Prestationer och troféer

Inaktiv

Ni som kritiserar artikeln kan ju tänka lite på hur man kritiserar på ett bra sätt som faktiskt leder till en förbättring! Det sitter ju faktiskt en vanlig snubbe bakom artikeln som kanske inte blir så jävla glad över att höra "totalflopp" osv...att klaga på en artikel visst men att därefter komma med kritiken på detta sätt är väl inte vidare smart?

OT: achievements är en kul grej men skulle aldrig orka samla på dom, det är mest en kul grej, kanske också därför mina achievements stannar upp när jag tagit dom allra lättaste
Men i L4D har jag träffat flera personer som ska ut och jaga ihop alla achievements..ganska intressant om än tidsödande.

edit:
http://www.fz.se/_hhimage.php?id=3417&type=0

haha perfekt!

Medlem
Skrivet av Tepz:

Det finns även skumma achivments, har läst om nåt 360 spel där en eller flera av achivmentsen är 0 poäng.

Nån som vet vilket spel det är ?

Fear har en åxå tror jag.


signatur

B lup

Medlem

allt som har med poeng eller "lösa upp" nån grej är så extremt fånigt och onödigt.
lägg pengarna på att fixa buggar istället.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

jag tycker det är väldigt bra med achievements/trophys, det gör att man gärna spelar igen spelen fler än en gång

Medlem
Skrivet av Fanta:

Tompa: ye ye whatever. bs imo.

Bara för det är låg säsong betyder inte att man skall sabba en site med urkassa artiklar som datorpaket artikeln som var nog det sämsta jag läst på fz, till denna artikeln som var rätt ogenomtänkt och difus utan målsättning med vad som skulle sägas och varför.

Det är imo.

gnälliga gubbe.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Medlem

Det är lite intressant spel, fick nästan alla achievements när jag försökte nån gång här för ett tag sedan.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Jag som skrev artikeln tar inte åt mig särskilt av inlägg som kallar artikeln för totalt intetsägande eller ogenomtänkt. Det är också precis som Tompa säger, man kan inte skriva något som passar alla. Forumtroll finns det alltid som gärna skriver ner allt och alla.

Jag tänker heller inte ge mig in i en diskussion huruvida innehållet är bra eller inte. Däremot så syns det tydligt att det finns de som uppskattar artikeln och jag tror att fler nyanserade artiklar enbart kan göra FZ bättre och tilltala ännu fler personer. De som aldrig ens funderat över prestationerna eller troféerna kommer säkerligen att hitta ett och annat guldkorn i artikeln. Tänk på att inte alla är inbitna gamers som "vet allt" redan.

Prestationer och troféer är ett sätt att höja nivån på spelen ytterligare ett snäpp - och jag tycker personligen att det fungerar. Det är dessutom ett sätt att jämföra flera spelare.

Medlem
Skrivet av Carling:

Jag som skrev artikeln tar inte åt mig särskilt av inlägg som kallar artikeln för totalt intetsägande eller ogenomtänkt. Det är också precis som Tompa säger, man kan inte skriva något som passar alla. Forumtroll finns det alltid som gärna skriver ner allt och alla.

Jag tänker heller inte ge mig in i en diskussion huruvida innehållet är bra eller inte. Däremot så syns det tydligt att det finns de som uppskattar artikeln och jag tror att fler nyanserade artiklar enbart kan göra FZ bättre och tilltala ännu fler personer. De som aldrig ens funderat över prestationerna eller troféerna kommer säkerligen att hitta ett och annat guldkorn i artikeln. Tänk på att inte alla är inbitna gamers som "vet allt" redan.

Prestationer och troféer är ett sätt att höja nivån på spelen ytterligare ett snäpp - och jag tycker personligen att det fungerar. Det är dessutom ett sätt att jämföra flera spelare.

Tycker det är lite roligt faktiskt. Du skriver att folk har olika åsikter och att vissa tycker att det är intressant med achievements och trophies. I nästa stycke anmärker du på "forumtroll som skriver ner allt och alla". Har inte de rätt till sin åsikt också? Eller är det bara de som har samma åsikt som dig som har rätt att uttrycka sig?

