Elden Ring: Shadow of the Erdtree får "blandade" betyg på Steam
På grund av svårighetsgrad och prestandaproblem.
#Elden-ring, #Fromsoftware, #Shadow-of-the-erdtree, #nyhetstips
En sak som verkligen suger är ju att man fortfarande inte kan jämföra items som man använder mot det som finns hos den man köper. hur kan man inte ha fixat detta än? folk har klagat sen det kom ut. ska man behöva fota med mobilen och sitta och jämföra?
Skulle lätt dra av en poäng bara pg.a denna grej om jag gjorde en recension för en sajt, gör tillräckligt många det så kanske de fattar.
En sak som verkligen suger är ju att man fortfarande inte kan jämföra items som man använder mot det som finns hos den man köper. hur kan man inte ha fixat detta än? folk har klagat sen det kom ut. ska man behöva fota med mobilen och sitta och jämföra?
Skulle lätt dra av en poäng bara pg.a denna grej om jag gjorde en recension för en sajt, gör tillräckligt många det så kanske de fattar.
Ja, det var nått jag störde mig på i ett annars imo felfritt spel
Bad game design.
Expansionerna till From Software spel har alltid haft svårare bossar än grundspelet. Så detta är inte något nytt.
Själv tycker jag det är skönt om det kommer lite bossar till Elden Ring som är lite tuffare att ta ned.
Elden Ring tycker jag är ett av de lättare spelen From Software har släppt. Det var först i slutet i Elden Ring som de lassade på med lite svårare bossar som:
Godskin Duo, Maliketh, Hoarah Loux, Mogh och Malenia. Samt att jag dog många gånger på den där masken som gav en rot efter Radahn. Det var lite roligt att den masken var svårare än main bossen i det området! Antagligen skulle man vänta med den masken och ta den senare när man var högre level för om masken fick mig med den attacken när den börjar mumsa på en så var det kört. Spelade ingen roll om jag hade fullt i liv den tog hela mitt liv ändå med en attack.
+1 på att jämföra stats på saker man handlar, galet konstigt att de inte implementerat det än. I övrigt, fyfan va bra det är. Svårt? ja. Dock tycker ja inte de är extremt mycket svårare än end game i grundspelet. Utan ett bra steg upp. Vilken jäkla värld de byggt. Lätt ett av de stämningsfullare spelen jag spelat med lysande bandesign.
Klart i klass med Blood and Wine.
Har inte spelat Erdtree ännu det får bli efter sommaren. Men börjar man om med ny karaktär på level 0 eller? Annars förstår jag varför svårighetsgraden är lite svårare dom flesta som köper Erdtree lär ju ha ganska hög level.
Rekommenderad level för tillägget är runt 120-130 för att ha en vettig chans, vissa säger så högt som lvl 150. Du kan inte starta en ny karaktär i tillägget utan du kör med en karaktär från basspelet.
Du måste även klara av vissa saker innan du ens får tillgång till det nya området.
Uppfriskande att folk äntligen börjar inse att det finns problem även med Elden Ring. Spelet som helhet skulle må bättre av att vara lite mindre med en hel del filler content skrotat.
Har spelat då och då sen release (startat om några gånger, men spelat över 200 timmar), men blir ofta trött efter några dagar och spelar något metroidvania eller nåt av Dark Souls-spelen som tar slut någon gång istället.
Den absolut största anledningen till att jag inte spelar ut spel är för att de fortsätter och fortsätter och fortsätter i all evighet med en massa content som man stressat in innan deadline och som ofta inte håller samma kvalitet som tidigare delar.
Problemet med långa bosscombos finns ju överallt även i grundspelet, och det är inte helt ovanligt att det känns som man blivit inbjuden att titta på en boss göra flashiga moves snarare än slåss mot den.
Visst är det ett bra spel men långt ifrån den felfria diamant git gud-gänget (sämst community för övrigt) påstår. Känner mig inte ens särskilt sugen på DLCt och kommer mest troligt varken skaffa det eller spela några NG-rundor.
