Så funkar antifusk-skyddet i Battlefield 6

Medlem

Jag förstår inte; vad är det folk gnäller över med ett kernel-antifusk? :S Vad är det man är rädd för? Vad är det jag missar?

signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag förundras ständigt över hur empatilöst samhället har blivit. Det känns som om jag besitter en unik förmåga att kunna kritiskt granska saker som inte påverkar mig personligen.

Skall försöka komma ihåg att fråga om din empati vid nästa lämpliga tillfälle.

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Jag förstår inte; vad är det folk gnäller över med ett kernel-antifusk? :S Vad är det man är rädd för? Vad är det jag missar?

Crowdstrike-incidenten är ju ett solklart exempel, som är färskt i minnet på folk, av hur fel det kan bli när tredje-parts mjukvara har kernel-access.

Medlem
Skrivet av shelter:

Hur jävla kul är det att fuska i onlinespel, jag fattar det inte. Vad ger det liksom?

Inte vidare kul. testade wallhack i cs 1.6 på en isbana , tror det var runt 4 stora isbitar med gångar emellan. testade också ett fusk i soldier of Fortune 2. det var av ren nyfikenhet, tror jag max körde 5 minuter allt som allt. ville inte förstöra för andra eller mig själv

Vill verkligen klargöra att det var av nyfikenhet, inte ett intresse av att fuska.

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av shelter:

Hur jävla kul är det att fuska i onlinespel, jag fattar det inte. Vad ger det liksom?

Kan tänka mig de som fuskar har väldigt roligt annars skulle de inte hålla på, men det blir väldigt tråkigt för alla andra givitvis.

Varför det är roligt kan man ju bara spekulera i;

-vissa roas av att jävlas med andra
-vissa är väldigt dåliga på spel och behöver fusk för att klara något
-vissa gillar inte spelet och vill förstöra för alla andra så de tröttnar på spelet

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nu är du bara fånig.

Är jag? Jag tycker du verkar hyckla och bara skrika dig hes för ett OS och sedan säga att folk är empatilösa för de inte bryr sig om den där saken som är viktigt för dig.

Säg istället som det är, du är arg för de inte anpassar sig efter ditt föredragna OS, vilket är helt OK.

signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av Alexraptor:

Inget, men det betyder inte att andra inte gör det eller har andra anledningar för att ha secure boot avstängt.

Jag anser helt enkelt att det är befängt att en väldigt specifik BIOS-inställning ska någonsin få utgöra ett krav för att vara tillåten att spela ett spel. Jag har liksom väldigt lite övers för rent artificiella begränsningar.

Fast det är ju inte direkt en artificiell begränsning, det är väl för att deras anticheat ska kunna ha kernelaccess?

Min poäng är ju att det är ju inte mer en begränsning än vanliga systemkrav? Någonstans ska gränsen dras

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mer troligt att jag fattat det fel. Tack för info!

Nej, jag tror du har rätt. TPM är ett måste för Win11 medans Secure Boot är frivillig, men oftast påslagen automatiskt.

Jag har laddat upp en bild här på Duck AI som svarade, men bilden visas inte. Mysko.

Hursomhelst, detta är vad den sade:
"Most modern PCs have Secure Boot enabled by default when running Windows 11, but some configurations, especially on custom-built machines or older systems, may require manual activation. It's advisable to check your system's BIOS settings to confirm its status."

med itpro.com och learn.microsoft.com som källor.

Med det sagt behöver du inte gå till BIOS för att kolla om det är på, räcker du trycker på windowsknappen eller om du har det framme, sökfältet, och skriv "System" för att sedan klicka på "System Information". Där kommer det finnas en rad för Secure Boot som kommer säga "On" eller "Off".

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Cloudstrike-incidenten är ju ett solklart exempel, som är färskt i minnet på folk, av hur fel det kan bli när tredje-parts mjukvara har kernel-access.

Tack för svar men med all respekt så säger det mig absolut ingenting?
Hur drabbar det mig som vanlig svensk knegare som spelar spel med sådant anti-fusk? Kan vänligen du, eller någon annan konkritisera skadan?

