Sämsta kvalitén på hårdvara i spelbranchen

Medlem
Sämsta kvalitén på hårdvara i spelbranchen

5. Rog Ally.

SD läsaren dör, verkar drabba de allra flesta och med värdelös garanti, släpper Microsoft en bärbar Xbox Store kontroll så ska jag byta ut den så jag vill inte chansa och skicka in den på lagning och få en räkning som är lika hög som hela konsolen. Som tur är finns det en SSD hårddisk så jag kan använda den ändå.

4. Dreamcast kontrollen.

Denna konstanta glapp i sladden som verkar drabba kontrollerna efter ett tag, extremt jobbigt när skärmen spammar att kontrollen åkt ut, återansluta för att starta

3. Nintendo 64 spak.

Vem har inte en Nintendo 64 kontroll med en slapp spak? Speciellt skön var den inte heller, varken kontrollen eller spaken, designad för att passa någon med 4 händer.

2. PS2 kontrollen, när den var ny så var det inga problem, men jag har säkert 20 begagnade PS2 kontroller de senaste 10 åren och 90% har haft problem, knappar som inte funkar, spakar som rör sig själv, skiten självdör och då funkar ändå de gamla nes kontrollerna fortfarane. 3epartstillverkare verkar hålla bättre kvalite.

1. Xbox 360 första modellen

Massor av red ring of death och skivrepande konsol.

Några resande skivor fick jag inte men såg en del på forum om konsoler som repade skivor. Jag skickade in min konsol hela 4 gånger innan jag köpte en Elite konsol, och den lät som ett jetplan. Superbra mjukvara och värdelös hårdvara, första modellen

Vilken hårdvara anser ni haft riktigt kass hållbarhet?

Medlem

Handkontrollen till PS4. Jag har fått stickdrift i 3 av 4 av mina. Sen är ju inte själva konstruktionen särskilt stabil heller. Vred sönder en för många år sen efter en särskilt frustrerande match i For Honor.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag skulle faktiskt vilja säga allt som har med Playstation 5 att göra här. Känns som att Sony drog till med billiga, dåliga komponenter i såväl hårdvara som tillbehör vid release.

Själva konsolen med sitt omtalade "coil whine". Det elektriska "buzzet" som hörs konstant och som varierar i intentsitet beroende på hur krävande själva spelet som spelas är.

Har två PS5-kontroller och båda har stick drift. Den ena på vänsterspaken och den andra på högerspaken.

Har även Playstation Pulse-hörlurarna, och på dem har tyget/skinnet börjat släppa från sjäva kåpan.

Har kanske haft tur vid tidigare konsolgenerationer, men har inte behövt byta ut varken kontroller eller hörlurar tidigare, och nu måste det göras redan halvvägs in i generationen.

Medlem

Har också haft några PS2 kontroller som snabbt blev dåliga.
Sen Joycon till Nintendo switch. Har 6st och 3 har jag fått repa.

Xbox 360 köpte en begagnat först som fick red ring of death. Den lyclades jag laga själv men efter 6 månader fick den samma och dog helt efter repförsök.
Xbox 360 elite samma hände med den efter 1 eller 2år men då fick jag på granti en ny som lät som ett jetplan men höll iaf 😁

Tipps till trådskaparen.
Ditt konsumentskydd kan inte förhabdlas bort på din RoG ally. Så förstår fortfarand einte varför du inte gått vidare med ditt hårdvaru-problem då du skrivit om det tidigare.
Du har säkert sett på youtube och reddit ang Asus support men det är i USA. Helt andra regler här.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Joycons!! Knappt spelat på min Switch men har stick-drift på båda joycons. Sen så känns dem fruktansvärt budget överlag, som en stor lego bit gjord av sämsta möjliga plast, nä usch.

Medlem

Håller med om joycons. Har fått byta spak på ett flertal. Förvånansvärt dålig kvalitet för något som kostar 900kr. Hoppas verkligen de har tänkt till vid kring utformningen av spelkontrollerna till Switch 2.

Redaktör
Ponny

Kan bara hålla med: Joycons kan brinna! Kör alltid på pro-kontrollerna. Dyra är dom men varit värt det. Dom få gångerna jag tvingats spela på Joycons har jag avskytt det. Bortom driftingen är dom ju inte bra nånstans. Man får ont i händerna och ont i själen.