Spelet är väl lite så svårt som man gör det.
Är du lvl 200+ (vilket lätt hänt om man utforskat original-spelet) och har tagit en bunt Scadus + använder en mimic tear summon så dör bossar på andra försöket.
En boss var svår, beror säkert en del på att när jag försökte hade jag scadu (5) av 20.
Har dock inte vågat tackla fienderna från Nicolas Cage's fantastiska film The Wicker Man (2006)
Envisas man att tackla allt på soul-level 1 så är det en riktig utmaning. (Moonmoon dog 765 ggr på första bossen)
Tyvärr är det många som inte riktigt bedömer saker för vad de faktiskt är, och andra som bedömer saker för vad de kanske ser ut att vara.
Elden Ring, och egentligen alla andra From Software spel, är uttalat svåra spel. Spelen ska vara svåra men rättvisa! Det är på många sätt och vis hela grejen.
Sen kommer frågan om spelen verkligen är svåra men rättvisa?
Som designer tänker (bör) man ofta i på hur det du designar ska användas, och i fallet tv spel kokar det ner till vad vi kan kalla en "game loop". För Super Mario Bros t ex är det ganska enkelt. Du springer åt höger, hoppar mellan plattformar och fiender, går i mål, och kommer till en ny bana. Spelet byggs kring hoppandet.
Applicerar vi det på Elden Ring, och dess expansino, så måste vi ställa oss frågan hur den här "loopen" ser ut.
För i praktiken fungerar Elden Ring, och alla From Software spel jag spelat, såhär. Utforska-Möt fiende-Dö till fiende-Lär dig fiendens moveset och timings-besegra fiende-Fortsätt utforska.
Det här blev extremt tydligt när jag spelade mot Maliketh, som har en attack där han hoppar upp och hänger kvar i luften några sekunder och helt struntar i alla former av fysiska grundlagar. Och Maliketh är inte ensam. Det är ganska många bossar i spelet som introducerar en helt ny mekanik som du i princip måste dö mot några gånger för att kunna slå.
Och där tycker i alla fall jag att spelet tappar konceptet "Svårt men rättvist". För det är inte längre rättvist. Du hade aldrig någon chans mot bossen. Råd som "git gud" blir väldigt pajiga för det handlar inte om att bli bra på spelet, det handlar om att genom trial and error lära dig hur du slår den här specifika fienden, och sedan dö en massa gånger mot nästa fiende för att lära dig slå den fienden.
Problemet med From Software spel blir då att de inte riktigt är vad de utger sig för att vara.
Så det är problemet med vad spelet utger sig för att vara kontra vad det faktiskt är.
Ett annat problem, som väldigt många av oklar anledning verkar se väldigt mycket mellan fingrarna på, är att spelet är rätt buggigt. Det finns en del rätt välkända buggar som aldrig verkar ha fixats (t ex spökskäldpaddor du ska attackera som bara inte finns) och kraschar rätt ofta. Att dö mot en boss som slänger fram en helt ny mekanik är någonstans en del av spelet, men att dö för att spelet bara lade av är ganska jävla sugigt när du blir så hårt straffad för att dö.
Erdtree har inte blivit bättre där tyvärr.
Så alla in all. Fattar att expansionen tilltalar många, men jag tycker också att man ska bedöma spelet för vad det faktiskt är. Och det ÄR faktiskt ett spel som handlar mer om att lära sig timings än att bli bra, och det är ett rätt buggigt spel som kraschar för ofta.
Heja Blåvitt
Rekommenderad level för tillägget är runt 120-130 för att ha en vettig chans, vissa säger så högt som lvl 150. Du kan inte starta en ny karaktär i tillägget utan du kör med en karaktär från basspelet.
Du måste även klara av vissa saker innan du ens får tillgång till det nya området.
Okej tack för förtydligandet! Då är det ju en självklarhet att svårighetsgraden är lite högre än i basspelet 😊
Spelar inte spelet, gillar inte dark souls överlag, prestandaproblem åt sidan så låter det som en jäkla massa "git gud" problem eller folk som ger sig på dlc content med en fräsch karaktär.
