Medlem

Jag har öppnat pandoras ask...

Medlem

Negerboll låten.

http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw

Alla ord blir nedsättande till slut.

Om 20-30 år så kommer vi inte få säga "Invandrare" eller "Arab" längre.


signatur
Medlem

När jag börjar tänka på det så finns det faktiskt liknande saker som ex.

"Namnet 88:an var från början ett arbetsnamn eftersom det var den 88:e produkten som Trollhätteglass tog fram."

Detta var alltså 1964.

"I april 2005 anmälde Antidiskrimineringsbyrån i Malmö 88:an till Diskrimineringsombudsmannen (DO) för dess påstått nazistiska budskap (se åttioåtta); man hävdade att 88 stod för åttonde bokstaven i alfabetet, alltså HH, som enligt Antidiskrimineringsbyrån stod för Heil Hitler."

41 år senare kommer de på en sån sak.
Detta är om inte annat ännu mer jvla idiotiskt än "negerbolls"-diskussionen. Tror knappst nån brytt sig ett jvla dugg om det där tidigare tills dess något spån snubblade över detta och fick för sig att sådär kan det ju inte heta.


signatur

gorm streamar ibland!

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Pliskin:

[SVENNES kaviar] <----- RACISM!

haha underbart
få se vad moral tanterna säger nu

Det är varmt, du har jobbat tungt och vill hem, du står bakom kyldisken i ICA Maxi i Gambia.

Fram kommer det 5 mörkhyade killar till dig och säger "En tub Svennes kaviar tack."

Tar du åt dig? ersänn att lite känns det allt.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Den här tråden har spårat ur. Jag har inte sett ett vettigt argument på länge.

Jag tycker att ordet neger har en dålig klang. Det används ofta i svordomar och jag har inte hört ordet i ett seriöst och positivt sammanhang överhuvudtaget. Ordet har aldrig varit positivt, förut betydde det slav (jo, det gjorde det) och idag används det som svordom, kanske inte av just DIG, men av många. Och eftersom det inte är så jävla svårt att byta ut neger mot choklad så gör jag det, för jag personligen tycker inte att det låter trevligt.

Kortspelet neger & president, samma sak där! Det alternativa namnet för detta spel är kung & slav (neger=slav där om ni undrade), där ser man ju vad ordet står för.

Dessutom är Svenne ett smeknamn för människor vid namn Sven, om det ska användas som ordet svensk så skulle det hetat Svennens. Det gör det inte.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Youtube-proffs
Skrivet av HinduTimes:

Den här tråden har spårat ur. Jag har inte sett ett vettigt argument på länge.

Jag tycker att ordet neger har en dålig klang. Det används ofta i svordomar och jag har inte hört ordet i ett seriöst och positivt sammanhang överhuvudtaget. Ordet har aldrig varit positivt, förut betydde det slav (jo, det gjorde det) och idag används det som svordom, kanske inte av just DIG, men av många. Och eftersom det inte är så jävla svårt att byta ut neger mot choklad så gör jag det, för jag personligen tycker inte att det låter trevligt.

Kortspelet neger & president, samma sak där! Det alternativa namnet för detta spel är kung & slav (neger=slav där om ni undrade), där ser man ju vad ordet står för.

Dessutom är Svenne ett smeknamn för människor vid namn Sven, om det ska användas som ordet svensk så skulle det hetat Svennens. Det gör det inte.

Detta inlägget är väldigt rätt. Neger har en negativ klang, så är det.

Inte en bra anledning till att använda ordet har nämnts och det kommer inte komma heller känns det som.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Den här tråden har spårat ur. Jag har inte sett ett vettigt argument på länge.

konstigt då jag sa precis samma sak som du fast ungefär sådär 8 inlägg upp i tråden ;p

Medlem
Skrivet av görmen:

När jag börjar tänka på det så finns det faktiskt liknande saker som ex.

"Namnet 88:an var från början ett arbetsnamn eftersom det var den 88:e produkten som Trollhätteglass tog fram."

Detta var alltså 1964.

"I april 2005 anmälde Antidiskrimineringsbyrån i Malmö 88:an till Diskrimineringsombudsmannen (DO) för dess påstått nazistiska budskap (se åttioåtta); man hävdade att 88 stod för åttonde bokstaven i alfabetet, alltså HH, som enligt Antidiskrimineringsbyrån stod för Heil Hitler."

41 år senare kommer de på en sån sak.
Detta är om inte annat ännu mer jvla idiotiskt än "negerbolls"-diskussionen. Tror knappst nån brytt sig ett jvla dugg om det där tidigare tills dess något spån snubblade över detta och fick för sig att sådär kan det ju inte heta.

... om du bara visste vilken skit jag får utstå för att jag är född 88


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av HinduTimes:

Den här tråden har spårat ur. Jag har inte sett ett vettigt argument på länge.

konstigt då jag sa precis samma sak som du fast ungefär sådär 8 inlägg upp i tråden ;p

Länge är ett relativt begrepp


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Pliskin:

[SVENNES kaviar] <----- RACISM!

haha underbart
få se vad moral tanterna säger nu

Det är varmt, du har jobbat tungt och vill hem, du står bakom kyldisken i ICA Maxi i Gambia.