Har ändå en soft spot för Xbox 360:ns "röda död". När jag väl fick den kändes det som om jag var en del av ett sällskap. Förvisso inget exklusivt sällskap, men ändå!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Drifting verkar uppstå på de flesta kontroller men jag har bara fått det på Xbone-kontroller.
Köpte nya spakar för att löda om dem men det var för svårt för mig. De blandar visst in något mer medel i lödtennet för att göra det mer svårsmält och jag saknade skills som behövdes.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Möss från Razer!

Tre chanser har de fått genom åren och de har alla gått sönder inom 6 månader på olika sätt. Glapp scroller, höger knapp dubbelklickar och sensorn slutade registrera bordsytan.

Medlem
Skrivet av demagog:

De blandar visst in något mer medel i lödtennet för att göra det mer svårsmält och jag saknade skills som behövdes.

Man har tagit birt bly från lödtenn (och kanske ersatt med nåt annat)för några år sen vilket resulterat i högre smältpunkt.
Man vet ju när man ska sitta hemma och laga nått som kräver lödning att man lätt sitter och sniffar in röken. Vilket inte är så nyttigt speciellt inte om det är bly.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Jozo:

Möss från Razer!

Tre chanser har de fått genom åren och de har alla gått sönder inom 6 månader på olika sätt. Glapp scroller, höger knapp dubbelklickar och sensorn slutade registrera bordsytan.

Tyckte det var så mycket förr, de senaste åren har de dock verkligen levererat, både möss och tangentbord i riktigt bra kvalité. Den senaste death addern är lätt en av de bästa mössen jag någonsin ägt.

Medlem

Jag måste nog ändå säga Switch-kontrollerna med deras drifting-problem. Inte varit med om så dålig kvalitet sedan N64-kontrollerna som nöttes ner med tiden.

Skrivet av Siegfried:

4. Dreamcast kontrollen.

Denna konstanta glapp i sladden som verkar drabba kontrollerna efter ett tag, extremt jobbigt när skärmen spammar att kontrollen åkt ut, återansluta för att starta

Wut? Har haft mina kontroller sedan releasedagen och har aldrig haft något problem med dem. Tror snarare att det är användarfel än kontrollproblem.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man har tagit birt bly från lödtenn (och kanske ersatt med nåt annat)för några år sen vilket resulterat i högre smältpunkt.
Man vet ju när man ska sitta hemma och laga nått som kräver lödning att man lätt sitter och sniffar in röken. Vilket inte är så nyttigt speciellt inte om det är bly.

Det var jag nöjig över. Hade riggat en av fläktarna vi har på somrarna för att blås rent. Men tja.. .fanns det inget bly så var det ju kanske förkastat. Jag klarade ändå inte. Borde kanske gå en lödkurs.

Tack för info!


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av demagog:

Det var jag nöjig över. Hade riggat en av fläktarna vi har på somrarna för att blås rent. Men tja.. .fanns det inget bly så var det ju kanske förkastat. Jag klarade ändå inte. Borde kanske gå en lödkurs.

Tack för info!

Det är bara öva så blir man bättre.
Jag är ingen expert heller.
Jag har chippat några konsoler som det mest avancerade för många år sen.
Sen har jag mest lött när det gäller att fästa och skarva kablar och kontakter typ


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har haft två möss från razer och efter en viss tid så har vänsterknappen börjat glappa och dubbelklickat vid enkelklick på båda 🙄


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Razermöss, Nintendo 64 kontroller och Playstation 5 kontroller är det sämsta jag haft att göra med och då har jag en ansenlig samling konsoler och datorer från 70-talet och framåt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan bara hålla med: Joycons kan brinna! Kör alltid på pro-kontrollerna. Dyra är dom men varit värt det. Dom få gångerna jag tvingats spela på Joycons har jag avskytt det. Bortom driftingen är dom ju inte bra nånstans. Man får ont i händerna och ont i själen.