Som att ge negativt betyg för man inte gillar train simulator, när man personligen hatar tåg. Inte din genre, helt okej, men man bör hålla sig väck & inte öppna truten för att försöka få spelet nerdummat till sin nivå.
Tyvärr är det många som inte riktigt bedömer saker för vad de faktiskt är, och andra som bedömer saker för vad de kanske ser ut att vara.
Elden Ring, och egentligen alla andra From Software spel, är uttalat svåra spel. Spelen ska vara svåra men rättvisa! Det är på många sätt och vis hela grejen.
Sen kommer frågan om spelen verkligen är svåra men rättvisa?
Som designer tänker (bör) man ofta i på hur det du designar ska användas, och i fallet tv spel kokar det ner till vad vi kan kalla en "game loop". För Super Mario Bros t ex är det ganska enkelt. Du springer åt höger, hoppar mellan plattformar och fiender, går i mål, och kommer till en ny bana. Spelet byggs kring hoppandet.
Applicerar vi det på Elden Ring, och dess expansino, så måste vi ställa oss frågan hur den här "loopen" ser ut.
För i praktiken fungerar Elden Ring, och alla From Software spel jag spelat, såhär. Utforska-Möt fiende-Dö till fiende-Lär dig fiendens moveset och timings-besegra fiende-Fortsätt utforska.
Det här blev extremt tydligt när jag spelade mot Maliketh, som har en attack där han hoppar upp och hänger kvar i luften några sekunder och helt struntar i alla former av fysiska grundlagar. Och Maliketh är inte ensam. Det är ganska många bossar i spelet som introducerar en helt ny mekanik som du i princip måste dö mot några gånger för att kunna slå.
Och där tycker i alla fall jag att spelet tappar konceptet "Svårt men rättvist". För det är inte längre rättvist. Du hade aldrig någon chans mot bossen. Råd som "git gud" blir väldigt pajiga för det handlar inte om att bli bra på spelet, det handlar om att genom trial and error lära dig hur du slår den här specifika fienden, och sedan dö en massa gånger mot nästa fiende för att lära dig slå den fienden.
Problemet med From Software spel blir då att de inte riktigt är vad de utger sig för att vara.
Så det är problemet med vad spelet utger sig för att vara kontra vad det faktiskt är.
Ett annat problem, som väldigt många av oklar anledning verkar se väldigt mycket mellan fingrarna på, är att spelet är rätt buggigt. Det finns en del rätt välkända buggar som aldrig verkar ha fixats (t ex spökskäldpaddor du ska attackera som bara inte finns) och kraschar rätt ofta. Att dö mot en boss som slänger fram en helt ny mekanik är någonstans en del av spelet, men att dö för att spelet bara lade av är ganska jävla sugigt när du blir så hårt straffad för att dö.
Erdtree har inte blivit bättre där tyvärr.
Så alla in all. Fattar att expansionen tilltalar många, men jag tycker också att man ska bedöma spelet för vad det faktiskt är. Och det ÄR faktiskt ett spel som handlar mer om att lära sig timings än att bli bra, och det är ett rätt buggigt spel som kraschar för ofta.
Vadå inte "är vad de utger sig för att vara"? Är inte det du beskriver någon slags essens av svårt men rättvist? Jag tror ingen som spelat From-spel skulle invända mot det du skriver, dvs att de i grunden handlar om att lära sig mönster.
Läste en hel del recensioner på Steam och det verkar vara mycket prestandaproblem och tekniska problem. Dålig hitboxar, fastnar i väggar, med mera. Eftersom det är en expansion är en majoritet de som redan spelat grundspelet som köpt den. Många profiler är privata, men såg en öppen där den som lämnat negativ recension pga tekniska problem hade alla achivements i grundspelet. Jag har inte spelat den själv.
Men jag såg också att recensionssnittet gått upp litegrann, det kanske sakta kryper uppåt när fler lärt sig expansionen.
