Absolut.

Jag förhandsbokar spel rätt ofta och har så gjort i ca 14 år.

Medlem

De som förhandsbokar är konsumentförrädare.

Medlem

Kan hända, men sällan jag köper ett nytt spel överhuvudtaget. Förhandsbokade Diablo 4 och ångrar inte det för fem öre.
Innan dess var det FFXIV Endwalker vilket även det är något jag inte ångrar. Hade förhandsbokat Dawntrail också men är upptagen när det kommer ut så känns onödigt.

Men så skiter det sig ibland. Förhandsbokade Destiny 2: Lightfall (eftersom Witch Queen var så jävla bra imo). Haha, förhandsbokar ingenting av Bungie igen. Fy fan.
Var nära på att överväga att förhandsboka Battlefield 2042 men tänkte jag kan lika gärna testa Open Beta:n först. Hah. Hahaha. Nej.

Medlem

Beställer inte en bil utan att den har genomgott säkerhetskontroller 👍

Kan lätt bli pinsamt resultat annars

Medlem

Sista spelet jag någonsin förbokade var bf2042, jävlar så lurad 😂


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Ja. Men oftast ett par dagar innan om det har fått bra recensioner eller förhandsvisningar. Mest för att kunna spela det direkt på releasedagen och inte behöva vänta x antal timmar på nedladdning.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Förhandsbokar aldrig. Sällan jag köper dag 1 spel också.

Men dom flesta spel lägger jag på prisjakt bevakning ca 350kr. Senast fiskade jag hem Final Fantasy 16 för 329kr.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Enda gången jag förhandsbokar är när jag vill ha en collectors edition där det följer med en cool staty.

Medlem

Nej.

Även de collectors editions som jag äger ("3st"), är bara 1 förbokad men även den är "bara" förbokad knappt en vecka före release.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Har förhandsbokat några spel men typ 3-4dagar före släpp. Har aldrig förstått varför man förhandsbokar flera månader i förväg.. Varför ligga ute med pengar i onödan

Medlem

Förbokas bara dom gånger jag köper collectors edition, var tydligen för sen på förboka Shadows så blir utan CE ☹️
Så kommer nog inte ens köpa det på release nu utan låter dom patcha spelet några månader.
Gjorde samma med Valhalla och åndå var det en bugg som förhindrade mig att ta platinum, fick vänta på en patch för den…

Edit: fick tag i en kopia nu av CE 🥳


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Historiskt, bara Rockstars spel. Då brukar jag gå för collectors, så det räknar jag lite utanför normen. Med GTA V fick man en karta/poster och en hammare ingame. Kände att jag behövde den. Sen var hästen i rdr2 och kartan också hyffsat nice.

Men släpps Portal 3 så kanske, eller liknande man väntat många år på. Dag ett spel. Typ som att jag ser vissa filmer på bio, kan inte vänta längre än dag ett.

Men det är ju ett spel per decennium i snitt, om ens det, så överlag så kan jag ofta vänta på realådan och skippa kosmetikan eller xpboosten, eller vad det nu kan vara.

Senast jag köpte ett DLC var till GTA4. CD projects DLC köps nästa rea. Så bara översta hyllan. Har spel "mikro" valutor osv brukar jag skippa de helt. Så i 99% av fallen röstar jag med plånboken.

12
Skriv svar