Rockstar tar strid mot piraterna

Medlem

Köp spelet bara! Delbetala på webhallen eller något ^^


signatur

Den som kan tala väl kan ljuga väl.

Medlem
Skrivet av Rigge1988:

ska vi försöka sammanfatta lite mellanåt?

stöld är stöld och kopiering är kopiering alltså inte stöld. det går inte att argumentera om(!)

det var någon här som tidigare skrev något om att man borde införa donationer istället för förskottsbetalning och jag är helt och hållet med på den biten. jag menar.. säg det yrke där du får lönen i förskott? den enda restaurang du betalar innan du ätit är mcd och burgerking och liknande men vad får man? inge toppklass direkt.
tänk också på att det är tackvare DONATIONER som barnen i afrika fortfarande LEVER.

ett spelföretag går de absolut ingen nöd på. Tänk ett såpass välgjort spel som lockar folk som world of warcraft, tänk 15milj. spelare som köper spelet. nu kanske inte alla gör det men runda av summan till att 8milj. köper det och resten tankar slå då ut detta på vad ett spel kostar och se vad summan blir, minus utgifter så som löner och PR. det blir en del kvar kan jag lova. world of warcraft har dessutom en månadskostnad vilket drar in pengar. denna månadskostnad skulle i ett spel som te.x. gta iv yttra sig som att man köper något supervapen i en onlinebutik som räcker i några timmar, köper du det vapnet för säg 1kr varannan timme i en månad så hamnar du inte långt ifrån 150kr/månaden. (se battlefield heroes - där har ni folk som har jobbat med budgeten till 100%)

dessutom ni som säger "rätt åt dom jävla piraterna" dra ner på svordomarna för jag lovar att du sitter antingen på dc/torrent eller på youtube och lyssnar på musik, och just precis. vad rör sig där? just det. piratkopierat material så de tjuter om det.

med det får jag tacka för mig.

När det kostar x antal hundra miljoner att utveckla ett spel så är det kanske inte så konstigt att de vill ha betalt för sin möda. Att då komma och säga att , jahopp det var ett skitspel skulle ju inte ursäkta någonting , då köper man det helt enklet inte.

Sen så säger du att det är skillnad på stöld och kopiering i form av lagen , ja jo visst sant men och andra sidan vet vi alla att det är fel och fortfarande olagligt att piratkopiera så vafan hjälper det att försöka förklara skillnaden.

Dessutom att du nämner youtube är då fan lite larvigt, det är snarare youtube som skall ansvara för det , och dem tar bort videos när folk/utvecklar med mera kräver det... tycker det var en dålig jämförelse.

Däremot DC++, Utorrent och andra saker där man tankar ner olagligheter har du helt rätt i.

Citat:

Jag har inte personligen haft problem med drm heller, men bara för att du eller jag inte haft problem betyder det inte att dom inte finns.
Räcker ju med att läsa på olika forum så hittar man personer som inte kan starta sina spel för spelet tror man kör piratversion, dvd spelare som slutar att fungera osv.
Eftersom det är uppenbart att kopieringskydd inte fungerar eftersom dom alltid blir piratkopierade ändå, tycker jag drm inte är värt det besväret det genererar för en del av dom som betalar för spelet.

Och du tror att alla problem automatiskt skulle försvinna om dessa togs bort? För att vara helt ärlig uppstår nästan alltid mängder med hårdvaru fel och komplikationer när PC spel och mjukvara säljs.

Inte så konstigt med tanke på att det finns hundra tusentals med olika kombinationer av hårdvara & mjukvara till datorer.

Att skylla på DRM & SECUREROM som den ultimata boven är väl ändå jävligt lågt.

Medlem
Skrivet av HINDY:

Har man pengar att köpa en dator för att kunna spela på ,så är man ju helt otroligt snål/korkad/ej torr bakom örona om man inte begriper att företag måste tjäna pengar på att göra spel.

Jag kunde inte bry mig mindre om företagen som tillverkat spelen jag piratkopierar förlorar stora pengar.
En av anledningarna till att jag piratkopierar är just det att spelen släpps halvfärdiga eller otroligt dåligt gjorda.

Bryr man sig däremot om företaget och vill se flera spel, då håller jag med om att man är otroligt dum om man inte köper spelet eller donerar pengar till företaget.

Skrivet av HINDY:

Har man inte råd att köpa spelet när det släpps så vänta då tills det reas ut ffs.

Eller så laddar man ner spelet gratis och donerar en mindre summa pengar direkt till företaget, det tjänar dom lika mycket om inte mer på.

Skrivet av HINDY:

Det gynnar spelföretagen så att det kan komma nya spel till pc

Tror du på allvar att det finns folk som inte förstår detta?
Man, eller jag iallafall, bryr mig helt enkelt inte om det går åt helvete för spelföretagen, så länge dom släpper samma skit om och om igen.

"Strunta i att ladda ner spelet om det är skit då."
Problemet är att man inte vet ifall spelet är skit innan man har spelat igenom det, därför tycker jag att donationer är en mycket bra idé.

Gillar man spelet så hjälper man företaget vidare.
Gillar man det inte, ja då är det inget mer med det.

Företaget har inte på något sätt tagit skada av att jag väljer att inte köpa deras spel.
Hade jag köpt spelet hade jag istället blivit otroligt besviken och arg, är det bättre?
Betala pengar till ett företag som gör en arg och besviken, så att dom kan släppa flera titlar som gör en ännu mera arg och besviken?
Smart!

---

Skrivet av zauii89:

När det kostar x antal hundra miljoner att utveckla ett spel så är det kanske inte så konstigt att de vill ha betalt för sin möda. Att då komma och säga att , jahopp det var ett skitspel skulle ju inte ursäkta någonting , då köper man det helt enklet inte.

Det där är ju PRECIS vad piratkopiering innebär!
Jag får reda på att spelet är skit, genom att spela det.
Därefter bestämmer jag mig för att HELT ENKELT INTE KÖPA DET.

Eller ser du någonting som jag inte ser?

"1" Spela igenom ett spel och sedan bestämma sig för att inte köpa det.

"2" Bestämma sig för att inte köpa spelet, utan att ha spelat det.

På vilket sätt förlorar företaget mer pengar på alternativ "1"?