Jag förstår helt vad du menar, men tycker du skjuter dig lite själv i foten. Bara för att man inte gillar artikeln så behöver man inte vara ett troll, vilket du mer eller mindre säger. Sen är det ju självklart en skillnad på konstruktiva inlägg, och inlägg som bara skriver "det här var skit". Jag försöker alltid vara konstruktiv, eller åtminstone hålla det på en civil nivå, men det känns rätt menlöst om du drar alla som inte håller med dig över en kam och kallar dem för troll.

Medlem
Skrivet av Elit-mannen:

Köpte the simpsons game nyligen...Fick en achivment när jag tryckte på start i början =)...Den hette, "Easiest achivment ever" haha

Haha klockrent!

Ont: Bra artikel, klart läsvärd

Medlem

Tycker achievements och trophies är skitskoj att samla på, är även ett bra sätt att tävla mot polarna me

Måste dock säga att trophies känns lite mer genomarbetat och inte bara siffror, där går man upp i level och kan få allt från brons till platinum, men båda är helt klart grymt bra.

Redaktör
Skrivet av Dashiva:

Tycker det är lite roligt faktiskt. Du skriver att folk har olika åsikter och att vissa tycker att det är intressant med achievements och trophies. I nästa stycke anmärker du på "forumtroll som skriver ner allt och alla". Har inte de rätt till sin åsikt också? Eller är det bara de som har samma åsikt som dig som har rätt att uttrycka sig?

Det handlar inte om huruvida nån har rätt till åsikter. Det handlar snarare om folk som tar i från tårna, mest för att de kan. Vräker man ur sig ett "det sämsta jag läst på FZ" är man inte intresserad av att föra en anständig dialog med oss som driver sajten. Åsikter har alla rätt till. Väljer man att leverera dem någorlunda civiliserat kan det till och med hända att de blir värda något.


signatur
Medlem
Skrivet av Dashiva:
Skrivet av Carling:

Jag som skrev artikeln tar inte åt mig särskilt av inlägg som kallar artikeln för totalt intetsägande eller ogenomtänkt. Det är också precis som Tompa säger, man kan inte skriva något som passar alla. Forumtroll finns det alltid som gärna skriver ner allt och alla.

Jag tänker heller inte ge mig in i en diskussion huruvida innehållet är bra eller inte. Däremot så syns det tydligt att det finns de som uppskattar artikeln och jag tror att fler nyanserade artiklar enbart kan göra FZ bättre och tilltala ännu fler personer. De som aldrig ens funderat över prestationerna eller troféerna kommer säkerligen att hitta ett och annat guldkorn i artikeln. Tänk på att inte alla är inbitna gamers som "vet allt" redan.

Prestationer och troféer är ett sätt att höja nivån på spelen ytterligare ett snäpp - och jag tycker personligen att det fungerar. Det är dessutom ett sätt att jämföra flera spelare.

Tycker det är lite roligt faktiskt. Du skriver att folk har olika åsikter och att vissa tycker att det är intressant med achievements och trophies. I nästa stycke anmärker du på "forumtroll som skriver ner allt och alla". Har inte de rätt till sin åsikt också? Eller är det bara de som har samma åsikt som dig som har rätt att uttrycka sig?

Jag förstår helt vad du menar, men tycker du skjuter dig lite själv i foten. Bara för att man inte gillar artikeln så behöver man inte vara ett troll, vilket du mer eller mindre säger. Sen är det ju självklart en skillnad på konstruktiva inlägg, och inlägg som bara skriver "det här var skit". Jag försöker alltid vara konstruktiv, eller åtminstone hålla det på en civil nivå, men det känns rätt menlöst om du drar alla som inte håller med dig över en kam och kallar dem för troll.