DLC är byggt för att du ska utforska kartan hitta "blessing" och boosta din attack och defense OCH använda spirit summons. Många rushar bossarna, vägrar använda både blessings och Spirit Summons. Så klart spelet är svårt om man nerfar sig själv. Man har ingen insikt att det kanske är du som är problemet och inte spelet?
Har inte haft några problem med nån av bossarna än. Tagit högst 5-10 försök innan jag klår dom. Spelet är inte "svårt" använd de hjälpmedel som finns och det är inga problem.
Den som vet vet.
Jag tycker att prestandan blivit bättre på min dator.
När jag förra året lirade hackade det till varannan minut på grund av easyanticheat som jag var tvungen att avaktivera således spela offline och då flöt det på.
Nu är det mycket färre ryck trots att jag är online.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Tyvärr är det många som inte riktigt bedömer saker för vad de faktiskt är, och andra som bedömer saker för vad de kanske ser ut att vara.
Elden Ring, och egentligen alla andra From Software spel, är uttalat svåra spel. Spelen ska vara svåra men rättvisa! Det är på många sätt och vis hela grejen.
Sen kommer frågan om spelen verkligen är svåra men rättvisa?
Som designer tänker (bör) man ofta i på hur det du designar ska användas, och i fallet tv spel kokar det ner till vad vi kan kalla en "game loop". För Super Mario Bros t ex är det ganska enkelt. Du springer åt höger, hoppar mellan plattformar och fiender, går i mål, och kommer till en ny bana. Spelet byggs kring hoppandet.
Applicerar vi det på Elden Ring, och dess expansino, så måste vi ställa oss frågan hur den här "loopen" ser ut.
För i praktiken fungerar Elden Ring, och alla From Software spel jag spelat, såhär. Utforska-Möt fiende-Dö till fiende-Lär dig fiendens moveset och timings-besegra fiende-Fortsätt utforska.
Det här blev extremt tydligt när jag spelade mot Maliketh, som har en attack där han hoppar upp och hänger kvar i luften några sekunder och helt struntar i alla former av fysiska grundlagar. Och Maliketh är inte ensam. Det är ganska många bossar i spelet som introducerar en helt ny mekanik som du i princip måste dö mot några gånger för att kunna slå.
Och där tycker i alla fall jag att spelet tappar konceptet "Svårt men rättvist". För det är inte längre rättvist. Du hade aldrig någon chans mot bossen. Råd som "git gud" blir väldigt pajiga för det handlar inte om att bli bra på spelet, det handlar om att genom trial and error lära dig hur du slår den här specifika fienden, och sedan dö en massa gånger mot nästa fiende för att lära dig slå den fienden.
Problemet med From Software spel blir då att de inte riktigt är vad de utger sig för att vara.
Så det är problemet med vad spelet utger sig för att vara kontra vad det faktiskt är.
Ett annat problem, som väldigt många av oklar anledning verkar se väldigt mycket mellan fingrarna på, är att spelet är rätt buggigt. Det finns en del rätt välkända buggar som aldrig verkar ha fixats (t ex spökskäldpaddor du ska attackera som bara inte finns) och kraschar rätt ofta. Att dö mot en boss som slänger fram en helt ny mekanik är någonstans en del av spelet, men att dö för att spelet bara lade av är ganska jävla sugigt när du blir så hårt straffad för att dö.
Erdtree har inte blivit bättre där tyvärr.
Så alla in all. Fattar att expansionen tilltalar många, men jag tycker också att man ska bedöma spelet för vad det faktiskt är. Och det ÄR faktiskt ett spel som handlar mer om att lära sig timings än att bli bra, och det är ett rätt buggigt spel som kraschar för ofta.
Vad jag tror folk menar när man säger "svårt men rättvist" i Froms spel är att det är ditt fel när du dör på en boss, när du väl lärt dig mönster och fått in timing, inte spelets.
