Zelda: Tears of the Kingdom är 2025 års bästa spel – enligt Metacritic

Medlem
Skrivet av scuderiaseb:

Nja det ingår så länge du har Nintendo Switch Online + Expansion Pack. Det vill säga den dyraste varianten av deras prenumerationstjänst och så fort den går ut så förlorar du tillgången till uppgraderingen.

Ja det är sant, det dyraste kostar 35 kr/månad, då ingår ju också spel till deras tidigare konsoler, SNES, NES, alla Gameboy konsoler, N64, Sega Megadrive plus onlinespel såklart. Annars är det ju bara att betala en hundring.

Medlem

Tears är så bra så det kommer vara årets bästa spel varje år, tills nästa Zelda släpps.

Medlem

Många som älskar tears. Jag slutade spela helt efter ca 10 timmar, var för tråkigt och kändes mest som en dlc till breath, vilket jag spelade i över 100 timmar utan att tröttna

Medlem

Tänkte ta mig an Totk om något år, man vet ju att det kommer att åldras väl så det är ju ingen brådska. Gillade verkligem Botw som jag faktiskt spelade på WII U.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Exakt samma för mig. BOTW > TOTK

Beror det på att ni tröttnat på konceptet eller hade ni föredragit botw även om ni spelade i andra ordningen?
Inte spelar något av dom eftersom de är så fula och ser tråkiga ut. Men lite sugen eftersom vissa påstår att de är bra spel. Vilket bör man köpa om man ska spela ett av dom? Har vanliga switch.

Skrivet av scaryfoot:

Det är som den där remaken man inte får nämna vid namn. Snacka om fuskbygge. Men det hette samma som spelet de förbättrade. Där tjänade de mycket pengar. Åkte räkmacka skulle man kunna säga.

Där ligger de två Zelda-spelen i lä. De gjorde nåt helt nytt, och använde sin fantasi. Såna spel är förlegade, och hopplöst omoderna. Tacka vet vi gamla historier i ny HD-skrud, och spel som ser ut som 50 andra spel.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem

Så ett Switch 1 spel återsläpps på Switch 2 och får högt betyg.

Räknas då årets PC släpp av The Last of us Part 2? För det rullar ju bättre på min PC.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

En hundring

Japp, en hundring sen räknas det som ett nytt spel.

Skrivet av Lilagröt:

Beror det på att ni tröttnat på konceptet eller hade ni föredragit botw även om ni spelade i andra ordningen?
Inte spelar något av dom eftersom de är så fula och ser tråkiga ut. Men lite sugen eftersom vissa påstår att de är bra spel. Vilket bör man köpa om man ska spela ett av dom? Har vanliga switch.

Kör Breath of the wild först. Del 2 börjar där ettan slutade.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tycker att det är lite konstigt att spelet kostar så mycket som det gör då det är gammalt. Att dessutom betala extra för att få högre upplösning och frame rate känns väldigt konstigt då det borde ske automatiskt med ny hårdvara.

För övrigt så finns det enbart 3 Zelda spel som jag faktiskt ogillar. Även om jag vet att de är populära. Jag växte upp med Nintendo men Breath of the wilds och Tears of the Kingdom känns inte som Zelda för mig. De tog bort allt jag gillade med Zelda och tillförde allt jag ogillar med Open world. Plus att saker går sönder etc. Det tredje är The Wind Waker. Vilket överlag ett bra spel, om det inte vore för seglandet fram och tillbaka. Det blev för mycket. Kan inte säga att jag uppskattade att spela som femåring heller, men det kan stå ut med.

De spel som jag har uppskattat mest i "år" är: Indiana Jones and the Great Circle, Split fiction, och Clair Obscur Expedition 33.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är samma värld fast mer förfallen i princip. Så det är klart att efter 150 timmar med BOTW kändes TOTK som en DLC men största problemet är nog att det som är nytt i TOTK inte är direkt roligt utan mest frustrerande. Att t ex bygga saker för att transportera sig tycker jag personligen är bara blir jobbigt. Grottor gillade jag men hela "dark world" blev för mycket. BOTW är lite simplare men det är också det som gör det bättre.