Anser du helt enkelt att jag inte har rätt att spela samma spel som du spelar, för att jag får tag i det gratis medans du själv betalar?

Är du avundsjuk?

Är du arg på pirater för att dom bidrar till att pc-spelandet dör ut?

Om det faktist påverkar företagen så mycket att dom dör ut helt, då kanske det inte var meningen att dom skulle fortsätta tillverka skitspel, eller hur?

Du får helt enkelt inse att bara för du tycker att ett spelföretag förtjänar pengar för sitt arbete betyder det inte att alla andra tycker det.

"Åh nej, försäljningen på våra spel går inte så bra längre, piraterna laddar ner allt gratis!"
Det kanske är tid att sluta tillverka spel om folk inte vill betala för dom?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Rigge1988:

ska vi försöka sammanfatta lite mellanåt?

stöld är stöld och kopiering är kopiering alltså inte stöld. det går inte att argumentera om(!)

Kan man väl. Skillnaden att vid kopiering så kan man alltid hitta något mer eller mindre bra argument, det blir rätt omöjligt vid stöld av ett fysiskt objekt.

Det finns inga moralserum som kan bevisa att man valde att köpa en tshirt för 180:- istället för att lägga pengarna på den där skivan/spelet/filmen man gillade, som gick att tanka gratis.. Där är det ju stöld det rör sig om, men det är ju bara man själv som vet om, därför går det också argumentera sig ur det utan några som helst problem. Bevisbördan är ens egen moral.

Citat:

det var någon här som tidigare skrev något om att man borde införa donationer istället för förskottsbetalning och jag är helt och hållet med på den biten. jag menar.. säg det yrke där du får lönen i förskott?

Man köper faktiskt de flesta produkter i förskott.. Amazon mfl ställen erbjuder personerna att lyssna på stycken ur låterna online, butiker (iaf då jag handlade "förr i tiden") lät en lyssna i hörlurar på hela skivan i butiken om man nu ville det.

Citat:

ett spelföretag går de absolut ingen nöd på. Tänk ett såpass välgjort spel som lockar folk som world of warcraft, tänk 15milj. spelare som köper spelet. nu kanske inte alla gör det men runda av summan till att 8milj.

Alla artister säljer inte som Madonna, alla spel säljer inte som WoW.. Så argumentet håller inte.

Citat:

jag lovar att du sitter antingen på dc/torrent eller på youtube och lyssnar på musik, och just precis. vad rör sig där? just det. piratkopierat material så de tjuter om det.

youtube är inte pirat, skivbolagen får pengar för det, precis som det funkar på MTV osv.

Jag tankar all musik, spel ibland. Jag ser egentligen ingen anledning alls att försöka hitta på en massa löjliga argument i still med "men asså jag skulle nog inte köpte det ändå.. nä jag hade väntat tills filmen gick på TV om man inte kunde tanka den. Jag skulle bara lyssna på gratismusik om man inte kunde tanka ner" osv. Jävla tönterier.


signatur
Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av HINDY:

Har man pengar att köpa en dator för att kunna spela på ,så är man ju helt otroligt snål/korkad/ej torr bakom örona om man inte begriper att företag måste tjäna pengar på att göra spel.

Jag kunde inte bry mig mindre om företagen som tillverkat spelen jag piratkopierar förlorar stora pengar.
En av anledningarna till att jag piratkopierar är just det att spelen släpps halvfärdiga eller otroligt dåligt gjorda.

Bryr man sig däremot om företaget och vill se flera spel, då håller jag med om att man är otroligt dum om man inte köper spelet eller donerar pengar till företaget.

Skrivet av HINDY:

Har man inte råd att köpa spelet när det släpps så vänta då tills det reas ut ffs.

Eller så laddar man ner spelet gratis och donerar en mindre summa pengar direkt till företaget, det tjänar dom lika mycket om inte mer på.

Skrivet av HINDY:

Det gynnar spelföretagen så att det kan komma nya spel till pc

Tror du på allvar att det finns folk som inte förstår detta?
Man, eller jag iallafall, bryr mig helt enkelt inte om det går åt helvete för spelföretagen, så länge dom släpper samma skit om och om igen.

"Strunta i att ladda ner spelet om det är skit då."
Problemet är att man inte vet ifall spelet är skit innan man har spelat igenom det, därför tycker jag att donationer är en mycket bra idé.

Gillar man spelet så hjälper man företaget vidare.
Gillar man det inte, ja då är det inget mer med det.

Företaget har inte på något sätt tagit skada av att jag väljer att inte köpa deras spel.
Hade jag köpt spelet hade jag istället blivit otroligt besviken och arg, är det bättre?
Betala pengar till ett företag som gör en arg och besviken, så att dom kan släppa flera titlar som gör en ännu mera arg och besviken?
Smart!

tja vad ska jag säja ,,en dag när du fyllt ut tomtemössan och dom flesta spel släpps till diverse konsoller så kanske du begriper vad jag menade.:D

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Det där är ju PRECIS vad piratkopiering innebär!
Jag får reda på att spelet är skit, genom att spela det.
Därefter bestämmer jag mig för att HELT ENKELT INTE KÖPA DET.

Det märks ganska tydligt på dig att allt du gör är att vrida och vända på allt som sägs konstant för att försöka få det att se ut som om du gör rätt.

Du är jävligt patetiskt.

Ja du har all rätt i världen att skita i att köpa det och Rockstar kunde inte bry sig mindre om vad din tomteluva gör när det gäller den saken, ingen tvingar mig att köpa en Volvo heller.. så jag ger själva fan i det...

Skrivet av Sacrilege:

Eller ser du någonting som jag inte ser?

"1" Spela igenom ett spel och sedan bestämma sig för att inte köpa det.

"2" Bestämma sig för att inte köpa spelet, utan att ha spelat det.

På vilket sätt förlorar företaget mer pengar på alternativ "1"?

Om du är så dum att du inte kan låta logiken tala för sig själv så ska jag förklara det jävligt simpelt.

Om piratkopieringen inte funnits i så bred utsträckning som det gör nu på senare år hade spelföretag tjänat mer pengar då folk faktiskt köpt produkterna istället, vilket dem är skyldiga till enligt lag om dem vill ha produkten.

Det finns något som heter D.E.M.O och finns inte dessa att tillgå så synd för dig, det ger dig ändå ingen laglig rätt att piratkopiera för att i ditt syfte "pröva spelet".