Nu är du nog fel ute. Artikeln i sig är verkligen inte dåligt skriven någonstans, sen kan man alltid ha åsikter på hurvida artikelns innehåll stämmer överens med ens egna tycke och smak. Gillar du inte ämnet så är det helt frivilligt att ignorera den, men nu handlar det om en enskild individ som inte uppskattade innehållet och väljer därför att negga både på skribenten och fz, vilket i min mening är totalt obefogat då båda håller hög standard. Summan av Mumman, intresserar inte innehållet dig, så strunta då i att läsa det. Men att obefogat kritisera en absolut högklassig artikel pga innehållet inte intresserar en är fel och löjligt.

Inaktiv

Håller till viss del med vad Fanta skriver, till exempel är det väl ändå ingen som på allvar tror att den som har mest poäng är den bästa spelaren?

Hur man än vrider och vänder på det kan ingen påstå att den som har mest ork och tid att slösa på att ta jobbiga achievements är den bästa spelaren, utan att ha höga poäng är på sin höjd något man jämför med sina vänner och tävlar emot.

Är väldigt tveksamt till att de bästa spelarna i något spel har klarat alla achievements, de brukar snarare fokusera på själva spelandet än att hoppa på en blomma med huvudet före 25 gånger under spelets gång för att få 15G.

Inaktiv

Det jag gillar med den senare tidens artiklar är att man faktiskt introducerar en del reportage. Jag gillade Tetris-artikeln mycket.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Fanta:

Tompa: ye ye whatever. bs imo.

Bara för det är låg säsong betyder inte att man skall sabba en site med urkassa artiklar som datorpaket artikeln som var nog det sämsta jag läst på fz, till denna artikeln som var rätt ogenomtänkt och difus utan målsättning med vad som skulle sägas och varför.

Det är imo.

Offtop:

Å du är speljournalist eller?

Förmodligen så har du inget jobb, hade du haft det så hade du knappast orkat lipa som en liten skit här inne.

Ontop:

Helt ok artikel, absolut inget konstigt.

JB
Medlem
Skrivet av Nielsen:

Summan av Mumman, intresserar inte innehållet dig, så strunta då i att läsa det. Men att obefogat kritisera en absolut högklassig artikel pga innehållet inte intresserar en är fel och löjligt.

Som det är nu på FZ, så kan läsarna
- inte ge eget omdöme på artiklarna
- inte se andras omdöme på artiklarna

Dvs inte veta i förväg om artikeln är av högre eller lägre kvalitet.

Dvs "så strunta då i att läsa det" funkar inte, eftersom det inte finns något sätt att veta i förväg.

Achivements har jag mycket åsikter om, och ämnet intresserar mig. Så du har fel.

Artikeln var inte ens en guide, så nybörjare kunnde lära sig.
Det var bara en allmänt snack om ämnet utan inrikting eller tanke på vad som skulle ingå. Fail. Fail för den nådde FZ artiklarna.

Den hade därimot varit helt ok som blog-inlägg imo.

Men det är ju två olika saker, blog-inlägg och artiklar. Artiklar skall ha ett mål och vara genomtänkta.

Edit: Vet inte varför jag hjälper er egentligen. Ni skiter ut bajs istället för guld som ni brukar, och sen ha ni mage att bli leka förvånande när man reagerar.
Är väl kanske för jag tycker mig ha använding av FZ filarkiv, och nyheter.

Pinsamt för er imo när ni ta försvars inställning, skyddar varandras ryggar och håller med varandra fz redaktör och nya fz skribent trys.

Ni kunde ju skriva istället, "ok, vi förstår att det upplevs som ett problem att det är mycket varierande kvalitet på artiklarna under lågsäsong. Men, var inte depp, vi kommer fixa så ni kan rösta på artiklarna."

Medlem
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Dashiva:
Skrivet av Carling:

Jag som skrev artikeln tar inte åt mig särskilt av inlägg som kallar artikeln för totalt intetsägande eller ogenomtänkt. Det är också precis som Tompa säger, man kan inte skriva något som passar alla. Forumtroll finns det alltid som gärna skriver ner allt och alla.