Jag menar, du kan dö av troll-grejor som ibland är oundvikliga i deras spel, det är inte rättvist någonstans, men lustigt(bara det inte händer allt för ofta ).
Jag tror nog ingen har utgett att spelet är något det inte är. Bedöma spelet efter vad det är? Ja, ett utmanande men rättvist spel, som ibland kan känns extremt orättvist och frustrerande.
Sen säger du "Och det ÄR faktiskt ett spel som handlar mer om att lära sig timings än att bli bra" - ja, mycket av spelet går ut på att lära sig timing och mönster, men du utvecklas också som spelare och blir utan tvekan bättre under spelets gång.
Jag stötte aldrig på någon märkbar bugg(det fanns säkert dock, spelet är enormt, inte så konstigt), mer än Froms standard wonky-saker som att fiender ibland slår genom väggar osv.
Har även fått 1 enda krasch och det var i början på Shadow of the Erdtree av någon anledning, detta efter 292 spelade timmar. Inga fler krascher i expansionen med 16 timmar spelade heller. Har även inte läst eller sett mycket om krascher överlag, varken på Steam,Reddit eller stora tråden på FZ. Har även kollat en hel del streams, även där noll krascher.
Så din summering att spelet är "rätt buggigt och kraschar för ofta" stämmer inte alls för alla. Jag säger inte att det inte händer, men du får det att låta som att det händer ofta och är standard. Det är ju trist att du upplevde det så dock. Kanske dags för en formatering? Eller en uppgradering av burken?
Vad som däremot kan förbättras är optimering, stutters och FPS-drops, där har From lite att jobba på. Dom sakerna har jag däremot läst att folk har haft strul med. En del har löst sina problem genom att stänga av EAC.
The more I practice, the luckier I get.
Att ge negativ kritik där det förtjänas är en självklarhet, som t.ex. för dålig optimering och oflyt. Om det är rimligt då. Sitter man på en 15 år gammal burk som inte har formaterats/uppgraderats/uppdaterats/städats sen man köpte den så ja, då kanske det är dags att göra något åt saken.
Men att ge en negativ recension bara för man tycker ett spel är för svårt är ju bara löjligt.
The more I practice, the luckier I get.
Vadå inte "är vad de utger sig för att vara"? Är inte det du beskriver någon slags essens av svårt men rättvist? Jag tror ingen som spelat From-spel skulle invända mot det du skriver, dvs att de i grunden handlar om att lära sig mönster.
Det är väl kanske en fråga om vad som är rättvist. Och vad som är "en bra spelare". I min värld, när ett spel är "rättvist" så kan du gå in i en boss-strid och ha "rätt verktyg" för att slå den. Den kan vara svår och du är absolut inte garanterad att slå den, men du ska ha den kunskapen som krävs för att slå den.
Om sättet att slå bossen snarare är att "Nu ska du gå in, dö 3-4 gånger och lära dig alla mönster, sedan kan du försöka slå bossen" så tycker inte jag det är "rättvist" och det handlar inte heller om att bli bra på ett spel. I min värld är det snarare som att plugga inför ett prov genom att memorera rätt svar på frågorna. Du har lärt dig säga rätt sak, men det säger inget om din förståelse för ämnet.
Det kanske går lite hand i hand med hur jag ser på svårighet i spel rent allmänt. Jag personligen ogillar när svårighetsgraden bygger på det bara blir orrätvisare. T ex Civilisation spelen är ett ypperligt exempel på det. Förstå mig rätt, jag älskar Civ serien, men tycker svårighetsnivån är usel. Datorn blir ju inte en bättre spelare om du går upp i Diety, utan de bara startar med flera settlers. Om du vinner ett krig mot en spelare tidigt i spelet och hamnar på samma antal städer som de andra datorerna så är de precis lika dumma och korkade som de är på Prince nivå liksom. Liknande gäller racing spel som har "Rubber Banding". Då spelar det liksom ingen roll hur bra jag kör de första varven.