Ingen säger att varenda pirat är en person som skulle ha köpt spelet , men många hade nog köpt det om piratkopiering inte existerat.

Skrivet av Sacrilege:

Är du avundsjuk?

Varför skulle jag vara avundsjuk på någon med så idiotiska värderingar, trotts allt har jag ju ett rent samvete , något som jag vet du inte har alls.. att döma från tidigare diskussioner.

Skrivet av Sacrilege:

Är du arg på pirater för att dom bidrar till att pc-spelandet dör ut?

Klart som fan, som PC spelare kan det bara bli värre och värre, det dröjer nog inte alltför länge innan en överdriven majoritet av spelen utvecklas endast till konsol, vilket vi redan sett prov på.

HMMM undra varför... "lightbulb"

Skrivet av Sacrilege:

Om det faktist påverkar företagen så mycket att dom dör ut helt, då kanske det inte var meningen att dom skulle fortsätta tillverka skitspel, eller hur?

Det ger dig fortfarande ingen rätt att piratkopiera spelen bara för att de är skitspel, ska företagen dö ut skall det vara pga att spelet inte säljer inte för att majoriteten SPELAR HELA SPELET utan att ha köpt det.

Alla har absolut inte samma åsikt och smak när det gäller spel , även om GTA IV fått 10/10 i många reviews men det visar ju att spelet är jävligt bra för sin GENRE eller hur.

Skrivet av Sacrilege:

Det kanske är tid att sluta tillverka spel om folk inte vill betala för dom?

Många som bara är lata, det finns överdrivet många som älskar half life , gta och liknande men laddar hem dem bara för det finns tillgängligt på nätet och är snåla. Har oftast inget med kvaliten att göra , ytterligare ett patetiskt försöka att rättfärdiga piratkopieringen..

Skrivet av Sacrilege:

Du får helt enkelt inse att bara för du tycker att ett spelföretag förtjänar pengar för sitt arbete betyder det inte att alla andra tycker det.

Har inte sagt att alla tycker så , jag har heller inte sagt att alla ska gå och köpa spelet, är det så jävla svårt att bara låta bli spelet om du inte gillar det ffs.

Nej istället kör du spelet som en galning med en piratkopia, får jag fråga varför om det nu suger... så jävla patetiskt återigen..

Ta spel och indie utvecklare som svenska Frictional Games utvecklarna av det hyllade Penumbra, otroligt bra spel för sin genre och för sin budget. Frågan är hur länge dem håller i med så mycket piratkopiering.. deras spel kostar även bara 200kr för folk som klagar på priset.

===============

Nej kan du inte bara dra upp den där förbannade tomteluvan och inse att piratkopiering är fel och förstör istället för att försöka rättfärdiga det som om du gör dem en tjänst.

Erkänn istället att det du gör är fel förfan skall det vara så jävla svårt... jevla UFO

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Zeatrix:

Priset sätts såklart i relation till kostnader. Har du en aning om vad ett spel kostar att göra? Det dyraste album som gjorts genom tiderna är Guns n' roses senaste Chinese Democracy, ryktet säger att det gått loss på 14 miljoner dollar. Det är en skitsumma för ett moderna spel.

Har du någon aning om varför det kostar mer än "skitsumman" 14milj? Jag tror jag kan räkna ut det och inte är det själva selutvecklingen. Skulle nog gissa att en stor del går till lönerna. och jag tror knappast rockstar utvecklar spel för någon hundring i timmen...

problemet inom film/musik/spelbranchen är att de ska ha så jävla mycket betalt. jag menar 100miljoner för en film till EN skådespelare... miljarders miljarder till kända musiker. Kända och strora spelutvecklare, Rockstar, ID, Raven mm tjänar väl kanske inte miljarder, men de går nog knappast fattiga.

Nä man skulle helt enkelt satsa på något av de tre kategorierna, för det är de enda brancherna jag känner till där duktigt höga överpriser för produkter är lagligt och tydligen fullt acceptabelt....

Jag råkar faktiskt ha en insyn i spelbranschen, jag exjobbade på DICE förra året.

Jag kan säga så här, som spelutvecklare tjänar men inte storkovan. Cheferna tjänar mycket bra, som i alla andra branscher men de som är nederst på stegen, och i princip är de som verkligen GÖR spelet tjänar inte mycket. Jag tror ingångslönen på DICE är runt 25000, vilket för t ex en färdig civilingenjör är lågt (och det är ingenjörer de söker till kodning).

Men! Spel tar 2-3 år att göra och det är som mest 40 pers som jobbar med det. Trots låga löner drar bara lönekostnader iväg snabbt som f*n. Utöver det kommer massa kostnader för marknadsföring (som tro det eller ej är NÖDVÄNDIGT i dagens klimat utöver de få spel som slår stort).

Summering: Det är skitdyrt, 100:- för ett spel bara för att en skiva kostar det är inte rimligt.

Inaktiv

-Omställda kontroller
-Spärrar som gör att du inte kan spara
-Spelets kamera börjar bete sig konstigt
-Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga

Så ska det låta! Bra jobbat!

Medlem
Skrivet av Zeatrix:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Zeatrix:

Priset sätts såklart i relation till kostnader. Har du en aning om vad ett spel kostar att göra? Det dyraste album som gjorts genom tiderna är Guns n' roses senaste Chinese Democracy, ryktet säger att det gått loss på 14 miljoner dollar. Det är en skitsumma för ett moderna spel.

Har du någon aning om varför det kostar mer än "skitsumman" 14milj? Jag tror jag kan räkna ut det och inte är det själva selutvecklingen. Skulle nog gissa att en stor del går till lönerna. och jag tror knappast rockstar utvecklar spel för någon hundring i timmen...

problemet inom film/musik/spelbranchen är att de ska ha så jävla mycket betalt. jag menar 100miljoner för en film till EN skådespelare... miljarders miljarder till kända musiker. Kända och strora spelutvecklare, Rockstar, ID, Raven mm tjänar väl kanske inte miljarder, men de går nog knappast fattiga.

Nä man skulle helt enkelt satsa på något av de tre kategorierna, för det är de enda brancherna jag känner till där duktigt höga överpriser för produkter är lagligt och tydligen fullt acceptabelt....