Switchs Pro Controller är ju ingen höjdare heller, och galet överprisad för sin kvalité. Jag drog mig länge för att spela på Switch alls pga att kontrollerna var så osköna. Det som fick mig att till slut stå ut att spela lite längre spel var att köpa en sån här och spela med en Xbox-kontroll eller vad man nu tycker om

https://www.webhallen.com/se/product/346227-8Bitdo-USB-Wirele...

/ LordDaimos

Medlem

Xbox 360, 100% felfrekvens finns det nog inget som slår. Sedan även första Xboxen, därefter N64-spaken.

Medlem

Nintendos Joycons är inge vidare.

Medlem

Kontakterna till kassett-läsaren i NES.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag måste nog ändå säga Switch-kontrollerna med deras drifting-problem. Inte varit med om så dålig kvalitet sedan N64-kontrollerna som nöttes ner med tiden.

Wut? Har haft mina kontroller sedan releasedagen och har aldrig haft något problem med dem. Tror snarare att det är användarfel än kontrollproblem.

Ingen av mina andra 50 konsoler har stött på glapp problem. Bara dreamcast, 3 av mina 4 kontroller. Har även sålt 2st som var helt omöjliga att använda ens till turbaserade spel för det glappade så mycket.

Medlem

Logitech måste ändå ligga i topp (botten?). Har själv haft tur med deras möss men det är ju välkänt att de väljer billiga skräpkomponenter som orsakar dubbelklick i mössen, någonting som inte fixats på över 10 år.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Ingen av mina andra 50 konsoler har stött på glapp problem. Bara dreamcast, 3 av mina 4 kontroller. Har även sålt 2st som var helt omöjliga att använda ens till turbaserade spel för det glappade så mycket.

Undrar vem dåren var på Sega som fick för sig att sätta fast sladden i fel ände, kanske blev glapp med pga onödig belastning på sladden till dosan.

Alla moderna kontroller antar jag. Oavsett om det är Nintendos, Sonys eller Microsofts så har mina drabbats av drift inom ett år. Är så vanligt att jag inte orkar byta ut dem länge innan det blir riktigt grova fel.

Medlem

5. Rog Ally - Wut. Har du köpt den i sverige returnerar du den till butiken på garanti. Du behöver inte skicka in till Asus.
4. Dreamcast kontrollen - Har aldrig haft problem med mina. Var förövrigt en av recensenterna på gamla dcworld om någon minns. Mycket spelande blev det iallafall.
3. Nintendo 64 spak - Första konsol kontrollern med en analog spak. Något som är standard på alla konsoller efter. Cut them some slack (samt, min gamla n64 kontroller är fortfarande intakt efter alla år!)
2. PS2 kontrollen - Aldrig haft en ps2. (??!!)
1. Xbox 360 första modellen - Ja, detta vart ett absurt (vanligt) problem. Värmen krökte moderkortet och successivt bröts kontaktpunkter. Inkl min.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

5. Rog Ally - Wut. Har du köpt den i sverige returnerar du den till butiken på garanti. Du behöver inte skicka in till Asus.
4. Dreamcast kontrollen - Har aldrig haft problem med mina. Var förövrigt en av recensenterna på gamla dcworld om någon minns. Mycket spelande blev det iallafall.
3. Nintendo 64 spak - Första konsol kontrollern med en analog spak. Något som är standard på alla konsoller efter. Cut them some slack (samt, min gamla n64 kontroller är fortfarande intakt efter alla år!)
2. PS2 kontrollen - Aldrig haft en ps2. (??!!)
1. Xbox 360 första modellen - Ja, detta vart ett absurt (vanligt) problem. Värmen krökte moderkortet och successivt bröts kontaktpunkter. Inkl min.

https://m.youtube.com/watch?time_continue=2&v=7pMrssIrKcY&emb...

Här verkar det vara inskickat på garantin och att de bytt saker som inte behöver bytas och tagit betalt för det.

Jag köpte den från webhallen och webhallen kommer skicka den till Asus för reperation.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

.
3. Nintendo 64 spak - Första konsol kontrollern med en analog spak. Något som är standard på alla konsoller efter. Cut them some slack (samt, min gamla n64 kontroller är fortfarande intakt efter alla år!).

Stämmer inte. Atari 5200 var den första med analog spak så tekniken var knappast ny.

1
Skriv svar