Medlem

Tekniskt sett så utvecklades breath of the wild till Wii U, men portades direkt till switch. Kommer botw bli nästa skyrim?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Beror ju helt på smak o tycke. En del ogillar ju verkligen dessa två Zelda-spelen, och det är väl inget konstigt då alla har olika smak.
Jag tycker att Botw/TotK är bland de snyggaste 3D-spelen som finns, snyggare än t.ex. både RDR2 och Horizon, medan andra tycker de ser bleka o fula ut. Och jag gillar att de är...vad vissa kallar för "långtråkiga", dvs. att världen inte är proppfylld med aktiviteter och bombastiska storyutvecklingar överallt, utan det är lite kargt och tomt så man bara får dra runt och njuta av den vackra världen och lösa pussel i lugn o ro.

Själv så föredrar jag helt klart TotK över Botw då jag gillar variationen som sky islands och depth bidrar med. Och de nya byggförmågorna gör också pusslen mer uppfinningsrika och roliga.

Medlem

Tycker inte detta Zelda-spel räknas som GOTY 2025 då det är ett gammal spel även om spelet är jäkligt bra.

Kontot avslutas
Skrivet av Lilagröt:

Själv tröttnade jag på konceptet. Gillade breath of the wild.
Tears of the kingdom är inte ett sämre spel egentligen men som tidigare skrivit.
Det känns som samma och det nya som lagts till är inte speciellt kul.
Jag tycker byggandet är det tråkigaste och blev bara irriterad nör man var tvingad till det.

Medlem

Zelda 1&2(jag är lat). Är jätte bra spel båda två. Men jag tycker inte att en uppdatering rättfärdigar en helt ny release. Alltså tycker inte jag att dom får vara med i årets spel överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Tears of the kingdom är inte ett sämre spel egentligen men som tidigare skrivit.
Jag tycker byggandet är det tråkigaste och blev bara irriterad nör man var tvingad till det.

Jag tyckte inte heller bygganded verkade kul ibörjan innan jag spelade, men sen när man började spela själv istället för kolla på trailers så va det inte så farligt mycket byggade ändå. Vissa youtubeklipp man sett har jag vart gigantiska projekt men det är ju frivilligt och inget man behöver bry sig om för att njuta av spelet

Medlem

Expedition 33 krossar båda Zelda-spelen. 💪

User Score 9.7 (Based on 16,187 User Ratings)

Medlem

Det är ju fantastiskt om de fått spelen att hålla 60fps,jag försökte spela botw när det kom men orkade inte med den veritabla blädderblock det kändes som. Då är bara frågan vart i budgeten jag ska ta pengar till en switch 2. Hmm.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Verkligen helt fantastiska spel. Otroligt att Nintendo lyckades igen med Zelda, trots att de gjorde om hela formatet. Och inte första gången de lyckats med det.

Ambassadör
Xbox

Patcher räknas som nya spel nu?

Haha, vad fan.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Patcher räknas som nya spel nu?

Haha, vad fan.

Bara nästa steg i ”utvecklingen”. Snart behövs inga nya spel göras. Bara återanvänd det gamla. Easy money!

Medlem
Skrivet av Therant:

Bara nästa steg ”utvecklingen”. Snart behövs inga nya spel göras. Bara återanvänd det gamla. Easy money!

Det är därför som remakes blivit så populära bland spelutvecklare. Man behöver inte komma med en egen idé. För man har inga egna idéer.
"Det där spelet är coolt. Vi gör om det med modern grafik. Det gillar den moderna publiken. Speciellt om det liknar hundratals andra spel som släppts de senaste åren."

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Verkligen helt fantastiska spel. Otroligt att Nintendo lyckades igen med Zelda, trots att de gjorde om hela formatet. Och inte första gången de lyckats med det.

Om man inte har spelat dom så har man inte spelat.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Ok då håller jag utkik efter botw så jag har det till semestern. Bygga i denna typen av spel är något jag gärna lever utan.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Suck, snacka om att åka räkmacka för att namnet innehåller ”Zelda”.

Det är ju snarare tvärtom. Zelda är extremt hypat vilket ställer enorma krav. Folk nöjer ju inte sig med skräp bara för att man tycker om varumärket.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ok då håller jag utkik efter botw så jag har det till semestern. Bygga i denna typen av spel är något jag gärna lever utan.

Jag har all respekt för att man har olika smak i spel. Men du borde iallafall prova byggandet innan du helt förkastar det. Det fungerar verkligen förbluffande bra. Men samtidigt "tvingas man" inte bygga jättemycket. Men visst finns det tillfällen där det är ett krav. Däremot kan det vara väldigt trevligt att t.ex slänga fram en flygfarkost när man skall ta sig längre sträckor. Eller några små krigsmaskiner när det är lite fler fiender. Eller varför inte en större.

12
Skriv svar