Jag råkar faktiskt ha en insyn i spelbranschen, jag exjobbade på DICE förra året.

Jag kan säga så här, som spelutvecklare tjänar men inte storkovan. Cheferna tjänar mycket bra, som i alla andra branscher men de som är nederst på stegen, och i princip är de som verkligen GÖR spelet tjänar inte mycket. Jag tror ingångslönen på DICE är runt 25000, vilket för t ex en färdig civilingenjör är lågt (och det är ingenjörer de söker till kodning).

Men! Spel tar 2-3 år att göra och det är som mest 40 pers som jobbar med det. Trots låga löner drar bara lönekostnader iväg snabbt som f*n. Utöver det kommer massa kostnader för marknadsföring (som tro det eller ej är NÖDVÄNDIGT i dagens klimat utöver de få spel som slår stort).

Summering: Det är skitdyrt, 100:- för ett spel bara för att en skiva kostar det är inte rimligt.

Nice

Dice är ett härligt företag äger i princip alla deras spel du råkar inte veta om BF 3 är på G hehe ? Nevars men alltid intressant när folk från branschen kan ge en ärlig insikt i hur det är.

Medlem
Skrivet av HINDY:

tja vad ska jag säja ,,en dag när du fyllt ut tomtemössan och dom flesta spel släpps till diverse konsoller så kanske du begriper vad jag menade.

Dom flesta spelen släpps redan till diverse konsoller, vad menar du?

Skrivet av zauii89:

Du är jävligt patetiskt.

:heart:

Skrivet av zauii89:

Ja du har all rätt i världen att skita i att köpa det och Rockstar kunde inte bry sig mindre om vad din tomteluva gör när det gäller den saken, ingen tvingar mig att köpa en Volvo heller.. så jag ger själva fan i det...

Om Rockstar inte bryr sig, varför blir du så upprörd?

Vad har bilar med pc-spel att göra?

Skrivet av zauii89:

Om piratkopieringen inte funnits i så bred utsträckning som det gör nu på senare år hade spelföretag tjänat mer pengar då folk faktiskt köpt produkterna istället...

Ja, folk hade köpt spelet - OCH BLIVIT BESVIKNA.
Nu kan man istället spela igenom spelet först, och sedan bestämma sig för om det är värt pengarna eller inte, smart va?

Skrivet av zauii89:

...vilket dem är skyldiga till enligt lag om dem vill ha produkten.

Nu skiter jag ju fullständigt i vad lagen säger då det finns så otroligt många idiotiska lagar i det här landet.
Lagar har ingenting med rätt och fel att göra.

Detta skulle jag kunna förklara men det får bli i PM isåfall då det är en helt anna diskussion.

Skrivet av zauii89:

Det finns något som heter D.E.M.O och finns inte dessa att tillgå så synd för dig, det ger dig ändå ingen laglig rätt att piratkopiera för att i ditt syfte "pröva spelet".

Det har jag aldrig påstått heller, läs ovan.

Skrivet av zauii89:

Ingen säger att varenda pirat är en person som skulle ha köpt spelet , men många hade nog köpt det om piratkopiering inte existerat.

Många hade blivit djupt besvikna och önskat att dom aldrig köpt spelet.

Skrivet av zauii89:

trotts allt har jag ju ett rent samvete , något som jag vet du inte har alls.. att döma från tidigare diskussioner.

Förklara gärna.

Skrivet av zauii89:

Klart som fan, som PC spelare kan det bara bli värre och värre, det dröjer nog inte alltför länge innan en överdriven majoritet av spelen utvecklas endast till konsol, vilket vi redan sett prov på.

Kan det vara så att PC-spel blir sämre och sämre, och därför finner inte folk någon mening i att stödja tillverkningen av... skit?

Självklart är det lite lathet iblandat också, man slipper en hel del bullshit med piratkopior.
Överpris, dryga skydd, registreringskrav m.m.

Skrivet av zauii89:

Det ger dig fortfarande ingen rätt att piratkopiera spelen bara för att de är skitspel, ska företagen dö ut skall det vara pga att spelet inte säljer inte för att majoriteten SPELAR HELA SPELET utan att ha köpt det.

Om vi säger såhär:
Hade personerna som köper skitspelet vetat i förväg att spelet var skit, då hade dom aldrig köpt det, eller hur?

Du tycker alltså på något sätt att det är "rätt" att "lura" folk till att betala för någonting dåligt?

Vill företagen tjäna pengar kanske dom bör sluta tillverka en massa värdelös ofärdig smörja?

Helt ärligt nu, anledningen till att jag piratkopierar PC-spel är för att jag är så van vid att spelen är skit.
Det är i ytterst få fall som spelen faktist är värda det priset som står på prislappen.

PC-spelen måste återfå sitt goda rykte innan man kan börja spendera pengar i förväg.

Skrivet av zauii89:

Många som bara är lata, det finns överdrivet många som älskar half life , gta och liknande men laddar hem dem bara för det finns tillgängligt på nätet och är snåla. Har oftast inget med kvaliten att göra , ytterligare ett patetiskt försöka att rättfärdiga piratkopieringen..

Till en början var det nog så, att man tankade endast pga. att det var smidigare och billigare.
Men nu spelar faktist kvaliteten en stor roll.

Skrivet av zauii89:

är det så jävla svårt att bara låta bli spelet om du inte gillar det ffs.

Jag tänkte svära men låter bli.
Du verkar ha otroligt svårt att förstå - det är omöjligt att veta om man gillar spelet eller inte utan att ha spelat igenom det.

Skrivet av zauii89:

Nej istället kör du spelet som en galning med en piratkopia, får jag fråga varför om det nu suger... så jävla patetiskt återigen..

Tycker jag att spelet är värdelöst vid första intrycket så avinstallerar jag direkt, det är inte värt att spendera tid på.

Gillar jag det däremot till en början, men hittar en massa fel, buggar och annat trams som kommer till följd av idioti, bristfälliga tester och för tidig release - ja då spelar jag självklart färdigt spelet men finner ingen mening i att bidra med pengar till företaget då dom uppenbarligen inte brytt sig att göra färdigt spelet.

Så enkelt är det.

Älskar jag spelet och vet att pengarna kommer gå till tillverkarna, då betalar jag.