Fram kommer det 5 mörkhyade killar till dig och säger "En tub Svennes kaviar tack."

Tar du åt dig? ersänn att lite känns det allt.

haha nää, inte ett skit, å det är god kaviar med!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av görmen:

När jag börjar tänka på det så finns det faktiskt liknande saker som ex.

"Namnet 88:an var från början ett arbetsnamn eftersom det var den 88:e produkten som Trollhätteglass tog fram."

Detta var alltså 1964.

"I april 2005 anmälde Antidiskrimineringsbyrån i Malmö 88:an till Diskrimineringsombudsmannen (DO) för dess påstått nazistiska budskap (se åttioåtta); man hävdade att 88 stod för åttonde bokstaven i alfabetet, alltså HH, som enligt Antidiskrimineringsbyrån stod för Heil Hitler."

41 år senare kommer de på en sån sak.
Detta är om inte annat ännu mer jvla idiotiskt än "negerbolls"-diskussionen. Tror knappst nån brytt sig ett jvla dugg om det där tidigare tills dess något spån snubblade över detta och fick för sig att sådär kan det ju inte heta.

... om du bara visste vilken skit jag får utstå för att jag är född 88

Det var väldigt tråkigt att höra
Vi får ta tag i detta och anmäla året 88 till Antidiskrimineringsbyrån eller Diskrimineringsombudsmannen direkt så att liknande saker inte upprepar sig. Förhoppningsvis så kanske de har åtgärdat detta redan 2088.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Kallar den negerboll, men naturligtvis tänker jag mig för. Står det någon bredvid som jag misstänker kan ta illa upp så säger jag naturligtvis chokladboll.

Ordet neger behöver inte vara mer laddat än man gör det heller. Har en kompis som är från afrika. Han tycker det är skitkul att gå fram till kassören och fråga "Va tar ni för negerbollarna", när dom då blir helt ställd och börjar stamma av nervositet sätter han in nådastöten och säger "Nä, skitsamma, jag tar en klase bananer istället".
Han brukar kunna hålla sig för skratt jävligt länge dessutom så dom stackarna i kassan får pinas som fan innan han slutligen börjar skratta.
Vi är överlag åt helvete för politiskt korrekta i sverige.


signatur

Insert funny qoute here

MFC
Medlem

det intressanta är att det är de som inte tillhör gruppen (läs: svarthyade) som tar åt sig, resten skrattar.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Mörkhyad pungkula!

Medlem

Det heter givetvis negerboll.


signatur
Youtube-proffs
Skrivet av Gullefjun:

Det heter givetvis negerboll.

Gullefjun vann tråden.
Anledning. Bästa argumentet hittills.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Vad jag snappat upp av långbro politiken lite löst så är Neger ett icke tillåtet ord, bruna människor är väl för emo över deras historia.

Har inget definitiv svar på #1 dock, vem fan vet, har inte tittat på STV's samhällsinformation vilket är deras enda uppfigt igentligen i en värld med IQ.

Linus på linjen 24 seven ftw.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Den här tråden har spårat ur. Jag har inte sett ett vettigt argument på länge.

Jag tycker att ordet neger har en dålig klang. Det används ofta i svordomar och jag har inte hört ordet i ett seriöst och positivt sammanhang överhuvudtaget. Ordet har aldrig varit positivt, förut betydde det slav (jo, det gjorde det) och idag används det som svordom, kanske inte av just DIG, men av många. Och eftersom det inte är så jävla svårt att byta ut neger mot choklad så gör jag det, för jag personligen tycker inte att det låter trevligt.

Kortspelet neger & president, samma sak där! Det alternativa namnet för detta spel är kung & slav (neger=slav där om ni undrade), där ser man ju vad ordet står för.

Dessutom är Svenne ett smeknamn för människor vid namn Sven, om det ska användas som ordet svensk så skulle det hetat Svennens. Det gör det inte.

Jaha! så om någon säger "Jävla svennejävel" då behöver jag inte ta åt mig om jag inte heter Sven? gud vad skönt! Tänk alla dessa år har jag gått och trott att dom menar Svensk!

....


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Man kan ju inte säga chokladboll....det är ju inte choklad :S

Medlem

Jag använder mig av negerboll just för att ajg 1. tycker vi borde ta tillbaka ordet och av dramatisera det.
2.för att man är så van, då även min kompisar som är svarta använder det.
3.För att jag är väldigt mycke imot att man ska förbjuda vissa ord, vilket neger nu är va? (hetts mot folkgrupp?)


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Betvivlar att någon gråter för att du är envis
Sen om du inte kan se längre än din näsa är ju heltklart ditt eget problem.

Hur är det mitt problem och på vilket sätt är det ett problem för någon annan än ni som tror och spekulerar oom huruvida folk tar illa upp av detta?

Medlem

Bah! Negerboll eller Etnisk Minoritetsboll.

Medlem

vitlök... nej ucsh...negerboll skare vara.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av HinduTimes:

Den här tråden har spårat ur. Jag har inte sett ett vettigt argument på länge.