Jag tänker heller inte ge mig in i en diskussion huruvida innehållet är bra eller inte. Däremot så syns det tydligt att det finns de som uppskattar artikeln och jag tror att fler nyanserade artiklar enbart kan göra FZ bättre och tilltala ännu fler personer. De som aldrig ens funderat över prestationerna eller troféerna kommer säkerligen att hitta ett och annat guldkorn i artikeln. Tänk på att inte alla är inbitna gamers som "vet allt" redan.

Prestationer och troféer är ett sätt att höja nivån på spelen ytterligare ett snäpp - och jag tycker personligen att det fungerar. Det är dessutom ett sätt att jämföra flera spelare.

Tycker det är lite roligt faktiskt. Du skriver att folk har olika åsikter och att vissa tycker att det är intressant med achievements och trophies. I nästa stycke anmärker du på "forumtroll som skriver ner allt och alla". Har inte de rätt till sin åsikt också? Eller är det bara de som har samma åsikt som dig som har rätt att uttrycka sig?

Jag förstår helt vad du menar, men tycker du skjuter dig lite själv i foten. Bara för att man inte gillar artikeln så behöver man inte vara ett troll, vilket du mer eller mindre säger. Sen är det ju självklart en skillnad på konstruktiva inlägg, och inlägg som bara skriver "det här var skit". Jag försöker alltid vara konstruktiv, eller åtminstone hålla det på en civil nivå, men det känns rätt menlöst om du drar alla som inte håller med dig över en kam och kallar dem för troll.

Nu är du nog fel ute. Artikeln i sig är verkligen inte dåligt skriven någonstans, sen kan man alltid ha åsikter på hurvida artikelns innehåll stämmer överens med ens egna tycke och smak. Gillar du inte ämnet så är det helt frivilligt att ignorera den, men nu handlar det om en enskild individ som inte uppskattade innehållet och väljer därför att negga både på skribenten och fz, vilket i min mening är totalt obefogat då båda håller hög standard. Summan av Mumman, intresserar inte innehållet dig, så strunta då i att läsa det. Men att obefogat kritisera en absolut högklassig artikel pga innehållet inte intresserar en är fel och löjligt.

Nu hänger jag inte helt med dig här... var skrev jag att artikeln var dåligt skriven? Var neggar jag skribenten och FZ? Allt jag skrivit var att jag inte tyckte artikeln var intressant och kom med förslag på vad jag skulle tycka var intressant. Sen anmärkte jag på att skribenten i sin kommentar skrev om forumtroll, samtidigt som han menade att vissa minsann gillade artikeln. Tyckte det bara var rätt osmidigt av honom att skriva att de som tyckte om artikeln hade rätt, och de som inte gjorde det hade fel och var troll. Det var så jag uppfattade hans kommentar. Om en enskild individ, som du uttrycker det, inte får säga sin åsikt, varför har ni då kommentar-möjlighet i huvudtaget? Bara för att jag inte gillade artikeln, är då kritiken obefogad? Ni kanske borde ha en disclaimer som säger "alla som inte gillade den här artikeln, vänligen skriv ej kommentar, då vi anser det vara obefogat, då vi tycker om artikeln och valde att posta den, och därför är den bra."

Jag blir uppriktigt irriterad på att ta skit när jag försöker skriva någonting konstruktivt. Det vore skillnad om folk gick till personangrepp (som jag inte gjort någonstans), eller skrev (som jag påpekat tidigare) utan att ge någonting konstruktivt. Gillar ni inte att folk inte tycker om allt ni skriver, så ta bort kommentar-möjligheten, eller bli som, säg, Aftonbladet och censurera bort all kritik. Vare sig den är konstruktiv eller inte.

EDIT: En del långa meningar här och där. Fixad grammatik osv.

Antikvitet

Det är så att jag blir bestört när jag läser den här kommentartråden. Vilken oerhört tråkig stämning som genomsyrar den!