Skrivet av zauii89:

Ta spel och indie utvecklare som svenska Frictional Games utvecklarna av det hyllade Penumbra, otroligt bra spel för sin genre och för sin budget. Frågan är hur länge dem håller i med så mycket piratkopiering.. deras spel kostar även bara 200kr för folk som klagar på priset.

Folk vill helt enkelt inte se fler spel Frictional Games, det är bara att acceptera.

Skrivet av zauii89:

Nej kan du inte bara dra upp den där förbannade tomteluvan och inse att piratkopiering är fel och förstör istället för att försöka rättfärdiga det som om du gör dem en tjänst.

Piratkopiering förstör, ja.
Vad förstör det?
Dåliga företag.
Varför är detta fel och varför skall jag bry mig?

Skrivet av zauii89:

Erkänn istället att det du gör är fel förfan skall det vara så jävla svårt...

Jag erkänner, piratkopiering är fel - ENLIGT LAGEN.
Men vad gör det när lagen är fel?

Skrivet av zauii89:

jevla UFO

:crazy:


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Sacrilege = jävla knastomte


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

HaHa Rockstar har nu en 200.000$ dildo i anus pga av att deras skydd nu e 100% busted! Inga fler easteregs eller drunkcamera allt funkar 100%


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Om piratkopieringen inte funnits i så bred utsträckning som det gör nu på senare år hade spelföretag tjänat mer pengar då folk faktiskt köpt produkterna istället, vilket dem är skyldiga till enligt lag om dem vill ha produkten.

Ingen säger att varenda pirat är en person som skulle ha köpt spelet , men många hade nog köpt det om piratkopiering inte existerat.

Tror nog att väldigt många... precis som jag... inte skulle bry sig så mycket ifall det inte gick att ladda ner spel gratis. Själv så spelade jag nästan inga spel innan jag fick tillgång till internet.

Spel är ju som någon här på forumet så fint uttryckte det "Inte en rättighet/Ej livsnödvändigt". Man klarar sig fint utan det.

Skrivet av zauii89:

Det finns något som heter D.E.M.O och finns inte dessa att tillgå så synd för dig, det ger dig ändå ingen laglig rätt att piratkopiera för att i ditt syfte "pröva spelet".

Nej det är fortfarande olagligt... men man behöver ju knappast ha dåligt samvete ifall man laddar ner ett spel och testar det. 8)

EDIT: @Sacrilege Det du skriver är både rätt och fel... men mest helt suveränt.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

HaHa Rockstar har nu en 200.000$ dildo i anus pga av att deras skydd nu e 100% busted! Inga fler easteregs eller drunkcamera allt funkar 100%

Men grabben är du helt blåst? De har lagt 200,000 på portningen DVS PC versionen , du kan väl på allvar inte mena att du tror de skulle punga ut så mycket på ett piratskydd lmfao.

Dessutom vad äre som skulle kosta så mycket.. utvecklings kostnaderna av lite små hinder för pirater... knappast!

Snarare så att Rockstar skrattade åt alla pirater runt releasen och tjänade en jävla massa extra pga att det inte fanns funktionellt på internet.

Skrivet av Exxo:

Tror nog att väldigt många... precis som jag... inte skulle bry sig så mycket ifall det inte gick att ladda ner spel gratis. Själv så spelade jag nästan inga spel innan jag fick tillgång till internet.

Spel är ju som någon här på forumet så fint uttryckte det "Inte en rättighet/Ej livsnödvändigt". Man klarar sig fint utan det.

Nope men det är en stor del av dagens underhållning för många. Ska vi snacka livsnödvändigheter kan du ju slänga bort alkohol, bilar med mera ja i princip allt förutom mat/tak & nån att producera barn med gubben

Skrivet av Sacrilege:

Att du ens orkar diskutera, vad försöker du bevisa , det enda du borde spotta ur dig är att du är en snål och otacksam jävel som tankar skiten ur spel som folk lagt ner stora delar av sina liv att skapa samtidigt som du vet att det är olagligt dvs om du ens har förmågan att förstå det.

Allt det är ju fakta så varför inte bara erkänna, istället för att bevisa något som inte går att bevisa.

Jag säger så här , det finns idioter och sen finns det såna som beter sig som idioter...

Idioterna fattar inte varför det är olagligt att tanka, det är en del av deras rättighet tycker dem och fortsätter yrka på ynka fördelar med piratkopieringen, och att det inte skadar någon.

Dem som beter sig som idioter är dem som förstår att det dem gör är fel, idiotiskt och skadar men de gör det i alla fall.

Sorgligt nog verkar du höra till den övre skaran..:heart:

Medlem
Skrivet av zauii89:

Att du ens orkar diskutera, vad försöker du bevisa , det enda du borde spotta ur dig är att du är en snål och otacksam jävel som tankar skiten ur spel som folk lagt ner stora delar av sina liv att skapa samtidigt som du vet att det är olagligt dvs om du ens har förmågan att förstå det.

Jag förstår mycket väl att folk har lagt ner mycket tid på att skapa spel.
Men jag tänker inte betala för någonting som är halvfärdigt och fullt med fel om jag kan få tag på det gratis.

Olagligt? Jaha? Och? :crazy:

Skrivet av zauii89:

Allt det är ju fakta så varför inte bara erkänna, istället för att bevisa något som inte går att bevisa.

Vad är det du vill att jag skall erkänna?
Berätta det för mig är du bussig.

Jag föreslår att du läser mina inlägg en gång till, du verkar ha missat en hel del.

Skrivet av zauii89:

Idioterna fattar inte varför det är olagligt att tanka, det är en del av deras rättighet tycker dem och fortsätter yrka på ynka fördelar med piratkopieringen, och att det inte skadar någon.

Dem som beter sig som idioter är dem som förstår att det dem gör är fel, idiotiskt och skadar men de gör det i alla fall.

Skrivet av zauii89:

Sorgligt nog verkar du höra till den övre skaran..:heart:

Åter igen visar du att du inte ens har läst mina inlägg.

Du skriver "det dem gör är fel" - TYCKER DU JA.
Rätt och Fel har endast med egna åsikter att göra.

Jag förstår mycket väl att piratkopiering skadar företagen - det är vad jag vill!
Släpper man ofärdiga spel fullt med trams skall man inga pengar ha.

Det vore oerhört trevligt om du kunde ta dig tiden att fundera på följande:
Någonting du verkar haka upp dig väldigt lätt på är att piratkopiering är olagligt, strunta i det nu.

