Eran iq?
Ordförståelse är inte allmänbildning då orden är logiska.
Hur kan man veta att ord är logiska? Kunskap ingår i allmänbildning. Att kunna ord och språk är kunskap. Symboler och mönster kräver ingen allmänbildning eller utbildning. Därför bör ordförståelse med mera inte ingå i ett IQ-test.
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Har du tillräckligt hög IQ så inser du att det finns logiska bindningar mellan vissa ord och då blir det extremt lätt att gissa rätt på frågorna. Dock så är detta inget riktigt IQ test och ordförståelse fungerar alldeles utmärkt i ett sådant test eftersom det inte är internationellt och du bör ha en svensk bakgrund för att göra testet.
Glimten i ögat på första biten för den delen.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
Det är ju ganska roligt att FZ innehåller massor av smarta människor som alla ligger över genomsnittet! Ingen kan läsa dessa resultat och ta dessa test på allvar.
Mmm... Dom IQ-test som faktiskt ger en person med snittintelligens en poäng i just snittsegmentet tenderar inte att bli så populära på nätet.
Varför kan det inte vara så att genomsnittsanvändaren på fz ligger över snittintelligensen? Verkar väl inte omöjligt att en bunt datornördar är smarta, eller? Har aldrig orkat mig genom ett helt iqtest men har svårt att tro att jag skulle vara särskilt mycket över/under medel.
edit: sen tror jag inte det är så många som postar när dom fått 80 :\
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Jag har svårt att se hur ett visst forum kan innehålla en über-ras av människor. Jag kan inte ta testet på allvar om det hävdar att du är lika smart och värdefull för samhället som du kan se vilken färgad kub som inte passar in.
Jag skulle t ex aldrig ta mensas ord på allvar, då man inte kan vara särskilt smart om man är trångsynt nog att tro att man är smartast om man klarar sig bra på ett löjligt prov snarare än i livet.
Remember when you were young? You shone like the sun
Jag har svårt att se hur ett visst forum kan innehålla en über-ras av människor. Jag kan inte ta testet på allvar om det hävdar att du är lika smart och värdefull för samhället som du kan se vilken färgad kub som inte passar in.
Jag skulle t ex aldrig ta mensas ord på allvar, då man inte kan vara särskilt smart om man är trångsynt nog att tro att man är smartast om man klarar sig bra på ett löjligt prov snarare än i livet.
man vet aldrig med IQ test.
Rawr
Att bara vara smart är inte viktigt. Vad som är värdefullt är att använda sina resurser på rätt sätt, och att helatiden sträva efter att utvecklas som människa.
"mycket långsam." haha
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Varför kan det inte vara så att genomsnittsanvändaren på fz ligger över snittintelligensen? Verkar väl inte omöjligt att en bunt datornördar är smarta, eller? Har aldrig orkat mig genom ett helt iqtest men har svårt att tro att jag skulle vara särskilt mycket över/under medel.
edit: sen tror jag inte det är så många som postar när dom fått 80 :\
Just ett spelforum tycker jag borde vara ganska väl balanserat, även om du har rätt i att det nog övervägande är de med bättre poäng som svarar.
Men det finns en del IQ-test på nätet som ger klart lägre (och vad jag tror mer realistiska) poäng och dom verkar, av någon anledning, aldrig bli så populära.
Jag minns nått prov-test som Mensa hade förut där i princip alla som genomförde det fick ett resultat som uppmanade dom att göra Mensas riktiga test. Doh.
Nöjer mig med att skriva 140+. Har högsta betyg i allt jag läst, inklusive högskola och universitet. Även Harvard.
Jag anser dock att släpper man förbi en dam som ska av tåget börjar vi prata genuin IQ, liksom att inte stressa när man har gott om tid. Där faller många bort, även välutbildade.
Bra kylning IsTheShit