The Witcher 3 - Blood and Wine

Att få återkomma till Geralts värld i The Witcher är som att komma hem. Att säga att det är som att kliva in i en sagobok är ingen överdrift, men precis som alla sagor tar även The Witcher 3 slut, för min del efter 7 års spelande till och från.
Jag hade sparat den sista expansionen tills att jag uppgraderat till en ny dator, för att kunna åtnjuta det grafikunder som spelet visar upp. Sen tog det några år, några hutlösa prisuppgångar på komponenter, annat som behövdes sparas till istället. Men nu äntligen tog jag mig ann spelet som låg och var installerat i Steam utan att köras klart, och jag är inte besviken.
Om sagoboken tidigare bestod av folksagor från Bröderna Grimm är Blood and Wine-expansionen istället fullt med fabler från HC Andersen eller Cervantes ”Don Quixote”. Vi får möta galanta riddare, glamorösa prinsessor, grymma troll, gnissliga väderkvarnar och allt i det nästan disneyfilmsliknande Toussaint, med dess natursköna lummiga kullar, högresta berg, och inte minst staden Beauclair vars spirors och hustoppars silhuetter kan ses var som helst du befinner dig i landskapet. Det finns ett liv i Beauclair som är olikt allt annat i spelväg. För en gångs skull är inte allt en rå, blöt och dyster misär. Det är istället en vacker, färgstark stad där invånarna har roligt, där fåniga adelsmän blandas med filosofer och bagare och där äventyrslystna pilska charmörer är lika förekommande som den naiva, genuina kärleken. Det är en stad jag vill stanna i lite längre och lära känna lite bättre. Därför är det synd att spelet likt originalet är så bundet av sin minikarta, symboler att gå till på kartan och att följa den prickade linjen överallt istället för att låta dig hitta själv och ge dig möjligheten att göra det. Ibland stängde jag av UI:n helt och hållet för att uppleva mer och ta fina screenshots som kändes som mina alldeles egna renässansmålningar.

I Blood and Wine har Geralt blivit tillkallad av hertiginnan av Toussaint för att lösa en rad mord som drabbat hertigdömets riddare. Under äventyrets gång får han sällskap av en gammal vän med långa tänder och tillsammans tar de sig ann mysteriet. I konversationerna dem emellan får vi lära oss mer om Toussaint, om hans återfunne vän och inte minst Geralts egen historia.
Det är just här The Witcher 3, men kanske särskilt Blood and Wine lyckas som bäst. Det är i de alldagliga konversationerna mellan Geralt och hans vänner, rivaler, och kunder som han blir mest intressant. För att vara en naturligt fåordig, grymtande man, lyckas Blood and Wine krama ur riktigt avslappnande och samtidigt intressanta konversationer från häxkarlen, där han pratar om både sig själv, vad han vill och där han tillåter sig själv att njuta lite av livets goda. Du får till och med tillgång till din egen vingård, med en trevlig ställföreträdare som hjälper dig inreda gården och som också gärna spelar kortspelet Gwent med vilken lek du vill. Och vem vet, kanske kommer det några vänner på besök så småningom?

Apropå Gwent har expansionen också introducerat en ny lek, Skellinge, och därmed utökat antalet lekar till 5. Det är en rätt så märklig lek, med inte alltför starka kort, inga spionkort (som gör att du kan dra fler kort) utan istället kraftiga mönstringskort (kort som låter dig ta fram likadana kort ur leken och lägga ut dem med en gång), starka väderlekskort och flugsvampar som får dina krigare i leken att förvandlas till björnar (det blir mer förståeligt om du kört Gwent tidigare). För att få dig att spela med dessa kort har expansionen ett nytt sidouppdrag där du åter igen ska samla på dig alla korten från lokala spelare, och sedan gå med i en turnering där du måste spela som Skellinge.