För ju mer jag läser om detta desto mer låter det som: "ju mer du är ute i solen utan solkräm, så ökar risken för hudcancer" :S Förstår du hur jag menar? Och detta är bara vad jag har läst till mig... xD

signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Enligt Steam survey så använder 35% all användare w10 fortfarande, lite kul hur folk tycker att man bara skall helt släppa all support för ingen anledning för w10 så att folk kan tvingas använda ett sämre OS

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Enligt Steam survey så använder 35% all användare w10 fortfarande, lite kul hur folk tycker att man bara skall helt släppa all support för ingen anledning för w10 så att folk kan tvingas använda ett sämre OS

Ingen anledning? Åldrande OS och MS vill inte ha ett nytt XP.

Detta är hur du berättar att du inte förstår dig på mjukvara och säkerhet utan att säga det.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Är jag? Jag tycker du verkar hyckla och bara skrika dig hes för ett OS och sedan säga att folk är empatilösa för de inte bryr sig om den där saken som är viktigt för dig.

Säg istället som det är, du är arg för de inte anpassar sig efter ditt föredragna OS, vilket är helt OK.

Tycker det är rätt fascinerande hur du försöker måla upp mig som känslomässigt engagerad, när det uppenbart är du som reagerar starkast här.

Skrivet av NordhNet:

Fast det är ju inte direkt en artificiell begränsning, det är väl för att deras anticheat ska kunna ha kernelaccess?

Min poäng är ju att det är ju inte mer en begränsning än vanliga systemkrav? Någonstans ska gränsen dras

Fast det är ju precis det som det är. Spelet är inte beroende av att ha antifusk med kernelaccess, det är ett arbiträrt beslut som EA har fattat. För övrigt anser jag att tredje-parts mjukvara inte ska få ha kernel access, vare sig det handlar om antifusk, DRM, m.m.

Skrivet av tr1stam:

Tack för svar men med all respekt så säger det mig absolut ingenting?
Hur drabbar det mig som vanlig svensk knegare som spelar spel med sådant anti-fusk? Kan vänligen du, eller någon annan konkritisera skadan?

För ju mer jag läser om detta desto mer låter det som: "ju mer du är ute i solen utan solkräm, så ökar risken för hudcancer" :S Förstår du hur jag menar? Och detta är bara vad jag har läst till mig... xD

Crowdstrike-incidenten (cloudstrike var tryckfelsnisse som varit framme) handlade om en bugg i en uppdatering till säkerhetsmjukvara med kernel-access, vilket i sin tur resulterade i att infrastruktur slogs ut världen över, eftersom de påverkade datorerna inte längre gick att starta efter uppdateringen.

På sikt pratar Microsoft om att bergönsa kernelaccess, p.g.a. detta.
https://www.csoonline.com/article/4014241/microsoft-hints-at-...

Kort och gott mjukvara med kernel-access kan potentiellt ställa till med en jävla massa otyg.

Medlem

Aldrig tidigare har jag stött på ett spel som kräver ändring i BIOS och jag har inte stängt av Secure Boot... det blir nog inget Bf6 för mig. Alla andra spel funkar ju.

Medlem
Skrivet av Oxide:

Aldrig tidigare har jag stött på ett spel som kräver ändring i BIOS och jag har inte stängt av Secure Boot... det blir nog inget Bf6 för mig. Alla andra spel funkar ju.

Secure boot är oftast aktivt by default på nyare maskiner. Men äldre så är det inte säkert att det är på. Då måste det aktiveras. Det vill säga, man behöver inte ha stängt av det själv, det har aldrig varit aktivt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker det är rätt fascinerande hur du försöker måla upp mig som känslomässigt engagerad, när det uppenbart är du som reagerar starkast här.

Empati är 100% känslor och du är den som bubblar om empati. Men schysst försök till projicering.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Empati är 100% känslor och du är den som bubblar om empati. Men schysst försök till projicering.

Det där är en väldigt snäv och förenklad definition av empati.

Empati handlar inte bara om känslor, utan det handlar även om förmågan att se saker ur andras perspektiv, vilket är vad som avses i det här fallet.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ingen anledning? Åldrande OS och MS vill inte ha ett nytt XP.

Detta är hur du berättar att du inte förstår dig på mjukvara och säkerhet utan att säga det.

