Och spelsommaren vanns av... Nintendo!

Medlem
Och spelsommaren vanns av... Nintendo!

Efter en väldigt ljummen Playstation Showcase samt en betydligt hetare Xbox Showcase var E3-sommaren (RIP) spelsommarens medaljörer högst tvivelaktiga vem som skulle kamma hem guldmedaljen. Men nu står det tydligt. Det är Nintendo!

Detta hade inga rykten eller läckor pekat på att det skulle komma, utan var en rolig överraskning! Att inleda med denna barnsligt roliga och grafiska originella (för ett Mario-spel) var ett riktigt smart drag!

Det hade dock tisslats och tasslats lite om ett nytt 2D Donkey Kong, vilket jag inte riktigt vågade tro på då Nintendo som bekant står för en ny konsol och inte riktigt skulle bränna av en sådan raket i slutet av konsolens livscykel. Men mer logiskt är att de kör en remake på Wii-spelet som jag gladeligen återvänder till! Bättre än inget!

Denna hade det också ryktats om, och trots att jag aldrig spelat originalet blev jag ändå intresserad av denna!

Ett nytt Mario Party lagom till hösten/julhandeln satt som på spår. Både nya och gamla bräden och minispel tycks erbjudas och med upp till 20 spelare online kan det bli riktigt roligt!

Vi är många som otåligt inväntat på remakesen av Wind Waker och Twilight Princess, och när det beryktade 2D Zelda-spelet där en faktiskt spelar som Zelda (grattis alla Nintendo-föräldrar som inte behöver bli förvirrade längre) visades stod det säkert att vi får vänta lite till. Men detta verkar mysigt och unikt så det gör mig inget!

Det ryktades om ett nytt Ace Attorney-spel men istället får denna finfina samling. Inte så illa det heller såhär i slutet av en konsolgeneration.

Det gick lite motstridiga uppgifter om huruvida "bara" trean eller hela trilogin skulle "2D HD remastras" och när de började med att visa upp trean trodde jag det stod klart att det skulle räcka så. Men så dålig koll jag har på serien är det tydligen en prolog till de andra spelen som sen också visades och bekräftades - dock senare.

Tror det var på PSP jag spelade ett av dessa way back, har aldrig varit någon jätteanhängare av serien men verkar ändå riktigt retrodoftande och trevligt! Kan bli kul med andra också!

Redan utannonserat men ändå trevligt att se igen. Känns mycket roligt att det kommer till Switch så lär bli där jag skaffar och spelar det sen också för att uppmuntra initiativet. Förhoppningsvis kan det tyda på att de andra Horizon-spelen kommer till Switch 2!

Trots att jag älskar katter och vill uppmuntra de få kattspel som släpps har jag inte hunnit ta mig igenom Stray ännu. Men vet inte om Switch-versionen kan ändra på det. Ser väldigt grafiskt nedbantat ut och som någonting jag hellre upplever på Playstation 5!? Men kul för de som bara vill spela igenom det och inte har andra konsoler. Såklart.

Trots att de både vid utannonseringen av denna Directen och när de igår gav oss tid och datum var övertydliga med att denna Direct inte kommer handla om Switch 2 (för att undvika att folk utan koll blir besvikna) så är det ändå ett spel som lär släppas som cross gen title till både Switch och Switch 2! Och det är såklart Metroid Prime 4 - som nu fått undertiteln Beyond. Mer open world, eller snarare open zones, ryktas det bli och såg ut att vara en unik blandning av Metroid Prime och Halo! Perfekt avslutning på directen - även om det känns konstigt att de inte utannonserade Prime 2+3 i samma veva. Blir konstigt hopp om "bara" första och fyran finns still Switch. Men så kommer det nog en Direct senare i höst, kanske som brukligt i September men kanske senare om de först vill utannonsera Switch 2 så kanske Oktober snarare?, där de kan shadowdroppas och fyran kan bekräftas till nästa konsol också. Vilket vore väldigt trevligt. I vilket fall var detta en väldigt stark direct, speciellt med tanke på hur långt in i konsolgenerationen vi är och hur svagt spelutbudet blev med t.ex. Wii och 3DS. Nu verkar det istället som Nintendo går ut med en bang med sin rekordsättande konsol - som trots sin stundande uppföljare lär stödjas i flera år till. Men mer huvudfokus lär den inte få igen, utan mer stå i bakgrunden och få spel utannonserade till nya konsolen - samt the OG. Inte så illa pinkat ändå Nintendo!

