Den digitala spel marknaden ser inte bra ut

Den digitala spel marknaden ser inte bra ut

Jag har börjat tappat förtroende de senaste åren till att införskaffa digitala spel. Från början hade jag inga problem med det, handlade då och då över ps store under rabatt perioder titlar som var svåra att få tag i fysisk form och vissa titlar existerar knappt fysiskt.
Tveksamheten kickade in för några år sen när man följde dramat kring The Sinking City utvecklarna Frogwares bråk med utgivaren Nacon. Vilket resulterade att spelet försvann från alla digitala plattformar, för att sedan publiceras upp igen som en "hackad" version från Nacon enligt Frogwares. Efter rättstvister fick Frogware rättigheter över sitt spel och la upp sin version.
När du har spelet bara i din digitala bibliotek,inte installerad, försvinner äganderätten trots att man betalat för produkten. Blev klart och tydligt för mig i fjol då jag fick den kall duschen efter att ha köpt Alan Wake 2. Spelet kom med ett avtal från Epic Games,deras publicerare, som jag läste igenom. Och där säger det rätt klart att jag har inte köpt spelet utan jag har investerat in i spelet. Nämns samtidigt hur spelet kan plockas bort eller bearbetas om utan mitt godkännande, det lät absurt.
Nu ser vi plötsligt Sony ge nyutgåvor av både Horizon och Until Dawn där original versionerna av spelen plockas bort,bara för att åter publiceras igen med en prisökning.
Jag är även medveten nu att många spel utvecklare betalar licens avgifter till alla digitala plattformar för att hålla sina spel tillgängliga. Men när licensen har gått och studion inte förnyar den försvinner spelet.
Finner det oroväckande att slänga pengar på spel jag har ingen riktig rätt till att äga eller behålla, när vi ser tydligt att tillgången till fysiska spel börjar krympa.

Medlem

Tråkigt men sant. Tror iofs att det är mer 80-90 talister som önskar äga sitt spel. Dom flesta bryr sig inte så mycket om ett spel dom spelat för 10 år sedan försvinner för dom spelar igenom det 1 gång sen aldrig mer. Finns inte heller behovet att ta sina spel i en spel hylla. Enklare att ta det digitalt då det inte tar upp någon plats samt att man endast behöver trycka på en knapp för att spelet ska dra igång.

Har märkt att även jag ( som älskar fysiska utgåvor ) går mer och mer åt det digitala hållet. Ex. Köper alltid spel som Call of Duty digitalt för det spelas flitigt när det släpps och kommer ett nytt varje år. Lite som FIFA, NHL mm.

Nästa generation kommer att vara den sista med fysiska utgåvor. Så är det bara. Troligtvis kommer generationen efter vara som Playstation plus, gamepass och Netflix. Dvs. En abonnemang tjänst.

Medlem

Försäljningen av tillägget skivläsare till PS5 som verkar gå åt rätt hårt, speciellt i samband med förbokningarna till PS5 just nu ser jag som en indikation till att man antagligen inte kan släppa fysiska spel denna generation och jag, som föredrar att faktiskt äga något jag betalar 800kr för eftersom jag gillar att behålla mina grejer och kunna spela dom även när hårdvaran inte har officiellt stöd längre föredrar att det INTE blir helt digitalt då spel då troiligtvis kommer ha en tendens att försvinna helt och aldrig kunna spelas igen, vilket vore väldigt tråkigt.

1
Skriv svar