Spelet låter dig också bli starkare på två sätt. För det första får du tillgång till en mästersmed som kan, om du hittar diagrammen och du har tillräckligt med pengar och resurser, uppgradera din witcherutrustning till grandmaster-kvalité. Har du ett komplett set får din utrustning extraegenskaper som till exempel att din Yrdenmagi (en cirkulär magisk fälla för spöken) får en 40 % större radie.
Geralt hittar också ett gammalt laboratorium där en bortgången professor luskat fram hur häxkarlar kan muteras ytterligare och därmed utöka sina färdigheter till en ny nivå. Det betyder i praktiken att du får ytterligare ett uppgraderingsträd där du kan spendera mutagener och färdighetspoäng till att låsa upp nya färdigheter och bli ännu starkare, något som behövs i det ganska tuffa Toussaint.

Det finns en mängd sidouppdrag att uppleva, bland annat ett där du äntligen får möjligheten att ha en riktig diskussion med din häst, Roach, eller ett där du får avgöra om du ska hjälpa en gammal man att överleva eller istället låta honom få dö lycklig och göra det han tycker om bäst. Förutom det finns det nya Witcher-kontrakt och skattjakter.
Huvudstoryn är spännande, innehåller fantastiska stunder och sammandrabbningar, men den misslyckas med att ge utrymme för att utveckla vissa av huvudpersonerna, som introduceras för sent. Beroende på vilka val du gör kommer historien grena ut sig i två olika quest-kedjor och olika slut, där de alla är värda att spela sig fram till med olika sparfiler. Det finns alltså en hel del att göra och anledningar att spela om. Inte konstigt då att det tagit mig så länge att bli klar. När jag nästan var klar släppte CD-projekt Red en patch som fick även min, nu inte så nya dator längre, att börja brumma på av ansträngningen (skärmklippen i recensionen är alltså av blandad bildkvalité).

Det har varit en lång resa för mig och Geralt, men efter mer än ett halvt dussin år är resan slut. The Witcher 3 är inte perfekt i alla avseenden, men det är ett spel som är speciellt för mig. Det har känts svårt att känna sig färdig med det hela, men nu är sagan slut. Att den tar slut just här, i det vackra, glada Toussaint, gör att det ändå känns OK.
Jag kan lämna Geralt här han äntligen har fått komma till ro.
Kan bara hålla med om detta till hundra procent: "Att den tar slut just här, i det vackra, glada Toussaint, gör att det ändå känns OK." Det var den känslan jag också fick. En fantastisk expansion, bättre än dom flesta fullängdsspel. Tack för påminnelsen! ❤️🐺
En Bamseponny av folket
Tack för att ni läste.
Ett lagom spel till den lugna semestern.
Funderar på att pröva 2an.
Är den bra?
Nu har jag inte spelat tvåan sedan 2015, men då höll den. Jag gissar på att den kanske upplevs som väldigt clunky idag, det tyckte jag i alla fall om ettan när jag spelade det ungefär samtidigt.
Det är mycket mer linjärt än trean, men har många fina stunder. Gillade nog fighterna mer i tvåan än trean.
Tack för att ni läste.
Ett lagom spel till den lugna semestern.
Funderar på att pröva 2an.
Är den bra?
Tvåan är ett mer linjärt spel som är uppdelat i "hubbar". Sen spelar dina val stor roll i spelet. I kapitel ett väljer du en sida och beroende på vem du väljer så kommer hela spelat påverkas. Andra quests, andra NPCs och andra områden. Det är dock ett bra rollspel där mycket känns mer "handgjort" än i en stor öppen värld. Sen är spelets stridssystem lite "stelare", men rent grafiskt så håller det hög klass fortfarande. På PC tror jag till och med det kan se bättre ut än 3an med högsta inställningarna.
"Writer and Fighter"
Bra recension!
Ska beta av denna och Hearts of Stone i sommar och blev ännu mer taggad nu.
Du kommer få det kul!
Nu har jag inte spelat tvåan sedan 2015, men då höll den. Jag gissar på att den kanske upplevs som väldigt clunky idag, det tyckte jag i alla fall om ettan när jag spelade det ungefär samtidigt.