Jag vill att du endast tänker på vad du själv tycker är rätt och fel.

Alternativ ett:
Du köper ett spel, spelet visar sig vara värdelöst, dina pengar är bortkastade.
Du bidrar till att företaget kommer kunna fortsätta göra livet surt för andra människor.

Alternativ två:
Du laddar ner ett spel, spelet visar sig vara värdelöst, ingenting har förlorat någonting på det.
Du slipper bidra med pengar till ett företag som uppenbarligen skapar värdelösa spel.

Ser du några som helst fördelar med alternativ ett?
Om ja, vad är dessa fördelar?

Att företaget tjänar pengar?
Du tycker alltså att ett företag som tillverkar värdelösa spel förtjänar att få betalt?

Jag ser tre stora fördelar med alternativ två:
Det är billigare.
Du slipper bli arg/besviken.
Du slipper betala pengar till företaget som gjort dig arg/besviken.

Och till sist, jag föreslår än en gång att du läser igenom mina inlägg en gång till, du verkar ha missat någonting.:)


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

S_Z
Medlem

Härligt, helt rätt av Rockstar! Mer sånt!

BIS skall ha haft nåt liknande för OFP som de kallade FADE vilket gjorde att du siktade sämre mm.

Blir lack när jag läser om folk som tror att spela är någon mänsklig rättighet. Har man inte råd så sorry...
300-400kr för ett spel är inte dyrt. Det är ungefär samma summa som jag betalade för C64/Amiga spel för 20år sedan!

Och det här med att ladda ner för att "testa" spelet är en jävligt dålig bortförklaring också i mina ögon. Jag läser diverse recensioner och spelforum, alternativt spelar demot för att få reda på om ett spel är för mig och det det räcker alldeles utmärkt. Kan inte komma på något spel jag ångrar att jag köpt.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Exxo:

Tror nog att väldigt många... precis som jag... inte skulle bry sig så mycket ifall det inte gick att ladda ner spel gratis. Själv så spelade jag nästan inga spel innan jag fick tillgång till internet.

Spel är ju som någon här på forumet så fint uttryckte det "Inte en rättighet/Ej livsnödvändigt". Man klarar sig fint utan det.

Nope men det är en stor del av dagens underhållning för många. Ska vi snacka livsnödvändigheter kan du ju slänga bort alkohol, bilar med mera ja i princip allt förutom mat/tak & nån att producera barn med gubben

Japp precis. Eller bilar är för många ganska så nödvändigt för att kunna ta sig till jobbet med då... så de måste vara kvar tills bättre alternativ finns.

FM-guru
F.d. Sisyr

Sacrilege; När ska du sluta spamma ner tråden med massa dynga? Det är väl alldeles uppenbart att det inte går att föra en diskussion med en person tydligt förklarar att "lagar har INGET med rätt och fel att göra". Detta torde innebära att du tycker att det varje individ anser vara rätt och fel, ÄR också rätt och fel för dem. Således får alla göra som de vill. Således borde jag rent hypotetiskt kunna ha ihjäl dig utan att bli bestraffad. Det må vara mot lagen, men lagen har ju tydligen inget med rätt och fel att göra så vad finns det som säger att mörda är fel?

Min poäng: Lagar finns för att alla människor har olika syn på rätt och fel. Alltså kompromissar man och tar fram lagar som merparten av befolkningen anser är rätt/tycker är okej. Den minoritet som inte håller med - tough luck. At bryta mot lagen för att den inte passar ens egna åsikter är tamejfan hur korkat som helst.

Så nu återgår jag till min utgångspunkt samtidigt som jag framför min avslutning: Det går inte att föra en vettig diskussion med en idiot.

Medlem
Skrivet av S_Z:

Härligt, helt rätt av Rockstar! Mer sånt!

Mer vadå?
Slöseri på tid?
Detta stoppar inte piraterna på något sätt.

Skrivet av S_Z:

Blir lack när jag läser om folk som tror att spela är någon mänsklig rättighet.

Blir lack när jag läser om företag som tror att dom förtjänar pengar för sina halvfärdiga spel.

Skrivet av S_Z:

Har man inte råd så sorry...

Jag har råd, grejen är den att jag inte ger mina pengar till vem som helst.
Till skillnad från er icke-pirater vill jag ha någonting som jag tycker är värt pengarna.

Skrivet av S_Z:

300-400kr för ett spel är inte dyrt.

Är spelet bra så är det inga stora pengar.
Men om spelet inte är någonting annat än skit så är det väldigt mycket pengar att bara slänga iväg sådär.

Skrivet av S_Z:

Och det här med att ladda ner för att "testa" spelet är en jävligt dålig bortförklaring också i mina ögon.

När nu möjligheten finns så ser jag inga problem i att testa ett spel innan jag bestämmer mig för om det är värt mina pengar eller inte.

Skrivet av S_Z:

Jag läser diverse recensioner och spelforum, alternativt spelar demot för att få reda på om ett spel är för mig och det det räcker alldeles utmärkt. Kan inte komma på något spel jag ångrar att jag köpt.

Vad kul för dig, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt sätt - så länge ingen tar skada, deal?

Skrivet av Hypno:

Sacrilege; När ska du sluta spamma ner tråden med massa dynga?

När du slutar kalla mina åsikter för dynga.

Skrivet av Hypno:

Det är väl alldeles uppenbart att det inte går att föra en diskussion med en person tydligt förklarar att "lagar har INGET med rätt och fel att göra".

Om vi säger såhär, hade människor varit tillräckligt smarta hade lagar inte behövts.

Det krävs en idiotisk lag för att man skall tappa förtroendet för alla andra lagar och högt uppsatta personer.
Till stor del finns lagarna där för att skydda oss.
Ändå har man bestämt sig för att inte förbjuda tobak.
Okej.
(Helt annan diskussion, jag vet, svara inte på ovanstående då det kan spåra ur totalt med lite otur - men fundera lite!)

Skrivet av Hypno:

Detta torde innebära att du tycker att det varje individ anser vara rätt och fel, ÄR också rätt och fel för dem.

Ja, så länge personen är frisk.

Skrivet av Hypno:

Således får alla göra som de vill.

Så länge det inte går ut över någon annan.

