Rolling Stones listar de 50 bästa tv-spelen någonsin!
Då TV-spel blivit en hörnsten i populärkulturens finrum de senaste årtiondena är det också logiskt att bevakningen utav dem ökar successivt - som att kulturtidsskriften FLM har skrivit om Alan Wake II i ett av sina senaste nummer, men att nyheter från spelindustrin också letar sig in i mer traditionell gammelmedia. Det var längesen spel bara var för töntar och nördar, och istället blivit en industri som sprungit om såväl musik som film sett till omsättning. Det har blivit mainstream helt enkelt, och numera spelar nästan "alla". Så att anrika Rolling Stones nu inte bara bevakar musik och film (och till viss del litteratur också) utan även TV-spel och nu har listat de 50 bästa spelen genom tiderna kommer ge en helt ny legitimitet till spelmediet som kultur värd att diskutera och kanonisera bortom specialintresserade. Listan öppnar med Animal Crossing: New Horizons och Hades och topp fem är:
1) The Legend of Zelda: Breath of the Wild
2) Tetris
3) Grand Theft Auto V
4) Super Mario World
5) The Last of Us
Inga dåliga spel och skulle jag göra en egen lista skulle den säkerligen se snarlik ut. Vad tycker ni om de och listan i helhet?
Det är inte det att listan i sig innehåller dåliga spel, mängder av helt fantastiska diton snarare, men den känns som vilken lista som helst med typ noll överraskningar. Som en helt klassisk doxa sammansatt av folk som följer den allmäna uppfattningen, som inte grävt runt för att hitta alternativa sätt att se på saken och istället mest bara upprepar det trygga och säkra istället för att utmana. Och det råder en helt absurd brist på konsol- och spelplattformsvariation i listan. Inte mycket genuin passion som lyser igenom.
Tja, vad ska man säga. GTA 5 enda GTA-spelet på listan. Och det är bäst? Bäst försäljningssiffror. Uncharted 2 är inte bästa Uncharted-spelet. Mario Kart Wii är bästa Kart.
Resident Evil, Quake, Tomb Raider, Shenmue, Ape Escape, Spyro the Dragon, Silent Hill, Ico är inte med.
Rolling Stone heter tidningen.
De har ingen legitimitet vad gäller något längre, knappt ens musik.
Tråkig lista med pliktskyldiga placeringar, inget man inte sett förut.
Att ha Fallout 3 på en topp 50-lista är bara skrattretande.
De var nog relevanta en gång i tiden. Läs gärna listan över bästa gitarristerna. Joan Jett är bättre än Mark Knopfler. John Scofield är inte ens med.
Som alla vet är det helt omöjligt att göra en sådan här lista, men jag håller med om att den här listan verkligen inte sticker ut på något sätt; bara "säkra kort". Sen blir sådana här listor alltid så skeva när man börjar titta på enskilda placeringar och jämföra. Är t.ex. Hollow Knight 20 placeringar bättre än Symphony of The Night? Det första kom 20 år tidigare och har inspirerat det senare ditot på massvis av sätt. Visst, det är polerat och ruggigt bra, men när man räknar ihop alla omständigheter kommer det inte ens nära. Det verkar också råda någon motvilja mot att välja mer än ett spel ur en särskild serie eller kategori. Har man med RE4, MGS1, FF7 och BotW så får visst inga andra spel i samma serier vara med.. Håller dessutom med om kommentaren ovan gällande Elden Ring och Dark Souls.
Haha, Elden Ring på 44:e plats. Hade nog hellre sett Dark Souls eftersom det satte startskottet för en helt ny genre.
Det är ofta problemen med sådana här listor. Ska du ta med banbrytande spel eller "det bästa"? För även om jag älskar Final Fantasy VII så är spelet i dag rätt utdaterat.
Haha, Elden Ring på 44:e plats. Hade nog hellre sett Dark Souls eftersom det satte startskottet för en helt ny genre.
Tekniskt sett är det väl Demon's Souls som startade genren? Men Dark Souls förfinade konceptet?
PSN: OAKTHYR
Tekniskt sett är det väl Demon's Souls som startade genren? Men Dark Souls förfinade konceptet?
Nja, skulle säga att Dark Souls är tillräckligt olik Demon Souls för att styrka mitt påstående. Vad som förändrades i Dark Souls var exempelvis speldesignen; den öppna, ihopsammansatta världen som var lite som en labyrint att lösa, där hemliga passager ledde tillbaka till där man började. Detta tillsammans med de återregenererande livflaskorna som genereras vid varje frizon/bonfire - förändrade hela upptäckarupplevelsen som är synonymt med Souls-genren.
På så vis vill jag hävda att det mycket riktigt är Dark Souls som är pionjären och inte Demon Souls - även om de har en del gemensamma teman.
Det är inte det att listan i sig innehåller dåliga spel, mängder av helt fantastiska diton snarare, men den känns som vilken lista som helst med typ noll överraskningar. Som en helt klassisk doxa sammansatt av folk som följer den allmäna uppfattningen, som inte grävt runt för att hitta alternativa sätt att se på saken och istället mest bara upprepar det trygga och säkra istället för att utmana. Och det råder en helt absurd brist på konsol- och spelplattformsvariation i listan. Inte mycket genuin passion som lyser igenom.
Tycker helt klart du har en poäng, men blir det inte lätt så när en ska sammanfatta en "kanon" såhär? Att det blir lite samma lista hela tiden? Hade väl inte sett så annorlunda ut om SuperPLAY/RESET/LEVEL hade gjort en liknande lista igen om de fortfarande gjorde magasin. Det finns väl en viss lista som "alla" är överrens om i stort sett och vissa spel "måste" finnas med. Men lite förvånad att t.ex. Ico, Rez eller Lumines inte är med. Vad saknar du, eller hade velat sett överraska och skaka om?