Det är mycket mer linjärt än trean, men har många fina stunder. Gillade nog fighterna mer i tvåan än trean.
Tvåan är ett mer linjärt spel som är uppdelat i "hubbar". Sen spelar dina val stor roll i spelet. I kapitel ett väljer du en sida och beroende på vem du väljer så kommer hela spelat påverkas. Andra quests, andra NPCs och andra områden. Det är dock ett bra rollspel där mycket känns mer "handgjort" än i en stor öppen värld. Sen är spelets stridssystem lite "stelare", men rent grafiskt så håller det hög klass fortfarande. På PC tror jag till och med det kan se bättre ut än 3an med högsta inställningarna.
Det låter inte så illa! Just striderna tyckte jag var lite bristande i Witcher 3 - blev ofta att man körde samma sätt. Uppgraderingsträdet uppmuntrade det.
Bara dialogerna och manuset är bra så låter det lockande. En annan sak jag inte gillar mycket i Witcher 3 är hur dåligt den öppna världen är utforskad, med en massa symboler på kartan istället för att uppmuntra att hitta det själv.
Fantastiskt spel och expansioner(er)! Det enda jag kan klaga på är väl striderna som känns lite sådär, men världen och äventyret är toppen. Spelat igenom det 3-4 gånger, minst, och läste precis klart böckerna (jag grät i slutet... ) och är ännu mer förälskad i denna saga - både i böckerna och spelet. Är galet nyfiken på Witcher 4!
Bästa expansionet genom tiderna imo. Det var som ett helt nytt spel. Visst hearts of stone hade en tightare mainstory och mer intressant antagonist. Men blood and wine hade mer av allt det andra <3
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Åh, bästa Regis. Vilken underbar questline tack vare denna härliga karaktär, och vilken röstskådespelare!
Hela expansionen är ju såklart dunder men han står verkligen ut för mig, särskilt efter att ha läst böckerna.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Fantastisk expansion. Spelade den första gången 2016 när den kom och har sedan dess klarat spelet och expansionerna en gång till, är nu på tredje varvet och precis kommit till Toussaint igen men påbörjat spelet på Switch Lite också och njuter för fullt där 😅 Längtar kopiöst tills jag kan påbörja Dlcerna på Switch en också.
Nu fick du mig att vilja spela om Witcher 3! Körde igenom det på PS4:an när det kom ut. Men nu har jag en PS5 uppgradering som har legat på hårddisken ett bra tag. Har bara inte hunnit spela igenom det pågrund av andra spel.
Vore väl snabba cash för CD Projekt Red om de även gjorde en Remaster av Witcher 2? 60 Fps och lite ny färg, det hade sålt som smör!
Du missade femman i betyget! Fantastiskt spel, nog ett av mina bättre spelminnen när jag spelade igenom det. Härlig recension
Blev snyggare så;) Tack så mycket för att du läste!
Hearts of Stone har jag starka minnen ifrån. Riktigt bra DLC. Kör Blood and Wine nu. Vill inte spela klart det än och drar ut medvetet på tiden här. Vill fortsätta vara i Witcher världen ett tag till.
Ja - jag kände lite så också. Men det kändes som sagt ok ändå när allt var slut.
Kan alltid köra new game +
Åh, bästa Regis. Vilken underbar questline tack vare denna härliga karaktär, och vilken röstskådespelare!
Hela expansionen är ju såklart dunder men han står verkligen ut för mig, särskilt efter att ha läst böckerna.
Ja konversationerna de emellan är verkligen något speciellt!
Fantastisk expansion. Spelade den första gången 2016 när den kom och har sedan dess klarat spelet och expansionerna en gång till, är nu på tredje varvet och precis kommit till Toussaint igen men påbörjat spelet på Switch Lite också och njuter för fullt där 😅 Längtar kopiöst tills jag kan påbörja Dlcerna på Switch en också.
Wow, visste inte det fanns till Switch. Klarar den verkligen av det? Min dator pustar!