Jag ogillar den typen av svårighet, och för mig så är svårigheten i From Softwares spel lite likadan. Det är inte svårt för att du måste spela riktigt bra och felfritt för att vinna. Det är svårt för att du måste dö 5-6 gånger innan du hunnit se och lärt dig alla mönster din fiende har. (Sen måste du fortfarande spela riktigt bra och felfritt när du väl kan movesettet också, men det är en annan femma...)
Vad jag tror folk menar när man säger "svårt men rättvist" i Froms spel är att det är ditt fel när du dör på en boss, när du väl lärt dig mönster och fått in timing, inte spelets.
Jag menar, du kan dö av troll-grejor som ibland är oundvikliga i deras spel, det är inte rättvist någonstans, men lustigt(bara det inte händer allt för ofta ).
Jag tror nog ingen har utgett att spelet är något det inte är. Bedöma spelet efter vad det är? Ja, ett utmanande men rättvist spel, som ibland kan känns extremt orättvist och frustrerande.
Jag stötte aldrig på någon märkbar bugg(det fanns säkert dock, spelet är enormt, inte så konstigt), mer än Froms standard wonky-saker som att fiender ibland slår genom väggar osv.
Har även fått 1 enda krasch och det var i början på Shadow of the Erdtree av någon anledning, detta efter 292 spelade timmar. Inga fler krascher i expansionen med 16 timmar spelade heller. Har även inte läst eller sett mycket om krascher överlag, varken på Steam,Reddit eller stora tråden på FZ. Har även kollat en hel del streams, även där noll krascher.
Så din summering att spelet är "rätt buggigt och kraschar för ofta" stämmer inte alls för alla. Jag säger inte att det inte händer, men du får det att låta som att det händer ofta och är standard. Det är ju trist att du upplevde det så dock. Kanske dags för en formatering? Eller en uppgradering av burken?
Vad som däremot kan förbättras är optimering, stutters och FPS-drops, där har From lite att jobba på. Dom sakerna har jag däremot läst att folk har haft strul med. En del har löst sina problem genom att stänga av EAC.
Det varierar såklart från person till person. Jag har haft en del problem med crascher och buggar, och flera av dem har ändå varit så pass vanliga att det finns långa trådar om dem på olika forum. Ett exempel som verkar väldigt vanligt är Chelona's Rise där det är rätt vanligt att sköldpaddorna du ska attackera bara inte spawnar in. (Då menar jag inte att det resetas om du fast-travellar, utan det är en bug att de ofta inte spawnar in, även om du gör rätt i övrigt.)
Sen så, alltså, jag har ju spelat igenom spelet. Jag har slagit alla bossarna och så liksom. Uppenbarligen var det tillräckligt roligt för att jag skulle fortsätta, men jag känner dels att jag verkligen kan förstå och sympatisera med de som tycker det är en orättvis svårighetsnivå, och jag tycker ändå att spelet har en del rätt stora problem som många väljer att blunda lite för.
Heja Blåvitt
Det är väl kanske en fråga om vad som är rättvist. Och vad som är "en bra spelare". I min värld, när ett spel är "rättvist" så kan du gå in i en boss-strid och ha "rätt verktyg" för att slå den. Den kan vara svår och du är absolut inte garanterad att slå den, men du ska ha den kunskapen som krävs för att slå den.
Om sättet att slå bossen snarare är att "Nu ska du gå in, dö 3-4 gånger och lära dig alla mönster, sedan kan du försöka slå bossen" så tycker inte jag det är "rättvist" och det handlar inte heller om att bli bra på ett spel. I min värld är det snarare som att plugga inför ett prov genom att memorera rätt svar på frågorna. Du har lärt dig säga rätt sak, men det säger inget om din förståelse för ämnet.