Rolling Stone heter tidningen.
De har ingen legitimitet vad gäller något längre, knappt ens musik.
Tråkig lista med pliktskyldiga placeringar, inget man inte sett förut.
Att ha Fallout 3 på en topp 50-lista är bara skrattretande.
Haha, ja såklart! Vet inte varför jag aldrig lär mig att de inte heter som bandet.
Ska vara ärlig och har inte läst dem på år och dar, har de gått ned sig? När jag växte upp var de lite musikgudar innan Pitchfork tog över på internet. De var tidiga att skriva och hylla HBO och nya tv-boomen vill jag minnas. De kändes lite edgy. Idag kanske inte så mycket? Kanske Fallout 4 hade passat bättre då?
Tja, vad ska man säga. GTA 5 enda GTA-spelet på listan. Och det är bäst? Bäst försäljningssiffror. Uncharted 2 är inte bästa Uncharted-spelet. Mario Kart Wii är bästa Kart.
Resident Evil, Quake, Tomb Raider, Shenmue, Ape Escape, Spyro the Dragon, Silent Hill, Ico är inte med.
Är det inte det bästa då? GTA IV med DLC kanske klår det men känns som det kanske är mer nostalgi som talar. Å andra sidan hade V varit ännu bättre, antar jag, om det hade fått sina tre DLC-paket för enspelarkampanjernas karaktärer (som det ryktats om iaf) men känner att det är långt framför de andra i serien både berättarmässigt och på alla tekniska plan också. Uncharted 2 skulle jag nog hålla med dem om. Mario Kart tycker jag 8 Deluxe är bäst speciellt nu med allt DLC! Kan sakna Shenmue också, Ico kan jag verkligen hålla med om. De kanske borde behövt göra en topp hundra haha.
GTA 5 är bra, men jag föredrar när man spelar en karaktär, och så har jag roligast med Vice City och San Andreas. Jag gillade inte det realistiska våldet i femman, tyckte de gick för långt.
Min Kart favorit är Wii, men åttan är strax efter, och snyggaste banorna jag sett i ett sånt spel.
De borde ha gjort topp 250, som med gitarristerna. Eller kanske inte... den blev ju som den blev
GTA 5 är bra, men jag föredrar när man spelar en karaktär, och så har jag roligast med Vice City och San Andreas. Jag gillade inte det realistiska våldet i femman, tyckte de gick för långt.
Min Kart favorit är Wii, men åttan är strax efter, och snyggaste banorna jag sett i ett sånt spel.
De borde ha gjort topp 250, som med gitarristerna. Eller kanske inte... den blev ju som den blev
Det är förstås personligt, men jag tyckte det var ett stort steg framåt hur de förde fram berättelsen med perspektivsbytena. Jag älskade det och tyckte det gjorde det till något bättre än andra spel faktiskt. Vice City var fantastiskt när det kom men idag känns det gammalt och förlegat i jämförelse. GTA tycker jag alltid har handlat om "realism" och föra fram gränserna för videovåld - inom underhållningens gränser då. Så jag tycker GTA V är peak på så sätt. Och ja, kanske hade det krävts en topp 250 eller så för att få med både obvious classics och kanske mer udda spel som inte tas upp idag lika mycket. System Shock som ledde till Bioshock? Ja, både de passar väl in där faktiskt. Så det finns en del att slipa på och fylla i luckor på så sätt.
For this list, we looked at both how influential each game was at arrival, as well as whether it still holds up. A good game may have played well, but a great one still does. These are games that made the culture what it is today and will chart where it goes tomorrow.
Det är ju väldigt subjektivt med såna här listor, men utifrån de premisserna kan jag sakna en del spel, t ex Starcraft och Dota 2. Starcraft var banbrytande inom RTS genren och är än idag fortfarande ett enormt kulturellt fenomen i Sydkorea. Angående Dota 2 så hade The International en prispott på nästan en halv miljard kronor för några år sen, det är ganska anmärkningsvärt.
Bra lista, på det stora hela! Min hade så klart sett ganska annotlunda ut, men så är det ju en helt omöjlig uppgift att göra en topp 50-lista som gör alla nöjda. 50 spel är mycket, men inte så mycket om man ska försöka sammanfatta ett helt medies bästa titlar... Still, väldigt få spel där som inte kändes välmotiverade. Men ja, en topp 250 som IMDB har så hade man inte behövt sålla lika hårt.
Det är förstås personligt, men jag tyckte det var ett stort steg framåt hur de förde fram berättelsen med perspektivsbytena. Jag älskade det och tyckte det gjorde det till något bättre än andra spel faktiskt. Vice City var fantastiskt när det kom men idag känns det gammalt och förlegat i jämförelse. GTA tycker jag alltid har handlat om "realism" och föra fram gränserna för videovåld - inom underhållningens gränser då. Så jag tycker GTA V är peak på så sätt. Och ja, kanske hade det krävts en topp 250 eller så för att få med både obvious classics och kanske mer udda spel som inte tas upp idag lika mycket. System Shock som ledde till Bioshock? Ja, både de passar väl in där faktiskt. Så det finns en del att slipa på och fylla i luckor på så sätt.
Jag får vara ärlig och säga att jag uppskattade femman mer när jag spelade om det för ett tag sen, det är ett fantastiskt spel. Det är ju positivt att de gör nåt nytt med varje titel. Jag störde mig inte lika mycket på att man spelade tre olika den här gången. Jag gillar fortfarande de gamla från PS2 eran, de har en speciell charm.
Men det är svårt att säga vilket som är bäst. Alla har nåt eget och unikt.