Detta är en väldigt svår fråga som många verkar ha svårt att förstå.
Men om alla respekterar varandra och tar hand om sig själva, då behöver man ingen som säger till vad du får och inte får göra, eller vad som är rätt och fel.
Det vet du bäst själv.

Skrivet av Hypno:

Således borde jag rent hypotetiskt kunna ha ihjäl dig utan att bli bestraffad.
Det må vara mot lagen, men lagen har ju tydligen inget med rätt och fel att göra så vad finns det som säger att mörda är fel?

Tycker du det är rätt att mörda?
Tror du att någon frisk person som inte utsatts för hemska saker tycker det är rätt att mörda?

För fan...

Skrivet av Hypno:

Min poäng: Lagar finns för att alla människor har olika syn på rätt och fel.

Ja, alla människor har olika syn på rätt och fel.
Någon eller några personer har tänkt fram dessa lagar vi har, menar du att dessa personer har mer rätt än alla andra människor tillsammans?

Skrivet av Hypno:

Alltså kompromissar man och tar fram lagar som merparten av befolkningen anser är rätt/tycker är okej.

Så om "ja" sidan vinner med en röst, då betyder det att alla som röstade "nej" är lika mycket värda som skit - deras åsikter är ingenting att bry sig om?

Skrivet av Hypno:

Den minoritet som inte håller med - tough luck. At bryta mot lagen för att den inte passar ens egna åsikter är tamejfan hur korkat som helst.

Att inte ifrågasätta idiotiska lagar är tamejfan hur korkat som helst.

Skrivet av Hypno:

Det går inte att föra en vettig diskussion med en idiot.

Vill du så kan jag lära dig hur man gör, jag har stor erfarnhet av just det.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av S_Z:

Härligt, helt rätt av Rockstar! Mer sånt!

Mer vadå?
Slöseri på tid?
Detta stoppar inte piraterna på något sätt.

Skrivet av S_Z:

Blir lack när jag läser om folk som tror att spela är någon mänsklig rättighet.

Blir lack när jag läser om företag som tror att dom förtjänar pengar för sina halvfärdiga spel.

Skrivet av S_Z:

Har man inte råd så sorry...

Jag har råd, grejen är den att jag inte ger mina pengar till vem som helst.
Till skillnad från er icke-pirater vill jag ha någonting som jag tycker är värt pengarna.

Skrivet av S_Z:

300-400kr för ett spel är inte dyrt.

Är spelet bra så är det inga stora pengar.
Men om spelet inte är någonting annat än skit så är det väldigt mycket pengar att bara slänga iväg sådär.

Skrivet av S_Z:

Och det här med att ladda ner för att "testa" spelet är en jävligt dålig bortförklaring också i mina ögon.

När nu möjligheten finns så ser jag inga problem i att testa ett spel innan jag bestämmer mig för om det är värt mina pengar eller inte.

Skrivet av S_Z:

Jag läser diverse recensioner och spelforum, alternativt spelar demot för att få reda på om ett spel är för mig och det det räcker alldeles utmärkt. Kan inte komma på något spel jag ångrar att jag köpt.

Vad kul för dig, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt sätt - så länge ingen tar skada, deal?

Skrivet av Hypno:

Sacrilege; När ska du sluta spamma ner tråden med massa dynga?

När du slutar kalla mina åsikter för dynga.

Skrivet av Hypno:

Det är väl alldeles uppenbart att det inte går att föra en diskussion med en person tydligt förklarar att "lagar har INGET med rätt och fel att göra".

Om vi säger såhär, hade människor varit tillräckligt smarta hade lagar inte behövts.

Det krävs en idiotisk lag för att man skall tappa förtroendet för alla andra lagar och högt uppsatta personer.
Till stor del finns lagarna där för att skydda oss.
Ändå har man bestämt sig för att inte förbjuda tobak.
Okej.
(Helt annan diskussion, jag vet, svara inte på ovanstående då det kan spåra ur totalt med lite otur - men fundera lite!)

Skrivet av Hypno:

Detta torde innebära att du tycker att det varje individ anser vara rätt och fel, ÄR också rätt och fel för dem.

Ja, så länge personen är frisk.

Skrivet av Hypno:

Således får alla göra som de vill.

Så länge det inte går ut över någon annan.

Detta är en väldigt svår fråga som många verkar ha svårt att förstå.
Men om alla respekterar varandra och tar hand om sig själva, då behöver man ingen som säger till vad du får och inte får göra, eller vad som är rätt och fel.
Det vet du bäst själv.

Skrivet av Hypno:

Således borde jag rent hypotetiskt kunna ha ihjäl dig utan att bli bestraffad.
Det må vara mot lagen, men lagen har ju tydligen inget med rätt och fel att göra så vad finns det som säger att mörda är fel?

Tycker du det är rätt att mörda?
Tror du att någon frisk person som inte utsatts för hemska saker tycker det är rätt att mörda?

För fan...

Skrivet av Hypno:

Min poäng: Lagar finns för att alla människor har olika syn på rätt och fel.

Ja, alla människor har olika syn på rätt och fel.
Någon eller några personer har tänkt fram dessa lagar vi har, menar du att dessa personer har mer rätt än alla andra människor tillsammans?

Skrivet av Hypno:

Alltså kompromissar man och tar fram lagar som merparten av befolkningen anser är rätt/tycker är okej.

Så om "ja" sidan vinner med en röst, då betyder det att alla som röstade "nej" är lika mycket värda som skit - deras åsikter är ingenting att bry sig om?

Skrivet av Hypno:

Den minoritet som inte håller med - tough luck. At bryta mot lagen för att den inte passar ens egna åsikter är tamejfan hur korkat som helst.

Att inte ifrågasätta idiotiska lagar är tamejfan hur korkat som helst.

Skrivet av Hypno:

Det går inte att föra en vettig diskussion med en idiot.

Vill du så kan jag lära dig hur man gör, jag har stor erfarnhet av just det.

LOL,

Du tror seriöst att vårt samhälle hade avancerat 2 centimeter förbi Stenåldern om vi hållt till dina principer sacrilege?

Alle man för sig själv GO GO GO GO!

Dumpa samhället, polisen , skolan , armen ja dumpa allt som är uppbyggt på rättigheter, samarbete och skydd med mera... wieeeeeee

Du är underhållande alltså.