Det kanske går lite hand i hand med hur jag ser på svårighet i spel rent allmänt. Jag personligen ogillar när svårighetsgraden bygger på det bara blir orrätvisare. T ex Civilisation spelen är ett ypperligt exempel på det. Förstå mig rätt, jag älskar Civ serien, men tycker svårighetsnivån är usel. Datorn blir ju inte en bättre spelare om du går upp i Diety, utan de bara startar med flera settlers. Om du vinner ett krig mot en spelare tidigt i spelet och hamnar på samma antal städer som de andra datorerna så är de precis lika dumma och korkade som de är på Prince nivå liksom. Liknande gäller racing spel som har "Rubber Banding". Då spelar det liksom ingen roll hur bra jag kör de första varven.
Jag ogillar den typen av svårighet, och för mig så är svårigheten i From Softwares spel lite likadan. Det är inte svårt för att du måste spela riktigt bra och felfritt för att vinna. Det är svårt för att du måste dö 5-6 gånger innan du hunnit se och lärt dig alla mönster din fiende har. (Sen måste du fortfarande spela riktigt bra och felfritt när du väl kan movesettet också, men det är en annan femma...)
Det varierar såklart från person till person. Jag har haft en del problem med crascher och buggar, och flera av dem har ändå varit så pass vanliga att det finns långa trådar om dem på olika forum. Ett exempel som verkar väldigt vanligt är Chelona's Rise där det är rätt vanligt att sköldpaddorna du ska attackera bara inte spawnar in. (Då menar jag inte att det resetas om du fast-travellar, utan det är en bug att de ofta inte spawnar in, även om du gör rätt i övrigt.)
Sen så, alltså, jag har ju spelat igenom spelet. Jag har slagit alla bossarna och så liksom. Uppenbarligen var det tillräckligt roligt för att jag skulle fortsätta, men jag känner dels att jag verkligen kan förstå och sympatisera med de som tycker det är en orättvis svårighetsnivå, och jag tycker ändå att spelet har en del rätt stora problem som många väljer att blunda lite för.
Din jämförelse med Civ och rubber banding haltar väl ändå? Artificiell svårighetsgrad är väl just det som From-spelen inte har?
Din jämförelse med Civ och rubber banding haltar väl ändå? Artificiell svårighetsgrad är väl just det som From-spelen inte har?
Att du i princip måste gå och dö mot en boss för att lära dig attackmönstret innan du har en realistisk chans att slå bossen är väl ändå ett lager av artificiell svårighetsgrad? Det jag framför allt vänder mig mot är attacker som "bryter" mot vad du rimligtvis kan förvänta dig.
Eller säg såhär. Striderna i Elden Ring är egentligen ganska simpla. Attacker tar en viss tid att genomföra, de träffar en viss yta, du har en viss hitbox och när du t ex rollar är du odödlig ett visst tidsspann. Om jag vill attackera så måste jag säkerställa att jag har tid nog att genomföra den attack jag försöker göra, och om jag blir attackerad så måste jag antingen se till att min hitbox inte är där attacken kommer, alternativt att jag rullar så att jag är "odödlig" när attacken träffar.
Hade det varit i verkligheten så vet de flesta av oss intuitivt hur högt man kan hoppa, hur fort du landar igen, osv. Är vi duktiga kan vi också se att "nu svingar min motståndare från vänster till höger, det innebär att dennes vänsterkant blir oförsvarad om svingen är stor och okontrollerad", eller att "Nu lägger min motståndare sin vikt och kraft bakom svärdet, då behöver jag oroa mig för ett hugg och inte ett sving" osv.
Sen sätter vi oss och möter en ny boss i Elden Ring.
Ta t ex Malenia i det här klippet.
Hon "stannar" och flyter lite i luften i flera av attackerna. Första gången du möter henne så kanske du gör en roll bort, men på grund av att hon hänger kvar lite i luften så är din roll färdig när attacken väl kommer och du tar skada. Du måste lära dig att vänta 0.5 sekunder med din roll. Hon kan gå från en sving rakt in i ett hugg utan att behöva flytta sin kraft, och vissa av attackerna är målsökande, så hon landar altlid vid dig, oavsett var hon var på väg från början, för hon behöver inte följa newtons första lag.
Det tycker jag inte är rättvis svårighetsgrad. Det tycker jag är artificiell svårighet.