Nu fick du mig att vilja spela om Witcher 3! Körde igenom det på PS4:an när det kom ut. Men nu har jag en PS5 uppgradering som har legat på hårddisken ett bra tag. Har bara inte hunnit spela igenom det pågrund av andra spel.
Vore väl snabba cash för CD Projekt Red om de även gjorde en Remaster av Witcher 2? 60 Fps och lite ny färg, det hade sålt som smör!
Ja, kan man tycka. Men de ska väl komma en ny etta typ har jag förstått det som. Hur som är jag sugen på att pröva 2an
Wow, visste inte det fanns till Switch. Klarar den verkligen av det? Min dator pustar!
Ja! Visst är upplösningen lägre än till konsol och en del pop-ins men cutscenes och gameplay överlag upplever jag som likvärdigt till Xbox One. Jag är mållös över hur bra det presterar. 30 fås bara men duger gott till mig på den lilla skärmen.
Bara känslan av att man kan bära med sig Witcher 3 i fullt spelbart skick in på toaletten är för mig otroligt haha.
Jag har köpt typ 10 spel till Switchen men spelar uteslutande Witcher 3 på den för jag tycker porten är så pass bra.
Ja! Visst är upplösningen lägre än till konsol och en del pop-ins men cutscenes och gameplay överlag upplever jag som likvärdigt till Xbox One. Jag är mållös över hur bra det presterar. 30 fås bara men duger gott till mig på den lilla skärmen.
Bara känslan av att man kan bära med sig Witcher 3 i fullt spelbart skick in på toaletten är för mig otroligt haha.
Jag har köpt typ 10 spel till Switchen men spelar uteslutande Witcher 3 på den för jag tycker porten är så pass bra.
Det är imponerade att spelet funkar på Switch, men kom igen. Det är inte ens nära Xbox One, åtminstone rent objektivt.
Menar du endast bärbart?
Edit: hur ofta sitter du på toaletten och spelar Witcher 3?
Ännu en dag i paradiset.
Tycker det bästa är crossplay-saves så man kan lita på Switch on the go. Sen köra på Xboxen hemma.
"Writer and Fighter"
Det är imponerade att spelet funkar på Switch, men kom igen. Det är inte ens nära Xbox One, åtminstone rent objektivt.
Menar du endast bärbart?
Edit: hur ofta sitter du på toaletten och spelar Witcher 3?
Endast bärbart, jag har bara Switch Lite. Har däremot hört sämre om spelet på vanliga switch docka, då blir upplösningen tydligen rejält dålig på en stor TV? På liten skärm är det otroligt fint tycker jag.
Varje dag jag är hemma klämmer jag in lite Witcher 3 på toa medan jag klämmer ut något annat 😅
Tycker det bästa är crossplay-saves så man kan lita på Switch on the go. Sen köra på Xboxen hemma.
Hur fungerar det egentligen? Nu har jag redan en annan save på min Xbox så det är inte aktuellt för mig ändå, men cool funktion låter det ju som ändå.
Hur fungerar det egentligen? Nu har jag redan en annan save på min Xbox så det är inte aktuellt för mig ändå, men cool funktion låter det ju som ändå.
Man laddar upp save:et på molnet och sen tar ned samma save på Switchen. Det behövs dock att man tetrar switchen med mobilen eller har wifi. Dock behöver du inte vara uppkopplad hela tiden, bara när du tar ned save:et och laddar upp det. Man kan spela och spara offline och sen ladda upp sparningen när man har tillgång till internet.
Så du kan rent tekniskt redan nu ladda upp dit xbox-save och fortsätta på Switch.
"Writer and Fighter"
Spelar genom grundspelet nu, önskar att Roach var lite mer lättstyrd som Torrent i Elden Ring, detsamma gäller Geralt. Båda "karaktärerna" är "janky", och minsta lilla milimeters höjd eller motstånd får dom att rycka till, eller hoppa upp så det ser komiskt ut.