Inaktiv

Pirater har alltid funnits och kommer alltid att finnas, från det att datorspel föddes till dess att dom försvinner om någonsin så kommer det finnas dom som piratkopierar. Att säga att piratkopiering dödar branschen är knappast sant då den existerade när det första PC spelet släpptes, att PC dör beror nog snarare på att konsoller anses lättare att utveckla till samt börjar bli extremt vanliga i hushållen. Tycker själv DRM skydd mer skadar ärliga konsumenter än dom skadar piraterna som stjäl sin mjukvara utan DRM högst 2-3 dagar efter release, oftast några dagar före. :/

Medlem

Jag håller med @Sacrilege. Klart att man ska få testa spelet innan man betalar för det. Det är nästan som att beställa en tröja utan att se hur den ser ut, helt idiotiskt.

Om jag ska köpa ett spel så vill jag se att jag kommer ha kul med det efter...

Jag anser att piratkopiering är detsamma som att stjäla en bil, MEN olikt dom två sakerna så finns möjlighet att testa bilen innan du köper.
Demoversionerna är mestadels aldrig detsamma som fullversionen.

I dagsläget finns det till och med möjlighet att testa balsam och om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka, men jag tycker att det är viktigare för dessa lite dyrare produkter.

Jag inser då att jag har rätt till att testa produkten innan jag köper!

Medlem
Skrivet av zauii89:

LOL,

Precis vad jag förväntade mig.

Skrivet av zauii89:

Du tror seriöst att vårt samhälle hade avancerat 2 centimeter förbi Stenåldern om vi hållt till dina principer sacrilege?

Ja, varför inte?

Skrivet av zauii89:

Alle man för sig själv GO GO GO GO!

Det har jag aldrig sagt, vad jag menar är att en människa som är frisk kan ta hand om sig själv och samtidigt respektera andra människor.

Skrivet av zauii89:

Dumpa samhället, polisen , skolan , armen ja dumpa allt som är uppbyggt på rättigheter, samarbete och skydd med mera... wieeeeeee

Vad får dig att tro att jag skulle vilja skippa polisen eller skolan?
Skolan bör dock vara frivillig, och polisen borde endast ingripa vid brott där det finns ett tydligt offer.

Vilka är dom rättigheter jag inte respekterar enligt dig?
Samarbete - på vilket sätt har jag uttryckt negativa åsikter om samarbete?

Skydd - vad skyddar vi oss ifrån? Andra länders "skydd"?
Om vi dumpar allt "skydd" finns det inte längre någonting att "skydda" sig från.

Skrivet av zauii89:

Du är underhållande alltså.

Du har missförstått det hela, läs mina inlägg en gång till.

Jag vet att du hoppar över hälften av det jag skriver, och inte tar dig tiden att fundera över frågorna jag ställer dig.

Om du bara kunde ta dig tiden att faktist svara på frågorna jag ställt dig skulle jag bli överlycklig.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

@Sacrilege du har bra argument, så jag förstår inte varför han inte ger upp!? Dock tycker jag att tråden kanske spårat ur lite nu, senaste inläggen handlar inte om piratkopiering längre :S

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Om du bara kunde ta dig tiden att faktist svara på frågorna jag ställt dig skulle jag bli överlycklig.

För att vara helt ärligt, i princip allt du säger är idiotiskt skitsnack och det kan väl vem fan som helst se om dem inte är av samma sort.

En annan anledning kan ju vara för att man inte kommer nånvart med att diskutera med dig, du säger det ena men du fattar inte att det fallerar i andra änden.

Du klagar på i princip allt , vad man än drar upp är det antingen idiotiskt eller helt feluppbyggt , demokration , röstningar , yttrandefriheten ja ingenting är ju rätt enligt dig... så vafan ska jag säga mer än att du kanske inte hör hemma i denna tidsperiod.

Återigen , samhället skulle bli sorgligt om du tog över.

Haft många skratt i vent åt dina kommentarer kan jag iaf säga , det är underhållning på hög nivå , det ger jag dig cred på .

Fortsätt gärna...

URK
Medlem

tänk om man kunde få kvaliteten smidigheten miljö enkelheten användarvänligheten snabbheten som piratverksamheten erbjuder att företagen kunde ha gjort det istället till det pris det ska kosta.

alla tjänar på detta förutom de onödiga mellanhänderna som finns.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av andman:

Piratkopiering != stöld är inget politiskt ställningstagande. Det är helt enkelt vitt skilda företeelser. Mårten Schultz, docent i juridik, har gång på gång förklarat varför det är helt fel att använda begreppet stöld när man talar om upphovsrättsintrång:

http://martenschultz.wordpress.com/2008/01/30/illegal-fildeln...
http://martenschultz.wordpress.com/2008/10/27/fildelning-ar-i...
http://martenschultz.wordpress.com/2008/11/12/upphovsratt-ar-...

skönt att se att nån i fz-kretsen håller reda på begreppen ...


signatur
Medlem

Jag laddade ner detta för 2 dagar sen, igår kom cracket ut.. och nu funkar spelet hur bra som helst... så ahh...Rockstar u got PWNED !!

Inaktiv

Missförstå mej rätt nu men gör inte Rockstar de lite väl dumt för sej genom att lägga ner så mycket krut,energi och pengar på kopieringsskydd när de ändå bara drabbar dom som köper sitt exemplar i butik eller på nätet.

Rockstar kanske borde satsa mer på att få folk att vilja köpa deras produkt. Ja menar GTA-serien uppskattas ju faktiskt av väldigt många och jag tror inte att de är nån fara för en försämrad försäljning för GTA-serien om man struntar i kopieringsskyddet helt och hållet. Snarare får man väl bättre respons och respekt från fans och kunder som tycker dom gör ett bra val.

Och dessutom så bidrar man ju med att om man köper spelet så lär ju dom ha en större chans att få pengar till att göra ett nytt spel i serien nästa gång.

Kanske fel väg att gå tycker vissa? Men jag tror att visar man respekt gentemot sina kunder så ger de belöning tillbaka.

Medlem
Skrivet av Chilli88:

Jag laddade ner detta för 2 dagar sen, igår kom cracket ut.. och nu funkar spelet hur bra som helst... så ahh...Rockstar u got PWNED !!

LOLLz din mamma!!!%%11


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skriv svar