Heja Blåvitt
Att du i princip måste gå och dö mot en boss för att lära dig attackmönstret innan du har en realistisk chans att slå bossen är väl ändå ett lager av artificiell svårighetsgrad? Det jag framför allt vänder mig mot är attacker som "bryter" mot vad du rimligtvis kan förvänta dig.
Eller säg såhär. Striderna i Elden Ring är egentligen ganska simpla. Attacker tar en viss tid att genomföra, de träffar en viss yta, du har en viss hitbox och när du t ex rollar är du odödlig ett visst tidsspann. Om jag vill attackera så måste jag säkerställa att jag har tid nog att genomföra den attack jag försöker göra, och om jag blir attackerad så måste jag antingen se till att min hitbox inte är där attacken kommer, alternativt att jag rullar så att jag är "odödlig" när attacken träffar.
Hade det varit i verkligheten så vet de flesta av oss intuitivt hur högt man kan hoppa, hur fort du landar igen, osv. Är vi duktiga kan vi också se att "nu svingar min motståndare från vänster till höger, det innebär att dennes vänsterkant blir oförsvarad om svingen är stor och okontrollerad", eller att "Nu lägger min motståndare sin vikt och kraft bakom svärdet, då behöver jag oroa mig för ett hugg och inte ett sving" osv.
Sen sätter vi oss och möter en ny boss i Elden Ring.
Ta t ex Malenia i det här klippet. https://youtu.be/AYoioVBk0rU?si=3-ResmW8BjGUq2TU&t=62
Hon "stannar" och flyter lite i luften i flera av attackerna. Första gången du möter henne så kanske du gör en roll bort, men på grund av att hon hänger kvar lite i luften så är din roll färdig när attacken väl kommer och du tar skada. Du måste lära dig att vänta 0.5 sekunder med din roll. Hon kan gå från en sving rakt in i ett hugg utan att behöva flytta sin kraft, och vissa av attackerna är målsökande, så hon landar altlid vid dig, oavsett var hon var på väg från början, för hon behöver inte följa newtons första lag.
Det tycker jag inte är rättvis svårighetsgrad. Det tycker jag är artificiell svårighet.
Vad som ligger i artificiell svårighetsgrad, orättvis svårighetsgrad eller vad vi nu kallar det är väl subjektivt. Utefter dina exempel tolkar jag det som att du syftar på någon form av datorfuskande/att datorn får fördelar som du inte kan påverka. Det finns inslag i spelen som jag skulle klassa som sådant (några enstaka bossar, en hel del från Dark Souls 2, debuffar i bland annat Bloodborne) men överlag är svårighetsgraden vad den är, och bygger som du skriver på att du behöver lära dig mönster för att ta dig vidare (går som du nog vet att sig skaffa mer eller mindre bra förutsättningar för att lyckas med detta). Därav min invändning mot din beskrivning om att spelen utger sig för att vara något de inte är. Det får du väl tycka, tror bara inte så många håller med dig.
Det tycker jag inte är rättvis svårighetsgrad. Det tycker jag är artificiell svårighet.
Haha vilken gnällspik du är
DLC är byggt för att du ska utforska kartan hitta "blessing" och boosta din attack och defense OCH använda spirit summons. Många rushar bossarna, vägrar använda både blessings och Spirit Summons. Så klart spelet är svårt om man nerfar sig själv. Man har ingen insikt att det kanske är du som är problemet och inte spelet?
Har inte haft några problem med nån av bossarna än. Tagit högst 5-10 försök innan jag klår dom. Spelet är inte "svårt" använd de hjälpmedel som finns och det är inga problem.
Haha, känner mig sjukt träffad.
Andra bossen i detta DLC blev den första Elden Ring-bossen (inkl. Malenia) som fick mig att använda ashes. Då gick det efter några försök. Ja, det är bättre att svälja stoltheten efter sex timmar mot samma boss än att fortsätta sitta och gräma över "hur svårt det är".
I'm like you, I have no name.