På vilket sätt är det "åldrande"?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Jag tror många har den felaktiga uppfattningen att Windows 10 1507 (2015) och Windows 10 22H2 (2022) är ett och samma operativsystem. Vilket är förståeligt, då Microsoft ändrade sin affärsmodell till "Windows as a Service", med tanken att Windows 10 skulle vara det sista windows, men istället hoppade man plötsligt tillbaka till den gamla affärsmodellen igen med Windows 11.

Windows 10 1507, är uråldrigt.
Windows 10 22H2 är ett modernt operativsystem.

Medlem

Även COD ska få TPM och Secureboot krav så nu kan folk sluta klanka bara på BF
https://news.blizzard.com/en-us/article/24224368/ricochet-ant...

"When Call of Duty: Black Ops 7 releases later this year, TPM 2.0 and Secure Boot will be required to play on PC. These hardware-level protections are a key part of our anti-cheat efforts, and we’re asking all players to get compliant now."

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Här är några anledningar.

signatur

I drank what?

Medlem

Min take på fusk är att dom flesta som börjar fuska gör det för att andra gör det. Fuskare föder fuskare. Det är iallafall min erfarenhet från diverse fps, men framförallt cs. I just CS har det blivit värre pga den mentaliteten. I csgo och 1.6 stötte man på enstaka fuskare. Men gör man ett nytt konto i cs idag och försöker få sina 10 vinster för rank solo så kommer man i princip möta eller spela med fuskare varje match. Ni kan ju tänka er vilken inställning man får som ny spelare med ett nytt konto utan något att förlora. Spelet i sig är "gratis"/kostar ett par €, så blir man bannad är det bara att köpa nytt. Sen fortsätter detta hela tiden. Sen har vi folket som misstror alla som är bättre än dom själva. Som kanske harvade på en lägre rank förra säsongen och tror att alla över en viss elo har fuskat sig dit.

Jag har alltid varit för att spel som har MP ska kräva digital legitimation för att det ska kopplas till en person. Folk klarar ju uppenbarligen inte av friheten som anonymitet ger.

När det kommer till kernel-ac så har jag inte några större problem med det. Det tar inte bort fuskarna, men gör fusken dyrare och mindre tillgängliga.

Geeks Gaming
Skrivet av Alexraptor:

Fast det är ju precis det som det är. Spelet är inte beroende av att ha antifusk med kernelaccess, det är ett arbiträrt beslut som EA har fattat. För övrigt anser jag att tredje-parts mjukvara inte ska få ha kernel access, vare sig det handlar om antifusk, DRM, m.m.

Njae men men logiken det är heller inte beroende av multiplayer, musik, grafik osv osv.

Man har ju kört med kernelanticheat tidigare (tillsammans med sjukt många andra titlar) så man vill ju nog inte nedgradera det direkt.

Nej, i en perfekt värld håller jag med om att inga antivirus/anticheat mm ska ha kernel access

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Njae men men logiken det är heller inte beroende av multiplayer, musik, grafik osv osv.

Det kan jag inte hålla med om. Det du beskriver är en direkt och integrerad del av spelet,

Javelin är ett helt separat program som inte utgör en del av spelet, utan är något som spelet använder/kan använda och används av ett flertal spel. På just det sätter skiljer det sig inte särskilt mycket från t.ex PunkBuster.

Geeks Gaming
Skrivet av Alexraptor:

Det kan jag inte hålla med om. Det du beskriver är en direkt och integrerad del av spelet,

Javelin är ett helt separat program som inte utgör en del av spelet, utan är något som spelet använder/kan använda och används av ett flertal spel. På just det sätter skiljer det sig inte särskilt mycket från t.ex PunkBuster.

Min poäng var, om än otydligt, att man kan inte avfärda det som ett arbiträry beslut är ju märkligt.
Punkbuster (m.fl) har ju visat sig inte vara effektiva nog, därav beslutet. Det är ju lite av ett ickebeslut för (bland andra) tyvärr.

Det jag inte förstår är varför anticheat med kernelaccess blåses upp så mycket med just bf6.
Där är ju en massa spel som kör/kört med det sedan tidigare utan like hödljudd debatt (om än debatt).
Missförstå mig rätt, debatten är bra och jag hade gärna sluppit den sortens access men känns bara märkligt att den kommer just nu

12
Skriv svar