I januari-februari är spelbranschen traditionsenligt stendöd. Det släpps i princip inte ett intressant spel så långt ögat når. Det ger oss två alternativ på FZ-redaktionen:

a) Lämna sajten inaktiv

b) Ta fram nya artikelidéer som inte är klassiska spelrecensioner

Fanta, din argumentation verkar bygga på att vi skulle publicera något vi medvetet känner är dåligt bara för att fylla ut vårt innehåll. Det är helt och hållet fel och vi gallrar hejvilt bland både idéer och skrivna artiklar.

Jag vet inte vilken värld du lever i, men när du antyder att vi gör dig en otjänst genom att vi inte ger dig möjlighet att läsa artikeln innan den publiceras så har jag svårt att ta dig på allvar. Faktiskt.

I stället för att be dig att sluta läsa vill jag bjuda in dig till ett konstruktivt agerande. Här är några idéer:

* Föreslå själv några artiklar du gärna hade läst

* Ansök till FZ-redaktionen och ta möjligheten att själv skriva hos oss

* Starta en blogg och skriv på ditt eget sätt om de ämnen som intresserar dig

Att däremot sitta och spy galla över det vi publicerar och kalla det för "det sämsta du läst" och "bajs", det tänker jag inte tolerera. Det gör inte bara stämningen tråkig för oss som jobbar med FZ, det förpestar även stämningen för de runtomkring dig. Fortsätter du så är jag rädd att dina möjligheter att skriva i forumet kommer att hävas.

Vilken väg väljer du?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Tycker achivements och trophies är en härlig detalj som ger bra spel ännu mera livslängd och lite mål och utmaningar när man spelar om igen osv.

Visst alla tycker inte det är roligt att göra detta men ni behöver ju inte heller göra det så varför gnälla över det?

Jag ser mig inte på nåt sätt som en bättre spelare bara för att jag klarat Dead space med 100% trophies men jag tyckte det va kul och utmanande att göra det då det är ett riktigt bra spel enligt mig iaf.

Tack FZ för en bra site. keep it up

JB
Medlem

* Föreslå själv några artiklar du gärna hade läst

Visst det kan jag göra.

- Vad är achivements är och hur det funkar i olika spel, och på olika plattformar. Vilka achievements som är roliga. Vart spelbranchen borde ta achivements åt. Alltså åt vilken riktning. Att achivements är mycket olika bra inlagda / integrerade i storyn / gameplay som i tex L4D där achievements är rätt speciellt. En guide och en artikel som får en att tänka. Snack om ämnet rent generellt ger inte så mycket, och hör som sagt kanske rent tekniskt mer hemma i ett FZ Officiell blog, än på artiklar där man förväntar sig lite mer kött på benen i artikeln.

- Klanliv. Hur fungerar det med klanliv i sverige idag? Vilka spel är det som har ett aktivt klanliv. Start-Guide till public spelare, hur de skall göra för att hitta svenska klaner. Och vad som underlättar att veta när man skall ingå i en ny grupp. Hur det brukar gå till. Osv. Vad den grundläggande skillnaden är mellan att -spela själv på en public server, -spela på en public server men tillsammans med andra på ventrilo/annat voip, -spel 5vs5 med lite taktik och ambitioner till att lära sig bli bättre. Vad är det som driver folk att spela i klaner / att spela matcher. Vad är det som är det roliga. Osv.

Ärligt talat så är kommentarerna till denna artikel mer genomtänkta och mer intressant än själva artikeln.

Förlåt för mitt sätt att uttrycka mig.
Jag drog i nödbromsen imo då jag tyckte det behövdes.
Men då det togs väldigt illa upp skall jag nog dra mig från att ge ärlig feedback.
Och för att vara ärlig och tyvärr även elak, så var artikeln inte särkilt bra. Och imo hör inte alls hemma på fz, då den svärtar ner ert rykte imo.

Så undvik mitt inlägg ovan.

Mina ursäkter till skribenten för stress och lidelse jag orsakat.

Dock. ÄRLIGT talat. Datorpaket artikeln får ni skämmas över. Be istället sweclockers hälpa er.

Ops där sa jag igen vad jag tyckte.

<snällhet>
Ni är så duktiga, även när ni gör fel.