Medlem

Bra genomgång av Metroid Prime 4-trailern som ser fantastiskt ut! Och det är från Switch-versionen? Tänk er då vad de kan åstadkomma med nästa generations hårdvara!? Jag är 12/10 level hyped nu!

Medlem

En ännu bättre teknisk genomgång av trailern! Regn på armkanonen, eld och kanoner. Vilka karaktärer som en möter. Och när han började prata om loggan började jag tänka att det är ett svart hål bakom där och Beyond kanske anspelar på att en reser genom en sån för att komma till en annan dimension eller så? Bara en teori såklart.

Medlem

Vi som får spela shadow of the erdtree vinner spelsommaren. 🥰

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

ZF
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vi som får spela shadow of the erdtree vinner spelsommaren. 🥰

Elden Lego släpps säkert nästa sommar.

Medlem

Bra show.
Gillar att Nintendo verkar kötta på med Switchen och inte bara låter den tyna bort utan nya spel.

Medlem

Tycker Nintendo kör på lite väl mycket på remakes nu, sedan känns det som att fokus på familjen och barn är mycket större när tom Mario and Luigi går det hållet. Tyckte Microsoft blev en solklar vinnare bland de stora företagen i år.

Moderator | Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Tycker Nintendo kör på lite väl mycket på remakes nu, sedan känns det som att fokus på familjen och barn är mycket större när tom Mario and Luigi går det hållet. Tyckte Microsoft blev en solklar vinnare bland de stora företagen i år.

Många av de stora titlarna i denna direct var ju dock nya spel. Annat än Donkey Kong HD var det mesta annat bara spel som nu första gången släpps på deras plattform.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det var inte så dåliga NSO-uppdateringar heller!

It's not a lake, it's an ocean

Nja. Inte så mycket av intresse för egen del. Förutom Donkey Kong Country då. Och visst börjar Switch kännas bra gammal nu.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Varför är det så tabu att prata om switch 2 för nintendo?

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Många av de stora titlarna i denna direct var ju dock nya spel. Annat än Donkey Kong HD var det mesta annat bara spel som nu första gången släpps på deras plattform.

Fanns ju dock även Dragon Quest spelen. Sedan är ju spel som funnits innan men inte på Switch ännu tråkigare att visa upp under en direct. Enkelt ett av Nintendos svagast år på väldigt länge.

Medlem
Skrivet av magma:

Varför är det så tabu att prata om switch 2 för nintendo?

De vill visa upp den med påmpa och ståt och inte inklämd mellan två mellanmjölksspel. Och när de är närmare släpp, var ungefär ett halvår mellan utannonseringsvideon och till Switch släpptes så lär bli ungefär samma igen. Nu vill de mest ge Switch en sista fokuserad tid där den får allt fokus en sista gång (antagligen).

Kontot avslutas

Besviken på Zelda.

Mario såg ut som en gäspning precis som senaste samma med DKC men hade inte npn förväntnig less på 2d plattformare som dessa då det känns som repeat.

Dragon Quest och Fanasian såg intressanta ut men har många "old school" JRPG i "backloggen" som verkar bättre.

Metroid Prime såg ok ut men inget jag troligtvis kommer spela.
Om inte Switch 2 får ett VR tillbehör och spelet fungerar till den

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny

Blev jätteglad! Har liksom trott att Switchen (med tanke på påstådd intern försening av Switch 2) skulle dö en ganska långsam död under kommande året, men för egen del: den slutar med flera trevliga smällar.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Majoren:

Bra show.
Gillar att Nintendo verkar kötta på med Switchen och inte bara låter den tyna bort utan nya spel.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Blev jätteglad! Har liksom trott att Switchen (med tanke på påstådd intern försening av Switch 2) skulle dö en ganska långsam död under kommande året, men för egen del: den slutar med flera trevliga smällar.

Håller verkligen med! Det var en otrolig stark sista Switch-fokuserad Direct med skön blandning av casual familjespel och mer roliga "riktiga" spel och kändes roligt att det var mer rollspel och galna Japanska upptåg än typ farming simulators som lätt tar upp mycket tid annars. Det känns som det hade kunnat vara betydligt värre såhär i slutskedet för konsolen och att allt istället "ramlar över" på nästa så glad att Nintendo har balanserat upp det betydligt bättre. De har en rekordstor publik att göra nöjda ändå så detta har de skött med bravur!

Medlem

"Och spelsommaren vanns av... Nintendo!"

"Vann" gjorde Microsoft.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

1
Skriv svar