Your Linux of choice?

Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av zxan:

...i för sig har jag hört att systemet blir snabbare om det är kompilerat för datorns hårdvara.

Men hur pass skräddarsytt kan det bli, egentligen? Är det nåt mer än processortypen som spelar någon roll?

Processortyp, optimiseringsflaggor, vilka paket man vill ha me i det färdigkompilerade programmet, vissa vill inte ha X stöd tex, sånt kan du välja bort i gentoo på paket nivå.

Du har full kontroll på allt sånt.

Enda sättet att få lika mycket kontroll är att själv kompilera alla paket.
Då tappar du den bekväma pakethanterare som portage för gentoo är.

Tar du färdig kompilerade paket, då kan du räkna med att du har massa onödiga dependencies om du vill ha en streamlinad server t.ex.

Medlem

Fel tråd, förlåt

signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Började med Red Hat och senare Suse, gick över till Debian och nu sedan 3 år kör jag Gentoo, kommer aldrig att byta igen. Du har full kontroll över ett fantastiskt stabilt system som bara går och går, eftersom det uppgraderas hela tiden behöver du aldrig skaffa en ny installationsskiva (jag vet att detta fungerar med ex ubuntu också). På min gentoo maskin har jag en mythtv-backend, den fungerar som filserver och vid behov startar jag upp xfce4 och surfar, tar hem epost, bittorrent, den är navet i mitt hemmanätverk.

123
Skriv svar