Jag tycker att ordet neger har en dålig klang. Det används ofta i svordomar och jag har inte hört ordet i ett seriöst och positivt sammanhang överhuvudtaget. Ordet har aldrig varit positivt, förut betydde det slav (jo, det gjorde det) och idag används det som svordom, kanske inte av just DIG, men av många. Och eftersom det inte är så jävla svårt att byta ut neger mot choklad så gör jag det, för jag personligen tycker inte att det låter trevligt.

Kortspelet neger & president, samma sak där! Det alternativa namnet för detta spel är kung & slav (neger=slav där om ni undrade), där ser man ju vad ordet står för.

Dessutom är Svenne ett smeknamn för människor vid namn Sven, om det ska användas som ordet svensk så skulle det hetat Svennens. Det gör det inte.

Jaha! så om någon säger "Jävla svennejävel" då behöver jag inte ta åt mig om jag inte heter Sven? gud vad skönt! Tänk alla dessa år har jag gått och trott att dom menar Svensk!

....

Om du inte förstår vad jag menar gör du det jävligt enkelt för mig, jag menar att Svennes kaviar kommer från smeknamnet svenne. Skällordet svenne kommer från svensk, men de handlar inte kaviaren om.

Kom igen nu, Jag har bara sett ett inlägg som har argument för att kalla det negerboll!

Skrivet av MFC:

det intressanta är att det är de som inte tillhör gruppen (läs: svarthyade) som tar åt sig, resten skrattar.

Finns det någon hemlig Gallup-undersökning på det eller?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Var det kommer ifrån är ju inte relevant, det är ju fortfarande samma ord.

Svenne - Svensk
Svenne - Sven
Svennes / Svenne´s - Det är personen Svens sak/pryl/produkt eller what ever.

Vet inte hur ni tolkar det men sådär är ivf min tolkning.

dvs även detta kan misstolkas, bara bussa Antidiskrimineringsbyrån och/eller Diskrimineringsombudsmannen på dom. Vi kan ju inte tillåta att kränka oss själva i vårt eget land.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

det är så underligt eftersom jag alltid sett det som en kokosboll. Chokladboll och negerboll är helt nya företeelser för mig som jag inte hört talas om sen tidigare förutom i den här typen av diskussioner.

Pratar vi om samma boll?

vilket meningslöst tråd förresten


signatur

thank you, come again

Medlem

OT: kokosbollen har ett tunt lager choklad och innehåller vitt fluff. Choklad/neger/kalla-det-vafan-du-vill bollen består till större delen av smör/cacao/socker/kaffe/havregryn.

Båda har ofta kokos på sig. kokosbollen är ibland naken, och chokla/neger/kalla-det-vafan-du-vill bollen har ibland pärlsocker på sig, trots att alla vet att det är äckligt och kokos är mycket godare.

On Topic: Kalla det vafan du vill. Jag hade inte tagit illa vid mig om jag flyttade till Kenya och det där såldes finska pinnar under namnet "vit-mans-mikroskopiska-penis-pinne".

Medlem

Varför kallar jag det för negerboll?
Både av gammal vana och numera också av ren princip.

Kan ta ett annat exempel som ännu en glass, "Nogger Black".
Som det blev ett jvla gnäll över läste jag i en artikel på aftonbladet. ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article279185.ab )
Varför?! Skulle nog kunna sätta väldigt mkt på att om de försökt lansera den vanliga glassen "Nogger" samtidigt så hade det blivit ett jvla gnäll också och den hade inte heller funnits idag.
Saken är den att börjar dessa löjliga påhitt gå igenom så kommer det inte finnas någon hejd alls på vilka olika tokigheter som dessa politiskt korrekta människorna slänger ur sig i framtiden.
Nog borde det finnas viktigare saker för dessa att ödsla sin arbetstid på eller är det så att de börjar på ha för lite att göra?

Vi vänder lite på det.

Vidare skulle det vara väldigt intressant att se om det finns andra länder som håller på och fjollar runt med denna typen av frågor också.
Finns säkert väldigt många länder där det finns väldigt många ord som jag som svensk ev. skulle kunna uppfatta som kränkande. Om jag skulle påpeka detta så är jag väldigt tveksam över att de ens skulle ägna en sekund på att göra något åt detta.

Det är bara att acceptera, vi är alla olika, alla uppfattar saker på olika sätt, vissa pratar andra språk osv. Sen är det faktiskt upp till var och en om man skall ta åt sig eller inte. Nog borde man ha tillräckligt mycket vett i huvet att man borde begripa vad som verkligen är menat som kränkande och inte.
Om inte, "Though luck" det är en hård värld vi lever i och det är bara att acceptera och försöka leva med.

Vote: Negerboll.
(vart var pollen fö. ?!! )


signatur

gorm streamar ibland!

Inaktiv

Jo det är ju väldigt svårt att bara säga Chokladboll eller hur...

Medlem
Skrivet av görmen:

Vidare skulle det vara väldigt intressant att se om det finns andra länder som håller på och fjollar runt med denna typen av frågor också.

new york har väl ganska nyligen förbjudit ordet?

Skriv svar