Inaktiv
Skrivet av Fanta:

Dock. ÄRLIGT talat. Datorpaket artikeln får ni skämmas över. Be istället sweclockers hälpa er.

Ops där sa jag igen vad jag tyckte.

<snällhet>
Ni är så duktiga, även när ni gör fel.

Vet inte egentligen om det paketet var så mycket att skämmas för, visst jag hade valt lite andra komponteter efter eget tycke .
Det Bästa möjligen är att försöka låta bli att skriva såna artiklar då väldigt många stöter sig ordentligt när någonting inte är i deras smak.
Tex välja ett chassi är totalt omöjligt då alla har en egen uppfattning osv...lättare att göra en recension av ett färdigt datorpaket som tex komplett eller någon annan butik erbjuder men det är iofs inte FZ:s område.

Angående denna artikel om trophies osv, var det väl inget man blev lyrisk över men tyckte artikel var bra skriven och beskrev rätt bra hur det hela fungerar.

Inaktiv
Skrivet av Fanta:

Vad är achivements är och hur det funkar i olika spel, och på olika plattformar. Vilka achievements som är roliga. Vart spelbranchen borde ta achivements åt. Alltså åt vilken riktning. Att achivements är mycket olika bra inlagda / integrerade i storyn / gameplay som i tex L4D där achievements är rätt speciellt. En guide och en artikel som får en att tänka. Snack om ämnet rent generellt ger inte så mycket, och hör som sagt kanske rent tekniskt mer hemma i ett FZ Officiell blog, än på artiklar där man förväntar sig lite mer kött på benen i artikeln.

Det hade varit något jag hade velat läsa. Plussa på en liten eventuell analys av multiplayerachievements som vissa spel dissar (på grund av fusket, t.ex. Civization Revolution), men som andra har många av (vet inte vilket som har mest, men de flesta har ju minst ett par), ska de bli fler eller färre i framtiden? Kan man undvika fusket?

Medlem

Sluta hacka på FZ nu, dom gör i mitt tycke den bästa gaming sajten, om om det nu är nåt enstaka reportage nån ogillar, så räcker det att helt enkelt hoppa över det reportaget,

att sitta och gnälla en hel dag är enbart störtlöjligt.

Medlem
Skrivet av Tepz:

Sluta hacka på FZ nu, dom gör i mitt tycke den bästa gaming sajten, om om det nu är nåt enstaka reportage nån ogillar, så räcker det att helt enkelt hoppa över det reportaget,

att sitta och gnälla en hel dag är enbart störtlöjligt.

Ah, jag måste inflika en sak här.

Om kritiken är konstruktiv är det däremot en win-win situation. Jag menar, om det gör att man lär sig något så att man kan prestera bättre i framtiden så är det bara bra. Det är dåligt upplagd kritik och dylikt trams som får irritationskablaget att kortslutas.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv

Achievements och gamerscore ser jag endast av godo. Däremot så tycker jag att flertalet spelföretag kan ha lite mer fantasi när dom skapar achievements, samt tänka efter lite när dom skapar achievements som hänger på vilken svårighetsgrad man spelar på.

Exempelvis så har vi Battlefield: Bad Company. När man varvar spelet på Hard så låser man endast upp det för att ha varvat det på Hard, man måste gladeligen spela igenom spelet två gånger till för att låsa upp för Easy och Medium. Jag vet inte, men jag tycker att det upplägget är konstigt. Om man har klarat något på den svåraste så ska man per automatik få för dom som under, där är Gears of War-spelen ett bra exempel.

Angående fantasin så känns det fantasilöst att bara ha lösa achievements för att klara spelet, det vill säga att man får en achievement för varje klarad bana och det är allt - tråkigt och bidrar inte till omspelarvärdet.

Medlem

har aldrig brytt mig om sånt här iallafall


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Har sony gjort någon onlinetjänst ännu?
Eller är man fortfarande fast i alla dessa värdelösa "gamercard"-sidor som kräver att man själv sitter och fyller i?

12
Skriv svar